Koelkast met TC-10

Gestart door Raymond293, 14-07-2011 22:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raymond293

Hallo daar,

Om het vergistingsproces beter te kunnen beheersen heb ik vandaag een leuke, grote tweedehands koelkast bij de Kringloop vandaan geplukt om te verbouwen tot vergistingskast.
Gelukkig is op het forum heel veel nuttige info te vinden over hoe dit te doen en welke apparatuur je nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen, maar ik blijf met enkele vragen zitten...vooral omdat ik elektro-technisch niet heel sterk ben onderlegd helaas.  :weetniet:

Mijn grootste vraag is of een TC-10 (of een aanverwant product) zowel kan verhitten als koelen. Als ik het goed begrijp gaat het verhitten door middel van b.v. een keramische lamp, maar gaat het koelproces gewoon via de motor van de koelkast? En hoe sluit je de TC-10 dan aan op het koel gedeelte van de koelkast?

Heb het vermoeden dat dit één van de meest uitdagende onderdelen gaat worden van de opbouw van onze brouwinstallatie  :o

William

Ik denk dat de TC10 een PID-regelaar is.

Die heeft twee uitgangen die je kunt sturen afhankelijk van de temperatuur die je meet. Op de ene uitgang zet hij een verwarmingselement aan (lamp, hittedraad) en op de andere de koeling (koelkast). Je zult dus de voeding van de koelkast en het verwarmingselement moeten aansluiten op de TC10. Daarnaast zul je nog ergens de netspanning moeten aansluiten.

hansm

De TC10 is geen PID-regelaar maar een gewone tempertuurregelaar. Je kan er 2 stopcontacten op aansluiten. 1 voor de koeling (daar stop je de stekker van de koelkast in) en een voor de verwarming. De TC10 zorgt ervoor dat er spanning staat op de ene, of de andere, of op geen van beide.

Natuurlijk heb je ook nog spanning nodig voor de TC10 zelf, maar hij werkt ook gewoon op 230V.

 :degroeten:

William

Citaat van: erikgroothuis op 14-07-2011  23:03 uBijna!
Een TC10 en aanverwanten is een blote versie. Hij stuurt alleen op basis van zijn gemeten waarde VerwarmenAan of KoelenAan.:

Dus een soort PID voor dummies zoals ik  ;)

Rowan Huigen

Hoi Raymond293

Kijk eens hier, ben ik onlangs mee druk geweest.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17451.msg253962.html#msg253962

Gr. Rowan  :brouwen:

Emile

Citaat van: hansm op 14-07-2011  23:03 uDe TC10 zorgt ervoor dat er stroom staat op de ene, of de andere, of op geen van beide.

Natuurlijk heb je ook nog stroom nodig voor de TC10 zelf, maar hij werkt ook gewoon op 230V.
Dit zorgt bij mij toch wel weer voor de nodige kromme tenen. Er staat nergens stroom op, er staat spanning op. Omdat er spanning op staat, gaat er stroom lopen. Spanning wordt uitgedrukt in Volt en stroom in Ampère.

Verder is het belangrijkste verschil tussen de TC-10 en een PID regelaar dat een PID regelaar netjes naar een eindwaarde regelt. Dat doet die door al ver voor de eindwaarde 'gas terug' te nemen. De TC-10 is een thermostaat en slaat af als een bepaalde temperatuur bereikt is (en regelt dus niet zoals een PID dat doet). Een PID regelaar kun je qua gedrag best een TC-10 laten nabootsen (al heeft dat weinig zin, kwestie van je parameters vreemd instellen), maar een TC-10 wordt nooit een PID regelaar. Voor een klimaatkast is een TC-10 prima, al zul je wel wat overshoot kunnen krijgen.

Een TC-10 heeft 2 uitgangen en er zit een duidelijke handleiding bij hoe je zowel een verwarming als een koeling kunt aansluiten. Dat is dus geen probleem en zelfs voor iemand die het verschil niet kent tussen spanning en stroom nog goed te doen  >:D

hansm

 :verbergen:

ik heb het even aangepast

Raymond293

Bedankt voor jullie reacties! Erg nuttig.

Ik heb vandaag een eberle ssh 100 gekregen van een buurman als verwarmingselement van mijn vergistingskast. Heeft iemand ervaring met dit apparaat? Het is een rail mounted, 100 watt verwarmingselement die eigenlijk geschikt is om condens tegen te gaan in een ruimte.

Ik ben een beetje bang dat dit apparaat een beetje overkill is en teveel warmte produceert in een korte tijd.



Herman

Ik zou er in ieder geval een goede ventilator op richten om de warmte te verspreiden. 100 Watt is wel wat hoog, misschien kun je er een dimmer tussen zetten?

janjansen

Citaat van: Raymond293 op 15-07-2011  20:24 uHet is een rail mounted, 100 watt verwarmingselement die eigenlijk geschikt is om condens tegen te gaan in een ruimte.
Ik ben een beetje bang dat dit apparaat een beetje overkill is en teveel warmte produceert in een korte tijd.

Hoi Raymond,

Ik denk dat het een mooi apparaat is en prima zal functioneren.
Ikzelf heb soortgelijke apparaten van Conrad (installatiekastverwarmingen) in mijn 2 klimaatkasten.
Eentje van 30 en eentje van 50 Watt. Dat gaat prima.

Inderdaad wel een ventilator op richten zoals Herman al zegt.
Dat is sowieso raadzaam als je een goede temperatuurspreiding wil bereiken.


RobinB

Citaat van: janjansen op 15-07-2011  20:56 uEentje van 30 en eentje van 50 Watt. Dat gaat prima.

Heb je misschien nog een productlink van de 30W versie bij conrad?

janjansen

Citaat van: RobinB op 15-07-2011  21:22 uHeb je misschien nog een productlink van de 30W versie bij conrad?

Hoi Robin,
Ja natuurlijk.

http://tinyurl.com/6ku3mdb

hmmm, als ik zelf op het linkje klik gaat het mis. . .
Het beste ga je naar de site van Conrad, en dan zoeken op "verwarming".
Dan komt na een paar pagina's de "installatiekastverwarming" voor te staan.
Sorry voor het ongemak.
Ik ben overgestapt op Windows-7, en sindsdien gaat het een en ander mis hier. . . .




hansm


janjansen

Citaat van: hansm op 15-07-2011  21:42 uBedoel je deze?
 :degroeten:

Yep.
Dat is 'm.

RobinB


Raymond293

Nou, mijn progressie van een uurtje zagen en boren. Begint al ergens op te lijken toch?
Het is nog even wachten op de Chinese tc-10 en een ventilator...









RobinB


janjansen

Erg mooi geworden!
Je laat er duidelijk geen gras over groeien!

Jacques

Ziet er inderdaad goed uit. Ik zou de koelkast wel van een ventilator voorzien. Die zou ik in één van de gaten van de plank zetten.

Raymond293

Bedankt voor de complimenten.  :)

 En die tip van de ventilator is een goed idee..ik heb nog wel ergens een oude pc liggen waar de fans uitgesloopt kunnen worden. In principe moeten die fans aanspringen op het moment dat het verwarmingselement aan staat?

Jacques

Citaat van: Raymond293 op 16-07-2011  16:26 uBedankt voor de complimenten.  :)

 En die tip van de ventilator is een goed idee..ik heb nog wel ergens een oude pc liggen waar de fans uitgesloopt kunnen worden. In principe moeten die fans aanspringen op het moment dat het verwarmingselement aan staat?

Ja. Helemaal mooi zou het zijn dat dit ook gebeurt als de koelkast aanspringt.

Raymond293

Heeft even geduurd voordat de postduif uit Hong Kong was aangekomen, maar eindelijk is mijn STC-1000 binnen.
Mijn wereldbefaamde elektricien skills zijn helaas zeer beperkt, dus het heeft nogal wat voeten in aarde gehad voordat alle draden op de juiste plek zaten  ::)

Maargoed, mijn eerste bouw-projectje is gelukt....valt niet tegen.
De fan in de koelkast draait alleen op het moment dat de koeling óf het verwarmingselement aanstaat.

Volgende project, pannen kopen en een Jawal filter in elkaar zien te krijgen (ook weer een uitdaging, nog nooit gesoldeerd namelijk...hahaha :D)

Paar foto's, ik heb alles lekker ruim genomen zodat er in de toekomst evt nog een controller in is te bouwen.




davadox

Citaat van: Raymond293 op 29-07-2011  09:40 uVolgende project, pannen kopen en een Jawal filter in elkaar zien te krijgen (ook weer een uitdaging, nog nooit gesoldeerd namelijk...hahaha :D)

Pijp en fitting goed schuren en een goed vloeimiddel gebruiken dan komt het helemaal goed.

NewLine

Citaat van: Raymond293 op 16-07-2011  16:26 uBedankt voor de complimenten.  :)

 En die tip van de ventilator is een goed idee..ik heb nog wel ergens een oude pc liggen waar de fans uitgesloopt kunnen worden. In principe moeten die fans aanspringen op het moment dat het verwarmingselement aan staat?
Citaat van: Jacques op 16-07-2011  16:29 uJa. Helemaal mooi zou het zijn dat dit ook gebeurt als de koelkast aanspringt.

Nog makkelijker en beter: ventilatoren altijd aan (zo doe ik het).

hansm

Citaat van: Raymond293 op 29-07-2011  09:40 uVolgende project, pannen kopen en een Jawal filter in elkaar zien te krijgen (ook weer een uitdaging, nog nooit gesoldeerd namelijk...hahaha :D)

En gebruik soldeerringen (in plaats van soldeerdraad). Speciaal voor beginners (heb ik ook gebruikt ;)).

NewLine

Citaat van: Raymond293 op 16-07-2011  14:11 u


Niet bezorgd dat je houten bakje te warm wordt en in brand vliegt?

Verder verbaast het me ook hoe altijd hoe sterk die glazen platen en randjes in de koelkast wel zijn (is gewoon schuim).

Raymond293

Heb ik ook aan zitten denken, maar ik vroeg me af wat dat kost in stroomverbruik. Het is een flinke fan namelijk.

Het mooiste zou zijn als je hem ook kan aansturen qua RPM's. Dan kan je langzaam laten draaien als het koelen of verhitten uit staat, en hard draaien als de boel aanstaat.


Raymond293

Bedankt voor de soldeertips, ik ga een poging wagen :D


En wat betreft het afbranden van de koelkast? Is het element te sterk? Ik ga hem wel eerst een dagje buiten de koelkast laten proefdraaien, even kijken hoe heet dat ding wordt!

NewLine

Citaat van: Raymond293 op 29-07-2011  09:56 uEn wat betreft het afbranden van de koelkast? Is het element te sterk? Ik ga hem wel eerst een dagje buiten de koelkast laten proefdraaien, even kijken hoe heet dat ding wordt!

Ik heb geen idee, maar ik was toch wel verbaasd hoe heet een 60Watt verwarmingsmatje wel wordt ook al was het op een Alu frame (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17834.msg260579.html#msg260579). Stond wel verticaal zodat de warmteafvoer niet optimaal was. Bovenaan duidelijk veel heter dan onderaan. De ventilators hielpen ook wel. Uiteindelijk heb ik er maar 2 in serie gezet zodat ik op 30Watt uitkwam (en 15W per matje) en dat blijkt voldoende om alles op te warmen.
Maar wat warm is voor mijn hand is dat misschien niet voor hout?

Raymond293

Mhmm, wel een overweging waard!
Ik heb voor de zekerheid maar een fitting opgezocht, dan kan ik altijd nog met een ouderwetse 40-60 watt lamp verwarmen.

William

Ik kan je verzekeren dat een 30 W lamp die zowat continue aanstaat om een Avec les Bon Voeux op 34 ºC te houden het kunststof in een koelkast kan smelten, ook al is er geen contact tussen kunststof en lamp (5 cm) :o

Cisdevésser

Hoi,

Ik verwarm ook gewoon met een gloeilamp.
Deze heb ik aan de binnenzijde in een RVS keteltje ( vlooienmarkt ) gemonteerd en op 3 pootjes gezet, staat net los van de bodem.
voordeel is dat je kunt experimenteren met lampen van verschillend vermogen, en het keteltje kun je er zo uitpakken om schoon te maken.
Licht laat hij natuurlijk ook al niet door.

Als je een schakelkastverwarming met afstandbussen enkele centimeters van de wand monteerd, kun je er een stukje radiatorfolie achter plaatsen, deze reflecteerd de warmte waardoor je wand bijna niet warm word.




Het is net een UFO die onder in mijn koelkast is geland...........




Groetjes....Cis

Raymond293

Een soort ouderwetse Duitse helm in je koelkast :D

Het Alfazuurmannetje

Citaat van: Raymond293 op 29-07-2011  12:44 uEen soort ouderwetse Duitse helm in je koelkast :D

mijn Duitse helm heb ik vanochtend nog gepoetst ;)

Raymond293

Citaat van: Zatlap op 29-07-2011  12:49 umijn Duitse helm heb ik vanochtend nog gepoetst ;)

Waaaay too much information  ;D

Maargoed, project koelkast is afgerond, eindresultaat in de foto.
Als de controller aanstaat draait de fan continu, die tip heb ik even meegenomen!

Heb het warmte element vervangen voor een gloeilamp van 25 watt, werkt ook prima! Moet alleen nog even twee gaten afdichten tegen de lichtinval.

Bedankt voor al jullie hulp :)


Ronald_

Dan rest nog de tip om 2 paralel geschakelde lampen er in te doen, voor het geval dat er 1 doorbrandt! 

janjansen

Raymond, dat ziet er heel mooi uit zo.
Maarre, effe over de belastbaarheid van die plank waar het vat nu op rust:
Gaat dat wel goed zo?

Overigens vandaag Den Donkre Duvel gebotteld (bij SG 1008)
en morgen op vakantie!!

Raymond293

Ronald, dat is een goeie ja! Ik ga er nog een setje bijschroeven.

Jan....nou je het zegt, mhmmmm zou wel eens een probleem kunnen opleveren.
Ga voor de zekerheid een versteviging aanbrengen!
1008 voor den donkere Duvel is niet verkeerd zeg...heel goed. Al wat over reuk en smaak te zeggen?
Veel plezier op vakantie, doe rustig aan :)

En ik dacht dat ik klaar was met die koelkast, pffff...hahaha :D

davadox

Citaat van: hansm op 29-07-2011  09:50 uEn gebruik soldeerringen (in plaats van soldeerdraad). Speciaal voor beginners (heb ik ook gebruikt ;)).

Die heb ik nog nooit gezien.
Of je gebruikt knelkoppelingen als je niet kunt solderen maar die heb je sowieso nodig als je een JAVAL filter wilt maken.

janjansen

Ah ja, die soldeerringen.
Van zilver meen ik. Kost goud, maar dan heb je ook wat.
Hoger smeltpunt dan gewone soldeer.

Ik heb er zelf de gasbrander op gezet.
Dat werkt goed.


Raymond293

Even jullie tips verwerkt in het ontwerp...

Zitten nu 2 gloeilampen, geschakeld, van 25 watt in de kast.
Heb even een stresstest gedaan op één van de glazen planken...hij kan sowieso mijn gewicht van 75 (kuch kuch) kilo dragen. Geen probleem dus ;)

En ik heb mijn vrouw meteen maar even wat tuinlantaarntjes ontdaan en gebruikt om de lichtinval te beperken :D

(niet blij, maarja....man met hobby)


davadox

Netjes hoor.
Heb je de voeding voor de lamp door de achterkant van de koelkast geboord of hoe moet ik dat zien >?

Raymond293

De voedingsdraden voor de lampen en de fan zitten door het condensgat van de koelkast, paste precies.
De trafo van de 12 volts fan zit weggewerkt in het kastje boven de koelkast.

Heb dus 1 draad voor de fan, die zit direct op de schakelaar van de controller geschakeld. Met andere woorden, als de controller aan staat dan draait de fan. Met koelen en verwarmen én in rust.
Andere draad is geschakeld voor de 2 x 25 watt lampen. Qua hitte in de kast valt het mee, de temperatuur stijgt ongeveer met een graad per 5 minuten.

Me is happy  :proost:

Jacques

Citaat van: Raymond293 op 29-07-2011  09:40 uVolgende project, pannen kopen en een Jawal filter in elkaar zien te krijgen (ook weer een uitdaging, nog nooit gesoldeerd namelijk...hahaha :D)

Die zou ik niet solderen maar vastzetten met knelkoppelingen. Dan kun je altijd de zaak demonteren als je dat wil.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.