Sed Ex doppen

Gestart door Wybe, 03-08-2011 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wybe

Heeft er al iemand ervaring met de Australische Sed Ex flessensluiting? Deze maakt n.l. korte metten met het bezinksel. (sediment ex)
Zie deze link:     en kijk ook eens op de website: www.sedexbrewing.com

Het lijkt me ontzettend handig, maar voor wat ik begrijp is het alleen toe te passen op een fles met draaidop. Bovendien las ik ergens bij een reactie op het filmpje van Craigh dat de Coopers flesjes niet pasten?

Wie weet hier meer van? Ervaring? Verkrijgbaarheid?

Oscar

Citaat van: Wybe op 03-08-2011  13:34 uHet lijkt me ontzettend handig,

Mij niet. Hoe krijg je 80 van die flesjes in kratten ?? Als je dan toch bier zonder gistdepot wilt hebben. Bier in een fust doen, carboniseren (dus geen navergisting) en daarna proberen onder druk af te vullen. Hans100W heeft hier ervaring mee. En levert flesjes op zonder gistdepot  ;)

bazje

Citaat van: Oscar op 03-08-2011  13:49 uMij niet. Hoe krijg je 80 van die flesjes in kratten ??

Beetje meer geconcentreerder filmpje bekijken Oscar!
De "base" van de dop is even breed/dik/rond als de onderkant van fles!
Ook hebben ze kartjeltjes erin gemaakt zodat je ze ook in een kist of doos kunt zetten en ze min of meer als radertjes in elkaar vallen.

Citaat van: Wybe op 03-08-2011  13:34 uHet lijkt me ontzettend handig

Mij ook, maar heb dezelfde vragen m.b.t. schroefdop ja of nee

jpt

Wat een irritante man, die CraigTube. Alle informatie had hij makkelijk in 2 minuten kunnen vertellen. Pas na 12 minuten zie je hoe het flesje leeggegoten wordt in een glas en daarna begint hij te oreren over 'cleaning the valve'.

Over die sed ex doppen, het idee is leuk, maar het heeft minstens zoveel voor- als nadelen. 
Voor:
- helder bier voor iedereen.
- geen kroonkurkapparaat nodig


Na:
- geen kroonkurk, maar een dop waar je zuinig op moet zijn
- minder volume, door verlies in het verzamelbakje
- je moet een hoop van die doppen hebben
- lastig te reinigen.
- lastig op te slaan

bazje

Citaat van: jpt op 03-08-2011  14:28 uwat een irritante man, die CraigTube. Alle informatie had hij makkelijk in 2 minuten kunnen vertellen. Pas na 12 minuten zie je hoe het flesje leeggegoten wordt in een glas

Aha,
Ik zat ook al te puffen toen ik de goede man herkende van eerdere lange avonden JoeTjoepen....
Ben dus niet de enigste die zich na 1 minuut begint te ergeren >:D

Citaat van: jpt op 03-08-2011  14:28 uNa:
- geen kroonkurk, maar een dop waar je zuinig op moet zijn


Zit die dop dan ook al in het pakket?
Kan die dop ook op een "gewone" eurofles, die zonder schroefdraad bedoel ik dan.

17 minuten film en dan nog vragen hebben  >:D

jpt

Citaat van: bazje op 03-08-2011  14:33 uAha,
Ik zat ook al te puffen toen ik de goede man herkende van eerdere lange avonden JoeTjoepen....
Ben dus niet de enigste die zich na 1 minuut begint te ergeren >:D

Zit die dop dan ook al in het pakket?
Kan die dop ook op een "gewone" eurofles, die zonder schroefdraad bedoel ik dan.

17 minuten film en dan nog vragen hebben  >:D
;D

Geen idee, hij had het over een Australische fles die wat meer taps afloopt. Ik vermoed dat het om de 26 mm doppen gaat.
Daar had onze vriend wel wat duidelijker over mogen zijn zeg.

De doppen zijn nog best prijzig, omgerekend van aud naar euri, kosten 15 doppen €28,18 (verzendkosten niet inbegrepen)

BierHenk

Kortom, wat mij betreft een leuke, maar zeer dure oplossing voor een gering 'probleem'.
Want het gistdepot wordt door de commerciële brouwerijen vaak als iets ambachtelijks, artisanaals neer gezet.

Als hobbybrouwer kan het me niet zoveel schelen als mijn bier troebel is door het depot.
Hoofdzaak is de smaak, en als je je flesjes rechtop koelt en rustig uitschenkt, is je glas bier redelijk helder. Ja, het laatste beetje moet je even bewaren voor als je glas (bijna) leeg is, en dan bijschenken.

Proost.

Henk

30cl

Inderdaad een dure oplossing. Maar ok, als je niet van gist met vitamine D houdt, kun je het proberen...

Ben ik nou zo scheef horend of hoor ik hem dat inderdaad na precies een minuut zeggen? Vit. D in sediment...
Dat is in ieder geval wel het moment dat ik mijn interesse verloor...

bazje

De doppen zijn natuurlijk wel her te gebruiken, dus een vergelijk met kroonkurken is op zijn plaats:
3.000 kroonkurken goud kosten bij Brouwland € 50,48
30 van die doppen kosten € 56,36

zo'n dopje moet dus 100 keer meegaan om kiet te spelen.
Denk eerlijk gezegd niet dat bijvoorbeeld dat rubber/veertje/klep dat vol gaat houden.

Mij leek het wel handig voor mijn rabarberchampagne / schuimwijn in 75cl flessen.
Mits schroefdopsluiting niet noodzakelijk is en het de toch wel wat hogere druk aan zou kunnen.

jpt

Citaat van: bazje op 03-08-2011  20:25 uDe doppen zijn natuurlijk wel her te gebruiken, dus een vergelijk met kroonkurken is op zijn plaats:
3.000 kroonkurken goud kosten bij Brouwland € 50,48
30 van die doppen kosten € 56,36

zo'n dopje moet dus 100 keer meegaan om kiet te spelen.
Denk eerlijk gezegd niet dat bijvoorbeeld dat rubber/veertje/klep dat vol gaat houden.

Mij leek het wel handig voor mijn rabarberchampagne / schuimwijn in 75cl flessen.
Mits schroefdopsluiting niet noodzakelijk is en het de toch wel wat hogere druk aan zou kunnen.
In de vader der bierboeken, Jan van Schaik's zelf bier brouwboek, staat er ook een passage met een ballon of zoiets. Het is wat ongelukkiger dan dit systeem, maar het principe is hetzelfde.

Zou je je recepten willen delen met ons?   :proost:

Oscar

Citaat van: jpt op 03-08-2011  20:46 uIn de vader der bierboeken, Jan van Schaik's zelf bier brouwboek, staat er ook een passage met een ballon of zoiets.

Klopt, maar dan werken deze doppen beter... :)  Je kunt ook gewoon een hoog flocculerende gist nemen voor je bier, die plakken doorgaans goed aan de bodem van je flesje. Verder snap ik het "probleem" niet. Gist is gezond voor een mens, waarom dan het gezonde deel uit het bier verwijderen  :weetniet: :weetniet:

Hopmans

Citaat van: jpt op 03-08-2011  14:28 uWat een irritante man, die CraigTube. Alle informatie had hij makkelijk in 2 minuten kunnen vertellen. Pas na 12 minuten zie je hoe het flesje leeggegoten wordt in een glas en daarna begint hij te oreren over 'cleaning the valve'.

Over die sed ex doppen, het idee is leuk, maar het heeft minstens zoveel voor- als nadelen. 
Voor:
- helder bier voor iedereen.
- geen kroonkurkapparaat nodig


Na:
- geen kroonkurk, maar een dop waar je zuinig op moet zijn
- minder volume, door verlies in het verzamelbakje
- je moet een hoop van die doppen hebben
- lastig te reinigen.
- lastig op te slaan

Ik vind die man wel sympathiek overkomen.
Wat me wel irriteert is die symfonische **t rock op het begin en eind.

Het product vind ik wel aardig voor als je echt geen depot in een bepaald biertje wilt hebben.

In het boek van Jan van Schaik (over lezen gesproken) werd er gebruik gemaakt van een
soort rubbertjes te vergelijken met een vinger van een rubberen handschoen.
Daarna moest je deze wel vervangen door een kroonkurk.

Ik plaats zo ff een fotootje.

Hopmans


jpt

Citaat van: Hopmans op 03-08-2011  21:21 uFotootje:


:)
Die bedoelde ik.  Zo'n voetje om je fles 45 graden te kantelen heb ik nóóóóóit gevonden hahaha

Hopmans

Citaat van: jpt op 03-08-2011  21:23 u:)
Die bedoelde ik.  Zo'n voetje om je fles 45 graden te kantelen heb ik nóóóóóit gevonden hahaha

Nee, dat gaat niet echt lukken denk ik. :D

Ik denk dat je met een gatenzaag allemaal gaten moet
boren in een plaat, en daar dan de flesjes in doen.


BierHenk

Googelen op 'beerbrite caps' levert ook niet veel op.
Iemand andere tips ideeën?

Henk

Hopmans

Citaat van: BierHenk op 03-08-2011  21:37 uGoogelen op 'beerbrite caps' levert ook niet veel op.
Iemand andere tips ideeën?

Henk

Ik zit te denken aan rubberen handschoenen die je in de supermarkt kan kopen.
Evt een ijzerdraadje om de hals.

Of misschien wel van die water-ballonnetjes waar kinderen
tegenwoordig vaak mee spelen als het warm is.


bazje

Citaat van: jpt op 03-08-2011  20:46 uZou je je recepten willen delen met ons ?   :proost:

Hoort natuurlijk niet echt op dit forum thuis en heb ook nog geen geslaagd drankje kunnen maken.
Ik zal (morgen) een nieuw topic openen met het recept en mijn ervaringen.

MM

Citaat van: BierHenk op 03-08-2011  21:37 uGoogelen op 'beerbrite caps' levert ook niet veel op.
Iemand andere tips ideeën?

Henk

Wat je kan proberen je bier op 'Methode champagnoise' te klaren. Het is wel lastig, maar wel een chique manier.

Oscar

Geinig filmpje. Ik mag hopen dat dit een sociale werkplaats is, anders wordt het erg dure champagne  :nut:

MM

Citaat van: Oscar op 04-08-2011  11:41 uGeinig filmpje. Ik mag hopen dat dit een sociale werkplaats is, anders wordt het erg dure champagne  :nut:

Kwaliteit is duur. :P

BierHenk

En dan Sabrer comme il faut:


CeesM

Citaat van: Hopmans op 03-08-2011  21:21 uFotootje:


Heh, ik heb nog van die beerbrite caps liggen. Die zijn (in opdracht) geproduceerd door Southern Vinyards in Hove, Sussex, England.
Op de bijgeleverde handleiding staat een datum van aug 1979.
De caps zijn uitgevoerd in zacht plastic, een beetje hetzelfde materiaal als de doppen van een petfles.
Best handig in gebruik, je drukt ze op de fles i.p.v. een kroonkurk, op z'n kop de hergisting doen, daarna 24 uur in de koelkast, tuitje ombuigen, vastzetten met een ijzerdraadje, cap er af halen en gelijk vervangen voor een kroonkurk. Zolang het tuitje door het ombuigen niet is ingescheurd kan je het schoonmaken en hergebruiken.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.