Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Moutmolen: 3 rollen nuttig?  (gelezen 4095 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
Moutmolen: 3 rollen nuttig?
« Gepost op: 03-08-2011 09:06 u »
Ik ben aan het uitkijken voor een betere moutmolen. Op bv Crankandstein heb je van die modellen met 3 rollen. Nu vraag ik me af of dit echt nuttig is? Volgens Crankandstein zelf:

Citaat
The first fixed at .070" softens the grain interior and speeds up throughput. The adjustable second gap can then more readily open the husk with less damage and separate it from the starch.

In een amerikaans forum heb ik ook gevonden dat je hetzelfde effect kan verkrijgen door met een 2 rollen systeem 2x te schroten met de 2e maal een kleine afstand. Verder vond ik ook nog:

Citaat
From: dr_crankandstein@bellsouth.net

The malt crush you get at the supply shop is usually coarse, but not all that conducive to
high efficiency extraction. If you're willing to spend time milling, a 2-roller adjustable
mill can be set different ways with multiple passes to get the crush you're looking for.
The more passes, the more starch separation from the husks. A 3-roller does this in a
single pass. It can look somewhat floury, but the husks are intact enough to float the
grain bed. It's just the nature of the material to get finer particles as the separation
increases. If you keep the crush coarse or slow the pump or sparge rate, you're less
likely to have the grain bed pack down and retrict flow.

Is er iemand die meermaals schroot met een 2-roller systeem? Iemand ervaring met een 3-rollen systeem?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Moutmolen: 3 rollen nuttig?
« Reactie #1 Gepost op: 03-08-2011 09:09 u »
Het 3 rollen systeem is overbodig zo te lezen, gewoon klam schroten  :brouwen:

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #2 Gepost op: 03-08-2011 09:17 u »
Wat heeft het voor nut om 2 x te schroten?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 03-08-2011 09:17 u »
Wat heeft het voor nut om 2 x te schroten?

Geen mijn inziens...

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-08-2011 09:18 u »
Wat heeft het voor nut om 2 x te schroten ?

Ik denk te begrijpen dat je zo beter intacte kafjes met fijn schrootsel van de kern kan verkrijgen.

Dit is ook wel nuttig in deze context: http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=56

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-08-2011 09:19 u »
Geen mijn inziens...

Dat dacht ik dus ook.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 03-08-2011 09:20 u »

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 03-08-2011 09:22 u »
Deze al gezien Newline ?

http://www.beersmith.com/barley-crusher/

Vroeger, maar was dit ondertussen al vergeten. Bedankt om me hieraan te herinneren.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #8 Gepost op: 03-08-2011 10:11 u »
Meerrollen molens worden meestal in de professionele brouwwereld gebruikt. Overwegend 4 tot 6 rollen.
De bedoeling is om de moutkorrels te "openen", dus het kafje heel te houden, en daarna kafje en inhoud te scheiden zodat de inhoud apart kan worden vermalen tot poeder. Je haalt hiermee een hoger rendement doordat de kafjes een mooi filterbed geven en de inhoud toegankelijker is.
Vaak wordt daarbij ook nog klam geschroot met behulp van stoom.

Bert

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 03-08-2011 10:12 u »
Meerrollen molens worden meestal in de professionele brouwwereld gebruikt. Overwegend 4 tot 6 rollen.

Dat klopt, maar daar wordt de mout gestort tezamen met het maischwater door de schrootmolen. Dus eigenlijk natschroten   :)

Tags: schroten