Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Advies HERMS brouwinstalatie  (gelezen 2428 keer)

Offline ale-x

• Vol lid
  • Land: nl
  • bier is geen pils!
Advies HERMS brouwinstalatie
« Gepost op: 01-01-2012 19:53 u »
Beste Brouwers,

Ik ben een beginnend brouwer die graag met granen wil gaan brouwen.
En heb 3 rvs 50 liter ketels met kraantje op de kop getikt, verder heb ik een pomp en een warmtewisselaar.

Ik ben nu bezig met het ontwerp voor mijn HERMS brouwinstalatie. zie hier voor mijn ontwerp: http://www.alexfeenstra.nl/brouwen/

Zouden jullie er naar kunnen kijken, misschien zien jullie nog fouten of dingen die ik over het hoofd zie, of die nog makkelijker kunnen.
dan graag antwoord of advies.

Vriendelijke groet,

Alex

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: advies HERMS brouwinstalatie
« Reactie #1 Gepost op: 01-01-2012 20:00 u »
Alex,

Als goed voornemen voor 2012...

Stop met dromen van een herms.
Steek je energie in een vergistingsinstallatie.

Herms levert geen beter bier. Een vergistingsinstallatie wel.

Offline Meskers

• t Wort Wat!
  • Junior lid
  • **
  • Thuisbrouwerij Witte Raaf
« Reactie #2 Gepost op: 01-01-2012 20:25 u »
EBC je maakt me nu toch wel erg nieuwsgierig wat je met een vergistingsinstallatie bedoelt. Heb ook wel is aan een HERMS gedacht, maar begrijp dat dit heel erg 2011 is?

Offline ale-x

• Vol lid
  • bier is geen pils!
« Reactie #3 Gepost op: 01-01-2012 20:28 u »
Waarom stopen met dromen? Een HERMS systeem is toch een veel gebruikte vorm van brouwen?
En volgens mij heb ik de kostbaarste onderdelen al, 3 rvs ketels, warmtewisselaar en een pomp.

Het indirect verwarmen van het wort lijkt mij de ideale methode... Verder denk ik dat ik een redelijk uitgeklede HERMS van plan ben te bouwen.

En natuurlijk is het belangrijk om het gehele brouw- en vergisting proces zo goed mogelijk in de hand te hebben, dus een vergistingssysteem ben ik helemaal voor... Maar zonder brouwsel geen vergisting denk ik maar...

Offline 30cl

• Senior lid
  • Ja, lekker!
« Reactie #4 Gepost op: 01-01-2012 20:31 u »
Ik zie helaas geen plaatjes op je site..

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 01-01-2012 21:03 u »
en natuurlijk is het belangrijk om het gehele brouw en vergistings proces zo goed mogelijk in de hand te hebben, dus een vergistingssysteem ben ik helemaal voor... maar zonder brouwsel geen vergisting denk ik maar....

Je mist het punt. Voor superieure bieren investeer je eerst in klimaatkasten met koeling en verwarming en een goede temperatuursturing. Als je dan nog geld over hebt, kun je dat gebruiken voor een HERMS. En dat levert dan geen noemenswaardige kwaliteitsverbetering meer op, maar het is wel leuk om een HERMS te bouwen en ermee te brouwen.

Offline ale-x

• Vol lid
  • bier is geen pils!
« Reactie #6 Gepost op: 01-01-2012 21:29 u »
Je had gelijk, de links waren niet goed gekoppeld... Nu wel.
Willen jullie kijken wat je vind van het ontwerp van de herms.

http://www.alexfeenstra.nl/brouwen/

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #7 Gepost op: 01-01-2012 21:51 u »
Mooie tekeningen! :duimop:

Ik heb (ook) een "standaard"-Gamellen HERMS. Hierbij staat het maischvat bovenop het warmwatervat en daarmee hoger dan de kookketel. Voordeel van deze opstelling is dat je met 1 pomp naar de kookketel kan filteren en spoelen tegelijk.
Zie het topic Robin's HERMS! :) (of Adrie's herms, MO's HERMS, Gelflings HERMS, enz) ;)

Verder ben ik het uiteraard eens met de bovenstaande heren dat investeren in de (gecontrolleerde) vergisting een hogere prioriteit heeft dan investering in een HERMS.

Tags: