Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Affligem Tripel kloon  (gelezen 20078 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Affligem Tripel kloon
« Reactie #25 Gepost op: 19-08-2011 20:36 u »
@123456: de alc% schatting van confomash en overige software is gebaseerd op een "standaard" SVG. 75% oid, Hoppie?

Die kan je dus niet zomaar gebruiken.

Wanneer je een eind SG meet van een flesje, en je weet het gegeven doel%, kan je een betere schatting maken van het begin SG, zoals ik je heb voorgerekend. Nog mooier wordt het als je ook een refractometer-meting hebt.

De kristalsuiker zal (zo goed als) volledig vergisten, vooral wanneer je het toevoegt in de nagisting.
Het percentage kristalsuiker van je verkregen extract kan je dus (bijna) optellen bij de gemiddelde verwachtte gistSVG.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 19-08-2011 20:46 u »
@123456: de alc% schatting van confomash en overige software is gebaseerd op een "standaard" SVG. 75% oid, Hoppie?

Het is een standaard formuletje die ik destijds op het internet vond.
Ik had 'm nog getoetst met Hans Halberstadt, maar je moet gewoon het eind-SG weten.
Het is een grove schatting:

geschatAlc=(plato/2.5)+0.4

Ik kan de schattings-formule natuurlijk altijd vervangen.
Iedereen trouwens.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #27 Gepost op: 19-08-2011 22:18 u »
@123456
Wanneer je een eind SG meet van een flesje, en je weet het gegeven doel%, kan je een betere schatting maken van het begin SG, zoals ik je heb voorgerekend. Nog mooier wordt het als je ook een refractometer-meting hebt.

De kristalsuiker zal (zo goed als) volledig vergisten, vooral wanneer je het toevoegt in de nagisting.
Het percentage kristalsuiker van je verkregen extract kan je dus (bijna) optellen bij de gemiddelde verwachtte gistSVG.

Beste Robin, je schat me een nummertje te hoog in, geloof ik. Wat heb je me waar voorgerekend? Ik zal spoedig een flesje zien te kopen en het SG opmeten. Is het niet erg dat er dan alweer bottelsuiker is toegevoed? Verandert daardoor het SG niet?

Het alcoholpercentage van bier kan ik niet opmeten (vreemd, met wijn ging dat heel goed). Je laatste alinea begrijp ik ook al niet.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 19-08-2011 22:23 u »
Met een verwacht eind SG van 1015 en 7 g/L bottelsuiker, zou je een begin SG van 1077 moeten hebben.

Bedoel je dit? Maar dit is toch geen berekening????  :weetniet:
Overigens kloppen jouw cijfertjes perfect met wat in "Brew like a monk" staat: eind SG 1015, start SG 1067.

Jammer dat ik je verhaal over suiker niet begrijp, want ik kreeg net het gevoel dat door het verhogen van het suikerpercentage misschien de zaak kloppend te maken is.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 19-08-2011 22:29 u »
Hmm, nee, het vervangen van mout door suiker blijkt geen invloed te hebben op het alcoholpercentage. Geen flauw idee hoe het verder moet. Ik zal binnenkort de eind SG opmeten.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 19-08-2011 22:34 u »

Vol.% alcohol = 0,1327 * (Begin SG - Eind SG)
Vol.% alcohol = 0,1327 * (1077 - 1015)
Vol.% alcohol = 8,2274

Maar dan nog de bottelsuiker.

Kom je weer wat boven de 8,3% uit.

Ik zou 1076 doen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 19-08-2011 23:31 u »
Bedoel je dit? Maar dit is toch geen berekening????  :weetniet:

Hihi, die bedoelde ik inderdaad! :)
hier staat de berekening dan wel niet, echter met brouwsoftware (en pen+papier in theorie) is de bedoelde berekening te maken. Als het eind SG bekend is, en het alcohol% ook, kan je berekenenwat het begin SG moet zijn geweest. Het resultaat daarvan gaf ik in die post.

Nu weten we het eind SG niet, dus is het gissen. :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 19-08-2011 23:34 u »
Vol.% alcohol = 8,2274

Dat mag, hij is 8,5% :)
Thnx voor de berekening!
:duimop:

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 20-08-2011 10:18 u »

Vol.% alcohol = 8,2274

Ik zou 1076 doen.

H die Hopmans, bedankt! Helder! En laat nou het opgegeven alcoholpercentage exact 8,3 zijn! Dan houd ik het dus op 1076.

En nu over die meting. Zucht. De Cop heeft even geen Affligem Tripel meer en de meneer die erover gaat is op vakantie. Dus ik zal (inderdaad) even een keer neer een andere winkel moeten. Het komt goed, maar het kan even duren want ik heb nu mijn potjes en pannetjes compleet (gisteren naar het Amerikaantje geweest) en ik MOET en ik ZAL de eenvoudige Tripel van EBC gaan brouwen.  :degroeten:

1076 - 1015 = 61
61 x 0,1327 = 8,1
8,1 + 0,4 (bottelsuiker) = 8,5
Inderdaad, 1076 zou hem moeten zijn

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 20-08-2011 10:37 u »
H die Hopmans, bedankt! Helder! En laat nou het opgegeven alcoholpercentage exact 8,3 zijn! Dan houd ik het dus op 1076.

Okidooks.  :biersmile: Deze formule komt dus op het tweede blad.

Het moet wel zo zijn dat de opkweekgist ook echt doorgaat tot de 1015,
anders moet het begin SG weer wat hoger worden.
Een kloon heb je dus niet in n keer voor elkaar.

Het is trouwens zo dat een etiket 0,5% mag afwijken van het alcohol-percentage.
Ook commerciele bieren kunnen wel eens afwijken.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 20-08-2011 11:52 u »
Het is trouwens zo dat een etiket 0,5% mag afwijken van het alcohol-percentage.
Ook commercile bieren kunnen wel eens afwijken.

Tot een bepaalde grens. Daarboven is een afwijking van 1 % toegestaan.

Hopbier

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #36 Gepost op: 05-11-2011 10:00 u »

En nu over die meting. Zucht. De Cop heeft even geen Affligem Tripel meer en de meneer die erover gaat is op vakantie. Dus ik zal (inderdaad) even een keer neer een andere winkel moeten. Het komt goed, maar het kan even duren want ik heb nu mijn potjes en pannetjes compleet (gisteren naar het Amerikaantje geweest) en ik MOET en ik ZAL de eenvoudige Tripel van EBC gaan brouwen.  :degroeten:

1076 - 1015 = 61
61 x 0,1327 = 8,1
8,1 + 0,4 (bottelsuiker) = 8,5
Inderdaad, 1076 zou hem moeten zijn

Heb je deze nu inmiddels al gebrouwen?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 05-11-2011 10:32 u »
Heb je deze nu inmiddels al gebrouwen?

Jazeker! In eerste instantie smaakte hij naar vloeibare boerenkool. BWAHH!! Hoe dat kwam, weet ik ook niet. Het hopfilteren was totaal mislukt (deed ik voor het eerst) en ik  moest wat en toen heb ik het hele zootje maar door een keukenzeef gegooid zo het gistvat in. Die zeef was niet eens ontsmet! Maar die vieze smaak is na een paar weken bijgetrokken en nu is het een heerlijk biertje geworden.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #38 Gepost op: 05-11-2011 11:21 u »
Jazeker! In eerste instantie smaakte hij naar vloeibare boerenkool. BWAHH!! Hoe dat kwam, weet ik ook niet. Het hopfilteren was totaal mislukt (deed ik voor het eerst) en ik  moest wat en toen heb ik het hele zootje maar door een keukenzeef gegooid zo het gistvat in. Die zeef was niet eens ontsmet! Maar die vieze smaak is na een paar weken bijgetrokken en nu is het een heerlijk biertje geworden.
Maar komt niet in de buurt van het orgineel of wel?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 05-11-2011 12:12 u »
Nee, helaas, niet echt, maar dat was ook niet mijn voornaamste streven. Het was de tweede keer dat ik brouwde en ik wilde vooral proefdraaien. Ik heb ook niet de originele gist gebruikt.

Tags: