Effe voorstellen: Wybe

Gestart door Wybe, 02-08-2011 16:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wybe



Hoi allemaal,
Kortgeleden ben ik met het extractbrouwen in aanraking gekomen. Inmiddels zijn er al een Pils en 'n India Pale Ale gemaakt.
Je treft een goede kennis (forumlid Tsjerk) die me vertelde over het bestaan van deze site. Ja, en dan komt van het een het ander en voor je 't weet heb je een nieuwe hobby te pakken....
Gulzig vergaar ik  kennis en wie weet, begin ik binnenkort met "het echte werk". 'n Gewone ketel lijkt me wel mooi, maar uren staan te roeren? 'k Denk t.z.t. een Speidelaar te worden. We zien wel.

de sleutel

Welkom op het forum. Hier is inderdaad veel te leren.
Denk eens na over een herms. Scheelt een hoop roeren.

Nogmaals welkom  :degroeten: Hans, de sleutel

Oscar

Citaat van: Wybe op 02-08-2011  16:11 uGewone ketel lijkt me wel mooi, maar uren staan te roeren? 'k Denk t.z.t. een Speidelaar te worden.

Wat is er tegen een beetje ambachtelijk werk ?  :brouwen:

Wybe

Al mijn info komt tot nog toe van internet. Als ik lees hoe brouwers kunnen discussiëren over een graad meer of minder gisten of maischen of enz enz. lijkt het me moeilijk om dat handmatig roerend in een ketel voorelkaar te krijgen. Waarschijnlijk moet ik ergens eens het hele proces een keer van dichtbij bekijken. 't Zal vast verhelderend zijn.
Overigens leuk om direct al reactie te krijgen! Dank je wel.'k Hoop mekaar nog vaak te treffen hier op het forum.   :)

Oscar

Citaat van: Wybe op 02-08-2011  16:54 ulijkt het me moeilijk om dat handmatig roerend in een ketel voorelkaar te krijgen.

Als honderden brouwers het voor elkaar krijgen is het niet moeilijk. Verwarm maar eens een pannetje water tot 65°C als je dat moeilijk vindt.... :nut:

Tsjerk

Citaat van: Wybe op 02-08-2011  16:54 uWaarschijnlijk moet ik ergens eens het hele proces een keer van dichtbij bekijken. 't Zal vast verhelderend zijn.
   :)

Welkom Wybe,

Eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en je aangemeld op het forum.  :duimop:

Zodra ik weer ga brouwen zal ik je een pm sturen. Dan kun je het hele proces van A tot Z een keer "live" volgen.  :brouwen:

bazje

Citaat van: Tsjerk op 03-08-2011  18:51 uZodra ik weer ga brouwen zal ik je een pm sturen. Dan kun je het hele proces van A tot Z een keer "live" volgen.  :brouwen:

Welkom  Wybe,
Zo'n aanbod zou ik niet laten schieten  :brouwen:

Wybe

THNX!! Ik kijk er nu al naar uit en hoop veel te leren! Vr.grt.,   Wybe.

Jacques

Welkom Wybe,

Bierbrouwen is veel simpeler dan het misschien lijkt. In de middeleeuwen brouwde men ook al bier. Toen was er nog geen temperatuurcontrole op de graad nauwkeurig. In het verleden heb ik mij geïnteresseerd in de geschiedenis van het brouwen van bier. Ik bedacht dat het proces niet zo moeilijk moest zijn om uit te voeren. Als ze al in de middeleeuwen al met beperkte middelen een goed bier wisten te brouwen dan moet dat thuis ook eenvoudig kunnen. Als die apparatuur die je in een professionele brouwerij ziet heb je niet nodig. Ze helpen wel bij het constant op dezelfde kwaliteit brouwen. Maar dat is niet iets waar een beginnende brouwer zich druk over hoeft te maken. Dat komt later als je de kwaliteit van je bier meer in de hand wil houden.
En dat is het leuke van deze hobby. Je kunt eenvoudig beginnen en daarna steeds verder uitbouwen. Alles hoeft niet meteen perfect te zijn...

Kleine_Schriek

Welkom en inderdaad is bierbrouwen niet veel moeilijker dan een stamppotje boerenkool maken ;-)
Stel vooral je vragen en door gewoon te doen krijg je al snel een heerlijk  :biersmile:

Antoinette

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.