Te koud, zelfs voor ondergist?

Gestart door Eduard, 21-11-2004 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Hallo brouwlieden!

Momenteel heb ik een vat met pils dat staat te gisten in een hok bij ons op het (inpandige) balkon. Daar heeft het pils lekker staan gisten bij een temperatuur van tegen de 10 graden. Maar nu wordt het ineens koud in Oslo en is de temperatuur naar 5 graden geduikeld, in dat hok. Dat gebeurde toen het SG (begin 1047) al op 1013 stond (2 weken na het brouwen, bij het overhevelen naar lagervat). Moet ik mij nu zorgen gaan maken over de verdere vergisting nu het zo koud is, of zal het wel loslopen? Ik heb het vat in een slaapzak verpakt en de thermometer ligt bovenop het vat.

En indien dit inderdaad te koud is, heeft iemand een idee hoe ik de boel een klein beetje warmer kan krijgen daar zonder dat het meteen veel te warm wordt?

Johannes

Hoi Eduard,

Ik denk juist dat moeder natuur je een handje helpt, lageren doe je over het algemeen kouder dan de hoofdgisting. Nou hangt dit van je gist af natuurlijk. Welke heb je gebruikt?

Johannes

Eduard

Helemaal vergeten te vermelden: Wyeast Bavarian Lager, ondergistend. Ik heb het jongbier weliswaar al overgegoten naar het lagervat, het was nog wel de bedoeling dat er wat puntjes van die 1013 zouden worden afgesnoept. En ik vraag me juist af of het daarvoor dus te koud is geworden. Ik ben een beetje huiverig voor het SG-meten tussendoor omdat ik dan de onderste gaslaag van CO2 verstoor en deze niet meer zo gemakkelijk opnieuw wordt aangemaakt vanwege het kleine aantal SG-puntjes wat überhaupt nog kan worden weggegist.

Johannes

Wyeast says:

2206 Bavarian Lager Yeast. Used by many German breweries to produce rich, full-bodied, malty beers. Good choice for Bocks and Dopplebocks. Flocculation - medium; apparent attenuation 73-77%. (46-58° F, 8-14° C)

Ik denk dat een lagertemperatuur van 5 graden de gist er niet van zal weerhouden om de laatste puntjes er ook nog even af te snoepen. Maar goed, ik heb slechts 1 keer met ondergist gebrouwen, er is vast iemand met meer ondergist ervaring die hier iets meer over kan vertellen.

groet Johannes

Eduard

Hmm, 8-14 graden dus...

Toch ben ik bang dat ik wat aan de temperatuur moet doen want als het straks echt winter wordt valt daar anders niet meer te vergisten, om  niet te vergeten al het bier dat dan misschien al op fles staat en wellicht bevriest. Met het bottelen wacht ik nog 2 weken.

Adrie

Ha Eduard,

Bij vijf graden wil ie nog wel wat doen, maar langzaam. Als het nog kouder wordt, dan zou ik toch een andere plek zoeken. Als de gist eenmaal inactief wordt en naar de bodem zakt gebeurt er niet veel meer. Voor de nagisting zou ik wat gist van de bodem van het vat meenemen, want bij lage temperatuur wordt het bier snel helder. De hergisting op fles gaat het best bij een graad of 10. Ik zou het niet warmer doen, want dan loop je de kans dat het ondergistende karakter van het bier verdwijnt.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.