Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 16 dagen vergist, overhevelen nog zinnig?  (gelezen 1710 keer)

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Keggen die hap!
16 dagen vergist, overhevelen nog zinnig?
« Gepost op: 07-07-2011 16:37 u »
Door omstandigheden (geknapte fles) is een zeer zwaar bier (SG 1070) nu 16 dagen in het gistvat. Ik heb mijn nieuwe vergistingsvaten klaar en vroeg me af of het nu nu zin heeft over te hevelen. Het bier doet al dagen niets meer en het is 27 graden geweest, dus veel meer zal er niet inzitten (US05 gist). Mijn plan is nu het SG te meten en bij een goed genoeg SG (<1020) te bottelen in flesjes. Is de SG nog te hoog, dan maar nog een paar dagen in de nieuwe vergistingsvaten navergisten. Het hevelen zal immers een nieuwe impuls geven waarschijnlijk.

Goed plan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: 16 dagen vergist, overhevelen nog zinnig?
« Reactie #1 Gepost op: 07-07-2011 18:19 u »
Lijkt mij prima! Nu bottelen moet kunnen.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: 16 dagen vergist, overhevelen nog zinnig?
« Reactie #2 Gepost op: 07-07-2011 18:27 u »
Helemaal geen probleem.
Voor het bottelen vooral kijken of het SG stabiel blijft gedurende bij voorbeeld twee dagen. Dat voorkomt dat ook je  kleine flesje kapot gaan. ;D

Bert

Tags: