Korrelgist toevoegen

Gestart door Wscherphof, 03-08-2011 23:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wscherphof

Stel... je werkt met korrelgist. Hoe doe je dat dan eigenlijk precies? Je hebt het wort in je gistvat, gekoeld en belucht, en dan strooi je de korrels erin, en dat is het?

RGeraads

Hier zijn verschillende meningen over. De een maakt een giststarter van zijn korrelgist, de andere strooit de korrels meteen over het afgekoelde wort. Ik ga altijd voor de tweede optie en dat werkt bij mij tot nog toe perfect.

Overigens vermoed ik dat je vraag weer een hele discussie teweeg gaat brengen ;)

Raymond293

Ik dacht dat je de korrels beter eerst kon laten oplossen in wat afgekoeld water?

Oscar

Citaat van: Wscherphof op 03-08-2011  23:43 uen dan strooi je de korrels erin, en dat is het?

Ja, veel meer moet je er niet van verwachten.  :)

kleine Minstreel

Kijk hier op het forum maar eens naar het grote gedroogde gist onderzoek zal een heleboel antwoorden geven.

Wscherphof

Citaat van: kleine Minstreel op 04-08-2011  09:25 uKijk hier op het forum maar eens naar het grote gedroogdegist onderzoek zal een heleboel antwoorden geven

Gedaan, bedankt. Ik zie daar ook staan dat bij gedroogde gist beluchten niet nodig is. Is dat echt zo; kan je het wort koelen in je gistvat en dan meteen de gist strooien en de deksel erop?

Oscar

Citaat van: Wscherphof op 04-08-2011  13:48 ukan je het wort koelen in je gistvat en dan meteen de gist strooien en de deksel erop?

Ja hoor geen probleem... :) gewoon eens doen en ervaren.... :brouwen:  Je moet in het begin gewoon niet te moeilijk denken..

Wscherphof

Dank Oscar.

Nog een andere vraag: in het groot gedroogde gist onderzoek lees ik ook dat je bij het maischen temperaturen onder 64 graden in feite beter kan overslaan en dat je vooral relatief lang tussen 64 en 68 graden moet zitten. Maar ik begreep ook dat je tussen 64 en 68 graden in het combi-gebied zit waar zowel alfa als beta actief is (in het éénstapsgebied, in feite) en dat je in deze zone heel nauwkeurig de temperatuur moet kunnen regelen.
Nu was ik van plan om te koelbox-infusie-maischen, waarbij ik de temperatuur dus niet precies in de hand heb. Zou het dan wel verstandig zijn om in het 64-68 graden-gebied te gaan zitten, of toch maar liever een stap bij 62 en een stap bij 72 graden?

Oscar

Citaat van: Wscherphof op 04-08-2011  14:27 uin het groot gedroogde gist onderzoek lees ik ook dat je bij het maischen temperaturen onder 64 graden in feite beter kan overslaan en dat je vooral relatief lang tussen 64 en 68 graden moet zitten.

Allereerst je moet niets natuurlijk. Maar lees het zo: in bijna alle gevallen (> 90%) kun je de maisstap bij 53°C overslaan en direct inmaischen op 62°C of starten op 60°C en doorstoken tot 62/63°C.  Die grens van 64°C vind ik nog een beetje twijfelachtig en is zeker geen wet!

Jacques

Citaat van: Wscherphof op 03-08-2011  23:43 uStel... je werkt met korrelgist. Hoe doe je dat dan eigenlijk precies? Je hebt het wort in je gistvat, gekoeld en belucht, en dan strooi je de korrels erin, en dat is het?

Ja!

Vorige week was er een uitzending van BasicBrewing die hieraan gewijd was. Ten behoeve van deze uitzending heb ik de resultaten van de experimenten die ik gedaan heb de laatste jaren gezonden aan de maker van de podcast James Spencer. William was zo vriendelijk om daarbij het nodige vertaalwerk te doen.
Kort gezegd komt het op neer dat je je geen beter bier of een betere vergistingsgraad krijgt als je hydrateert. Experimenten hebben laten zien dat je door hydrateren meer levende gistcellen in je wort dan het strooien van gedroogde hebt. maar in de praktijk maakt het echt niets uit (ook tot verrassing van degene die het experiment uitvoerde). De vergisting gaat net zo snel en na afloop van de vergisting is net zo veel biomassa. Kennelijk heb je wel meer levende cellen (cellen die niet blauw kleuren door toevoeging van methyleenblauw) maar vind er ook een verzwakking plaats door het hydrateren. Mijn vermoeden is dat de gistcellen door het hydrateren interen op hun voorraad glycogeen en daarom niet zo snel kunnen vermenigvuldigen.

davadox

Oke,

Bij mijn eerste brouwsel wil ik straks 20 liter overhouden en ik ga ook een korrelgist gebruiken.(Safbrew S-33)
De inhoud van deze verpakking is 11,5 gram voor 20 a 30 liter staat er op de verpakking.
Das nogal een verschil vind ik.
Moet ik de korrelgist nu afwegen tot 2/3 van zijn gewicht (7,6 gram) of heel de inhoud van de verpakking?

Groetjes

kleine Minstreel

Gewoon niet moeilijkdenken zoals Oscar al zegt. Een zakje over het wort strooien wel zorgen dat het wort onder de 23 ºC is gekomen dus als je platenkoeler het niet helmaal trekt in de zomer!!! moet je wachten totdat het het wort in het gistvat onder op temp is gekomen. Daarna zorgen dat je vergisting niet te hoog oploopt in de temperatuur dus of in de schuur bij deze bijna herfstachtige omstandigheden of op een koele plaats in huis.

Jacques

Over het toevoegen van de hoeveelheid korrelgist doe ik wel moeilijk.  ;D

Ik raad iedereen aan om de gist af te wegen en niet alleen rekening te houden met het aantal liters wort dat je hebt maar ook met de zwaarte van het wort. De Mr. Malty calculator is hiervoor zeer geschikt. De hoeveelheden die Mr. Malty berekent zijn aan de lage kant. Zelf tel ik 25% op bij de uitkomst.
Voor het afwegen van de gist kun je gebruik maken van een weegschaal die het gewicht op 0,1 g aangeeft. Deze zijn zeer voordelig te koop via e-bay. Kijk hier maar eens (de prijzen zijn zelfs inclusief verzendkosten!)
Als je meer gist gebruikt zoals ik adviseer dan is het zeker goed op een koele plek te vergisten. In deze tijd van het jaar kun je eigenlijk niet zonder een koelkast.

kleine Minstreel

Mijn opmerking was dan ook alleen bedoeld voor davadox. Hij zal voor het eerst zelf gaan brouwen en moet van scratch af alles zelf gaan doen.
Om een beginner gelijk met Mr malty te laten stoeien gaat wel erg ver. Als je wat ervaring hebt opgebouwd kan je verder gaan met bv gist management optimaliseren. Mijn moto blijft dus niet moeilijker maken dan nodig en eerst de basis onder de knie krijgen.
Het gevaar is dat beginners door de bomen het brouwen niet meer zien zitten en dat zou jammer zijn.

Jacques

Naar mijn idee is het geven van de juiste hoeveelheid gist juist de basis is van het brouwen. Maischen is niet belangrijk maar de vergisting daar gaat het om. En een gistmanagement dat bestaat uit louter de juiste hoeveelheid gist af te wegen is niet al te moeilijk lijkt mij. Niets geen gedoe met beluchten, afzinken en koud bewaren van de starter. Zo maar wat gist toevoegen is wel heel simpel en kan er voor zorgen dat de vergisting niet optimaal verloopt (ik bedoel dan vooral verstopte vergisting bij te weinig gist).

bazje

Jacques,

Natuurlijk heb je gelijk v.w.b. dat afwegen. Is simpel, niet moeilijk, maar wel met weer een extra item (weegschaaltje) dat (uiteraard goedkoop) via internet besteld dient te worden.
Ik denk dat bedoeld wordt dat je de drempel niet te hoog moet maken, of hoger dan noodzakelijk is misschien nog een betere omschrijving.

Alle handelingen op een rijtje is toch iets meer als een simpel boerenkool stampotje maken en met een handeling minder kun je evengoed een respectabel bier brouwen.

Ik weet niet of je nog kunt herrineren toen jij jou eerste zelf gebrouwen bier inschonk?
Als de moeite daaraan vooraf laagdrempelig is en het resultaat verbluffend qua looks, feel en taste is die paar gram gist bij het eerste brouwsel echt niet belangrijk.

Zelfs bij je tweede of derde brouwsel nog niet.
Daarna mag je verwachten dat er routine in het spel komt en verbeteringen zoals gistmanagement de smaakervaring kunnen verbeteren.

kleine Minstreel

En dat is wat ik bedoelde. Ik weet na bijna 2 jaar brouwen ook wel dat Jacques gelijk heeft maar voor een beginnende brouwer is maischen, filteren, koken en al je nieuwe spullen leren kennen al een flinke kluif.
Mijn eerste biertjes vond ik en mijn gasten gewoon geweldig en als ik die nu open trek vind ik ook dat ik bij een lagere temperatuur had moeten vergisten maar bij mijn eerste brouwsels stond het zweet al op mijn rug van alles wat op mij afkwam.
Door veel te leren, ook via dit forum, wordt het steeds leuker en ga je steeds verder maar voor een aantal is de informatie hier als waterval en we willen niet verdrinken anders dan in os eigen bier.

Jacques

Het is jammer dat we zo veel aandacht geven aan het maken van het beslag terwijl het echte werk pas daarna gebeurt.
Ten opzichte van al het werk dat je doet om wort te krijgen is het afwegen van gist slechts een kleinigheid. Het zou jammer zijn dat al je inspanningen een minder resultaat zouden geven omdat je te veel of te weinig gist hebt toegevoegd.
Zo'n weegschaaltje heb je snel besteld, Na een paar weken in huis en daarna heb je er vele jaren plezier van, ook bij het afwegen van hop en brouwzouten. Al met al een geweldige investering.

NaahedetleJ

Is er ook een nieuwe gratis calculator beschikbaar?
Als ik op de link klik krijg ik een verwijzing naar de betaalde versies voor de apps (mr. Malty)

Daarnaast zou ik graag willen weten of het erg is de korrelgist op de schuimkraag te strooien die is ontstaan nadat ik het wort in het gistvat heb laten kletteren of dat ik beter kan wachten tot de kraag is verdwenen en dan de korrelgist hier over te gooien?


Alvast bedankt!

Fermon

Citaat van: NaahedetleJ op 29-06-2017  21:26 uIs er ook een nieuwe gratis calculator beschikbaar?
Als ik op de link klik krijg ik een verwijzing naar de betaalde versies voor de apps (mr. Malty)

Daarnaast zou ik graag willen weten of het erg is de korrelgist op de schuimkraag te strooien die is ontstaan nadat ik het wort in het gistvat heb laten kletteren of dat ik beter kan wachten tot de kraag is verdwenen en dan de korrelgist hier over te gooien?


Alvast bedankt!

Ik gebruik over het algemeen alleen korrelgist. Deze strooi ik dan uit op het afgekoelde wort met schuim. Ik roer dit nooit en dit gaat hier altijd goed.

Ps Mr Malty op de pc is gratis😁

Neetje

Citaat van: NaahedetleJ op 29-06-2017  21:26 uIs er ook een nieuwe gratis calculator beschikbaar?

Daarnaast zou ik graag willen weten of het erg is de korrelgist op de schuimkraag te strooien die is ontstaan nadat ik het wort in het gistvat heb laten kletteren of dat ik beter kan wachten tot de kraag is verdwenen en dan de korrelgist hier over te gooien?


Ook een leuke site: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/#cells_per_gram

Bij korrelgist is kletteren niet echt nodig.

NaahedetleJ

Citaat van: Neetje op 30-06-2017  12:56 uOok een leuke site: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/#cells_per_gram

Bij korrelgist is kletteren niet echt nodig.

Kletteren niet nodig zeg je?
Is dat niet juist nodig om het wort de nodige lucht/zuurstof te geven voor de vergisting met de gistkorrels? 

Jacques

Citaat van: NaahedetleJ op 03-07-2017  13:01 uKletteren niet nodig zeg je?
Is dat niet juist nodig om het wort de nodige lucht/zuurstof te geven voor de vergisting met de gistkorrels?

Kletteren (lees beluchten) is met korrelgist niet nodig, maar het kan zeker geen kwaad om meer vitale gistcellen te krijgen.

NaahedetleJ

Ach ja, Het is ook de snelste manier om het bier in het gistvat te krijgen. Dus kan ook geen kwaad :) Mooi!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.