Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Irish Red Ale  (gelezen 5970 keer)

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Land: nl
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
Irish Red Ale
« Gepost op: 30-12-2004 15:34 u »
Met het gistdepot van de Stout (Wyeast 1084 Irish Ale) ben ik van plan om een Irish Red Ale te gaan brouwen.

Uit de Biertypengids van Derek Walsh  heb ik begrepen dat 91% pale ale mout-7ebc- en 9 % crystal mout -150ebc-de basis vormen.

Omdat mijn Crystal mout slechts 120 ebc is heb ik het volgende recept in gedachte:

Voor 16 ltr:

2800 gram Pale Ale mout 7 ebc
 200 gram Cara Red 40 ebc
 300 gram Crystal mout 120 ebc

10 gram Target pellets 8,9 % (90 min)
10 gram E-K Goldings pellets 6,4 %(45 min.)

Maischen op 65º 90 min.

Waar ik aan twijfel is de hoeveelheid cara-mouten. Zou dit teveel zijn voor een Red Ale?
Voor de hop heb ik weinig alternatief, het zijn de laatste Engelse hopsoorten die ik op voorraad heb.

Theo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Titus

• Vol lid
  • Wat je ruikt proef je niet
Re: Irish Red Ale
« Reactie #1 Gepost op: 30-12-2004 21:01 u »
Hoi Theo,
Ik heb es 30L een Irish red ale gebrouwen met:
5400 g. Pale Ale, 9 EBC (91%)
510 g. Crystal mout 120 EBC

met delta E gist is dit een heerlijk bier geworden. Prachtig mooi van kleur.
met Crystal mout 120 EBC kun je prima uit de voeten. Enige verschil is de EBC van de pale ale. Deze twee punten zouden mij niet storen.

Greetz, Titus
 :proost2:

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 31-12-2004 16:50 u »
Hoi Titus,

Dan ga ik dus gewoon voor de 91/9%, maar voeg 4 gram carafa 1400 toe voor de extra kleur.
Ik denk dat dit in de smaak niet terug te vinden is, maar net wel in de kleur.

Wort vervolgd.

Theo :degroeten:

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-01-2005 20:23 u »
Gisteren de IRA gebrouwen volgens onderstaand recept:

Voor 17 Ltr:

3100 gram Palemout 7 ebc
 300 gram Cara Crystal 120 ebc
     4 gram Carafa 1400 ebc

8 gram Target pellets 8,9%  (90 min)
10 gram EK Goldings pellets 6,4% (60 min)

Maischen: 120 min. op 65º (soms 1 graadje minder)

Iers mos 15 min. meegekookt

Begin SG: 1044
Verwacht eind SG: 1010

Als de kleur na gisting nog net zo mooi rood is als ervoor had er iets minder Carafa in gemoeten, maar mooi rood  is niet lelijk !
Gist is uitgespoeld depot van  een Stout, Wyeast Irish Ale.

Omdat er relatief veel gist toegevoegd is heb ik deze keer niet belucht, ondanks dat ik pas een RVS bruissteentje heb ontvangen.

Alles staat nu te gisten in een omgevingstemp. van 19º, maar in het vat is de temp. 21ºC

Theo

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-01-2005 20:39 u »
Hoi Theo,
Wat mij opvalt is je maischschema. Wat is de reden van 2 uren op 65°C?
Greetz, Titus
 :proost2:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2005 21:11 u »
Omdat er relatief veel gist toegevoegd is heb ik deze keer niet belucht, ondanks dat ik pas een RVS bruissteentje heb ontvangen.

Theo,

Volgens deze thread is het verstandig om wel te beluchten bij hergebruik van gistkoek

:degroeten:

Johannes

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2005 21:14 u »
J,
Bij een licht bier, iets van onder de 1060, is het volgens mij niet nodig om de gistkoek te beluchten. Ik heb al meerdere malen succes gehad bij gebruik van gistkoek zonder beluchten.

T,
120 min is wat lang, 90 min was ook wel genoeg geweest, maar dit heet eenstapsmaischen en Theo heeft de laagste temperatuur gebruikt voor deze manier van maischen. Dit levert een zeer droog bier op, en dat is ook de bedoeling bij deze irisch ale. Denk aan SG's rond de 1010. Bij deze temperatuur zijn zowel de alfa- als de beta-amylases actief wat zorgt voor een zo volledig mogelijke omzetting van zetmeel in vergistbare suikers.

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2005 21:26 u »
Hoi martin,
Kun je zo'n eentraps maischschema voor ieder biertype doen (behalve dan met rogge dan) ?

greetz:
Titus

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 04-01-2005 21:41 u »
Ja hoor. Ik ben een tijd fervent aanhanger geweest van eenstapsmaischen. Met rogge gaat het misschien wat moeilijker, maar in het algemeen zijn ongemoute granen geen probleem want die verstijfselen ook rond die temperatuur. Ik heb reeds diverse bieren gebrouwen met eenstaps. Rond de 65-66 grC geeft droge bieren, ik heb zelfs een keer met Chimay gist rond de 69 grC gebrouwen, dat gaf een eind SG van 1020 en een prachtig moutig bier. Voordelen: veel minder last van oxidatie (oxidatieenzymen zijn alleen actief onder de 60 grC), geen per brouwer verschillende opwarmtrajecten, wat moutigere bieren. Nadelen: een temperatuur is wat lastiger in de hand te houden met af en toe bijverwarmen. En de schuimhoudbaarheid lijkt iets minder. Maar daar ging dit onderwerp niet over. Momenteel doe ik een beetje waar ik zin in heb. De laatste tijd weer wat meer 60/70 schema. Maar Engelse bieren zijn traditioneel eenstaps gemaischt.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #9 Gepost op: 04-01-2005 21:43 u »
J,
Bij een licht bier, iets van onder de 1060, is het volgens mij niet nodig om de gistkoek te beluchten. Ik heb al meerdere malen succes gehad bij gebruik van gistkoek zonder beluchten.

M, (fanatieke niet beluchter ;) )

Niet nodig voor een succesvol bier wellicht, maar hoe vitaler de gist hoe beter het bier! En dat willen we toch allemaal?

J.

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-01-2005 08:48 u »
Hoi Titus

Dat het maischschema naar 2 uur is uitgelopen kwam door wat huishoudelijke taken die ik moest uitvoeren, die meer tijd in beslag namen dan ik had ingeschat. De bedoeling was inderdaad 90 min.

Johannes

Ik heb nog zitten zoeken naar dit verhaal, wat ergens in mijn gedachte zat, maar kon het niet zo snel vinden.
Ergens anders las ik dat het niet nodig was om te beluchten als er een grote hoeveelheid gist wordt toegevoegd, en heb dit als zoete(gist) koek geslikt  :-[ (uit luiheid waarschijnlijk)

Martin,

Voor jou was het natuurlijk een verademing te vernemen dat er niet belucht werd, en het resultaat  zal ik jou als eerste melden. ;D

Wat betreft  de huidige stand van de IRA:

De temp. is terug naar 19º, en het ziet er naar uit dat de hoofdgisting na 36 uur al zo goed als voorbij is. Het schuim begint in te zakken, maar ik wacht nog even tot morgen om het SG te meten.

Theo

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #11 Gepost op: 05-01-2005 10:29 u »
Heren,

Vergeet niet dat een gistkoek, ook al bevat hij veel gistcellen, al een behoorlijke klus achter de rug heeft. De gist heeft zich tijdens de vorige vergisting flink vermenigvuldigd en aangezien de suikers en andere voedingsstoffen in het wort tegen die tijd behoorlijk zijn uitgeput kan de gist wel weer wat extra's gebruiken. Verse wort bevat genoeg voedingsstoffen, maar wat extra zuurstof voor de opbouw van de celwanden kan absoluut geen kwaad. Ook professionele brouwers die hun gist oogsten en weer opnieuw gebruiken beluchten hun verse wort weer. Bij gebruik van een gistkoek is het wel degelijk aan te bevelen om te beluchten voor een goede vergisting, zeker voor een zwaarder bier.

Groeten,

A3

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 06-01-2005 20:39 u »
Ok jongens, hartelijk dank voor de info.

De IRA is nu na na 72 uur zo goed als uitgegist, met een onverwacht laag sg 1008.  :-\
Na een weekje koude lagering zal het misschien wel op 1005/1006 uitkomen - TE laag eigenlijk, maar zoals het er nu naar uitziet heeft het nog wel voldoende body.
Over de kleur valt nog niet veel te zeggen, omdat het nog bijna helemaal troebel is, maar het ziet ernaar uit dat deze lichter uit zal vallen dan de bedoeling.
Is er eigenlijk een verklaring voor dat het ene bier na gisting lichter van kleur wordt en een ander donkerder??
Theo

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 07-01-2005 08:59 u »
Ha Theo,

Ik zou zeggen: wacht tot ie helder is. De kleur lijkt vaak veel lichter als er nog gist in je bier zweeft.

Groeten,

A3

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #14 Gepost op: 09-01-2005 23:05 u »
Hoi Theo,

Ik heb slechte herinneringen aan Irish Red Ale: koppijnbier!

Hopelijk valt het hier mee, aangezien het een thuisbrouwversie betreft. Ik had van jouw overigens eerder een hoppiger biertje verwacht (ESB, IPA e.d.). Hoe hoppig is deze? 20-25?

Herman

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2005 03:29 u »
Hai Herman,

Eigenlijk ben ik ook geen fan van het hier verkrijgbare Irish Red Ale uit de Heineken stal. Maar ik had de gist van de Stout en een tweede batch leek mij wat overdreven in een jaar.
Maar zelf gebrouwen bier is 'altijd' veel lekkerder dan de slappe  commerciele hap ;D

Volgens Promash kom ik op 27 IBU, en met de hoge vergistingsgraad zal het best wel meevallen denk ik.( Hoop ik  ???)

Ook heb ik nog een zeer hoppige ale van 47 IBU gebrouwen en dan de oertiep & een APA, dus bitter is er genoeg op voorraad. samenvol

Theo :degroeten:

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 18-01-2005 21:50 u »
De IRA is klaar voor de fles.
SG is nu 1007 / na lagering bij 14º helemaal helder/ kleur is perfect; heel klein beetje roder dan de Murphy's (mooier)/ eerste indruk bij 14º is wat gistsmaak (korrelgist-maar die is niet gebruikt), maar die verdwijnt hopelijk / smaak is minder vlak dan 'M' en gelukkig iets meer bitterheid waar te nemen.
Theo

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 11-02-2005 17:42 u »
De IRA is uit de fles !

Een moutig  bier met een heel licht-hopbittere nasmaak is het resultaat  :lekkerbier:

Vergeleken met  Murphy's Irish Red is het iets moutiger dus voller van smaak.
De kleur is mooier; echt RED  :)
Schuimkraag blijft veel langer (± 2 a 3 mm)
De bitterheid is iets hoger, zowel moutbitter als in de nasmaak licht hopbitter.

Er zit nog een licht gistsmaakje aan, wat voor bottelen niet aanwezig was, dus dat zal wel weer verdwijnen.

:proost:
Theo

Offline TVERSCH

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 11-02-2005 17:45 u »
Ik zie nu dat het gistsmaakje ook voor bottelen al aanwezig was, en kan alleen nog maar hopen dat dit gaat verdwijnen.
Theo

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 11-02-2005 18:10 u »

Citaat
Eigenlijk ben ik ook geen fan van het hier verkrijgbare Irish Red Ale uit de Heineken stal

Hoi Theo, Je bedoelt Murphy's Irish Red?
Is deze van Heineken dan?

Groetjes,

Hoppie

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 12-02-2005 13:07 u »
Ha Hoppie,

Jazeker, sterker nog: dit bier wordt gewoon hier in Nederland in de Heinekenbrouwerij in Den Bosch gebrouwen.

Groeten,

A3

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 31-05-2005 23:25 u »
Theo,

Ik heb vanavond het flesje A-025 gedronken van het ONK 2005. Naar ik vermoed gaat het om jouw Irish Red Ale.

Mijn aantekeningen die ik gemaakt heb voordat ik opgezocht heb van wie het bier was geef ik hier.

Helderheid: briljant.
Kleur: koper, bruin
Schuim: onregelmatig, inzakkend
Geur: moutig, velponachtig, esters, karamel, hoppig, licht fenolisch (complexe moutige, fruitige geur)
Smaak: zoetig, bitterig, karamelachtig, fruitig, licht gebrand, heeft iets scherps (esters - velponachtig)
Body: matig tot zwak.
Nasmaak: fenolisch, houtachtig, bitterig, fruitig

Opmerking: geen doordrinker door de uitgesproken complexiteit van de smaak.
Mijn voorstel: minder donkere/zwarte mout gebruiken

Tags: