Orange Red kersenbier

Gestart door orangeloo, 20-07-2011 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Zoals al vermeld staat er binnenkort een kersenbiertje op het programma.
De krieken zijn geplukt, en zitten in de vriezer.
Ik heb een recept naar de adviezen van Ronnie gemaakt.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,694.25.html

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Red
Kenmerk
Brouwdatum19-7-2011
BiertypeWitbier
Aantal liters15
Gewenst begin SG1051 (5,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,1 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater15,5 liter
Spoelwater13,6 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid26 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75,0 %2898 gr3 EBC
Palemout 7 EBC15,0 %556 gr8 EBC
Tarwemout10,0 %386 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh5,5 %30 gr70 minuten26 EBU
Hallertauer Mittelfrüh5,5 %10 gr10 minuten3 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Kersen6600 gr1 Min.
zoethoutdrop8 gr5 Min.

OpmerkingenKersen bevroren toevoegen aan wort van 50 graden

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Blanche
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter20°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten4,0 l/kg
262°C35 minuten4,0 l/kg
372°C30 minuten4,0 l/kg
487°C5 minuten4,0 l/kg

Schieten maar... :brouwen:



RobinB

IK zou em flink minder bitter maken. Het toevoegen van je krieken maakt het bier toch dunner. Ook het zurige combineert niet lekker met bitter naar mijn idee.

orangeloo

Oh foutje de bedoeling was 22 ebu
Oh ja mijn bedoeling is om op te splitsen in 2en. de helt zo bottelen en de andere helft aan te zoeten.

Tijdens het bottelen wat aanzoeten . bijvoorbeeld. Sorbitol 1kg/30L Afhankelijk van de kriek (eerst proeven). Sorbitol is sorbietsuiker en is dus niet vergistbaar. Persoonlijk verkies ik Maltodextrine, dat zijn lange suikerketens van mout, in extractvorm. Bij Brouwland gekend als Brewbody: No. 055.051.7 € 5,55/kg.
Altijd eerst proeven en op een kleine hoeveelheid de dosis uitproberen, want te zoet is niet lekker.

EBC

Laat alsjeblieft die zoethoutdrop weg. Dat lijkt me echt zonde van het fruit.

orangeloo

Citaat van: EBC op 20-07-2011  22:42 uLaat alsjeblieft die zoethoutdrop weg. Dat lijkt me echt zonde van het fruit.
Is bedoeld voor de schuimhoudbaarheid.
Verschillende leden van de Reynaert Gilde en van het Vlaamse forum hebben volgens deze methode reeds met succes gedaan, iedereen is er tevreden over.

EBC

Dat is echt de nieuwste ontwikkeling op brouwgebied. Zoethoutdrop om de schuimstabiliteit te verhogen...  ;D

Ik geloof er nog niet veel van.

RobinB

Wat voor zoethoutdrop moet ik dan aan denken? ???

Laurierdrop is ook zoethoutdrop, maar lijk mij niet lekker in dit bier...

orangeloo

Citaat van: RobinB op 20-07-2011  23:06 uWat voor zoethoutdrop moet ik dan aan denken? ???

Laurierdrop is ook zoethoutdrop, maar lijk mij niet lekker in dit bier...
Carafa...
http://vlaamsehobbybrouwers.yourbb.be/viewtopic.php?f=11&t=997&start=0&sid=63e3cd94270cb00c8d49e034cca035ec&view=print

Oscar

hahaha dat topic kende ik nog niet...

ff een quote :

CiteerIk zou willen weten of iemand ervaring heeft met Carafa.
Het zou een extract zijn vervaardigd uit zoethout.

En een link Carafa

Carafa is niets anders dan de Weyermann versie van chocolade mout en zwartmout en heeft dus niks niets nada te maken met zoethout... :nut:

Je vraagt je soms af waar mensen hun informatie vandaan halen... :weetniet:

RobinB

Ja, waarschijnlijk bedoelen ze hier een of ander Vlaams woord/begrip mee? :weetniet:
Het merk is in ieder geval geregistreerd door Weyermann inderdaad...

Over de verkrijgbaarheid van blokdrop hebben we het al eerder gehad, dat is gewoon lastig/niet te krijgen...
Laurierdrop zou ook 100% zoethout-extract zijn, maar omdat het in laurierbladeren bewaard wordt zou die smaak eraan komen oid? ??? :weetniet:

Je kan natuurlijk ook gewoon zelf een zoethout-extract maken, met zoethout. ;D

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 20-07-2011  22:36 uTijdens het bottelen wat aanzoeten . bijvoorbeeld. Sorbitol 1kg/30L Afhankelijk van de kriek (eerst proeven). Sorbitol is sorbietsuiker en is dus niet vergistbaar. Persoonlijk verkies ik Maltodextrine, dat zijn lange suikerketens van mout, in extractvorm. Bij Brouwland gekend als Brewbody: No. 055.051.7 € 5,55/kg.
Altijd eerst proeven en op een kleine hoeveelheid de dosis uitproberen, want te zoet is niet lekker.
Nu heb ik vandaag bij Brouwland brewbody gekocht, met de veronderstelling dat dit zoetstof is.
Op de verpakking lees ik alleen:
Verhoogt body (ook voor wijn) en houdt langer de schuimkraag.
Kan mij iemand vertellen hoe dit zit :weetniet:

Jacques

Het gaat om maltodextrose. Een stof die vergistbaar is, niet echt zoet is en inderdaad schuimpositief werkt.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 29-07-2011  20:58 uHet gaat om maltodextrose. Een stof die vergistbaar is, niet echt zoet is en inderdaad schuimpositief werkt.
OK en dus niet te gebruiken als product om kersenbier mee te "zoeten".  Mmmm
Moet het dan toch met Sorbitol, of is er nog een "natuurlijker "alternatief??

William

Alternatief is lactose (melksuiker) hoewel de smaak van lactose niet helemaal fris is (beetje weeïg)

RobinB

Citaat van: Jacques op 29-07-2011  20:58 uHet gaat om maltodextrose. Een stof die vergistbaar is, niet echt zoet is en inderdaad schuimpositief werkt.
Maltodextrinen zijn toch juist niet vergistbaar?
Dat is volgens mij ook het idee van brew body: door de niet vergistbare dextrinen houd/krijgt je bier meer body. Echt zoet zal het niet zijn, maar doordat het bier minder droog is zou de beleving minder zuur -> zoeter kunnen zijn?

Daarnaast is er ook niks onnatuurlijks aan sorbitol, althans in mijn opinie niet minder natuurlijk in bier dan lactose?
:)

orangeloo

Citaat van: RobinB op 30-07-2011  16:31 uMaltodextrinen zijn toch juist niet vergistbaar?
Dat is volgens mij ook het idee van brew body: door de niet vergistbare dextrinen houd/krijgt je bier meer body. Echt zoet zal het niet zijn, maar doordat het bier minder droog is zou de beleving minder zuur -> zoeter kunnen zijn?:)
Dat wordt dus Google'en wie heeft het bij het rechte eind....

Citaat van: RobinB op 30-07-2011  16:31 uDaarnaast is er ook niks onnatuurlijks aan sorbitol, althans in mijn opinie niet minder natuurlijk in bier dan lactose?:)

OK, ik was ff in de war met aspartaam, en daar is nog steeds discussie over tussen de geleerden of dit wel zo gezond is.
Sorbitol E420 is een natuurlijke suiker-alcohol, die voorkomt in allerlei soorten fruit, zoals appels, pruimen, kersen en druiven. Commercieel wordt het gemaakt uit glucose (druivensuiker).

Albertus

Citaat van: orangeloo op 29-07-2011  22:26 uMoet het dan toch met Sorbitol, of is er nog een "natuurlijker "alternatief??

Stevioside van de steviaplant
Natuurlijke zoetstof. Mag tegenwoordig in de EU als zoetstof worden verkocht.

Bert

RobinB

Volgens mij is maltotriose ongeveer de langste keten die biergisten kunnen vergisten. En daarvan varieert het ook sterk per stam.

Sorbitol komt inderdaad ook gewoon in fruit voor en is dus net zo natuurlijk als stevia.
Van aspartaam is er overigens geen overtuigend bewijs dat het kankerverwekkend is. (dan zou het ook niet meer toegestaan zijn in voedingsmiddelen...)

http://m.annonc.oxfordjournals.org/content/15/10/1460.short

orangeloo

De vraag ff neergelegd bij mijn vader, ( zoals dat hoort  als goede zoon :nut:)
Nee zonder gekken ,hij maakt wijn en verdiept zich altijd erg diep in de materie.

Nu is wijn mss niet hetzelfde als bier maar toch een interessante site om wat meer te weten te komen over suikers:
http://www.wijngildearnoltvangelre.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=38:suiker-in-de-wijnmakerij&catid=7:kennis-vergaren&Itemid=5

dus ik ga nu lezen, heb ik weer wat te doen..... ^-^

Jacques

Citaat van: RobinB op 30-07-2011  16:31 uMaltodextrinen zijn toch juist niet vergistbaar?
Dat is volgens mij ook het idee van brew body: door de niet vergistbare dextrinen houd/krijgt je bier meer body. Echt zoet zal het niet zijn, maar doordat het bier minder droog is zou de beleving minder zuur -> zoeter kunnen zijn?

Oei, ik had per ongeluk het woordje 'niet' weg gelaten. Maltodextrinen zijn inderdaad niet vergistbaar. Naar mijn idee geven ze geen zoetere smaak. Wel dragen ze bij aan de body van het bier, maar dat doen heel veel stoffen meer zoals eiwitten, esters, hopcomponenten, hogere alcoholen enz.  Met alleen maltodextrinen kom je er niet als het gaat om een vollere body. Maar alle beetjes helpen...

orangeloo

Vandaag mijn kriekenbier overgeheveld.
Vergisting is 80 % van SG 1050 naar SG 1010
Na 3 maanden in een vat nu nog een weekje in de mandfles.
Daarna bottelen. :brouwen:
De bedoeling was om Brewbody toe te voegen, maar hier twijfel ik nu aan.
Ik heb vandaag geproefd en de smaak is fruitig en licht zuur maar proef ook iets zoet. Maar zeker niet extreem zuur.
Ik heb 2,5 gram brewbody toegevoegd aan 100 cc jongbier, maar dit smaakte niet lekker. Iets chemisch.
Is dit normaal en trekt dit weg?? Hoe bepaal ik dan de goede toevoeging van brewbody, maar gokken dat het goed komt??

Iemand ervaring met toevoegen van brewbody en de smaakverandering die er op volgt, na het toevoegen en na bijvoorbeeld een maand.


orangeloo

De kriek die ik gebruikt heb is de Prunus Kelleriis
Dezelfde krieken die gebruikt worden door


Ik heb ze dus uit dezelfde "boomgaard"

Gerb

Als het bier uitgegist is, zou ik het zo snel mogelijk bottelen. Er is nu geen koolzuurdekentje meer boven het bier aanwezig en je hebt het risico op kaam. Misschien nog even een schepje suiker in het bier om wat koolzuurproductie te krijgen?

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 05-11-2011  13:49 uDe bedoeling was om Brewbody toe te voegen, maar hier twijfel ik nu aan.
Ik heb vandaag geproefd en de smaak is fruitig en licht zuur maar proef ook iets zoet. Maar zeker niet extreem zuur.
Ik heb 2,5 gram brewbody toegevoegd aan 100 cc jongbier, maar dit smaakte niet lekker. Iets chemisch.
Is dit normaal en trekt dit weg?? Hoe bepaal ik dan de goede toevoeging van brewbody, maar gokken dat het goed komt??

Iemand ervaring met toevoegen van brewbody en de smaakverandering die er op volgt, na het toevoegen en na bijvoorbeeld een maand.

Echt niemand ervaring met brewbody en de resultaten ervan??

Caspar

Ik ken het niet, maar als het chemisch smaakt dan zou ik het niet toevoegen. Kans is groot dat na de vergisting deze smaak niet verandert.

Brouwland zegt:

Op basis van malto-dextrinen. Verhoogt body (ook voor wijn) en houdt langer de schuimkraag.
Dosis : 25 g / l.

Jacques

Citaat van: orangeloo op 09-11-2011  20:58 uEcht niemand ervaring met brewbody en de resultaten ervan??

Ik denk dat er niet zo veel mensen ervaring mee hebben simpelweg omdat je dat spul niet nodig hebt.

Oscar

Juist, dat wou ik net zeggen. Het toevoegen van dergelijke producten aan je bier, is voor mij een teken dat je een gebrek hebt aan brouwkennis en dat je met andere middelen je bier "beter" probeert te maken. Je bier wordt er nooit beter van. Bier is een complex natuurproduct wat je d.m.v de grondstof samenstelling (mout, suikers, hop en gist) zijn eigenschappen geeft.... :)

orangeloo

Voor alle duidelijkheid, ik vind de smaak tot nu toe zeker niet verkeert.
Ik ben ook zeker van plan om een deel zo te bottelen.
Ik drink zelf graag Geuze dus van mij mag hij best een beetje zuur zijn.
De rede dat ik iets dergelijks wil toevoegen is omdat ik de (onnatuurlijke) smaak van de zoete kriekjes
zoals tegenwoordig te koop wil benaderen. Het is namelijk een probeersel biertje voor de "vrouw"
En die houden niet van zuur, maar moet (mier) zoet zijn.

Adrie

Citaat van: orangeloo op 10-11-2011  08:56 uDe rede dat ik iets dergelijks wil toevoegen is omdat ik de (onnatuurlijke) smaak van de zoete kriekjes
zoals tegenwoordig te koop wil benaderen. Het is namelijk een probeersel biertje voor de "vrouw"
En die houden niet van zuur, maar moet (mier) zoet zijn.

Van dextrinen wordt je bier niet zoet, dus dan heeft toevoegen van maltodextrinen geen enkele zin. Mierzoet bier krijg je alleen door suikers toe te voegen. Maar aangezien die vergisten, moet je kunstgrepen toepassen zoals het toevoegen van een stof of hitte die de gist doodt zodat die niet verder gist. Je kunt ook experimenteren met diverse kunstmatige zoetstoffen.

orangeloo

Zo de Orange Red is gebotteld.
Omdat ik tevreden ben over de smaak heb ik 36 flesjes zonder toevoegingen gebotteld.
Omdat Ronnie, waar het recept van afkomstig is, aangeeft dit wel te gebruiken.
Heb ik nog 23 flesjes gebotteld met 20 gram per liter brewbody. ( 25 gram was aanbevolen)
Omdat eigenlijk bijna niemand ervaring heeft met dit spul vond ik het wel een experiment waard.

Ik wilde eigenlijk de batch in drieën verdelen en ook nog een deel met Sorbitol bottelen.
Helaas kon ik deze niet in de buurt bemachtigen, dus dat is voor de volgende X.
Ik heb tenslotte nog 6,6 kg Krieken in de vriezer zitten.  :brouwen:



orangeloo

Gisteren uitslag gekregen van dit bier. (de versie zonder toevoegingen)
Na een discussie hier op dit forum in welke klasse ik dit bier moest inzenden, heb ik het ingezonden op aanraden van mede forumers in de V klasse.
Helaas niet de goede keuze achter af.  >:D Dus die moet in de herkansing  ;)
Toch niet geheel ontevreden met een score van 75 punten.
Opmerkingen:
Goed bier, kers zit er mooi in. Zou ook in de B klasse kunnen. Scoort hier niet heel hoog door minder originaliteit. Is wel schoon bier.

BierHenk

Citaat van: orangeloo op 03-06-2012  11:21 uGisteren uitslag gekregen van dit bier. (de versie zonder toevoegingen)
Na een discussie hier op dit forum in welke klasse ik dit bier moest inzenden, heb ik het ingezonden op aanraden van mede forumers in de V klasse.
Helaas niet de goede keuze achter af.  >:D Dus die moet in de herkansing  ;)
Toch niet geheel ontevreden met een score van 75 punten.
Opmerkingen:
Goed bier, kers zit er mooi in. Zou ook in de B klasse kunnen. Scoort hier niet heel hoog door minder originaliteit. Is wel schoon bier.
Toch een hele mooie score, met name de opmerking dat de kers er mooi in zit.
Dan ben je op de goede weg.

Adrie

Citaat van: orangeloo op 03-06-2012  11:21 uGoed bier, kers zit er mooi in. Zou ook in de B klasse kunnen. Scoort hier niet heel hoog door minder originaliteit. Is wel schoon bier.

Dat is raar. Twee keurmeesters, waaronder de voorzitter van het BKG, hebben op het ONK nog verteld dat originaliteit geen rol meer speelt in de vrije klasse. Kennelijk is dat nog niet tot alle keurmeesters doorgedrongen.

heijligers

Citaat van: Adrie op 04-06-2012  08:49 uDat is raar. Twee keurmeesters, waaronder de voorzitter van het BKG, hebben op het ONK nog verteld dat originaliteit geen rol meer speelt in de vrije klasse. Kennelijk is dat nog niet tot alle keurmeesters doorgedrongen.
Ik had 7 uit 10 punten op vrije klasse beoordeling.

George81

De discussie over welke klasse heb ik nog niet gelezen. Ik heb enkele vragen want ik zoek precies zo'n bier als dit, ook voor de vrouw en ook zoet. Kasteel Rouge kloon zeg maar.

1. Welke variant is het lekkerst geworden volgens jou en je partner?
2. Welke variant heb je nou uiteindelijk ingestuurd naar het ONK?
3. Is het recept in de startpost bruikbaar voor hetzelfde resultaat?
4. Wat doe je met de krieken als je ze gekocht hebt? ik neem aan de blaadjes eraf en even afspoelen?

orangeloo

Citaat van: George81 op 04-06-2012  13:51 u1. Welke variant is het lekkerst geworden volgens jou en je partner?
Zoals verwacht de versie zonder toevoeging van brewbody. Maar helaas voor de vrouw is dit geen zoet bier geworden.
De versie die ik nog een keer wil proberen is met toevoeging van Sorbitol.

Citaat van: George81 op 04-06-2012  13:51 u2. Welke variant heb je nou uiteindelijk ingestuurd naar het ONK?
De versie zonder toevoegingen ,het is volgens mij ook volgens het reglement niet toegestaan om extra toevoegingen te doen???

Citaat van: George81 op 04-06-2012  13:51 u3. Is het recept in de startpost bruikbaar voor hetzelfde resultaat?
Dit is het recept wat ik heb gemaakt en dus ook heb ingestuurd.
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Red
Kenmerknr 19 11/13
Brouwdatum8/11/2011
BiertypeWitbier
Aantal liters15
Gewenst begin SG1051 (5.4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29.3 liter
Maischdikte4.0 l/kg
Maischwater15.5 liter
Spoelwater13.6 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur9 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid25 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75.0 %2898 gr3 EBC
Palemout 7 EBC15.0 %580 gr8 EBC
Tarwemout10.0 %386 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh3.6 %35 gr75 minuten21 EBU
Hallertauer Mittelfrüh3.6 %25 gr10 minuten5 EBU

Opmerkingen-

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Kersen6600 gr1 Min.

OpmerkingenKersen bevroren toevoegen aan wort van 50 graden

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Blanche
Gist toegevoegd als
Opmerkingen-

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten4.0 l/kg
262°C35 minuten4.0 l/kg
372°C30 minuten4.0 l/kg
478°C5 minuten4.0 l/kg

OpmerkingenVolume in gistvat met kersen 23 liter

Citaat van: George81 op 04-06-2012  13:51 u4. Wat doe je met de krieken als je ze gekocht hebt? ik neem aan de blaadjes eraf en even afspoelen?

Ik ben de krieken zelf wezen plukken in de boomgaard zonder de blaadjes en stokjes, vervolgens gewassen en in de vriezer gedaan.
Het schijnt dat dit beter is, maar vraag me niet waarom. wijnmakers doen dit ook altijd met hun fruit.

George81

Heel erg bedankt voor het antwoord.

Ik denk dat de cellen kapot vriezen en dat ze daarna een stuk beter weken, het fruit wordt slap namelijk en dat is handig voor ons gebruik.

Nu moet ik nog krieken/morellen gaan zoeken als het zover is.
Gewone kersen zijn niet geschikt toch?

orangeloo

Citaat van: George81 op 08-06-2012  14:12 uNu moet ik nog krieken/morellen gaan zoeken als het zover is.
Gewone kersen zijn niet geschikt toch?

"Gewone kersen " zijn minder zuur, dus zoeter, maar (volgens mij) wel bruikbaar hoor.  :brouwen:

gert-jan

Gaan de pitten ook in het wort?

gert-jan

BierHenk

Citaat van: gert-jan op 26-08-2012  16:36 uGaan de pitten ook in het wort?

gert-jan
nope

gert-jan

Citaat van: BierHenk op 26-08-2012  16:48 unope

Bedankt.

gj

orangeloo

Citaat van: Adrie op 04-06-2012  08:49 uDat is raar. Twee keurmeesters, waaronder de voorzitter van het BKG, hebben op het ONK nog verteld dat originaliteit geen rol meer speelt in de vrije klasse. Kennelijk is dat nog niet tot alle keurmeesters doorgedrongen.

Gelden deze regels ook op de OBBK voor de vrije klasse....
Zo ja, weten helaas daar ook niet alle keurmeesters van de nieuwe regels af.

Wederom mijn Kriekenbier in gestuurd in de V klasse, gewoon omdat het geen LAMBIEK is en dus ook niet onder de B klasse thuis hoort. (althans dat vind ik zelf)

En zie de uitslag: Op zich ben ik er zeer tevreden over met 80 punten goed voor een 6de plek, maar...

Visuele aspecten:                                  15 van de 15
Geur:                                                     23 van de 25
Smaak:                                                  12 van de 15
vrije klasse:                                             2 van de 10     
drinkbaarheid / balans en  complexiteit 12 van de 15
basissmaak / mondgevoel                       4 van de 5
Nasmaak:                                              12 van de 15
Bij de opmerkingen:
* Fijne zeer herkenbare geur.
* Frisse, droog zurige (na) smaak. zit tussen geuze en fruitbier in.
* Prima dorstlesser.

echter Dit bier past prima in Klasse B (kriek-lambiek) Daar inzenden.
Maar liefst 8 punten aftrek bij het kopje Vernieuwend, onderscheidend, creatief. Voldoet aan de vrije klasse...

Ik wilde dit bier eerst nog 2 keer insturen in de V en in de B klasse, maar had helaas alleen nog maar met een blauw dopje voor een tweede inzending.
Toen er toch voor gekozen dit bier niet in te zenden in de B klasse omdat het GEEN LAMBIEK is.

Jammer, maar als ik er die 8 punten bij op tel ben ik niet zeer tevreden maar super tevreden....en ga ik dit bier zeker nog een keer brouwen. Er zit nog 6,5 kilo krieken te wachten in de vriezer ^-^

RobinB

Blijft merkwaardig inderdaad...
Wie van de keurmeesters legt het (z'n collega?) uit?

orangeloo

Citaat van: RobinB op 21-09-2012  23:40 uBlijft merkwaardig inderdaad...
Wie van de keurmeesters legt het (z'n collega?) uit?

Mss een tip om het formulier eens te veranderen...dan kan het niet meer mis gaan.  :brouwen:

William

Citaat van: orangeloo op 21-09-2012  19:48 uJammer, maar als ik er die 8 punten bij op tel ben ik niet zeer tevreden maar super tevreden....en ga ik dit bier zeker nog een keer brouwen. Er zit nog 6,5 kilo krieken te wachten in de vriezer ^-^

Dat is het belangrijkste, dat jij het bier lekker vindt!

Ik denk niet dat je 8 punten extra had gekregen als je het in de B-klasse had ingestuurd. Het aantal punten zal al snel vastliggen voor een bier waarna de punten netjes worden verdeeld. Maar ook 80 punten is heel netjes.

Is het bier in de vrij klasse beoordeeld met een standaardformulier of volgens het nieuwe formulier (linkje)

orangeloo

Het is beoordeeld met het standaard formulier.
BKG Keuringsformulier Vrije Klasse 14 maart 2010 versie 105.
Deze wijkt iets af van het standaard formulier voor de klassr  A, B, C, D. (dat is versie111)



RobinB

Jammer dat er kennelijk wel een nieuw formulier is, maar die dan niet gebruikt wordt?

orangeloo

Citaat van: RobinB op 30-09-2012  14:44 uJammer dat er kennelijk wel een nieuw formulier is, maar die dan niet gebruikt wordt?

Inderdaad jammer... :(
Gisteren op onze gilde clubavond toevallig dit onderwerp nog besproken tijdens het evalueren van de keuringsrapporten van de OBBK 2012.
Toen vroeg ik mij af of het raadzaam is dit onderwerp ( het wel / niet punten geven voor originaliteit in de V klasse) eens aan te kaarten bij het Bier Keurmeesters Gilde.
Op hun site is overigens ook niks te vinden over de V klasse. (althans ik heb het niet gevonden... :nut: )
Wel een mooie site om eens te bezoeken, en te lezen hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Uiteraard gaat het mij niet om de punten van mijn inzending... Een gelopen race is tenslotte gelopen.
Maar om in de toekomst o.a. fruitbieren een kans te geven in een wedstrijd zonder puntenaftrek voor originaliteit.

RobinB

Citaat van: orangeloo op 09-10-2012  19:51 uMaar om in de toekomst o.a. fruitbieren een kans te geven in een wedstrijd zonder puntenaftrek voor originaliteit.

Onder andere, je kan heel goede bieren brouwen die tussen types inzitten of gewoon niet typeerbaar zijn.
Die krijgen dus nog altijd puntenaftrek in de vrije klasse, ondanks dat dat al (één-twee jaar?) niet meer zou horen te gebeuren.

De vrije klasse is nog lang niet vrij!

orangeloo

Vandaag poging 2 om een kriekenbiertje te maken.
Een deel ga ik bottelen met sorbitol.
Iemand ervaring hiermee? Toevoegen voor het bottelen of al tijdens de vergisting?

Een klein foutje is reeds geschiet, 15 % Vienna mout(7 EBC) toegevoegd i.p.v. Pale mout (7 EBC)
Kleur zal wel geen verschil geven, het wordt toch wel rood.  :nut:

orangeloo

Vandaag poging 3 om een kriekenbiertje te maken.
Deze keer ga ik i.p.v hele krieken alleen sap van krieken  toevoegen.
Ik heb het sap verkregen door krieken te ontsappen in een sapextractor.
Voor de rest laat ik het recept ongewijzigd om zo het verschil te kunnen zien tussen de kriek met hele kersen.
Het idee is dat ik een normale vergisting kan aanhouden i.p.v 3 maanden lageren. (om het sap uit de hele krieken te krijgen)

orangeloo

Even een vraagje aan de geleerden...  :weetbeter:
Ik wil in BrouwVisie bij de kruiden een nieuw product aan maken: kersensap.
Nu kan ik ook SG toename invullen. g/l per gram.
Als het suikergehalte van kersen nu (gemiddeld) tussen de 110 en 165 gram per liter is wat vul ik dan in?
Ik snap namelijk niet wat er bedoeld wordt met SG toename g/l per gram
Moet ik dat dan door 1000 delen, dus 0,11 / 0,165

RobinB

Dat kan alleen Oscar exact beantwoorden, hij weet immers wat hij met dat veld bedoelt.
Misschien even PB-en?

Graag wel het antwoord ook hier terugkoppelen!
Altijd handig. :)

orangeloo

Brouwdag is weer goed verlopen, met een brouwzaalrendement van 81,8 % ben meer dan tevreden. Normaal zit ik op een gemiddelde van 71 %.
Wat mij wel opviel was dat de pH waarde gezakt is naar 4.03 nadat ik het kriekensap erbij had gedaan.
Hier nog wat fotootjes van de dag.

Brambo

Leuk experiment!

Wanneer heb je het sap toegevoegd? direct tijdens koken?
Is dit de manier die commerciele brouwerijen toepassen met kriekbier?

orangeloo

Citaat van: Brambo op 24-11-2013  20:27 uWanneer heb je het sap toegevoegd? direct tijdens koken?
Ik heb het sap de laatste 10 minuten meegekookt om een infectie uit te sluiten.
Ook al was dat niet nodig omdat het sap door de sapextractor al gepasteuriseerd is.

 
Citaat van: Brambo op 24-11-2013  20:27 uIs dit de manier die commerciële brouwerijen toepassen met kriekbier?

Geen idee, maar ik vind het leuk om te experimenteren met krieken.

RobinB

Citaat van: orangeloo op 24-11-2013  20:50 uIk heb het sap de laatste 10 minuten meegekookt om een infectie uit te sluiten.
Ook al was dat niet nodig omdat het sap door de sapextractor al gepasteuriseerd is.

Ben je niet bang dat je daarmee (teveel) aroma's verloren hebt?
Vooral omdat het, zoals je zelf ook aangeeft, niet nodig was.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  22:09 uBen je niet bang dat je daarmee (teveel) aroma's verloren hebt?
Vooral omdat het, zoals je zelf ook aangeeft, niet nodig was.

Ik denk het niet maar de tijd zal het leren. :weetniet:
Van de andere kant denk ik dat ik op deze manier meer aroma's uit de krieken heb verkregen dan dat ik 3 maanden krieken in het wort / jong bier laat dobberen.

Verder is het een behoorlijke tijdwinst, maar of het ook gaat werken  :weetniet: Dat is nu juist het experiment.

Oscar

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  16:05 uGraag wel het antwoord ook hier terugkoppelen!
Altijd handig. :)

Er gebeurt nog niets met dat veld, wordt niet mee gerekend. Is puur voor eigen indicatie. Maar daar wordt nog naar gekeken. :)

orangeloo

De vergisting verloopt iets te geweldig.
En 19 liter wort in een 30 liter vat is dan toch net te veel.  ^-^


Jacques

Puur nieuwsgierigheid om te acherhalen waarom je zoveel schuimvorming hebt.

Heb je voor deze versie ook de Brewferm Blanche gebruikt? En bij welke temperatuur staat het bier te gisten?

orangeloo

Citaat van: Jacques op 26-11-2013  21:04 uPuur nieuwsgierigheid om te acherhalen waarom je zoveel schuimvorming hebt.

Heb je voor deze versie ook de Brewferm Blanche gebruikt? En bij welke temperatuur staat het bier te gisten?

Ik heb inderdaad weer Brewfem Blanche gebruikt, en net als vorige keer staat de hoofdvergisting op 19  ºC .

Om een zo goed mogelijke vergelijking te maken met mijn vorige kriek, met hele krieken, en deze met kriekensap wil ik de werkwijze zo gelijk mogelijk houden.

Zelf denk ik dat het te maken heeft met mijn nieuwe gistvat, hier zat geen gat in voor een waterslot.
Ik heb een gat geboord en er een silicone stop met 9 millimeter gat in gedaan met daarop een waterslot.
In een gistvat met zo'n groot waterslot met rode dop is dit gat een stuk groter dan die 9 millimeter nu.

Jacques

Misschien een idee om een groter waterslot te plaatsen?

orangeloo

Citaat van: Jacques op 26-11-2013  22:40 uMisschien een idee om een groter waterslot te plaatsen?
De blow off werkt nu prima.



Ik denk overigens niet dat alleen een groter waterslot afdoende is.
Ik denk ook dat het gat onderaan het waterslot bepalend is.
En zoals je ziet op deze foto zijn de onderkanten van deze watersloten allemaal hetzelfde, namelijk een buisje van 9 millimeter.


RobinB

Bij een echte blow off zou je inderdaad ook een (veel) groter gat moeten nemen om verstoppingen te voorkomen.
In een mandfles zou je bijvoorbeeld de stop kunnen verwijderen en een passende slang in de hals plaatsen. Ook de vaten zoals via Brouwland met draaideksel hebben de mogelijkheid de uitgang te vergroten.

Jacques

Citaat van: orangeloo op 27-11-2013  07:00 uIk denk overigens niet dat alleen een groter waterslot afdoende is.
Ik denk ook dat het gat onderaan het waterslot bepalend is.
En zoals je ziet op deze foto zijn de onderkanten van deze watersloten allemaal hetzelfde, namelijk een buisje van 9 millimeter.



Niet alle watersloten hebben aan de onderkant een buisje van 9 milimeter. Op mijn CCT heb ik een groot waterslot met een groter buisje.

En als ik naar de afbeelding kijk zie ik ook verschillende doorsneden van het buisje.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 27-11-2013  20:40 uNiet alle watersloten hebben aan de onderkant een buisje van 9 millimeter. Op mijn CCT heb ik een groot waterslot met een groter buisje.

Als ik nog eens in "de winkel" ben zal ik eens kijken. Soms is het toch net iets prettiger als je de producten ziet, dan als je iets via internet bestel. Maar bedankt voor de tip.  :duimop:

orangeloo

De Kriek na 1 week vergisting, kersengeur goed ruikbaar, de kersen smaak ook goed aanwezig. En lekker zuur, zoals een oude kriek moet zijn.
Vergisting zit nu op 71% van een SG van 1055 naar 1016.
Mijn experiment is in zoverre al geslaagd. De vergisting / lagertijd is terug gebracht van 3 maanden naar een paar weken met behoud van kleur,
verwacht namelijk niet dat deze nog terug zakt. Van geur en smaak valt natuurlijk na 1 week nog niks te zeggen, hopelijk blijft deze wel aanwezig zoals hij nu is.


orangeloo

Citaat van: Jacques op 27-11-2013  20:40 uNiet alle watersloten hebben aan de onderkant een buisje van 9 milimeter. Op mijn CCT heb ik een groot waterslot met een groter buisje.

En als ik naar de afbeelding kijk zie ik ook verschillende doorsneden van het buisje.

Maar alle Silicone stoppen bij Brouwland hebben een gat van 9 mm. Lijkt mij dat de onderkant van de watersloten ook 9 mm is.  :weetniet:

Edit: In het rubber hebben ze inderdaad wel stoppen met een gat van 17 mm, en inderdaad ook watersloten met een"buisje"van 17 mm.

Jacques

Citaat van: orangeloo op 01-12-2013  11:47 uMaar alle Silicone stoppen bij Brouwland hebben een gat van 9 mm. Lijkt mij dat de onderkant van de watersloten ook 9 mm is.  :weetniet:

Als ik mij niet vergis kunnen ze op verzoek ook een gat maken van 17 mm in een grote siliconen stop.

Brambo

Ik ben wel eens nieuwsgierig hoe het nu staat met je laatste kriekbier dat je gemaakt hebt?
Smaakverschillen tussen de 2 methodes?

orangeloo

Citaat van: Brambo op 10-05-2014  22:39 uIk ben wel eens nieuwsgierig hoe het nu staat met je laatste kriekbier dat je gemaakt hebt?
Smaakverschillen tussen de 2 methodes?

Deze staat nog steeds in de mandfles, helaas zeer troebel.
Vandaag een recept gekregen om een poging te wagen hem helder te krijgen met bananen sap.
Zo maken ze ook wel eens wijn helder.
Dus wordt nog vervolgd.  :brouwen:

EBC

Ik denk dat je het kriekensap de volgende keer zal moeten voorklaren. Het zal waarschijnlijk pectine zijn die de troebeling veroorzaakt. Wijnmakers gebruiken daarvoor Zymex. Daarna kan je nog een klaring proberen met bijvoorbeeld biersol of vislijm.

Wat bananen daaraan kunnen doen weet ik niet...  ;)

RienP

Vorig jaar heb ik voor het eerst een kersenmede gemaakt. Ik had "val"kersen gekocht in de Betuwe en die wilde ik niet zo in het gistvat gooien, dus heb ik er sap van gemaakt  via de sappan. Ik gooi altijd wat pecto enzymen door het verkregen sap, omdat ik wil voorkomen dat de pectine invloed heeft op het eindproduct.

Een mooi voorbeeld van de invloed van pectine in sap is als je zelf appelsap maakt. Dit geeft een heel ander mondgevoel dan het sap uit de winkel.

homoeccentricus

Inderdaad, normaal wordt pecto-enzyme toegevoegd bij het koken van het wort. Hier is een handleiding voor troebele wijn, ik weet niet of dat voor bier ook werkt: http://www.ehow.com/how_6008468_clear-pectin-haze.html

Drents Hopbier

Citaat van: homoeccentricus op 11-05-2014  12:27 uInderdaad, normaal wordt pecto-enzyme toegevoegd bij het koken van het wort.

Werkt dat enzym (=eiwit) dan wel?

Hopbier

homoeccentricus

Oeps, nee, ik denk dat het wordt toegevoegd wanneer het wort afgekoeld is.

orangeloo

Ik had het sap toegevoegd aan het einde van de kooktijd. Dus nog even meegekookt. Had het verschil gemaakt dat ik het sap had toegevoegd na het koelen? Of had dan de pectine ook voor de troebeling gezorgd?

homoeccentricus

Inderdaad, door fruit te koken met suiker krijgt men jam  :D Fruit pas toevoegen wanneer het wort onder de 80C of zo is. Dan wordt het fruit toch nog gepasteuriseerd, en komt er geen pectine vrij.

orangeloo

Citaat van: homoeccentricus op 11-05-2014  21:26 uInderdaad, door fruit te koken met suiker krijgt men jam  :D Fruit pas toevoegen wanneer het wort onder de 80C of zo is. Dan wordt het fruit toch nog gepasteuriseerd, en komt er geen pectine vrij.

Ik heb het sap verkregen d.m.v. een sap extractor, dan is het sap al gepasteuriseerd.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23431.msg357307.html#top

De volgende keer dus gewoon bij de afgekoelde wort doen en hopen dat er nog geen pectine is gevormd in de extractor.  :brouwen:

homoeccentricus

Ik heb bij mijn tarwebier hele krieken met pit toegevoegd na de eerste vergisting. En een maandje laten trekken. Gaat prima.

orangeloo

Citaat van: homoeccentricus op 11-05-2014  21:51 uIk heb bij mijn tarwebier hele krieken met pit toegevoegd na de eerste vergisting. En een maandje laten trekken. Gaat prima.

Vertel mij wat: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23077.0.html  ^-^

Mss toch wel handig eerst de hele topic te lezen, alvorens te reageren.  :brouwen:

orangeloo

Vandaag een nieuwe poging een kriekenbier te maken met het sap van krieken verkregen met de sapextractor.
Dit sap ook al gebruikt voor de giststarter.


Het recept :
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptOrange Red
Kenmerknr 080 14/12
Brouwdatum4-7-2014
BiertypeBlond(e)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1051 (5,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater27,9 liter
Maischdikte3,7 l/kg
Maischwater15,4 liter
Spoelwater12,5 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur9 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid26 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75,0 %3,101 kg3 EBC
Tarwemout10,0 %0,414 kg3 EBC
Viennamout15,0 %0,620 kg7 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertauer Mittelfrüh(Kopie)4,4 %35 gr75 minuten24 EBU
Hallertauer Mittelfrüh(Kopie)4,4 %20 gr10 minuten5 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Kersensap3000 gr10 Min.

Opmerkingen3 liter kriekensap toegevoegd.
SG 1055 zonder sap, SG 1055 met sap

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Blanche
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1500 ml
Beluchtingstijd8 uur
Temperatuur giststarter22°C
Gistvoedinggistvoedingscomplex Wyeast
Hoeveelheid3 gram
OpmerkingenGiststarter gemaakt van 1500 cc kersensap.

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten3,7 l/kg
262°C35 minuten3,7 l/kg
372°C30 minuten3,7 l/kg
478°C5 minuten3,7 l/kg


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.