Witte Nina

Gestart door MO, 18-04-2005 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO


Vandaag was het voor de zevende keer in twee maanden brouwdag in de Muifelbrouwerij. Haha, ik heb er zin in. Heb over twee maanden weer een enorme plas bier om naar te staren en om van te genieten met vrienden en familie. Vier maanden geleden heb ik een zwaar blond bier gebrouwen en na een maandje of twee was dat een enorm lekker bier geworden. Echt super lekker, in balans, kruidig, zoet, hoppig, alles tegelijk maar toch prettig. Zoiets ging ik vandaag weer brouwen. Als ik nu achteraf kijk, is het recept werkelijk totaal anders geworden. Ach, ik heb in deze versie ook alle vertrouwen. Maar het is misschien niet terecht om beide bieren met dezelfde naam te tooien. Doe het lekker toch.

De eerste versie was gemaakt uit 5 kg pilsmout en 2 kg Munchener (22 EBC), gemaischt 90 min op 66 grC, gehopt met Hallertau Perle (90 min, 33 IBU) en Spalt Select (30 min, 16 IBU), gekruid met 6 g koriander en vervolgens vergist met twee zakjes cooper's ale. Ging van 1092 naar 1027 (9.1%) en ondanks het hoge eind SG was het zoals gezegd een heel lekker bier. Er zijn nu nog maar twee flesjes van. Hij is ingestuurd naar het ONK. Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1715.0.html


Gisteren gebrouwen:

Naam: Witte Nina
Soort: pale barley wine
Start SG: 1087
Doel eind SG: 1022
kleur: 19 EBC
Bitterheid: 42 IBU
Schaal: 22 L
Efficiencie 70%

Mout & suiker
3 kg pilsner        3 EBC     33%
6 kg palemout     7 EBC    66%

Water
25 L maiswater
11 L spoelwater

maischschema
45 min 60 grC
30 min 70 grC
start spoelen 75 grC, spoelwater 78 grC

Hop
60 g Fuggles  5.1%        90 min koken      29 IBU
40 g Fuggles  5.1%        30 min                 14 IBU
20 g Fuggles  5.1%        drooghop             

Kruiden
geen

Gist
22 g Danstar Windsor, tht 06-2006



Nogal wat verschillen dus met de eerste versie: andere mouten, andere hop, andere gist, geen kruiden maar drooghop. Toch zijn de kengetallen (SG's, bitterheid) wel hetzelfde en valt hij dus wel in dezelfde stijl. Er zijn totaal andere ingrediënten gebruikt uit voorraad beheer: die fuggles was al een tijd open dus die hop moest op, die pale mout daar moest ik ook van af, en de Cooper's ale is even niet leverbaar en ik was heel benieuwd naar de Windsor. Hier heb ik nog nooit mee gebrouwen, vandaar.

Dat was nog iets geks: de vergisting begon binnen 3 uur (echt waar!) en binnen zes uur stond hij volop te gisten, met dikke schuimkraag (van ca 5 L) en elke 5 sec een blub. Had geënt op 26 graden celsius, maar dat kun je met deze gist beter niet doen: ik kreeg het niet teruggekoeld naar een redelijke 20-22 grC omdat de vergisting zo fanatiek bezig was. Heb de fles uiteindelijk maar in de kelder gezet (13 gr), vanmorgen had ik een serieuze blow-off maar de temperatuur was gelukkig wel gezakt naar 20 grC. Weer een nieuw probleem: een te snelle vergisting!

Hopmans

Hey Martin,

Ziet er goed uit !

Maar ik vrees met grote vrezen dat je de 1022 niet gaat halen met Windsor.
Je mag je handen dichtknijpen voor 1030.

 :degroeten:

MO

Tijdens het drooghoppen gisteren kwam ik erachter dat dit bier niet gebrouwen is met Fuggles maar met Tettnanger. Die zakjes lijken toch zo op elkaar. Slordig hoor. Alfazuur percentage is 10% lager, dus het bier wordt minder bitter. Heb er 35 g hop bijgegooid, op ongeveer 18 L. De temperatuur is ongeveer 18 grC. Ik ga zaterdag bottelen, 6 dagen drooghoppen vind ik zat, maar hopen dat de hop dan goed bezonken is.

Hopmans

Mmm, het is angstvallig stil rond het eind SG.

MO

Goed punt Hoppie! Ik heb gelagerd op 1033 en dat viel inderdaad erg tegen. Heel verwonderlijk, maar de smaak was echt prima, lang niet zo suiker-zoet als je bij dit SG zou verwachten. Ik ben bang dat je helemaal gelijk krijgt Hoppie: ik zal de 1030 maar ternauwernood halen. Geen ramp, als het maar smaakt. Sprak laatst een bierkeurmeester en volgens hem mogen barley wines best een eind SG van 1030 hebben. Berekeningen die ik heb gedaan aan Duitse zware bieren bevestigen dit.

Hopmans

Ik had ongeveer hetzelfde SG.
Volgens Titus was mijn Provisiebier te zoet voor een Ambré.
Ik zelf weet het niet, omdat ik nog nooit zo'n ding heb gedronken.
Maar het was inderdaad wel lekker.

Ik denk dat deze gist zich uitstekend leent voor een blond honingbier of iets in die geest.

 :degroeten:

Adrie

Als je op 1030 eindigt heb je een schijnbare vergistingsgraad van 66%. Dat is normaal voor de Danstar Windsor.

Johannes

Citaat van: MO op 26-04-2005  11:00 uSprak laatst een bierkeurmeester en volgens hem mogen barley wines best een eind SG van 1030 hebben. Berekeningen die ik heb gedaan aan Duitse zware bieren bevestigen dit.

1030 :o wowsers ik had gedacht dat zoiets dan echt knetterdeknetterzoet zou smaken, valt mee dus. Hoef je vast niet meer dan 1 van  ;D

MO

Vorige week gebotteld, inderdaad op 1030. Alhier de proefnotities. Ik vind hem eigenlijk heel erg lekker. Ruilen Johannes, op het ONK: iets heel moutigs tegen iets heel hoppigs?

Navergisting 8 dagen bij 16-17 grC (vakantie, in opkamer, bepaald geen warme periode). Bier al redelijk
helder. Schuimkraag is wat dunnig, wel voornamelijk fijne bellen. Niet wollig. Goudblond, tegen amber aan.
Geur zeer moutig, zwaar zoet en behoorlijk fruitig. Smaak: niet overheersend zoet. Prachtige typische fruitige
gistsmaken die bekend voorkomen (A3's bitter). Smaakt echt lang niet naar 1030. Drooghop is moeilijk terug
te proeven. Als geheel is het bier heel mooi in balans. Had misschien iets bitterder gemogen.
Bij doordrinken komt er wel een pittig bittertje om de hoek kijken. Smaakt echt niet heel vol hoor!

Johannes

Citaat van: MO op 09-05-2005  22:16 uVorige week gebotteld, inderdaad op 1030. Alhier de proefnotities. Ik vind hem eigenlijk heel erg lekker. Ruilen Johannes, op het ONK: iets heel moutigs tegen iets heel hoppigs?


Deal!

Hopmans

ik vind het bier niet verkeerd mannen.
Het bier heeft wel een donkere kleur voor een witte Nina.
Zo op het oog 18 misschien wel 20 EBC-tjes.
Ik had een lichter blondje verwacht.
Het bier is echt wel in balans naar mijn opinie.
Bittertje, zoetje zijn ongeveer elkaars spiegelbeeld.

Windsor is een goede gist voor dit soort bieren blijkt wel.

Na verloop van tijd gaat het biertje steeds beter smaken.  :idea:

Klasse Martin !  :proost2:

 :lekkerbier:      Uh Hoppie, 40 EBU rrrustig............ OK  :)      :proost:

 :degroeten:




MO

Goed gezien, Hoppie, ouwe bitter-freak. De kleur is inderdaad 19 EBC (berekend) met 33% pils en 66% palemout met een startSG van 1087. Dit bier heeft het hoogste gescoord op het ONK met 80 punten (9e plaats klasse C) en is dus kennelijk de trots uit de Muifelbrouwerij.  Inderdaad een prachtig bitter/zoet balans. De vorige versie (zoals gekeurd op het ONK) was nog lekkerder met Cooper's ale gist en koriander. Cooper's ale was op bij Siris en de koriander was ik helaas vergeten. Jij had de recente versie Hoppie, OB056, toch? Die zit nog maar een maand op fles en zal dus nog wat zoeter worden (helaas).
De eerste (ONK) versie was nog een punt of 5-6 bitterder, dus nog lekkerder! Zal binnenkort het juryrapport posten, heb er nog geen tijd voor gehad (en de komende dagen ook niet)

MO

Het vorige recept van de witte nina (zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1715.0.html) heeft een hele mooie beoordeling op het ONK gekregen. Knap dat de keurmeester 6 g koriander op 15 L nog kan ruiken en zelfs te veel vindt. Leve de Cooper's ale korrelgist!



80 punten

Visueel: 14 uit 15 (deukje in dop)
Geur: 19 uit 25 (koriander)
Smaak: 20 uit 25 (bitter)
Basissmaak: 8 uit 10 (neutraal, bitter/zoet)
Body: 5 uit 5
Mondgevoel: 4 uit 5 (matig koolzuur, matig plakkerig)
Nasmaak: 10 uit 15 (sterk alcohol warmend, matig bitter, matig caramel, matig kruidig)

commentaar
Mooie barley wine; iets te kruidig en mag iets fruitiger zijn

Johannes

deukje in de dop....

Ik kan niet wachten om dit bier te drinken, toch zal ik een moment uitzoeken waarin mijn smaakpapillen in operste staat van paraatheid zijn.

Hopmans

CiteerVisueel: 14 uit 15 (deukje in dop)

Ha Ha ! Typisch MO !    ;D

CiteerIk kan niet wachten om dit bier te drinken, toch zal ik een moment uitzoeken waarin mijn smaakpapillen in operste staat van paraatheid zijn.

Mmm, Ik ben al bijna door mijn ruilbier heen ( alco ).   :verbergen:

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.