Desinfectie

Gestart door rdorlandt, 18-11-2004 10:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rdorlandt

Hallo brouwers,

Ik ben erg benieuwd wat jullie gebruiken als desinfectiemiddel.
Zelf gebruik ik een middel genaamd 'action' afkomstig van de leverancier 'Van Rein'
dat is een leverancier op gebied van hobbybrouwen, wijn en gedestilleerd.
Het middel heeft zichzelf inmiddels wel bewezen, omdat we nog nooit een besmetting achteraf hebben gehad.
Ik ben benieuwd wat er zoal nog meer gebruikt wordt

vr. gr.
Rob de Brouwer
 :proost2:

Adrie

Beste Rob,

Over dit onderwerp is al vaker gediscussieerd. Gebruik eens de zoekfunctie, zou ik zeggen.

Kijk bijvoorbeeld bij deze onderwerpen: HIER en HIER.

Groeten,

A3

MO

En hier nog een lange thread

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,250.0.html

Leve de zoekfunctie. hoera!

rdorlandt


Hopmans

Hey Rob,

Ha Ha ze zij wel streng he.   :laugh:
Vooral die boze uil Ha Ha

Voor flesjes gebruik ik eerst soda tegen de schimmel.
Afspoelen.
En daarna sulfiet tegen overig gespuis.

Groetjes,

Hoppie


rdorlandt

Ha Hoppie,

Bedankt voor je reactie,
Is het niet veel werk om per flesje twee middelen te gebruiken?
of valt dat wel mee.

streng zijn ze inderdaad, ik zal hun forum niet weer vervuilen.
groet
Rob de brouwer
 :proost2:

Hopmans

Het valt wel mee.
Ik gebruik mijn 30Ltr emmer die ik  ook voor de hoofdgisting gebruik.
Daar zet ik 24 flesjes recht op in.
Soda er overheen strooien (Komt het ook direct in de flesjes).
Geiser-heet water in de flesjes met een tuinslangetje vervolgens alle flesjes onder laten lopen.
En dan lekker 1-1/2 uur laten weken. (Ondertussen kijk ik TV).
Daarna nog even een flessenborstel door de flesjes terwijl ze onder het sodawater staan, dan spetterd het niet zo wanneer de borstel er uit gaat.
Vervolgens haal ik de flessjes eruit en giet ik het sodawater weg, en hou ik de losgeweekte etiketten tegen met 1 hand om vervolgens in de prullenbak te deponeren.
Daarna de lege wit uitgeslagen flesjes weer in de emmer en dan weer geiser-heet water er over heen, en dan weer 1-1/2 uur laten weken.
En dan worden ze echt schoon ( bij trillingen bruist het zuurstof omhoog).  ;)

Als laatste maak ik middels sulfietpoeder en citroenzuur sulfietwater van 1Ltr in een kan.
Ik giet 1 flesje voor de helft vol en hou mijn duim er op en ga dan flink schudden.
Overgieten in de volgende en dan het zelfde verhaal.
Na 4 -5 flesjes weer heet sulfietwater uit de kan en dan de volgende flesjes behandelen op deze manier.
Vervolgens een A4 printpapiertje op tafel en daar op de flesjes uit laten lekken.
Nu hoor ik de mensen denken: Niet uitspoelen met water ? Ik doe dat niet. De hoeveelheid sulfiet is verwaarloosbaar klein, en zit bovendien ook in wijn en andere voedingsmiddelen in zeer grote hoeveelheden.

Als laatste zet ik de flesjes in het krat. Pak de trechter en de suikerpot en middels een 3 grams theelepeltje doe ik het suiker in de flesjes. Dit is op zich steriel werken, maar bepaalde bieren hebben een nauwkeurigere dosering nodig middels een bottelemmer (Vooral kloonbieren).

Daarna weer een A4'tje op het krat leggen tegen stof etc.

Het is een avondje per krat, maar als het weekt kan je doen wat je wilt.
Ik heb middels deze manier van reinigen nog geen infecties gehad.

En volgens het advies in de andere topic eens in de zoveel tijd ( 1 jaar denk ik ) met zuur aan de gang voor het biersteen. Of de flesjes inruilen tegen nieuwe.

Groetjes,

Hoppie

Arend

hoi Rob.

ik desinfecteer mijn flessen met oxonia actief. dit is een mengsel van waterstofperoxide met azijnzuur het voordeel hier van is de korte inwerktijd. wel even met schoon water na spoelen.


groet Arend :degroeten:

Christiaan

Hee Rob,
Ik gebruik zoveel mogelijk verse flesjes, zodat er geen schimmel in zit.
In bad week ik met wat dreft de etiketten eraf, en daarna gaan ze in de vaatwasser.
Vlak voor dat ik ga bottelen desinfecteer ik de flesjes in de spoelbak met chemipro oxi.

Groeten Christiaan.

Hopmans

Hoi Jean,

Op een zakje sulfietpoeder staat dat je dat in combinatie met citroenzuur moet doen. In wijn zit ook citroenzuur, wijnzuur ed. Sterker nog sulfiet werkt niet zonder citroenzuur.

Je wordt weer bedankt Jean. Begin ik weer over zuur  :laugh:

OK te veel sulfiet is niet goed.
Maar 1 krat bier met 1 theelepeltje sulfiet en dat nog uitspoelen ook. Dat is gewoon niks.

Groetjes,

Hoppie

Johannes

Brouwers,

WAT EEN WERK!!! :nut: Mijn methode: flessen na gebruik goed naspoelen, op de kop in het krat laten uitlekken stofvrij opbergen, en klaar voor gebruik.

Johannes

Jacques

Citaat van: jean op 18-11-2004  19:12 uHoppie,

Sulfiet met citoenzuur is giftig.IK spoel met zuiver water na dan laat ik ze uitlekken op het druiprek 94
flesjes.Voor het vullen worden deze nog eens gespoeld met sulfiet water.

groetjes jean

Hoi Jean,

Sulfiet met citroenzuur is echt niet giftig bij lage concentraties.
Zowel sulfiet als citroenzuur kunnen zorgen voor een verbeterde smaakstabiliteit.
Meer over de aanwezigheid van citroenzuur in bier kun je hier lezen.
En over de aanwezigheid van sulfiet in bier heb ik een aantal jaren geleden een artikel geschreven. Zie hier.


Voor alle anderen,

Ook ik ben streng  :police:
Gebruik svp de zoekfunctie voordat je een vraag stelt. Dit verkomt onoverzichtelijkheid, onnodig ruimteverbruik op de server en irritaties bij degenen die destijds de moeite hebben genomen om naar eer en geweten te antwoorden op soortgelijke vragen.

 :degroeten: Jacques

Celocelava

Ben benieuwd wat de Germanen gebruikten.....

Celocelava

Misschien heb ik het wat cryptisch omschreven maar ik ben er van overtuigd dat vroeger natuurlijke stoffen gebruikt werden. Dat zijn naar mijn mening ook de stoffen waar wij naar moeten kijken. Met name omdat deze vaak voor een habbekrats te bemachtigen zijn. Kamfer werd vroeger wel gebruikt maar dat volgens mij om iets anders te steriliseren.

jean

Jacques,

Dank u voor het antwoord. Lage concentraties hoeveel is dat dan? Zelf gebruik ik 10 gram sulfiet,
en 10 gram citroenzuur per liter koud water. In onze gilde zijn ze voorstander van naspoelen.
 Hoelang kan dat mengsel eigenlijk bewarren ? Daar ik meestal 30 liter maak,vind ik zonde dit na een week
weg te gieten. Zou het nog werken?, ik vind er geen info over terug.

Groetjes Jean

 
 .

Johannes

Hoi Jean,

Ik zou het zeker niet bewaren, er zijn namelijk microorganismen die prima overleven in een wat oudere sulfietoplossing.
Een collega brouwer bewaarde zijn bruissteen in een hele sterke oplossing, na enkele weken was dat een grote bol schimmel.

:degroeten:

Johannes

Caspar

Mijn voorraad Sterinet is bijna op (wat ik eigenlijk altijd gebruik)... ik heb nog wel wat sulfiet en citroenzuur en zat in de veronderstelling dat 2 gram sulfiet + 1 gram citroenzuur per liter al voldoende was om je flesjes te des-infecteren.

Groetjes Cas

Hopmans

Hey Cas,

Klopt ook, maar na gebruik wel deponeren richting het afvoerputje :laugh:

Groetjes,

Hoppie

Jacques

Citaat van: jean op 19-11-2004  20:39 uJacques,

Dank u voor het antwoord. Lage concentraties hoeveel is dat dan? Zelf gebruik ik 10 gram sulfiet,
en 10 gram citroenzuur per liter koud water. In onze gilde zijn ze voorstander van naspoelen.
 Hoelang kan dat mengsel eigenlijk bewarren ? Daar ik meestal 30 liter maak,vind ik zonde dit na een week
weg te gieten. Zou het nog werken?, ik vind er geen info over terug.

Hoi jean,

Door persoonlijke omstandigheden kon ik de laatste tijd het forum minder bezoeken en heb dan ook niet alle berichten gelezen.

Allereerst wil ik er op wijzen dat sulfiet zeker niet het meest ideale desinfecteermiddel is. Veel andere middelen werken veel effectiever.
Een groot nadeel van (zure) sulfiet oplossingen is dat deze enkel desinfecteren en geen bijdrage leveren aan het schoonmaken van de  materialen.

Wanneer je een sulfietoplossing gebruikt voor het desinfecteren spoel je de oplossing uit het vat/fles die je wilt gaan gebruiken. Er blijft dan een beperkte hoeveelheid achter. Door vermenging met de vloeistof die in het vat/fles komt wordt de concentratie aan sulfiet zeer laag. Zo laag dat deze geen gevaar meer opleverd voor de gezondheid.

 :degroeten: Jacques


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.