Gisten & lageren - in wat voor materiaal?

Gestart door Californian Pale Ale, 31-07-2011 15:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Californian Pale Ale

Ik ben als beginnend bierbrouwer opzoek om mijn starterset uit te breiden. Ik heb onlangs een gamel aangeschaft (van Autosloperij de Kinderen in Geldrop - voor jullie info: hij vertelde me dat hij er nog 4 had staan). Ik zit nu een beetje in dubio wat voor materiaal ik ga gebruiken voor het gisten en voor het lageren van het bier. Ik zat te denken om een gistingsfles (30l)  aan te schaffen om in te gisten, en om te lageren in de plastic emmer van mijn starterset. Alleen sluit die deksel niet goed af, of zijn daar simpele oplossingen voor te vinden?

Anders dacht ik om een degelijke stevigere plasticen gistingsemmer aan te schaffen om in te gisten, en om dat te lageren in de glazen gistingsfles. Ik heb donkere afgesloten ruimtes, zowel warm (boilerkast: 20-25 gr.) als koud (buitenberging, zal tussen de 10 en 15 graden zijn - mijn huis is gemaakt om in te brouwen) dus dat is geen punt. Ik vroeg me alleen af of het uitmaakt in wat voor materiaal je gist en lagert.. :weetniet:

Groeten,

David.

Oscar

Citaat van: Californian Pale Ale op 31-07-2011  15:04 uIk zat te denken om een gistingsfles (30l)  aan te schaffen om in te gisten, en om te lageren in de plastic emmer van mijn starterset. Alleen sluit die deksel niet goed af, of zijn daar simpele oplossingen voor te vinden?

IK zou het sowieso omdraaien, dus hoofdvergisting in je plastic vat en lagering in je glazen bolfles van 30 liter. Echter als je plastic emmer niet goed afsluit zou ik deze, of aanpassen waardoor deze wel goed afsluit, of niet gebruiken en een andere kopen. Maar je kunt ook gewoon 2 glazen flessen gebruiken..

Sander_de_Rijk

Ik heb de vergissing gemaakt om bij het starten met brouwen ook van die goedkope gistemmers aan te schaffen. Deze krijg ik niet goed gesloten, ook niet na de aanpassingen die ik heb gemaakt. Bij de hoofdgisting borrelt het waterslot wel (na aanpassing), maar na de hoofdgisting is er geen activiteit meer te zien terwijl deze er toch echt wel is. De wat duurdere plastic emmers sluiten wel goed en heb je al vanaf zo'n 25 a 30 euro geloof ik.

EBC

Hoe vaak ga je brouwen?

Je kan ook gewoon niet lageren. Dan laat je het bier nadat het uitgegist is nog een weekje staan en dan bottelen.

Als je vaker dan om de drie weken wilt brouwen, dan koop je gewoon nog een gistingsvat/fles.
Je plastic emmer of dat tweede vat kan je dan ook gebruiken om naar over te hevelen vlak voor het bottelen.

Het vat moet wel goed afsluiten, dat is buiten kijf.

Het materiaal is liefst rvs. Als dat niet lukt, dan kies je glas of plastic, net wat je wilt.

Lageren is echt niet nodig, het is een van de meest hardnekkige brouwmythes die er bestaan.

Californian Pale Ale

Citaat van: EBC op 31-07-2011  17:43 uJe plastic emmer of dat tweede vat kan je dan ook gebruiken om naar over te hevelen vlak voor het bottelen.


Daar wordt het bier ook al wat helderder van, niet? Ik kom het alleen elke keer weer in recepten tegen, dat lageren.

Jacques

Citaat van: EBC op 31-07-2011  17:43 uLageren is echt niet nodig, het is een van de meest hardnekkige brouwmythes die er bestaan.

Uit laten zakken van het grootste gedeelte van de gist is echt wel nodig. Dat kan in het vat waarin de hoofdgisting heeft plaatsgevonden. Een week laten staan na de hoofdgisting is voldoende. Voor een helderder bier kan het bevorderlijk zijn het bier een paar dagen goed koud weg te zetten. Lange lageringen zijn inderdaad niet nodig en bij de commerciƫle brouwerijen gebeurt dat ook niet meer. Zij filteren vooral om helder bier te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.