Blauw stickertje op refractometer

Gestart door davadox, 01-08-2011 08:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

davadox

Morning sunshines,

Ik wil net mijn refractometer gaan ijken en nu zit er een doorzichtig blauw stickertje op het gedeelte waar ik het wort op druppelen.
Ook als ik er door heen kijk en tegen het licht hou moet ik heel goed kijken voor ik de cijfertjes zie.
Nu is mijn vraag of ik dat stickertje eraf moet halen ?
Het ziet er niet heel makkelijk te demonteren uit.

Groetjes

(ps:het is de versie uit Hongkong)

hansm

Is het gewoon zo'n stukje plastic dat erop zit om het tegen krassen te beschermen, net zoals vaak op schermpjes zit? Dat moet je er gewoon afhalen. Als je het laat zitten kan het best wel eens wat vertekening (en daardoor onduidelijke uitlezing) veroorzaken.

 :degroeten:

davadox

Citaat van: hansm op 01-08-2011  08:54 uIs het gewoon zo'n stukje plastic dat erop zit om het tegen krassen te beschermen, net zoals vaak op schermpjes zit?

 :degroeten:

Ja dat weet ik dus niet.
Het past heel precies over het glaasje heen en er zit geen lipje aan om het eraf te halen.

Oscar

Citaat van: davadox op 01-08-2011  08:59 uHet past heel precies over het glaasje heen en er zit geen lipje aan om het eraf te halen.

Eraf halen, want dat hoort er niet op...

John

Lijkt er bij mij ook op te zitten maar krijg het er niet af... Ben bang dat ik apparaatje beschadig. Lijkt zo ook wel te werken.



henkg

Is het wel een stickertje, of alleen een blauw-achtige coating?
Je zou even met een speld -heel schuingehouden- even nabij (niet in) de rand kunnen prikken. Plastic is zacht, glas is hard.
"Moet ik heel goed kijken voor ik de cijfertjes zie"
- Wel scherpgesteld? (oculair uit- of indraaien)
- Laat er eens (lamp)licht van bovenaf op vallen, en kijk dan door het oculair.
Bij helder weer richt ik gewoon op buiten, bij somberder weer meet ik onder een lamp.
@John: Mooie foto's!

John

Citaat van: henkg op 29-12-2012  21:28 u@John: Mooie foto's!
En dat uit het "losse handje"

Ik kan echt niet zien of het een stickertje is of niet. Iemand anders bekend met de refractometer van ebay?

Oscar

Citaat van: John op 29-12-2012  21:37 uIk kan echt niet zien of het een stickertje is of niet.

Als je er geen last van hebt en hij werkt verder goed...is er toch niets aan de hand... :) :D

Jacques

Als alles werkt zoals het hoort zou ik het laten zitten. (Even vergelijken met een hydrometer met onvergist wort of appelsap.

Citaat van: John op 29-12-2012  21:37 uIemand anders bekend met de refractometer van ebay?

De refractometer van ebay bestaat niet. Ebay is een veilingsite. Via die site worden heel wat verschillende refractometers verkocht.
Ik zie daar verschillende refractometers met een blauw laagje. Maar die worden zo te merken niet gebruikt voor voedingstoffen...

Zo zie ik bij de refractometer AdBlue het volgende vermeld:

    Dieses Refraktometer ist extra entwickelt worden, um u.a. die Konzentration des Dieselzusatzes ADBLUE* (Harnstoff) zu testen, da durch steigende Preise, Produkte auf den Markt gelangen, die den Anforderungen der Automobilindustie nicht entsprechen.
     
    Sie können mit dem RHA-701 die Konzentration von ADBLUE *, Batteriesäure, Kühlerfrostschutz, Schweibenwischwasser Frostschutz und Reinigungflüssigkeiten messen. Die Skala erlaubt ihnen das Ablesen des gemessenen Wertes der Konzentration.

Das RHA-701ATC ist mit einem automatischen Temperaturausgleichssystem (ATC) ausgestattet.Messbereiche

    AdBlue: 30%--35%
    Äthylen-Glykol: - 50°C-0°C
    Propylen-Glykol: - 50°C-0°C
    Reinigungsflüssigkeiten: - 40°C-0°C
    Batterie-Flüssigkeiten: 1.100-1.400sg
    Entschließungs-Faktor: 0.5% 5°C, 5°C, 5°C, 0.01sg
    (ATC) Temperatur-Ausgleichs-Bereiche 10°C-30°C


Jacques

Deze is voor honing.

Die heeft ook een blauwe coating zo te zien.


John

Citaat van: Jacques op 29-12-2012  22:00 uDe refractometer van ebay bestaat niet. Ebay is een veilingsite.

Snap het. Ik bedoel deze:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l2736&_nkw=rsg-100

Jacques

Citaat van: John op 29-12-2012  22:07 uSnap het. Ik bedoel deze:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l2736&_nkw=rsg-100

Ziet er uit als een geschikte refractometer. En zo te zien hoort de blauwe coating bij deze refractometer.

Kokkie

Ik heb zelf ook die refractometer en de blauwe coating hoort er in te zitten. Je hoeft er niets af te halen.

John

Dan stop ik nu met pulken en ga een biertje pakken :-) :(

Gerlachus

Die blauwe coating veroorzaakt nu juist dat scherpe grensvlak. De vloeistof die je erop doet zorgt voor een andere brekingsindex op het grensvlak waardoor totale reflectie optreedt onder een andere hoek. Misschien allemaal techtalk maar die coating hoort er dus op.

Probeer het maar met gewoon water, dan kun je zien dat je hem op 1000 kunt instellen. Daarna via de manier van Jaques ijken met diverse oplossingen. Maar je moet daarvoor wel scherp zicht hebben, door het oculair in te stellen op scherpe lettertjes. Is voor iedereen anders, zeker voor brildragers.

Succes!

hansHalberstadt

Ik denk ook dat de blauwe coating er inderdaad voor zorgt dat je een scherpe overgang krijgt. Zie het als een prisma waar licht gebroken wordt, maar breking is anders voor elke kleur licht, dus de positie van het grensvlak ook.
Dat blauw laat maar een klein deel van het licht door, zodat je geen regenboogachtig grensvlak krijgt, maar een scherp grensvlak.
HansH

RobinB

Wel apart dat die laag bij jullie op zo'n kwetsbare plek zit. Voorzichtig mee zijn dus!

John

Citaat van: Gerlachus op 30-12-2012  08:42 uProbeer het maar met gewoon water, dan kun je zien dat je hem op 1000 kunt instellen. Daarna via de manier van Jaques ijken met diverse oplossingen.
Ik kan hem toch maar op 1 vloeistof ijken?! En als dat demi-water is kan ik toch niet ook nog eens op appelsap ijken?

Erick

Voor het ijken van een refractometer kan je in Nederland gewoon kraanwater gebruiken.
In het buitenland ligt dat nog wel eens anders maar daar kun (of wil) je het kraanwater ook niet als drinkwater gebruiken.  ;D

Oscar

Citaat van: John op 30-12-2012  12:20 uIk kan hem toch maar op 1 vloeistof ijken?! En als dat demi-water is kan ik toch niet ook nog eens op appelsap ijken?

Met demiwater stel je het nulpunt in. Met appelsap of wort kijk je of de waarde een beetje overeenkomt... dat is geen ijken. ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 30-12-2012  12:25 uMet demiwater stel je het nulpunt in. Met appelsap of wort kijk je of de waarde een beetje overeenkomt... dat is geen ijken. ;)

Met appelsap of wort bekijk je inderdaad of de waarde van je hydrometer en die van je refractometer overeenkomen. Als je nauwkeurige geijkte hydrometer hebt kun je ook met wort of appelsap ijken. Dat wil zeggen dat je de correctiefactor kunt vaststellen voor appelsap of wort.

John

Nou ff wat testjes uitgevoerd: valt me zeker niet tegen! Snap alleen 1 ding nog niet; mijn meter heeft een schaalverdeling min Brix en SG; waarom zou ik brix gebruiken? Snap nog steeds niet helemaal de discussie over meting voor/tijdens gisting en Brix/SG.

Jacques

Citaat van: John op 01-01-2013  14:45 uNou ff wat testjes uitgevoerd: valt me zeker niet tegen! Snap alleen 1 ding nog niet; mijn meter heeft een schaalverdeling min Brix en SG; waarom zou ik brix gebruiken? Snap nog steeds niet helemaal de discussie over meting voor/tijdens gisting en Brix/SG.

Voor en na
Het verschil tussen voor en tijdens/na de vergisting heeft te maken met de aanmaak van alcohol.
Vóór de vergisting meet je een mengel van water met opgeloste suikers en ná de vergisting een mengel van water, (nog steeds, zij het minder ) opgeloste suikers en alcohol. Alcohol heeft een andere brekingsindex dan water. Een refractometer is gelijkt op een mengel van water met suikers met de daarbij behorende brekingindexen) vandaar dat je niet zomaar van de waarden uit kunt gaan die je met je refractometer afleest wanneer alcohol zich gevormd heeft.
Dit betekent echter niet dat je je refractometer niet kunt gebruiken voor het bepalen van je eind SG dan wel alcoholgehalte. Daarvoor kun je formules of rekentools gebruiken. Bijvoorbeeld die van Hans Halberstadt.

Brix of SG
Er zijn niet veel refractometers die een SG-schaal hebben. De meest gangbare hebben een Brix-schaal. De meeste rekentools gaan dan ook uit van Brix-waarden. Voor het uitrekenen van de schijnbare vergistingsgraad en eind SG kun je daarom het beste de Brix-schaal hanteren. Voor je begin SG kun je natuurlijk kijken op de SG-schaal maar vergeet dan niet om ook de Brix-waarde te noteren. Als je een schaalverdeling hebt waarbij aan de ene kant Bix-waarde vermeld staan en aan de andere kant SG-waarden dan hoeft dan niet per se, maar mijn ervaring is dat het makkelijker aflezen is als je een scheidingslijntje voor je ziet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.