Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisten & lageren - in wat voor materiaal?  (gelezen 3985 keer)

Offline Californian Pale Ale

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
Gisten & lageren - in wat voor materiaal?
« Gepost op: 31-07-2011 15:04 u »
Ik ben als beginnend bierbrouwer opzoek om mijn starterset uit te breiden. Ik heb onlangs een gamel aangeschaft (van Autosloperij de Kinderen in Geldrop - voor jullie info: hij vertelde me dat hij er nog 4 had staan). Ik zit nu een beetje in dubio wat voor materiaal ik ga gebruiken voor het gisten en voor het lageren van het bier. Ik zat te denken om een gistingsfles (30l)  aan te schaffen om in te gisten, en om te lageren in de plastic emmer van mijn starterset. Alleen sluit die deksel niet goed af, of zijn daar simpele oplossingen voor te vinden?

Anders dacht ik om een degelijke stevigere plasticen gistingsemmer aan te schaffen om in te gisten, en om dat te lageren in de glazen gistingsfles. Ik heb donkere afgesloten ruimtes, zowel warm (boilerkast: 20-25 gr.) als koud (buitenberging, zal tussen de 10 en 15 graden zijn - mijn huis is gemaakt om in te brouwen) dus dat is geen punt. Ik vroeg me alleen af of het uitmaakt in wat voor materiaal je gist en lagert.. :weetniet:

Groeten,

David.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Gisten & lageren - in wat voor materiaal?
« Reactie #1 Gepost op: 31-07-2011 15:28 u »
Ik zat te denken om een gistingsfles (30l)  aan te schaffen om in te gisten, en om te lageren in de plastic emmer van mijn starterset. Alleen sluit die deksel niet goed af, of zijn daar simpele oplossingen voor te vinden?

IK zou het sowieso omdraaien, dus hoofdvergisting in je plastic vat en lagering in je glazen bolfles van 30 liter. Echter als je plastic emmer niet goed afsluit zou ik deze, of aanpassen waardoor deze wel goed afsluit, of niet gebruiken en een andere kopen. Maar je kunt ook gewoon 2 glazen flessen gebruiken..

Offline Sander_de_Rijk

• Vol lid
  • Biertje?
    • Brouwerij De Rijk
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2011 15:55 u »
Ik heb de vergissing gemaakt om bij het starten met brouwen ook van die goedkope gistemmers aan te schaffen. Deze krijg ik niet goed gesloten, ook niet na de aanpassingen die ik heb gemaakt. Bij de hoofdgisting borrelt het waterslot wel (na aanpassing), maar na de hoofdgisting is er geen activiteit meer te zien terwijl deze er toch echt wel is. De wat duurdere plastic emmers sluiten wel goed en heb je al vanaf zo'n 25 a 30 euro geloof ik.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 31-07-2011 17:43 u »
Hoe vaak ga je brouwen?

Je kan ook gewoon niet lageren. Dan laat je het bier nadat het uitgegist is nog een weekje staan en dan bottelen.

Als je vaker dan om de drie weken wilt brouwen, dan koop je gewoon nog een gistingsvat/fles.
Je plastic emmer of dat tweede vat kan je dan ook gebruiken om naar over te hevelen vlak voor het bottelen.

Het vat moet wel goed afsluiten, dat is buiten kijf.

Het materiaal is liefst rvs. Als dat niet lukt, dan kies je glas of plastic, net wat je wilt.

Lageren is echt niet nodig, het is een van de meest hardnekkige brouwmythes die er bestaan.

Offline Californian Pale Ale

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 31-07-2011 18:33 u »

Je plastic emmer of dat tweede vat kan je dan ook gebruiken om naar over te hevelen vlak voor het bottelen.

Daar wordt het bier ook al wat helderder van, niet? Ik kom het alleen elke keer weer in recepten tegen, dat lageren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 31-07-2011 21:56 u »
Lageren is echt niet nodig, het is een van de meest hardnekkige brouwmythes die er bestaan.

Uit laten zakken van het grootste gedeelte van de gist is echt wel nodig. Dat kan in het vat waarin de hoofdgisting heeft plaatsgevonden. Een week laten staan na de hoofdgisting is voldoende. Voor een helderder bier kan het bevorderlijk zijn het bier een paar dagen goed koud weg te zetten. Lange lageringen zijn inderdaad niet nodig en bij de commerciŽle brouwerijen gebeurt dat ook niet meer. Zij filteren vooral om helder bier te krijgen.

Tags: materiaalkeuze