Inhoud mandfles

Gestart door guuz, 05-08-2011 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

guuz

Moi,

Vandaag nieuwe kookpan binnen( 33 l.) :brouwen:  kan nu zo rond 20-22 l. gaan brouwen. Mijn mandflessen van 20 L helaas te klein. Hen nog een fles staan van 28 l. gekregen van een kennis. Is deze fles te groot? Zelf zou ik indien ik een nieuwe moet kopen voor 25 l gaan, maar als 29 mogelijk is... :weetniet:

vr grt,

Peter

dennis

Ik zou de grote mandfles gewoon gebruiken.

Ga je hem dan voor de hoofdvergisting gebruiken?

William

Voor lagering is een kopruimte van 8 liter verschil best wel veel maar voor koudhoppen soms wel handig.

Je zou ook een kleinere mandfles (5 liter) er bij kunnen nemen waarin je kleine experimenten doet (bv andere drooghop). Is natuurlijk wel een hoop extra werk.

RobinB

Als je overhevelt terwijl hij nog niet helemaal uitgegist is, wordt de lucht erboven wel weggedrukt door de restant vergisting.
Oxidatie is dan niet zo'n gevaar mijns inziens?

guuz

Citaat van: dennis op 05-08-2011  21:16 uIk zou de grote mandfles gewoon gebruiken.

Ga je hem dan voor de hoofdvergisting gebruiken?

Moi,

Nee, niet voor de hoofdvergisting, beetje te klein dacht ik, dat gaat in 35 l gistvat, voor de navergisting.

vr grt,

Peter

guuz

Citaat van: William op 05-08-2011  21:17 uVoor lagering is een kopruimte van 8 liter verschil best wel veel maar voor koudhoppen soms wel handig.

Je zou ook een kleinere mandfles (5 liter) er bij kunnen nemen waarin je kleine experimenten doet (bv andere drooghop). Is natuurlijk wel een hoop extra werk.

Dat laatste is een idee, maar dan wel eerst wat meer ervaring opdoen, ben dit jaar pas begonnen.

vr grt,

Peter

William

Verzamel dan het teveel aan wort (zo'n 2 - 3 liter per keer) en vries het in om giststarters te maken / op te schalen.

guuz

Citaat van: RobinB op 05-08-2011  21:59 uAls je overheveld terwijl hij nog niet helemaal uitgegist is, wordt de lucht erboven wel weggedrukt door de restant vergisting.
Oxidatie is dan niet zo'n gevaar mijns inziens?

Moi Robin,

Dat zou kunnen, heb nl laatst 19 l in 20 l fles overgeheveld voor navergisting. Tot 3 x kwam bier en gist ( Wyeast 3944 gespoelde slurry) uit waterslot. Dan is beetje extra ruimte wel fijn. Dus ik begrijp uit voenstaande, dat 8 l kopruimte normaal te veel is? 22 leter brouwen dus ( is max.) of andere fles kopen c.q. ruilen met brouwer die wel tot 25 l max kan gaan. :degroeten:

vr grt,

Peter

guuz

Citaat van: William op 05-08-2011  22:08 uVerzamel dan het teveel aan wort (zo'n 2 - 3 liter per keer) en vries het in om giststarters te maken / op te schalen.

Moi William,

Daar was ik zelf niet op gekomen :groots:
Heb net partij moutextract gekocht, maar dit is voor de toekomst wellicht een oplossing :brouwen:

vr grt,

Peter

Bart Saccharomyces

Hallo,

ik lees zojuist dat een mandfles maar iets groter hoeft te zijn dan het volume van jongbier. Ik wil gaan beginnen met brouwen van 15 liter, omdat ik reeds in het bezit ben van een 30 l plastic gistingsvat.

Kan ik het nagisten dan doen in een 15 liter mandfles? Of kan daar dan bijv maar 14 liter in? Mijn vraag is eigenlijk hoeveel groter moet een mandfles zijn dan het volume van het jongbier?


brouwerwaldonk

Tijdens het lageren moet je mandfles dezelfde inhoud hebben als het volume van je uitgegist bier. Dus zo klein mogelijke kopruimte, mandfles vullen tot net in de hals.

Als je drooghopt in een mandfles, een grotere kopruimte voorzien omdat er nog koolzuur zal blijven hangen tussen de bovendrijvende hopbellen, die het volume in de fles zal doen stijgen. 

Bart Saccharomyces

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-03-2018  10:29 uTijdens het lageren moet je mandfles dezelfde inhoud hebben als het volume van je uitgegist bier. Dus zo klein mogelijke kopruimte, mandfles vullen tot net in de hals.

Als je drooghopt in een mandfles, een grotere kopruimte voorzien omdat er nog koolzuur zal blijven hangen tussen de bovendrijvende hopbellen, die het volume in de fles zal doen stijgen.

Duidelijk! bedankt

Easywoods

Citaat van: Bart Saccharomyces op 16-03-2018  10:13 uKan ik het nagisten dan doen in een 15 liter mandfles? Of kan daar dan bijv maar 14 liter in? Mijn vraag is eigenlijk hoeveel groter moet een mandfles zijn dan het volume van het jongbier?

In een mandfles van 15 liter gaat doorgaans zelfs 16 liter als je 'm helemaal tot aan het randje vol doet trouwens  ;) :biersmile:

Jacques

Citaat van: Bart Saccharomyces op 16-03-2018  10:13 uHallo,

ik lees zojuist dat een mandfles maar iets groter hoeft te zijn dan het volume van jongbier. Ik wil gaan beginnen met brouwen van 15 liter, omdat ik reeds in het bezit ben van een 30 l plastic gistingsvat.

Kan ik het nagisten dan doen in een 15 liter mandfles? Of kan daar dan bijv maar 14 liter in? Mijn vraag is eigenlijk hoeveel groter moet een mandfles zijn dan het volume van het jongbier?

Een klein beetje ruimte kan geen kwaad. Sommige gisten geven ook tijdens de nagisting nog behoorlijk wat schuim dan wel vormen een gistdek. De gist van Westmalle is daar een voorbeeld van.

Om oxidatie door het aanzuigen van lucht door het waterslot heen te voorkomen kun je terugslagklepje gebruiken. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Zie https://www.ebay.nl/itm/New-1Pcs-10mm-Inline-Check-Valve-Fuel-Diesel-Gas-Liquid-Air-One-Way-Non-Return/182223744140?hash=item2a6d61ac8c:g:OoYAAOSwtnpXmwI0



Bart Saccharomyces

Citaat van: Jacques op 17-03-2018  21:53 uEen klein beetje ruimte kan geen kwaad. Sommige gisten geven ook tijdens de nagisting nog behoorlijk wat schuim dan wel vormen een gistdek. De gist van Westmalle is daar een voorbeeld van.

Om oxidatie door het aanzuigen van lucht door het waterslot heen te voorkomen kun je terugslagklepje gebruiken. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
Zie https://www.ebay.nl/itm/New-1Pcs-10mm-Inline-Check-Valve-Fuel-Diesel-Gas-Liquid-Air-One-Way-Non-Return/182223744140?hash=item2a6d61ac8c:g:OoYAAOSwtnpXmwI0




Dat zou ik dan ook wel willen hebben. Hoe sluit je dat dan aan op een mandfles. Ik zie op internet aansluitpluggen voor een waterslot. Als ik er twee koop kan ik het terugslagklepje er tussen plaatsen. Maar hoe sluit je de onderste plug dan aan op de mandfles?

Mark GA

Bedankt Jacques, ik heb er meteen 3 besteld via die link. €3,37 in totaal en geen verzendkosten.

Bart Saccharomyces

Citaat van: Mark Green Anchor op 18-03-2018  08:45 uBedankt Jacques, ik heb er meteen 3 besteld via die link. €3,37 in totaal en geen verzendkosten.

Heb er ook 2 besteld! Inmiddels ook alle siliconen stoppen voor aansluiting op mandfles gevonden. Had niet goed gekeken.

Sjoerd

Dank, heb er ook 2 besteld!

Jacques

Citaat van: Bart Saccharomyces op 18-03-2018  08:39 uDat zou ik dan ook wel willen hebben. Hoe sluit je dat dan aan op een mandfles. Ik zie op internet aansluitpluggen voor een waterslot. Als ik er twee koop kan ik het terugslagklepje er tussen plaatsen. Maar hoe sluit je de onderste plug dan aan op de mandfles?

De terugslagklepjes altijd gebruiken in combinatie met een waterslot. Als je dat niet doet loop je het risico dat je alsnog oxidatie krijgt.

De klepjes van de link hebben tuitjes van 10 mm. Dat is ook de maat van de slangenwatersloten. Voor de verbinding tussen het terugslagklepje en het waterslot kun je een elke rubberen stop gebruiken waarin je een waterslot kunt steken. Het is handig een stop te kopen die aan de onderkant een doorsnede heeft van 24 mm. Een dergelijk stop kun je gebruiken om een bierflesje af te sluiten als je een keer een testje wilt doen...

Bart Saccharomyces

Citaat van: Jacques op 18-03-2018  17:18 uDe terugslagklepjes altijd gebruiken in combinatie met een waterslot. Als je dat niet doet loop je het risico dat je alsnog oxidatie krijgt.

De klepjes van de link hebben tuitjes van 10 mm. Dat is ook de maat van de slangenwatersloten. Voor de verbinding tussen het terugslagklepje en het waterslot kun je een elke rubberen stop gebruiken waarin je een waterslot kunt steken. Het is handig een stop te kopen die aan de onderkant een doorsnede heeft van 24 mm. Een dergelijk stop kun je gebruiken om een bierflesje af te sluiten als je een keer een testje wilt doen...

Ok, dus het ene tuitje steek in dan zo in de kap van de mandfles. De mandfles die ik wil aanschaffen is incl. waterslot en wordt afgesloten met een rubberkap. Doet dat zijn werk goed of beter een siliconen dop bij bestellen?

Jacques

Citaat van: Bart Saccharomyces op 18-03-2018  18:52 uOk, dus het ene tuitje steek in dan zo in de kap van de mandfles. De mandfles die ik wil aanschaffen is incl. waterslot en wordt afgesloten met een rubberkap. Doet dat zijn werk goed of beter een siliconen dop bij bestellen?

De kap van de mandfles kun je vervangen door een grote stop. Dan heb je ook geen last van scheurtjes die in een kap kunnen komen. Deze scheurtjes kunnen zorgen voor een vervelende oxidatie weet ik uit ervaring.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.