John Smith´s Extra Smooth

Gestart door jtdaling, 17-07-2011 11:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jtdaling

Hallo, ik werd gisteren erop gewezen dat ik beter een nieuw onderwerp kon starten over mijn vraag dus bij deze, ik ben benieuwd of er ook een kloon-recept bestaat of kan worden ontwikkeld voor John Smith´s Extra Smooth.

Laatst heb ik dit bier namelijk in het buitenland gedronken.
Echt een heerlijk bier met als enige nadeel dat als je er teveel van drinkt je de volgende dag door een knallende hoofdpijn wordt verrast!

Ik ben erachter gekomen dat dit bier onder de bitters / pale ale´s valt. Ik heb echter geen enkele ervaring met het brouwen van Engelse bieren.
Daarom heb ik eens rondgezocht naar recepten. Ook op buitenlandse fora staat weinig over een kloon van dit recept geschreven.

Mijn vraag is dan ook, wie kent dit biertype en hoe kom je tot een recept van een bitter wat net zo romig smaakt en eruit ziet als John Smith's?
En dan zonder het koppijn effect!  :-\

Gerb

Van de website:
CiteerThe boffins say it has a distinct cereal character, with malty, caramel notes being complemented by some fruitiness. But we just think it's a right good pint.
Extra Smooth is available in draught at the pub or in cans to be enjoyed at home (both 3.8% ABV).
Plus you can also get John Smith's Extra Cold on draught; the same great taste, but colder, we don't muck about with names see.
Ik ken het bier niet zo heel goed, maar een beetje zoeken op internet geeft me het volgende:
Het bier heeft een lichte koper/amberkleur en een laag alcoholgehalte van 3.8%. Als ik kijk naar de reviews op Beeradvocate heeft het bier niet heel veel body en is het 'smooth' door de stikstof widget die in het blik zit of van tap met stikstof wordt getapt. Dat ga je dus zelf niet redden.

Voor het recept kun je uitgaan van hoofdzakelijk palemout (liefst echt Britse zoals Thomas Fawcett) en een aantal % dark crystal (3-5%). Gebruik een goede Engelse gist om de typische fruitigheid erin te krijgen. Vergist op 18-20 ºC. Het bier is niet zo heel bitter dus gebruik hiervoor een Challenger, Fuggles of EK Goldings tot een IBU of 18-24. 
Het recept is een gok, maar over het algemeen zijn de recepten voor een bitter/pale ale niet zo ingewikkeld.

jtdaling

Wordt er in Engelse bitters vaak met stikstof gewerkt dan?
Is er, als je de door jou genoemde ingredienten neemt, overeenkomst met amber bier of speciale Belge? Het lijkt er op dat de ingredienten en de bitterheid redelijk overeenkomen of heeft een Bitter toch wel een andere smaak? Wat is eigenlijk het verschil tussen Bitter en Pale Ale?

Gerb

Het gebruik van stikstof komt voor, maar volgens mij niet vaak, dat wordt vaker bij stouts gebruikt. De overeenkomsten tussen de Belgen en Engelse stijl zijn natuurlijk aanwezig. De Belgen hebben het niet zelf verzonnen. De gist, hop en eventueel de hardheid van het water maken het Engels.

Kijk eens voor de verschillen tussen de stijlen http://www.bjcp.org/stylecenter.php (er staat een pdf file). Het grootste verschil is de zwaarte van het bier.

RobinB

Ik zou vooral voor zo'n licht bier relatief veel Crystal-mouten gebruiken, lichte in combi met donkere. Ook kan je ipv een Pale-basis, mild-ale mout (ook thomas fawcett, bij vdKooy) gebruiken. Dit zorgt ook voor een voller bier.

Daarmee creer je dan een bier die en wat lagere vergistingsgraad heeft, maar daardoor ondanks z'n lage alcoholgehalte toch volmondig blijft. Een gist als Coopers' of Windsor kan daar dan extra bij helpen.

Gerb

Volgens de proefervaringen heeft het bier niet zo veel body, vandaar mijn advies om het simpel te houden en weinig speciale mouten te gebruiken. Je kunt eventueel voor extra body ook wat hoger maischen (>68 ºC bijv.) als je dat wilt.

De Coopers of Windsor is een goede suggestie als je nog vrij nieuw bent met brouwen.

EBC

Citaat van: jtdaling op 17-07-2011  11:40 uHallo, ik werd gisteren erop gewezen dat ik beter een nieuw onderwerp kon starten over mijn vraag dus bij deze, ik ben benieuwd of er ook een kloon-recept bestaat of kan worden ontwikkeld voor John Smith´s Extra Smooth.

Laatst heb ik dit bier namelijk in het buitenland gedronken.
Echt een heerlijk bier met als enige nadeel dat als je er teveel van drinkt je de volgende dag door een knallende hoofdpijn wordt verrast!

Ik ben erachter gekomen dat dit bier onder de bitters / pale ale´s valt. Ik heb echter geen enkele ervaring met het brouwen van Engelse bieren.
Daarom heb ik eens rondgezocht naar recepten. Ook op buitenlandse fora staat weinig over een kloon van dit recept geschreven.

Mijn vraag is dan ook, wie kent dit biertype en hoe kom je tot een recept van een bitter wat net zo romig smaakt en eruit ziet als John Smith's?
En dan zonder het koppijn effect!  :-\


Had het  bier van dat schuim dat tijdens tappen heel langzaam optrok, waarbij je een soort beweging langs het glas ziet op en neer gaan? En was het schuim zo romig was dat je je naam erin kon schrijven?
Zo ja, dan was het zeker stikstof.

Als je thuis geen stikstof tap hebt  :-\ ...  ;D dan kan je het wel vergeten. Met CO2 krijg je nooit hetzelfde. Járen en vele miljoenen hebben ze in Ierland/Engeland besteed aan experimenten met widgets om uit de fles hetzelfde 'draught' effect te krijgen als in de pub.

Het kan ook een gewone CO2 versie geweest zijn...dan is het al haalbaarder, maar twijfelachtig of die wel zo lekker was.
Maar laat je door mij niet uit het veld slaan en volg de aanwijzingen die andere al hebben gegeven.
Absoluut Engelse mouten nemen. En ook een moutsoort die veel dextrines geeft, zoals carapils.

Er bestaat overigens ook een real ale versie van...misschien heb je die wel gedronken. Die worden met een handpomp getapt en hebben nauwelijks schuim?

Die koppijn ligt overigens echt aan jezelf en niet aan het bier... ;)

arluijen

Grappig.

Ik heb dit bier gisteren nog, in London, gedronken samen met een collega, waarbij ik de opmerking maakte: dat kan ik ook eens proberen te maken...

Nu ken ik die Engelsen een beetje en naar mijn mening zat er wel heel veel schuim op (maar dat kan die van mij zijn geweest), was het zelfs koud te nomen, was het heeeeeeel romig en kon ik er denk ik wel een theelepel op laten drijven: dus stikstof lijkt me.

Bij nader inzien wacht ik nog even met dit experiment, maar als iemand anders het wil proberen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.