Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Speidel beste manier koelen/whirlpool met dompelkoeler  (gelezen 4790 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
Speidel beste manier koelen/whirlpool met dompelkoeler
« Gepost op: 21-07-2011 12:53 u »
Ik vroeg me af hoe andere Speidelaars koelen en filteren na het koken? Of suggesties van anderen hoe ik best een whirlpool effect kan krijgen.
Momenteel doe ik als volgt:

- 10 min voor einde koken de koelspiraal in het wort
- einde koken: waterkraan open (regenwater dat ook terugloopt naar de regenwaterput, debiet is vrij groot) en deksel op de Speidel (staat klein beetje open door koelelement)
- als koel genoeg: kraantje van de Speidel open. Mijn CCT past hier net onder en zo klettert dat rechtstreeks in de CCT. Op einde Speidel beetje schuin houden.
Al bij al blijft er wel een paar liter over in de Speidel.

Het enige filterend effect dat ik nu heb is dat alles wat bezinkt en onder de uitstroomopening van de Speidel komt (paar cm boven bodem) niet in de CCT komt
Zeer simpel dus, maar ik heb het gevoel dat ik nogal veel spul mee in de CCT krijg. Verder is de temperatuur toch niet echt egaal in het wort. Eventuele verbeteringen waar ik aan dacht:

- tijdens het koelen de pomp van de Speidel aanzetten: zou de koeling denk ik ten goede komen en ook egaler koelen. MAAR dan bezinkt er natuurlijk niks. Misschien kan ik op het einde van het koelen gewoon wat wachten met de pomp uit tot alles bezinkt?

- met lepel een whirlpool maken. Ik moet dan wel de dompelkoeler eruit halen/laten. Dus ofwel zet ik de dompelkoeler er niet op10 min  voorhand in en maak ik hem met bv StarSan proper en er dan pas in na het roeren. Dit sluit wel het aanzetten van de pomp tijdens het koelen uit. Ik kan ook roeren na het koelen, maar dat lijkt me nogal infectiegevaarlijk?

Nog andere ideeŽn?

Een Therminator lijkt me op zich ook wel wat, maar ik zie niet direkt hoe ik daar makkelijk voor kan filteren + schoonmaken, dus voorlopig blijf ik effe bij mijn dompelkoeler.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Erick

• Gast
Re: Speidel beste manier koelen/whirlpool met dompelkoeler.
« Reactie #1 Gepost op: 21-07-2011 13:59 u »
1) Koelen met koelspiraal zoals je al doet
2) Koelspiraal eruit, hevel (eventueel met filterdoek eromheen) erin
3) Hevel aanzuigen/blazen/pompen/automatisch
4) wort naar CCT zonder trub tot en met de laatste liter.

Zoiets?

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-07-2011 14:09 u »
Is natuurlijk mogelijk, maar ik hevel niet graag, en ik kan dan ook gewoon het kraantje met filterdoek gebruiken ipv de hevel?

Offline Piet_v

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 21-07-2011 21:08 u »
Ik heb ook een speidel, en ik vroeg me af of er al iemand geprobeerd heeft (al dan niet succesvol) om een soort hopfilter in te bouwen.

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Speidel beste manier koelen/whirlpool met dompelkoeler
« Reactie #4 Gepost op: 31-07-2011 13:47 u »
Berichten over Hai's Speidel en de prijs daarvan zijn afgesplitst. Nu weer ontopic graag.

Tags: