Waarom zijn mijn Weizens nooit troebel?

Gestart door @, 30-07-2011 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

Hoi,

Ik brouw al een tijdje een (naar eigen mening) prima Weizen. Vol, een beetje banaan in de geur en een licht fruitje in de smaak. Al met al een prima dorstlesser als de zomer een keer zou willen beginnen.

Het enig probleem is dat ze altijd helder zijn. Pas als ik het laatste restje uit de fles schenk wordt het bier door het gistdepot troebel. De moutstort is Pilsmout 30%, Tarwe mout 60% en Munich mout 10%. Maar ondanks de 60% tarwe, toch geen troebel bier.

Ik begrijp niet waarom mijn Weizen niet net als een Weihenstephan troebel uit de fles komt. Voegen ze tijdens het bottelen nog iets toe misschien?

Ed.

RobinB

Kraakhelder zoals pils?
Of helder met een minimaal waasje zoals (misschien) je overige (niet weizen) brouwsels?
Bij mij is een weihenstephaner ook best helder wanneer deze een paar maanden heeft kunnen staan.
Vanavond een brand weizen ingeschonken, die werd ook pas troebel bij het bijzwenken vd gist.
Volgens mij is er dus nik aan de hand met je weizens? :duimop:

Wat een troebeling kan geven:
- koelen voor gebruik (koudewaas)
- wat meel meekoken wordt ook wel eens genoemd, heb ik nog nooit gedaan
- Wyeast tanal-A

Hopmans

Citaat van: @ op 30-07-2011  19:20 uHet enig probleem is dat ze altijd helder zijn.
Probleem?

 :weetniet:

Huub Krekels

Ik ga vaker naar Bayern voor een Weizentoer. Bij vele cafe's rolt men met de fles op tafel alvorens deze ingeschonken wordt. Dit doet men ook om het gistdepot goed te verspreiden. Overigens wisten jullie dat een halve liter weizen in een keer in een glas geschonken dient te worden zonder dat het schuim overloopt. Volgens de kastelein kan iemand zich geen kastelein noemen als hij dit niet kan. Ik heb dit verhaal trouwens vaker van een kastelein gehoord.  :proost

Ook wordt de fles niet helemaal leeggeschonken, doch men laat een restje over. Vervolgens draait men met de fles waardoor het depot oplost en schenkt men het vervolgens na. Dit laatste wordt overigens geadviseerd door de brouwerij van Schneider-Weissen  :proost:

http://www.schneider-weisse.de/index.php?lang=de&tpl=liebhaber.bierpflege&sid=$sid

William

Ongeveer 1 gram bloem op 15 liter wort 5 minuten meekoken werk redelijk hoewel ook dat na zo'n 2 maanden bewaren op de bodem van de fles ligt.

@

Citaat van: Hopmans op 30-07-2011  20:10 uProbleem?

Nee niet echt natuurlijk, maar ik vroeg me gewoon af of ik misschien iets over het hoofd zag.

Citaat van: RobinB op 30-07-2011  19:58 uKraakhelder zoals pils?
Of helder met een minimaal waasje zoals (misschien) je overige (niet weizen) brouwsels?

Ja, net als mijn overige brouwsels. Een kleine waas zit er wel over.

Misschien is de tip om de fles te rollen wel een goeie. Hopelijk gaat hij dan niet overmatig schuimen.

RobinB

Volgens mij is dat volkomen normaal inderdaad ;D
Hebben mijn weizens en commerciële ook... ;)

Huub Krekels


Kimosabe

Je kunt bij Brouwmarkt ook een middeltje kopen dat helpt het bier iets troebel te houden. Speciaal voor Weizen. Tanal-a heet het geloof ik. Bij mij werkt het meestal goed.

Hopmans


EBC

De eenvoudigste manier om troebel witbier te maken staat op bijna elk witbier etiket...
De gistbodem uit de fles losmaken en meeschenken.

Er is geen enkele andere reden waardoor witbier troebel zou zijn. Het is gewoon gist, niks anders.

Waarom zou je hiervoor toevoegingen doen?

Hopmans

Helemaal mee eens.
Tarwe en tarwe-mout zijn simpelweg niet troebel.
Het is de gist wat troebel is.


@

Citaat van: Hopmans op 31-07-2011  11:22 uTarwe en tarwe-mout zijn simpelweg niet troebel.
Het is de gist wat troebel is.

Laat ik nou al die jaren in de veronderstelling zijn geweest dat Tarwe(mout) voor een troebel zorgt.\
Je bent nooit te oud om te leren blijkt wel weer.


Kimosabe

Citaat van: Hopmans op 31-07-2011  10:21 uIs dat wel Kosher?

Waarschijnlijk niet. Maar de Bratwurst die ik er graag bij eet is dat ook niet.

Kimosabe

Citaat van: EBC op 31-07-2011  10:57 uDe eenvoudigste manier om troebel witbier te maken staat op bijna elk witbier etiket...
De gistbodem uit de fles losmaken en meeschenken.

Er is geen enkele andere reden waardoor witbier troebel zou zijn. Het is gewoon gist, niks anders.

Waarom zou je hiervoor toevoegingen doen?

Toch zijn er diverse weizen-bieren die zelfs bij voorzichtig uitschenken al troebel zijn. Bovendien is een Weizen van de tap ook troebel. Schudden is natuurlijk een oplossing, maar in de praktijk ligt het volgens mij toch wat ingewikkelder.

Thijs

EBC

Citaat van: Kimosabe op 31-07-2011  18:23 uToch zijn er diverse weizen-bieren die zelfs bij voorzichtig uitschenken al troebel zijn. Bovendien is een Weizen van de tap ook troebel. Schudden is natuurlijk een oplossing, maar in de praktijk ligt het volgens mij toch wat ingewikkelder.

Thijs

Niet filteren en lage temperatuur en dan ben je al een heel eind.

Herman

Heeft er al eens iemand een witbier met Maris Otter gebrouwen? Lijkt v.w.b. de troebelheid een match made in heaven!

TreinJan

Het is al eerder gezegd, het gaat vooral om het inschenken. Een echte Hefe-Weizen (er bestaat ook helder tarwebier zonder depot, de "Kristall-Weizen") wordt ingeschonken tot er nog circa 2 centimeter in de fles over is, deze wordt gezwenkt waarna het nu zeer troebele restant bij het meestal hooguit lichtjes wazige bier wordt geschonken, met een troebel resultaat. Het inschenken gaat dus niet in 1 keer. Het bier schuimt sterk, vandaar de speciale vorm van het Weizenbierglas.
Als ik er zelf eentje inschenk, ruik en proef ik meestal eerst een keer alvorens het gistdepot toe te voegen, om het verschil in smaak en geur te ervaren.

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij komt de troebeling door de gist én door aanweizige eiwitten, en deze laatste zouden dan vooral uit de tarwemout komen. Volgens de Duitse wet moet een Weizen 50% of meer tarwemout bevatten. In Nederlands Weizenbier is dat niet noodzakelijk het geval. Overigens bestaat er een Hertog Jan Weizener, wat  een witbier is en geen Weizen, over naamgeving gesproken!
Weizen van het vat is oorspronkelijk vooral bedacht om het de kasteleins makkelijker te maken. Voor mij is een échte Weizen er nog altijd een "mit Flaschengärung", d.w.z. met hergisting op fles.

Jacques

Een truc om meer troebelheid te krijgen is het toevoegen van een kleine hoeveelheid tarwebloem de laatste paar minuten van het maischen. Je krijgt dan zetmeeltroebelheid in je bier. Maar na verloop van tijd wordt het bier ook weer helder. Dan moet je weer rollen...

bazje

Citaat van: Jacques op 31-07-2011  21:22 uEen truc om meer troebelheid te krijgen is het toevoegen van een kleine hoeveelheid tarwebloem de laatste paar minuten van het maischen. Je krijgt dan zetmeeltroebelheid in je bier. Maar na verloop van tijd wordt het bier ook weer helder. Dan moet je weer rollen...

Da's inderdaad een trucje, maar:
Ik meende ook dat eiwitten de troebeling veroorzaakt.

Jacques

Citaat van: bazje op 04-08-2011  23:05 uDa's inderdaad een trucje, maar:
Ik meende ook dat eiwitten de troebeling veroorzaakt.

Je hebt eiwittroebel en zetmeeltroebel naast andere vormen van troebelheid die door infecties veroorzaakt kunnen worden. De praktijk is dat bijna elk bier helder wordt.

Als je bier blind slaat als je het koelt heb je last van eiwittroebel.

gerbenH

Mijn Duitse buurvrouw adviseert een weizen niet helemaal uit te schenken en vervolgens de rest niet rustig maar snel en hevig in de fles te draaien en dan bij te schenken. Troebel gegarandeerd :nut:

Jacques

Citaat van: gerbenH op 05-08-2011  01:22 uMijn Duitse buurvrouw adviseert een weizen niet helemaal uit te schenken en vervolgens de rest niet rustig maar snel en hevig in de fles te draaien en dan bij te schenken. Troebel gegarandeerd :nut:

Niet voor niets wordt weizen met gist in de fles hefeweizen genoemd. De truc van het losmaken van de gist werkt niet als de weizen uit het fust getapt wordt. Ook dan is in Duitsland een weizen troebel.

Henielma

Mijn witbieren zijn redelijk troebel maar na een paar maanden in de kelder staan worden ze gewoon helder.

Dit is ook niet erg want witbier kan beter jong gedronken worden. En daarnaast hebben we de inschenkmethode nog om het laatste restje bier in de fles even te zwenken en mee te schenken. Zoals in dit topic al een paar maal aangegeven is.

Witbier op fust kan je of op de kop bewaren en voor het aanslaan rechtzetten (advies van Hoegaarden) of kort schudden voor het aanslaan. Hierna blijft het zeker een maand mooi troebel bij mij.

Een gram bloem aan het eind meekoken heb ik ook een paar maal gedaan maar ik betwijfel of het verschil maakt.

Jacques

Citaat van: Henielma op 05-08-2011  09:50 uWitbier op fust kan je of op de kop bewaren en voor het aanslaan rechtzetten (advies van Hoegaarden) of kort schudden voor het aanslaan. Hierna blijft het zeker een maand mooi troebel bij mij.

Hé, die truc kende ik niet. Dat zullen ze mogelijk ook in Duitsland doen. Recent viel mij weer op hoe troebel de wiezen zijn die geschonken worden op de Duitse terrassen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.