KC stelt zich voor

Gestart door KC, 29-07-2011 00:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KC

Hoi allemaal,

Bier, ja ach... eerste slok, 1980, wat ongelofelijk smerig was dat. Een kind en een bittere smaak dat gaat zelden samen. Hoe kan een mens veranderen.
Mijn vrouw verraste me met een rondleiding+proeverij bij de Emelisse brouwerij in Kamperland provincie Zeeland. De vonk sprong over.
Wat is genieten? Een willekeurige zonnige dag in het voorjaar. Ik zit op het terras van een strandtent in Domburg, tripeltje, kaasplankje, ik ruik de zee....
Heeft een mens op zo'n moment meer wensen? Dus ik waardeerde bier nu ondertussen echt wel. Nooit gedacht aan brouwen? Zeker wel, evenals het bezoeken van andere planeten. Waarom nu dan toch begonnen? Wat een naam: blond. we kregen 3 kleine bollekkes om te proeven bij Emelisse, maar die ene, WOW.
Dat is geen puberbiertje. Hoe kun je zo iets speciaals nu gewoon "blond" noemen? Een Nieuw-Zeelandse hopsoort, chardonnay invloeden. En ja we hebben het hier over bier niet over wijn.
Kortom, eerste doel: een grove immitatie van deze Emelisse "blond". En ja hij is blond maar dat zijn ook miljoenen vrouwen.

Of het lukt met mijn (naar mijn idee nog incomplete) brouwset is de vraag, maar dat laat ik zeker aan jullie weten.

En waarom kan ik die hop niet vinden:(:(:(  (suggesties over eventuele leveranciers zijn meer dan welkom)


Als de drank is in de man, is de wijsheid in de kan >:D

PS btw ik heet Kees en kom uit de provincie Zeeland onder NAP. Als we nou van dat overtollige water bier maken zit ik weer wat droger.


Fabricando fit faber - Oefening baart kunst

BBA

Citaat van: KCAls we nou van dat overtollige water bier maken zit ik weer wat droger.

Mijn ouderlijk nest ligt ook in Zeeland en ik heb er ook wel eens over nagedacht om een soort 'zeebier' te maken. De zilte smaak van het water ergens subtiel op de achtergrond in een biertje leek me wel geinig. Ik zat te denken om voor (een gedeelte van) het maischwater gefilterd en voorgekookt zeewater te gebruiken. Mocht ik dit ooit gaan doen dan wordt het in ieder geval wel eerst een experiment op kleine schaal, want ik weet niet of ik al veel vertrouwen heb in het resultaat  ;) ;D


Veel plezier met brouwen!

Oscar

Citaat van: KC op 29-07-2011  00:05 uMijn vrouw verraste me met een rondleiding+proeverij bij de Emelisse brouwerij in Kamperland provincie Zeeland. De vonk sprong over.

Hoe lang is dat geleden? Meer of minder dan 4 jaar?  :)

Citaat van: KC op 29-07-2011  00:05 uPS btw ik heet Kees en kom uit de provincie Zeeland onder NAP.

Dus je bent al een Deltabrouwer? of nog niet?

Sjaak_Deventer

Kees van harte welkom..

Kan de hop deze zijn: Nelson Sauvin  ???

KC

Nee geen deltabrouwer. En nee geen 4 jaar geleden:) ik ben nieuw zei ik toch.
Brouwen met zeewater? Teveel zout ben ik bang. Het nostalgische idee spreekt me wel aan.
Een flinke schuimkraag doet mij al aan de zee denken XD

Dat zou zeker de hop kunnen zijn! Enig idee of er een leverancier in ons land is?

RGeraads

Het is een niet zo'n gangbare hopsoort, die waarschijnlijk niet zomaar in Nederland verkrijgbaar is. Je zou eens kunnen navragen bij de leveranciers of hij bestelbaar is. Een andere optie wellicht voor jou is om eens te informeren bij Palm Breweries, dit ligt geloof ik niet zo heel ver bij jou vandaan. Zij hebben onlangs een nieuw bier geïntroduceerd, de Palm Sauvin, waar ze o.a. de door jou gezochte hopsoort in verwerkt hebben, wellicht een optie.


KC

Dat klinkt goed, hopelijk is deze biersoort hier ook te krijgen, maar ben bang van niet, de slijters in mijn omgeving zijn niet zo avontuurlijk:)
Dank je wel

KC

update - zucht alleen op fust te krijgen en beperkt dat is jammer.

RGeraads

Hey bier is ook wel bekend als Palm 4.6 en in mei geintroduceerd in een select gezelschap horecazaken in Nederland. Om welke horecazaken het gaat is te vinden op de volgende link:

 http://www.proostmagazine.nl/images/Pdf/selectie%20zaken%20met%20palm%204%206.pdf


Let wel op, het betreft hier de week van 21 juni, wellicht dat er iets bij jou in de buurt zit waar je eens een kijkje kan nemen.

BBA

Citaat van: KC op 29-07-2011  09:04 uBrouwen met zeewater? Teveel zout ben ik bang. Het nostalgische idee spreekt me wel aan.
Een flinke schuimkraag doet mij al aan de zee denken XD


Als je een paar procent zeewater neemt moet het toch kunnen en denk ik dat je gewoon een wat ziltig bier krijgt. Op zich hoeft daar niks mis mee te zijn, maar het zal wel snel gaan overheersen inderdaad.


Misschien toch eens een litertje halen, is gelukkig 100 meter verderop onbeperkt verkrijgbaar nu ik toch bij mijn ouders ben  :brouwen:

KC

LOL

En dan nog een manier om het de kleur van de zee te geven:) een grote uitdaging

Ronnie

Als je wil dat je bier iets van de zee heeft, dan moet je Iers mos gebruiken.
Het wordt door sommigen gebruikt als klaringsmiddel (carageen is de werkzame stof ervan).

Of bestaat er Walchers mos met zelfde eigenschappen?

KC

Hehe dit is een leuk topic.
Als ik me niet vergis is dit E407 of E407b als je het even nazoekt geen echt gezond spulletje.

Als we het over "zee toevoegingen" hebben zou ik maar wat zeekraal en lamsoren (nee dit is een plantje geen oren van een lammetje) meekoken met de hop.


- People who drink light 'beer' don't like the taste of beer; they just like to pee a lot -

De-Geert

Citaat van: KC op 29-07-2011  00:05 uEen Nieuw-Zeelandse hopsoort, chardonnay invloeden.
Bedoel je niet "Sauvignon Blanc"? Vandaar de naam Nelson Sauvin.  ;)

Citaat van: Ronnie op 29-07-2011  12:05 uAls je wil dat je bier iets van de zee heeft, dan moet je Iers mos gebruiken.
:o
Zo verspreiden fabels zich. Je moet dan wel heeeeeel veel gebruiken. Met de normale dosis krijg je geen smaakafwijkingen. Dat hebben al die proevers van mijn ruilbieren in ieder geval nog nooit gemeld.

Citaat van: KC op 29-07-2011  13:02 uAls ik me niet vergis is dit E407 of E407b als je het even nazoekt geen echt gezond spulletje.
Ethanol wel, daarentegen.  :P (en al die andere stoffen in je bier)
Water is overigens ook dodelijk.

De-Geert


KC

Dank je wel  ^-^ ik vind het al heel gezellig en leerzaam.

Ik snap wel dat alles in lage doses niet dodelijk is en water boven de 6 liter per dag wel dodelijk:)
Ieder moet in z'n bier stoppen wat hij/zij graag wil.
Ik schrijf alleen wat ik las over diverse onderzoeken dus bij mij komt het er niet in.
Als ik het goed begrepen heb uit de docu over Heineken die ik laatst gezien heb gebruiken zij het ook, moet dit niet vermeld worden op het etiket?

En ja sauvignon blanc is de juiste :nut:

Ronnie

Citaat van: KC op 29-07-2011  13:02 uAls ik me niet vergis is dit E407 of E407b als je het even nazoekt geen echt gezond spulletje.

link:  http://objectief.be/E407-carrageen.html   en   http://www.food-info.net/nl/e/e407.htm

nergens wordt gezegd dat dit serieus giftig is. de dosis is gebruikelijk 3 gram per 10 liter laatste halfuur meekoken.

Zeekraal is een optie en is goed voor jouw en je partner  8)

Citaat van: De-Geert op 29-07-2011  13:17 uZo verspreiden fabels zich. Je moet dan wel heeeeeel veel gebruiken. Met de normale dosis krijg je geen smaak-afwijkingen.

Dat is ook niet de bedoeling hé. Een smaakafwijking mag het zeker niet hebben! Maar hoedanook, 't heeft iets van de zee.  ;D

KC

In je eerste link die je aangeeft staat precies wat het veroorzaakt darmgezwellen waarvan sommige kanker zijn en dat van een beetje slagroom.

http://www.eu-nummers.nl/additieven/enum400.html

http://www.warenwelenwee.nl/toevoegingen_overigestoffen.html

http://www.notmilk.com/carageenan.html


Maar terug naar het bier, net een biologische tripel uit Utrecht op, heerlijk.

Jacques

Welkom Kees!

Met de Delta Brouwers in de buurt en dit forum zal het met leren van het brouwproces wel goed zitten.

KC

Dank je wel Jacques.

Morgen brouwdag:)

orangeloo

Welkom KC uit de mooiste provincie van Nederland :degroeten:
En dan ook nog het leukste virus opgelopen: Bierbrouwen.
Wat wil een Man nog meer....

Groet Orangeloo

KC

Dank je wel Orangeloo,

Hemelsbreed zitten we niet ver van elkaar. Jammer dat de veerboot er niet meer is:) Ik mis de tripjes naar hulst waar ze lekker bier schonken op zondag:)

orangeloo

Citaat van: KC op 29-07-2011  22:49 uHemelsbreed zitten we niet ver van elkaar. Jammer dat de veerboot er niet meer is:) Ik mis de tripjes naar hulst waar ze lekker bier schonken op zondag:)
Was het nu Domburg???
En die lekkere biertjes worden niet alleen op Zondag geschonken :biersmile:
en dan op de terug weg een kroketje op de Boot....

KC

Hahahaha ja dat kroketje was het lekkerst, wij gingen soms gewoon een paar keer heen en weer varen, voetgangers was toch gratis. Ik woonde eerst in Kruiningen dus bij de boot nu iets meer naar het oosten Krabbendijke. Domburg nee maar kom er wel in de buurt. Vlakbij in het oude koetshuis van kasteel Westhove schenken ze 3 soorten Emelisse bier, waaronder die met Nelson Sauvin:) ofwel de Emelisse blond.

Dat zondag was omdat bij ons dan alles gesloten is ^^

orangeloo

Citaat van: KC op 29-07-2011  23:22 uHahahaha ja dat kroketje was het lekkerst, wij gingen soms gewoon een paar keer heen en weer varen, voetgangers was toch gratis. Ik woonde eerst in Kruiningen dus bij de boot nu iets meer naar het oosten Krabbendijke. Domburg nee maar kom er wel in de buurt. Vlakbij in het oude koetshuis van kasteel Westhove schenken ze 3 soorten Emelisse bier, waaronder die met Nelson Sauvin:) ofwel de Emelisse blond.

Dat zondag was omdat bij ons dan alles gesloten is ^^

Dat van die zondag dat snap ik, das bekend, maar dan ben je vast ook wel eens op Zaterdag naar Kloosterzande geweest???
Je bent net zo oud als mij ,dus dan moet je Disco Love ook wel kennen, of ging jij naar de kikieris???

davadox

Volgens mij zie ik hier iets leuks opbloeien :-*

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.