02-06-2012 ONK 2012 / Kloonbier 2012

Gestart door rene, 09-07-2011 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nembrionic

Citaat van: Oscar op 30-12-2011  18:21 uEn de website staat al weer klaar:

http://www.onk2012.nl/ONK2012/Welkom.html   :)

Ik heb gelijk maar even mijn bier aangemeld :)

Een Double IPA.

Caspar

@Nembrionic: Ik vermoed dat de hoppigheid er wel een beetje af is na een half jaar... herbrouwen??

nembrionic

Citaat van: Caspar op 05-01-2012  12:44 u@Nembrionic: Ik vermoed dat de hoppigheid er wel een beetje af is na een half jaar... herbrouwen??

Ik ga 'm sowieso snel nog een keer herbrouwen, heb daar nog flink de tijd voor.

Maar de hoppigheid weg na 4-5 maanden? Lijkt me stug.

MM

Citaat van: nembrionic op 05-01-2012  19:07 uIk ga 'm sowieso snel nog een keer herbrouwen, heb daar nog flink de tijd voor.

Maar de hoppigheid weg na 4-5 maanden? Lijkt me stug.

Na een aantal maanden is de hoppigheid een flink stuk afgenomen, is mijn ervaring met hoppige bieren.

nembrionic

Citaat van: MM op 05-01-2012  21:20 uNa een aantal maanden is de hoppigheid een flink stuk afgenomen, is mijn ervaring met hoppige bieren.

Ik vind het zelf meevallen. Het moet sowieso 1,5-2 maanden staan.  Dus je wil zeggen dat hoppige bieren binnen 2 maanden daarna opgedronken dienen te worden, anders is de smaak weg. Lijkt me niet.

Maargoed, nogmaals, ik ga het nog een keer brouwen meer richting de tijd.

MM

Citaat van: nembrionic op 05-01-2012  21:28 uIk vind het zelf meevallen. Het moet sowieso 1,5-2 maanden staan.  Dus je wil zeggen dat hoppige bieren binnen 2 maanden daarna opgedronken dienen te worden, anders is de smaak weg. Lijkt me niet.

Maargoed, nogmaals, ik ga het nog een keer brouwen meer richting de tijd.

Ik zeg niet dat de smaak weg is, maar de hopsmaak is een stuk minder, dan als het bier vers is.

nembrionic

Niet zo heel erg dan want ik heb nogal wat speling. Ik zit behoorlijk hoog in de EBU's :)

RobinB

Maar ook in de aromagiften?
IBU's verdwijnen niet zomaar, aroma's wel...

nembrionic

Ja, en zoals ik al zei: ik ga later nog een keer brouwen dus het wordt sowieso vers..maar het kijkt dus niet op een week of 2.



RobinB

Citaat van: nembrionic op 06-01-2012  23:08 umaar het kijkt dus niet op een week of 2.
Niet op een week of twee nee...

Zou wel bizar zijn als dat wel het geval was.

Volgens mij werd er gesproken over een half jaar?
Dan is het ook nog niet weg, maar kan het frisse/sprankelende er wel af zijn.

nembrionic

Citaat van: RobinB op 13-01-2012  22:59 uNiet op een week of twee nee...

Zou wel bizar zijn als dat wel het geval was.

Volgens mij werd er gesproken over een half jaar?
Dan is het ook nog niet weg, maar kan het frisse/sprankelende er wel af zijn.

Dat leek me ook :)

Ik heb 'm ondertussen zoals ik 'm hebben wil. Over 2 weken nog eens proeven en als dat goed bevallen is, dan wordt dat recept mijn inzending(maar dan opnieuw gebrouwen natuurlijk.


2 korte vragen:

- de etiketten zijn nog niet verstuurd toch? Op de site staat dat je na aanmelding de etiketten in de mail krijgt. Dat impliceert in mijn ogen een beetje direct maar ik neem aan dat het nog even op zich laat wachten? Ik had ook aangevinkt dat ik ze in de post wilde ontvangen en ik kan me voorstellen dat dat nog wel even duurt. Maar digitaal?

- ik zie dus eigenlijk net dat de bekendmaking op 2 juni is. Dan organiseren we een jazzfestival in Wijk bij Duurstede dus dan kan ik er niet bij zijn.
Ik heb al wel aangegeven het beoordelingsformulier in de post te krijgen, maar enig idee hoe lang dat gaat duren? Want ik ben natuurlijk wel benieuwd naar de commentaren :)

Beerbarrel

Beste Nemrionic,

Als je hebt aangevinkt dat je de etiketten via de post wil hebben krijg je ze in de loop van volgende week in de post. Overigens heb je als het goed is ook een email ontvangen waarin dat word bevestigd. Check anders je spambox... Mensen die aangeven dat ze ze digitaal willen hebben krijgen ze in de regel binnen een minuut. Als dat niet klopt wil ik het graag onmiddelijk weten maar als het goed is komt dat niet voor.

Groetjes Hans Lepoeter

Ernstig

" zilver of goudkleurige dop "

Gisteren het eerste flesje geproefd van mijn vorige week gebottelde RIS. Ik moet zeggen; een inzending waard, al was het alleen maar om te kunnen leren van de objectieve rapportage. Nou heb ik alles gebotteld met zwarte doppen van Brouwland, is dat een probleem? Zo ja, is het aan te raden om 3 flesjes te openen en te voorzien van aan te schaffen zilveren / gouden doppen of valt dit af te raden met het oog op oxidatie, besmetting en koolzuurverlies? Het zou wel een domper zijn voor me.

edit: desgewenst kunnen foto's van de brouwsessie en van de aangebroken zak kroonkurken overlegd worden ;>)

edit 02: volgens mij heeft mijn vriendin het bottelen ook gefotografeerd.

George81

Ernstig, als je de kroonkurk wil vervangen dan moet je de fles koelen tot een graad of 3, tegen het vriezen aan zeg maar, dan is alle koolzuur zo'n beetje opgelost in de vloeistof en kan je de kroonkurk wisselen.
Over oxidatie en bacteriƫn moet je je niet druk maken, oxidatie zal niet gebeuren hierdoor en ik neem aan dat je het doet in een enigszins schone ruimte.
Vlammetje over de hals kan nooit kwaad maar bier kan wel wat hebben.

Die kleuren zijn er om geen onderscheid te kunnen maken zodat er een objectieve toetsing kan plaatsvinden.

Kleine_Schriek

Citaat van: Ernstig op 22-03-2012  09:30 u" zilver of goudkleurige dop "

Gisteren het eerste flesje geproefd van mijn vorige week gebottelde RIS. Ik moet zeggen; een inzending waard, al was het alleen maar om te kunnen leren van de objectieve rapportage. Nou heb ik alles gebotteld met zwarte doppen van Brouwland, is dat een probleem? Zo ja, is het aan te raden om 3 flesjes te openen en te voorzien van aan te schaffen zilveren / gouden doppen of valt dit af te raden met het oog op oxidatie, besmetting en koolzuurverlies? Het zou wel een domper zijn voor me.

edit: desgewenst kunnen fotoos van de brouwsessie en van de aangebroken zak kroonkurken overlegd worden ;>)

edit 02: volgens mij heeft mijn vriendin het bottelen ook gefotografeerd.
Ik herken het probleem. Vorig jaar had ik dat ook met mijn RIS. Ik heb toen besloten om het groene dopje er maar op te laten zitten, wetende dat ik dan 1 punt aftrek zou krijgen. Tja, hierdoor werd ik 7e ipv gedeelde 5e. Vond ik niet erg, want ik wist waar het verschil in zat. Je moet zelf weten wat je doet. Hangt ook van je doel af. Mijn doel was weten of het bier technisch in orde was. Als je doel winnen is, dan zou ik het dopje vervangen inderdaad. 1 punt maakt dan veel uit namelijk.

Ernstig

George en Kleine Schriek,

Bedankt voor jullie suggesties. Ik neem die ene punt aftrek maar voor lief en laat de zwarte doppen er op zitten. Dan maar winnen met 99 punten  :nut:

Henielma

Zojuist aangemeld voor het Onk. Van 1 aangemeld bier heb ik vandaag de Wyeast geplet. Ik las dat we uiterlijk tot 1 mei kunnen inleveren. In mijn geval betekent dat 24 april omdat het dan MTG avond is. Dat wordt dus nog even doorwerken. Toch pas 2 juni het Onk maar al vroeg inleveren.

Henielma

Helaas de Wyeast slaat niet aan.  :'(
Dit is de eerste keer dat me dit overkomt. Gelukkig heb ik nog een US-05.
 

Jacques

Citaat van: Henielma op 08-04-2012  20:22 uHelaas de Wyeast slaat niet aan.  :'(

Het gebeurt wel meer dat het een paar dagen duurt voordat het pak ook maar iets opbolt. Even geduld aub...

Zodra je bolling ziet kun je doorstarten. Dit heb ik in het verleden zo vaak meegemaakt. De huidige pakken zijn zo super snel dat we er van uitgaan dat dit altijd het geval is. Zo nu en dan is dat niet het geval.

Henielma

Het geduld kwam me deze keer helaas niet uit. De starter is weg en een nieuwe is gemaakt met de US-05. Die blubt inmiddels.

William

Waar zouden we zijn zonder een voorraadje korrelgist!

Henielma

Zojuist de bieren voor het Onk verzamelt en van de etiketten voorzien zodat ik ze dinsdag bij de MTG bijeenkomst kan afgeven. Twee bieren komen er dinsdagavond pas bij omdat ze nu nog in een temperatuurkast staan.

Na dinsdag is het wachten begonnen.

William

Dit jaar voor mij geen inzendingen, tenzij iemand dinsdagavond roept dat mijn kloon perfect is. Hij is wel lekker maar niet bitter genoeg.

Ik vond geen enkel bier dat ik nu op voorraad heb voldoende binnen een stijl passen.

KC

Balen mijn dubbel zit nog maar net in de fles. Kan niet meer mee :(

Henielma

Citaat van: William op 22-04-2012  22:05 uIk vond geen enkel bier dat ik nu op voorraad heb voldoende binnen een stijl passen.

Misschien een keurmeester wel.  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.