Voorseizoen

Gestart door RobinB, 16-07-2011 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

In het kader van het Avec Les Bon Voeux-project, maak ik een lichtere versie als vergist-experiment en gistopkweek.
En natuurlijk om een lekker licht bier in de zomer (op tap) te hebben! :)

Het is dus een brouwsel vóór het echte werk en een Saison, vandaar de naam.
Een ander deel-experiment is de hop. Deze heb ik van Menno gekregen (waarvoor wederom dank!  :groots: ) en ga ik in dit bier als enige hop uitproberen. Ik weet dat dit type niet ideaal is om de hop te beoordelen gezien het sterke (verwachtte) gistprofiel, maar we zullen het wel zien.

Hier het recept:
Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptVoorseizoen
KenmerkR050
Brouwdatum16-7-2011
BiertypeSaison
Aantal liters10
Gewenst begin SG1050 (5,3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater13,9 liter
Maischdikte4,1 l/kg
Maischwater9,2 liter
Spoelwater5,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur7 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid31 EBU (Mark Garetz)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100,0 %2235 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Motueka (formerly B Saaz)7,0 %20 gr90 minuten28 EBU
Motueka (formerly B Saaz)7,0 %20 gr10 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortOnbekend
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter100 ml
Roertijd24 uur
Temperatuur giststarter20°C
Opmerkingenslurry, gist is French Saison, W3711

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
150°C10 minuten4,1 l/kg
260°C20 minuten4,1 l/kg
372°C30 minuten4,1 l/kg
478°C5 minuten4,1 l/kg

Hij staat momenteel in de 3e maischstap!  :brouwen:

MM

Zijn het niet een beetje veel experimenten voor één bier? Als je de hop niet kent en de gist ook niet, hoe kan je dan de invloed van beide proeven?

RobinB

Neuh, zoals ik aangaf is het hoofddoel gistopkweek en kijken hoever hij doorgist.
Ik heb wel eens een bier gedronken met deze gist en de hop is voor de lol. :)

RobinB

Het brouwen is voorspoedig gegaan, 10,5 L 1050 in het vat! :)

Het is toch wel een aparte hop, die motueka!
Aan de ene kant ruikt hij wel Saaz-achtig, maar er zit ook ergens wat mango-achtigs in.
Het lijkt een beetje zoals van Simcoe, maar veel minder sterk.

Ben benieuwd hoe dit uitpakt!  :biersmile:

RobinB

Ca. 3 uur na het enten is het bluppen begonnen. Mooi!
Oja, hij vergist op ca 24 ºC, de temperatuur in onze woonkamer die (helaas) vrij constant is. Niet omdat dat slecht voor deze gist zou zijn (in tegendeel), maar het mag voor mij wel wat koeler...
;D

William

De French Saison zou die temperatuur goed moeten aankunnen, die hoeft geen 30°C te hebben zoals z'n Belgische zusje.

Oscar

Citaat van: William op 16-07-2011  23:34 uDe French Saison zou die temperatuur goed moeten aankunnen, die hoeft geen 30°C te hebben zoals z'n Belgische zusje.

Daar mag je wel "mag" voor neerzetten, want volgens de specs is zijn "max" 25°C. IK maak morgen ook een Saison met de french gist...

RobinB

No problemo!
Ik zal het nog ff technisch proberen af te sluiten:

"gist" het woord, is inderdaad mannelijk, maar gistcellen zijn dat niet en dat om 2 redenen:

Gist kan voorkomen in zowel een haploide vorm (= 1 set chromosomen) als in diploïde vorm (= 2 sets chromosomen). Mensen komen standaard in diploïde vorm, dat terzijde. Alleen de haploide vorm van gist is geslachtelijk, de diploïde vorm niet.
2 haploide cellen kunnen fuseren tot 1 diploïde cel, waarna deze door budding/"afknopping" vermeerderen. Het fuseren (en daarna evt weer splitsen in 4 nieuwe haploide cellen) is sexuele reproductie, afknopping is asexuele reproductie.

Wij gebruiken alleen de diploïde vorm en het is ook deze diploïde vorm die in z'n monoklonale reeks een stam (in dit geval french saison) wordt genoemd. Die diploïde vorm is dus ongeslachtelijk. :)

Nu weer terug on-topic?

RobinB

Ik heb em ff geheveld om binnenkort te bottelen, komt nu niet uit en morgen moet de ALBV in 't vat.
Maar wat een gist zeg!
Hij is doorgegaan tot 1001, 98% vergistingsgraad bij een volmouter... :o
Smaak is goed, komt gelukkig niet zo droog over als je verwacht van dat SG! :)
Redelijk hoppig, beetje harsig, lekker!

Ik heb ca 300 ml slurry apart gehouden om morgen de ALBV mee te vergisten, die krijgen straks een litertje wort om ff te op krachten te komen.
:gistsmile:

William

Citaat van: RobinB op 05-08-2011  21:42 uHij is doorgegaan tot 1001, 98% vergistingsgraad bij een volmouter... :o
Smaak is goed, komt gelukkig niet zo droog over als je verwacht van dat SG! :)

Klinkt goed. Dan kun je de ALBV ook wel volmout maken.

RobinB

Ja, daar zat ik inderdaad ook aan te denken, wat was ook alweer het geplande eind SG daarvan? 1005?

William

Zoiets, misschien zelf iets hoger (1006/7)

RobinB

Als ik uitga van 95%, kom ik wel in die richting, dus dat lijkt inderdaad een goed idee om em volmout te maken.
Morgen plaats ik mijn recept in het ALBV topic!
Thnx!

Jacques

Citaat van: RobinB op 05-08-2011  21:42 uMaar wat een gist zeg!
Hij is doorgegaan tot 1001, 98% vergistingsgraad bij een volmouter... :o

Met voldoende gist en een hogere vergistingstemperatuur behaal je hogere vergistingsgraden. Maar de eigenschappen van de gist doen natuurlijk ook veel.

RobinB

Hij is niet heel warm vergist voor een saison, althans niet voor een dupont saison (wat dit dan ook niet is)... zo'n 23-24 grC

Oscar

Citaat van: RobinB op 05-08-2011  21:42 uHij is doorgegaan tot 1001, 98% vergistingsgraad bij een volmouter... :o

Was dit de Belgische of de Franse? Mijn Franse saison (ok wel 10-15% suiker) gaat ook heel laag eindigen Bij 1005 overgeheveld, maar staat nu al 2 weken te lageren bij 24-25°C en kan nog steeds niet gebotteld worden. Op dit moment staat er gewoon 78 liter bier bij mij in vergisting... :nut: :nut:

RobinB

De Franse, handige gist voor een saison!
Lekker vlot bij een normalere temperatuur (is al een week klaar oid) en geen "blijven hangen bij 1035"... :)

MO

Nuttige info dit. Ik zal proberen mijn voor-ALBV met de 3711 ook zo warm mogelijk te houden. Dat wordt in mijn geval sjouwen met het vat van warme plek naar warmere plek en 's nachts misschien een beetje inpakken.
Ik wilde op 1055 beginnen, maar als ik dan ook op 1002 uitkom, dan verhoog ik mijn IBU's toch naar 40 denk ik. Meer alcohol, meer IBU is mijn credo.

RobinB

Drink er nu eentje van 't fust!
Een heel schappelijk biertje geworden.

Een vleugje passievrucht, iets bitter, minder opvallend gistprofiel dan verwacht/gehoopt, maar hij heeft toch zeker een bite.
Lekker!


[edit]
Nu hij wat opwarmt in mijn glas komt er toch een lekker saison-achtig (;) ) gistprofiel naar boven!
Niet gek... :biersmile:

EBC

Citaat van: RobinB op 23-08-2011  21:23 u...minder opvallend gistprofiel...

Nu dronk ik dit weekend een paar glazen Dupont Saison, maar met je ogen dicht herken je de gist niet meer. Het was gewoon een droog bier. Zeker niet meer dat opvallende Dupont profiel.
Misschien zijn ze bij Dupont ook slimmer geworden?

William

Citaat van: EBC op 23-08-2011  21:43 uMisschien zijn ze bij Dupont ook slimmer geworden?

Je bedoelt het gebruik van een snelle gist zonder lange hergisting?

EBC

Citaat van: William op 23-08-2011  21:48 uJe bedoelt het gebruik van een snelle gist zonder lange hergisting?

Iets dergelijks ja. De gist van Wyeast is natuurlijk een momentopname van toen ze deze gist voor het eerst gingen verkopen. Toen hebben ze een cel geselecteerd...

De wereld draait verder en wie weet wat er ondertussen bij Dupont allemaal is veranderd?

Niet voor niets geeft Wyeast niet op waar de gist vandaan komt.

De Kiekert

Wat ik vooral mis aan deze saisongist is het zacht zurige karakter wat toch wel bij een Saison hoort.
Ook de Saison Dupont mist dat zacht zurige.
Ik heb mijn aanloop tot de avec les Bons Voeux enz. op 24.5 graad laten vergisten.

RobinB

Dat zit er bj mij toch wel wat in. Zal em eens 1:1 zetten met een Dupont, maar die zijn hier niet makkelijk te krijgen (valt me tegen in ieder geval).

EBC

Citaat van: De Kiekert op 24-08-2011  13:29 uWat ik vooral mis aan deze saisongist is het zacht zurige karakter wat toch wel bij een Saison hoort.

Hmmm, zurig, dat is nieuw voor mij. En zeker geen eigenschap die de saisonbrouwers aan hun bier geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.