David stelt zich voor

Gestart door Californian Pale Ale, 24-07-2011 23:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Californian Pale Ale

Hallo allemaal,

Ik kom eens in de zoveel tijd in Californië (Los Angeles) en de laatste keer was ik op bezoek bij bevriende ex-collega's in San Diego (een Ier getrouwd met een Amerikaanse) en die hebben mij geïnteresseerd  gemaakt in thuisbrouwen. Sowieso was het een openbaring dat Zuid-Californië een geheel eigen biercultuur heeft, die op de Engels leest is geschroeid. We hebben een paar Micro-Brouwerijen bezocht (Stone Brewery en de andere naam ben ik vergeten helaas) waar we verschillende typen hebben geproefd, en ik helemaal wild werd van Pale Ale en IPA. Weer thuis een korte uitleg gehad van Gareth en weer in Nederland mijn eerste starterskit gekocht (met plasticen gistingsemmer).

Het eerste Grand Cru biertje is nu een feit  :biersmile:. Dit was met een kant en klaar blik gebrouwen. Prima biertje, beetje te weinig koolzuur maar het was alleen om het proces wat onder de knie te krijgen. Ik wil nu de volgende stap maken en met een moutextract en hop gaan werken. De startset wil ik uitbreiden met een brouwketel (ik zag elders op het forum dat die gammels prima dienst doen) en een gistingsfles, want gisten in een emmer waarvan de deksel niet goed sluit is hopeloos ben ik dus achter gekomen...

Goed, mochten jullie dus nog suggesties hebben voor een goed combinatie moutextract en hop dan hoor ik graag waar ik die kan vinden!

Groeten,
David a.k.a. Californian Pale Ale!

Oscar

David,

Welkom op dit forum. Een betere informatiebron in NL vind je niet. Met moutextract kun je vele kanten op, maar laat het een tussenstap zijn naar brouwen met mout !  :)

Succes met het vinden van een geschikte installatie!  :brouwen:


Jacques

Welkom David,

Mooi dat je de hobby hebt ontdekt. Bierbrouwen kan heel verslavend zijn. Vooral om dat zo veel aspecten kent. Je kunt heel eenvoudig beginnen en het steeds verder uitbouwen.

Voor het vergisten heb je geen gammel nodig. Die worden meestal gebruikt als brouwketel om het beslag te verwarmen. In plaats daarvan kun je beter een plastic gistvat kopen dat wel goed afsluit.

Deze bijvoorbeeld:

Zo'n vat kost ongeveer € 30.

Succes met de hobby!

RGeraads

David,

Welkom op dit forum. Ik zou zeggen neem eens de tijd en lees dit forum goed door en je doet zo een hoop ideeën op. Ook meekijken bij een 'ervaren' brouwer of brouwster helpt enorm veel. Waar in Nederland kom je vandaan? Vaak zijn er in de nabije omgeving wel mensen te vinden waar je een keertje mee kan brouwen. Succes met het samenstellen van je installatie.

Groeten,
Raymond

Rob de brouwer

Hallo David,
Welkom op het forum en succes met deze verslavende hobby!

Californian Pale Ale

Dank allen!

@ Jaques; De gammel wil ik inderdaad als brouwketel gebruiken. Voor het vergisten wil ik een glazen gistingsvat aanschaffen bij de Brouwmarkt. Ik verkies glas toch boven plastic omdat plastic gevoelig is voor krasjes waar weer bacterien in kunnen achterblijven, maar bedankt voor de tip :)

@ Raymond; ik kom uit Breda. Ik wil sowieso nog een kijkje gaan nemen bij "de Drie Hoefijzers", maar mocht je er een thuisbrouwer kennen laat het dan maar weten!

EBC

Citaat van: Californian Pale Ale op 25-07-2011  12:12 u...Ik verkies glas toch boven plastic omdat plastic gevoelig is voor krasjes waar weer bacteriën in kunnen achterblijven...

Een veelgehoorde angst. Maar waar komen die krasjes vandaan dan? Die ontstaan alleen als je zeer onzorgvuldig met je vat omgaat. Ik heb jaren in plastic vergist. Nooit één krasje gehad. En als die er al in zaten, dan maak je toch altijd alles goed schoon?

Ik vind het prima dat je voor glas wil kiezen, maar dat van die krasjes, dat is geen reden. Weet waarom je kiest, daarom nog maar even wat over glas  ;).

Glas heeft ook zeker nadelen. Het is zwaar, uiterst breekbaar (en dan gevaarlijk), lastiger schoonmaken omdat je er niet echt goed bij kan, het laat licht door, je bent verplicht te hevelen, ...

Californian Pale Ale

Zowel glas als plastic zullen allebei hun voor en nadelen hebben inderdaad, en bedankt dat je de nadelen van glas even op een rijtje hebt gezet. Ik heb echter een prima donkere en warme plek (>20 graden) in de kast waar ook de boiler gestationeerd is, waar ik de gistingsfles neer kan zetten. Met hevelen uit de emmer heb ik niet echt problemen ondervonden. Dat ging eigenlijk wel prima (en een kraantje kan weer gaan lekken, zeker een plastic kraan...)

Daarnaast vond ik het grootste nadeel van de emmer dat de deksel niet goed sloot, zowel bij de rand als bij het waterslot. Er hadden dus schadelijke gisten in het bier kunnen komen. Het plasticen gistvat van Jaques ziet er goed uit, maar is aan de dure kant (ik ben  een budget brouwer..) Ik heb voor de helft van de prijs ook glazen gistflessen gezien. Het schoonmaken ervan zal inderdaad lastiger zijn dan een emmer, maar dat is juist het punt waarop krasjes kunnen ontstaan als er bijvoorbeeld per abuis een klein kiezeltje in de emmer is gekomen, of op de spons zit. Van mijn vrienden uit Amerika heb ik vernomen dat in zo'n klein krasje al een bacterie kan gaan zitten, die zelfs na desinfectie achterblijft en vervolgens je bier verpest.. Uiteraard ben ik erg voorzichtig en zorgvuldig, en zal ik niet het nog kokend wort in de glazen gistingsfles gieten :)

Al met al denk ik dat ik toch voor glas ga.

davadox

Welkom op het forum David en geef je oren en ogen goed de kost dan gaat het helemaal goed komen.
Ik kom zelf uit Oosterhout en heb inmiddels heel het proces doorgelopen hier op het forum en me overal goed in verdiept.
Met het bouwen ben ik inmiddels ook al klaar en sta op het punt om voor de eerste keer te gaan brouwen maar dat wordt pas na de vakantie.
>>Hier<< kun je even kijken hoe mijn installatie tot stand is gekomen.
Als je zin hebt om eens te komen kijken na de vakantie ben je van harte welkom.

Bedoel je met "de 3 hoefijzers" Cafe De Beyerd>?

Groetjes

Hopmans


kleine Minstreel

David ik heb je een pm gestuurd om samen met je een brouwworkshop te organisren.
Welkom en veel succes.
Davadox kan je meer vertellen hoe ik dat in de praktijk uitpakt

HansWal

Hallo David,

Welkom en veel plezier met je nieuwe hobby.

Gr. Hans

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.