Tr!pel 2

Gestart door Edgar, 21-11-2004 20:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Vandaag eindelijk weer eens gebrouwen. Heb een tweede versie van mijn laatste tripel gemaakt, dit keer zonder specerijen en met een decoctie. Bedoeling is om iets Westmallerigs te maken, niet per se te klonen.

Recept:

Brouwwater: Vooraf gekookt Osmosewater met brouwzouten die Antwerps water zouden moeten benaderen (Gips, chloorcalcium en keukenzout). Ik geloof in het vooraf koken, het drijft alle lucht af en voorkomt eventuele oxidatie in de maisch. Ik heb 1 gram Kaliummetabisulfiet toegevoegd aan de maisch om dat nog iets te ondersteunen.


Kleur: 16 EBC
SG: 1075
FG: 1006 (hopelijk)
9,1 % alc


Voor 33.5 liter met een rendement van 85%:

Vienna 7:             0.2 kg    2,3 %  (omdat het zo lekker ruikt)
Aroma 150:          0.2 kg    2,3%   (omdat 't IJ het gebruikt en ik de smaak lekker vind)
Caramunich 120:  0,3 kg     3,5%   (omdat 't schijnt te passen in een WM tripel)
Pilsmout 3:           5,0 kg     58,1%  (omdat je er niet omheen kunt)
Carapils 5:            0,7 kg    8,1%  (om de suiker te compenseren)
Kristalsuiker:         2,2 kg    25,6% (omdat 't nu eenmaal goed werkt in tripel)

Licht vochtig geschroot.

First Wort Hopping:

15 g Saaz 2,9
10 g Styrian Goldings 3,5
15 g Northern Brewer 5,7

Bitterhop 60 min:

25 g Saaz 2,9
40 g Northern Brewer 5,7
15 g Styrian Goldings 3,5

Aromahop 5 min:

10 g Styrian
20 g Saaz
10 g Northern Brewer - Northern Brewer wordt meestal niet als aromahop gezien, maar ik vind hem daar lekker genoeg voor. Ik denk het wel eens in WM te ruiken.

Berekende bitterheid 37,4 IBU. In de praktijk wordt dit altijd minder, ik denk door mijn carbonaatarm water en zure spoelwater. Het zal wel rond de 30 uitkomen.

Schema:

Inmaischen op 55° - 5 min - eiwitrust uit bijgeloof
Directe verhitting naar 60° - 50 min - vrij lang om ver te kunnen vergisten
Decoctie naar 67° en direct doorverhit naar 70° - na 35 min zetmeel negatief.
Uitmaischen op 78° - minder kans op oxidatie (zie andere discussies alhier)
pH van de maisch 5,2-5,3 - dit is vrij laag, doordat er 'geen' carbonaat in het osmosewater zit.

De decoctie heb ik ingevoegd omdat het me goed is bevallen bij eerdere brouwsels. Het verbetert het rendement, en voegt naar mijn idee een heerlijke moutsmaak toe. Het geklieder valt erg mee.. Ik ben benieuwd of er nog meer forumleden zijn die wel eens een decoctie gebruiken, of dat ik de enige ben.

Gespoeld met aangezuurd (fosforzuur) brouwwater pH 5,6  80° - Fosforzuur gebruik ik al lang en ik geloof dat het mijn brouwsels heeft verbeterd.

Gist: 1,5 liter doorgestarte Wyeast XL 3787

Ik heb dit brouwsel een nieuwe 'professionele' thermometer gebruikt, en dat werkt geweldig. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Ik hoor graag commentaar; als dit brouwsel goed verloopt hoop ik het eindelijk eens naar een proeverij mee te nemen.


Pallieter

Hallo Edgar,

Heeft Westmalle tripel zo'n laag eind sg (1006) > geeft dit geen schraal smaakprofiel ??
                                                                           Groeten,
                                                                               Jan

MO

Jan,
ja, Westmalle heeft een eind SG van 1006 of zoiets. Ondanks dit zeer lage eind SG en de grote hoeveelheid suiker levert de gist een uitstekend smakend biertje op.

Edgar,
mooi recept, lijkt inderdaad heel aardig op de Westmalle. Ik had ook liever gezien dat je met een kloonpoging had meegedaan, want we hebben nu eenmaal niet heel veel deelnemers.

Edgar

Martin,

Is de kloonpoging van Westmalle niet min of meer doorlopend? Als dit bier iets wordt, dan lijkt het me leuk om, bij een volgende proeverij, dit bier mee te nemen ter vergelijking. Ik wilde aanvankelijk klonen, maar de thread Bijsturing Recept Tripel is zodanig groot, dat het lastig is om er een consensus uit te filteren. Misschien zouden de belangrijkste bijdragers eraan eens een voorlopige conclusie, met alle open opties daarbij, kunnen samenstellen? Misschien kan dat leiden tot een nieuwe kloonronde met afspraken over wie welke variatie brouwt.

En Jan,

zoals Martin al zegt (en ik ook hierboven), suiker werkt goed in veel tripels of sterke ales. Zie ook Duvel natuurlijk. Het verhoogt de drinkbaarheid. Het heeft vast ook met het alcoholgehalte te maken, alcohol zelf geeft volmondigheid en maakt veel smaken los.

MO

Edgar, er moet inderdaad nog een nieuwe kloonpoging aangemaakt worden om de Westmalle tripel te klonen. Misschien dat ik er binnenkort een opstart. De vorige versies leken heel aardig. Doorlopende kloonprojecten kennen we niet, wel is er vaak een soort voor fase waarin we niet met drie brouwers gelijk recepten testen.

Edgar

 :o Ik geloof niet dat ik ooit zo'n vliegende start van een vergisting heb gezien; na 24 uur was de SG 30 punten gezakt. Op dit moment, 36 uur na pitchen, 1035 oftewel 40 punten lager. Dat belooft goeds, hij pruttelt nog goed door. Temp 24°.

* edit 26-11

Inmiddels op 1014 beland. Ik probeer de temperatuur op of net boven de 25° te houden, dan is de gist duidelijk actiever. De schuimlaag is nog altijd enorm. Ik betwijfel of ik de 1006 ga halen. Zo niet, dan de, volgende keer geen 25 maar 30% suiker proberen.

*edit 27-11

Van 1076 naar 1010 in 5 dagen, en nog altijd veel schuim en gebrubbel. Dit is de meest gelijkmatige (in de zin van gelijkmatig afnemend in snelheid) en vlotste vergisting die ik me kan herinneren. Die 1006 lijkt haalbaar of toch bijna haalbaar. Met de nagisting erbij, komt dit bier in de buurt van 10%.

Edgar

Vandaag geheveld op 1008-1009 omdat de schuimlaag duidelijk slonk. Ik heb de gistkoek geoogst en koel gezet, die blijft nog wel even bruikbaar.

Smaak en bitterheid goed, kleur mooi, alle seinen op groen. Nu duidelijk de warmere Westmallle-noten zoals banaan en velpon aanwezig, wat ook de bedoeling was. Flinke alcoholdamp.
Het plan is om een paar dagen op 15° te lageren (ik heb een koelkast met een omgebouwde thermostaat; erg fijn voor precieze lagertemperaturen) en dan verder te lageren op een graad of 5-6 om een goed helder bier te krijgen.

Ik ben zeer tevreden over deze vergisting; een heel steady verloop en een goede einddichtheid.

Jacques

Hoi Edgar,

Zou je jouw recept ook willen plaatsen in de rubriek Rebie van het forum, inclusief een ProMash-bestand en een Word-bestand als je het bier gebotteld hebt?

 :degroeten: Jacques

Edgar

Jacques,

Ik zal dat doen; ik verwacht (eindelijk) mijn Promash licentie. De cheque daarvoor bevindt zich nu waarschijnlijk ergens tussen Gent en Sausalito.

Het bier lagert nu 10 dagen op 15°, en het is duidelijk verbeterd. Het rauwere deel van de bitterheid is eraf en het komt al aardig in balans. Het is al bijna tijd om te bottelen. Ik ben het bier langzaam aan het koelen.

Edgar

Dit bier is vanavond gebotteld op  FG 1007 met 7,5 gram suiker (Raftisuc 66%) per liter. Uiteindelijk 30,5 liter bier. Einddichtheid dus bijna precies gehaald.

Smaak is veelbelovend; bitterheid had ietsje meer mogen zijn. Het ruikt niet te esterig, maar ze zijn er wel. Nu het grote wachten.....

Edgar

De nagisting van dit bier kwam maar zeer moeizaam op gang. De gist was kennelijk niet meer in al te beste conditie. De schuimkraag is daardoor mager. Ook de hogere alcoholen spelen daarbij een rol. Ik ga dat volgende keer anders doen.

Ook ontwikkelde zich na een maand of 4 een geoxideerd smaakje. Ik wijt dat aan een ongelukje tijdens het bottelen; ik weet niet meer precies wat er nu gebeurde maar het bier heeft ongewild geplonst.

Al met al was het denk ik een recept met potentie, want de basissmaak bevalt me goed. Het had iets beter uitgevoerd had moeten worden. Volgende keer zou ik:

Een betere starter maken met preciezer pitching rate
De suiker in stappen toevoegen
Verse gist toevoegen bij het bottelen
Iets koeler vergisten
De aromahop iets langer (10 min) meekoken

Ik geloof dat het beetje Northern Brewer als aromahop me wel bevalt. Ik ruik/proef wel iets van paardedekens en dat is lekker in een tripel. Meer dan die 10 gram moet het niet zijn, misschien minder.
 

 


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.