Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Darm = waterslot?  (gelezen 9703 keer)

Offline NewLine

• Super lid
  • Land: be
Darm = waterslot?
« Gepost op: 14-07-2011 07:40 u »
Zou het volgende beter/slechter zijn als waterslot in vergelijking tot het klassieke dingetje bovenaan het gistvat?

Dus gewoon een darm aan het gistvat, lus tot bijna aan de bodem, en dan voor een deel vullen met vloeistof.

Intuïtief lijkt me dit beter omdat ik denk dat hier minder kans is dat er bij koelen vloeistof uit het waterslot in het jongbier terecht komt.

Stel dat ik dan StarSan ipv water zou gebruiken, dan vermoed ik dat het ook nog een beetje zou schuimen en eventueel aangezogen lucht nog een beetje ontsmetten?

Eigenlijk heb ik een situatie waarbij ik zo een darm heb met op het einde een klassiek waterslot, maar door aanzuigen is het water in de darm gekomen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline davadox

• Super lid
  • Land: nl
  • Holland's Next Top Brewer
Re: darm = waterslot?
« Reactie #1 Gepost op: 14-07-2011 07:43 u »
Wat is de oorzaak dan dat je waterslot leeggezogen wordt?

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-07-2011 07:58 u »
Ik heb veel headspace in mijn gistvat. Als de temperatuur dan daalt, zuigt ie nogal erg.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 14-07-2011 08:02 u »
Het zal heus werken, totdat de waterkolom te hoog wordt, dan blaast de darm misschien van je vat af.

Waarom het uiteinde van de darm niet gewoon in een fles water hangen? Dat blubt ook prima.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Darm = waterslot?
« Reactie #4 Gepost op: 14-07-2011 08:15 u »
Uit de tekst van je bericht krijg ik het vermoeden dat je heet wort langs natuurlijke weg koelt in je gistvat. Dat kun je beter niet doen. Geforceerd koelen van je wort met een dompelkoeler of platenkoeler levert een beter bier op. Heel veel jaren geleden was dat een duidelijke uitkomst van een statistisch onderzoek dat ik uitgevoerd heb.

Maar als je toch je wort in een gesloten wort wilt afkoelen kan ik je aanraden een filter te maken met watten die je plaatst in de darm (= slang voor de Nederlanders). Je hebt dan geen problemen met het aanzuigen van water. Als je de watten regelmatig vervangt heb je geen infectiegevaar.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 14-07-2011 08:48 u »
Uit de tekst van je bericht krijg ik het vermoeden dat je heet wort langs natuurlijke weg koelt in je gistvat.

Nee ikke niet... ik denk dat hij bang is dat als hij na de hoofdvergisting het bier wilt koelen/of in een koele ruimte plaatst waardoor de headspace gaat krimpen, met de mogelijkheid tot "terugslag". Dit kun je voorkomen door gewoon iets minder water/vloeistof in je waterslot  te doen.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 14-07-2011 09:03 u »
Nee ikke niet... ik denk dat hij bang is dat als hij na de hoofdvergisting het bier wilt koelen/of in een koele ruimte plaatst waardoor de headspace gaat krimpen, met de mogelijkheid tot "terugslag".

Inderdaad dit bedoelde ik. Of bijvoorbeeld zoals voor een Saison eerst vergisten op bijvoorbeeld 30 graden, daarna op 20.

Citaat van: Oscar
Dit kun je voorkomen door gewoon iets minder water/vloeistof in je waterslot  te doen.

Bedankt dat is een goede tip!

het zal heus werken, totdat de waterkolom te hoog wordt, dan blaast de darm misschien van je vat af.

Denk je? Het lijkt me niet waarschijnlijk dat een kolom van pakweg 10cm 80cm stijgt zonder 'uit mekaar te vallen'?

Citaat van: EBC
Waarom het uiteinde van de darm niet gewoon in een fles water hangen? Dat blubt ook prima.

Wat gebeurt er dan als ie gaat zuigen? Ik weet het eigenlijk niet...

de darm (= slang voor de Nederlanders)

Oops, ik zie nu wat Nederlanders waarschijnlijk als darm verstaan...wel een beetje komisch  ::)

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #7 Gepost op: 14-07-2011 10:41 u »
Ik heb ook zo'n constructie gemaakt en wat bleek: het water werd door de lucht (ik simuleerde) naar buiten geblazen en dat was het. Beter is het uiteinde van de slang in water te hangen, waarbij het water laag op de grond staat. Dat werkt wel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-07-2011 12:21 u »
Dit is een blowoff, en dat is beter als water in de slang/darm zelf.
Daarbij is het veiliger als een dun slangetje zoals gezien in de andere topic.

:brouwen:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #9 Gepost op: 14-07-2011 13:33 u »
Inderdaad dit bedoelde ik. Of bijvoorbeeld zoals voor een Saison eerst vergisten op bijvoorbeeld 30 graden, daarna op 20.

Dat is sowieso een slecht idee, omdat de gist er dan mee ophoudt. Voor een goede vergisting begin je over het algemeen bij een lagere temperatuur dan waarbij je eindigt.

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 14-07-2011 14:16 u »
Dat is sowieso een slecht idee, omdat de gist er dan mee ophoudt. Voor een goede vergisting begin je over het algemeen bij een lagere temperatuur dan waarbij je eindigt.

Ik had de indruk dat bij het ALBV project er ook eerst warm dan koud als vergistingssuggestie naar boven kwam?
Ook de man van Wyeast zelf zei dat het voor de Belgian Saison de eerste 2 dagen rond de 30 moest (ik veronderstel dat ie dan bedoelt daarna kan het kouder, kan natuurlijk ook dat ie bedoelde daarna kan het hoger  :) )

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #11 Gepost op: 14-07-2011 16:28 u »
ik veronderstel dat ie dan bedoelt daarna kan het kouder, kan natuurlijk ook dat ie bedoelde daarna kan het hoger

Deze gist kennende denk ik dat hij het laatste bedoelde.

Bert

Offline weed

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 14-07-2011 17:01 u »
Ongeveer zó dus:
Baby Blow off

Werkt príma! In tegenstelling tot wat sommigen beweren, werkt een simpel slangetje in een emmertje perfect.

Dat wel natuurlijk maar als ie gaat zuigen dan heeft ie ook een paar liter.
Slang tot aan de bodem en een klein laagje water lijkt mij beter dan een volle emmer.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 14-07-2011 18:44 u »

??? Je krijgt ook een goede vergisting als je op een hogere temperatuur vergist dan waarmee je eindigt. Je moet gewoon zorgen dat tijdens de hoofdgisting de vergisting vlot verloopt. Dat doe je door voldoende gist toe te voegen. Om te zorgen dat de temperatuur niet te hoog oploopt waardoor je een overmaat aan vergistingsproducten hebt moet je kunnen koelen. Op het einde van de vergisting kan dan de temperatuur wat lager zijn waardoor je een snellere uitklaring krijgt.

Als je te weinig gist toevoegt dan heb je overigens inderdaad de kans dat de vergisting stopt als de temperatuur daalt. Meer gist voorkomt vergistingen die niet goed verlopen.

Er zijn meer wegen die naar een goede vergisting leiden.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 14-07-2011 19:54 u »
Op 30 graden beginnen en dan verlagen naar 20 graden is een goed recept voor het laten stokken van de vergisting met de Dupont gist. Natuurlijk kun je iets warmer beginnen dan dat je eindigt, maar met de Dupont gist is dat een slecht idee.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 14-07-2011 20:23 u »
Op 30 graden beginnen en dan verlagen naar 20 graden is een goed recept voor het laten stokken van de vergisting met de Dupont gist. Natuurlijk kun je iets warmer beginnen dan dat je eindigt, maar met de Dupont gist is dat een slecht idee.

Toch is dat exact wat ze bij Dupont doen... heb ik me laten vertellen. Door Dupont zelf. Maar ja, daarover horen we vele verhalen.

Zelf heb ik slechte ervaring met deze gist langere tijd (enige weken) op hoge temperatuur te houden. Ik heb ook nog van geen enkele hobbybrouwer een echt fris bier gedronken met Dupont gist. De eerste slokken lijken prima, maar dan komt het toch opzetten, zeker als het glas wat warmer wordt. Altijd dat bouillonnige smaakje...
Echte Dupont heeft dat niet.

Ik zou echt gaan voor 1 week 30 ºC en bij 80 % svg terug naar 20 ºC. Ha en ik doe niet eens mee met het kloonproject. 

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #16 Gepost op: 14-07-2011 21:07 u »
Ha en ik doe niet eens mee met het kloonproject. 

Ga de uitdaging aan en laat zien/proeven dat je "gelijk" hebt!!! ;D
(of durf je nu niet meer? ;) :clownsmile: )

Offline NewLine

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 15-07-2011 06:35 u »
Ik zou echt gaan voor 1 week 30 ºC en bij 80 % svg terug naar 20 ºC. Ha en ik doe niet eens mee met het kloonproject.

Dit is ongeveer hoe ik nu bezig ben (ik zit nog in de 1e week dus kan in principe nog veranderen, maar dit is toch het plan).
Wanneer zou je bij de Belgian Saison de eerste keer gist purgeren in dit schema? Voor, gelijk met, na het terugbrengen van de temperatuur?

Edit: eigenlijk heeft dit inderdaad niks meer met het oorspronkelijke te maken, eventueel afsplitsen in een Saison hoog/laag laag/hoog draad?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 15-07-2011 09:42 u »
Toch is dat exact wat ze bij Dupont doen... heb ik me laten vertellen. Door Dupont zelf. Maar ja, daarover horen we vele verhalen.

Zelf heb ik slechte ervaring met deze gist langere tijd (enige weken) op hoge temperatuur te houden. Ik heb ook nog van geen enkele hobbybrouwer een echt fris bier gedronken met Dupont gist. De eerste slokken lijken prima, maar dan komt het toch opzetten, zeker als het glas wat warmer wordt. Altijd dat bouillonnige smaakje...
Echte Dupont heeft dat niet.

Tja, nou, het is het proberen waard. Dupont gist is nu eenmaal een rare gist die niet te vergelijken is met andere biergisten.

Offline hansm

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 15-07-2011 10:14 u »
Op de Dupont site staat dat ze het bier 5 dagen laten gisten en dan geforceerd koelen om de vergisting te stoppen. Dan lageren ze (koel ) 1 à 2 weken.

Voor het bottelen meten ze SG en voegen nog wat suiker toe, en verse, andere gist. Het helemaal uitgisten gebeurt dus op fles!

Ik weet natuurlijk niet of dit echt is wat ze doen, maar misschien ook eens leuk om het op deze manier te proberen?

:degroeten:

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #20 Gepost op: 15-07-2011 10:52 u »
Hoi,

Hier is mijn oplossing voor het "aanzuigprobleem " bij veel headspace.
Gewoon een buffer in de slang.

groetjes....Cis