GEK word ik ervan

Gestart door janjansen, 03-07-2011 23:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: 12345 op 15-07-2011  00:27 uSorry EBC, dat zegt Adrie in zijn "optimale giststarter"

Dan staan er nog wat oneffenheden in Adrie's verhaal. Het is ook een verhaal met veel voortschrijdend inzicht.

Onthoud nu maar dat gistkweken iets compleet anders is dan bier vergisten. De beoogde doelen zijn compleet verschillend, dus waarom de methode niet?

Ik zou een starter roeren vanaf het begin, stoppen zodra de activiteit mindert en dan de koelkast in.
En beluchten vanaf het begin en stoppen zodra activiteit zichtbaar wordt.

Als je zo een starter maakt met voldoende actieve cellen, dan hoef je het hoofdwort niet te beluchten. Maar het mag natuurlijk wel, maar dan slechts zoveel totdat het wort is verzadigd met lucht.

12345

Dank je wel, Jacques en EBC. Dus:
De starter vanaf het begin beluchten en roeren, stoppen met beluchten als activiteit zichtbaar en stoppen met roeren als de vergisting over zijn maximum is, daarna koelen en afgieten.
Hoofdwort niet of weinig beluchten, hooguit 1 minuut per liter.
 :degroeten:

Hopmans

Citaat van: 12345 op 15-07-2011  10:32 uDank je wel, Jacques en EBC. Dus:
De starter vanaf het begin beluchten en roeren, stoppen met beluchten als activiteit zichtbaar en stoppen met roeren als de vergisting over zijn maximum is, daarna koelen en afgieten.
Hoofdwort niet of weinig beluchten, hooguit 1 minuut per liter.
 :degroeten:

Zo, en dan nu brouwen...


12345

nee, Hoppie, ik ga morgen op vakantie! Ook wel eens leuk! Trouwens, bedankt voor het filmpje over Gulpen. Ik ben daar dichtbij geboren...

Adrie

Citaat van: 12345 op 15-07-2011  11:09 unee, Hoppie, ik ga morgen op vakantie! Ook wel eens leuk! Trouwens, bedankt voor het filmpje over Gulpen. Ik ben daar dichtbij geboren...

Nou, fijne vakantie dan, Ed!

12345


janjansen

Citaat van: Raymond293 op 14-07-2011  22:44 uHoi Jan,
Na zondag bij jou thuis een brouwdag meegemaakt te hebben kan ik niet echt een oorzaak noemen (met mijn gebrek aan ervaring is daar ook debet aan). Ik las wel ergens dat het gebruik van fosforzuur een negatief effect kan hebben op de smaak?
Overigens nog bedankt voor een heel leuke en leerzame dag...helemaal super! Ik en mijn buurman zijn trouwens helemaal om, en de grote inkopen worden gedaan :)

Hoi Raymond,
Mooi dat je het naar je zin gehad hebt! De "Donkere Duvel" die we hebben gebrouwen staat nog vrolijk te vergisten en was gisteren op 1040 aangeland.
Ik hou jou en Martin natuurlijk op de hoogte. Als het bier gebotteld is kan ik misschien eens bij jullie langs komen om wat flesjes te droppen.
Als je wilt kan ik meteen even naar die TC-10 kijken, want daar heb ik inmiddels wat evaring mee.  :degroeten:


janjansen

Ed, fijne dagen!
Staat er nog wat te vergisten tijdens je afwezigheid?

12345

Dank je! Nee, de Pils was na 14 dagen klaar en ook het nagisten is al klaar. Ik heb de gist (Czech lager) in een potje gestopt met glycerine en ingevroren. Dat hoort niet echt zo, maar alla. Nu staat het bier te rijpen en het is maar goed dat ik een paar weken weg ben!

Jij ook een goeie tijd. Hopelijk vind je de boosdoener van die rare smaak!!

Henielma

Citaat van: Hopmans op 15-07-2011  07:27 uKen je Jan Willem den Hartog?
Dat is de brouwmeester van Gulpener, en heeft het Diplom Braumeister Weihenstephan op zak.
Van hem heb ik bij twortwat een cursus gistkweken gehad.
Hoe je zelf eenvoudig kan beluchten is simpelweg in één of meerder Grolschflessen de starter
onderbrengen, en dit af en toe schudden met de beugeldop vast.
Na het schudden doe je de beugel weer los.
Zo simpel kan het zijn. Alleen roeren is ook al voldoende. Gewoon vanaf het begin.
Je maakt het jezelf veel te moeilijk.



Bedankt voor het mooie filmpje over Jan Willen den Hartog. Interessante man.

Jacques

Citaat van: Henielma op 15-07-2011  18:49 uBedankt voor het mooie filmpje over Jan Willen den Hartog. Interessante man.

En ook een oud-hobbybrouwer. Hij is een tijd je lid geweest van het forum. Omdat hij lange tijd niet online was, is zijn account opgeheven. Tegenwoordig worden geen accounts om die reden opgeheven.

Oscar

Citaat van: Jacques op 15-07-2011  21:58 uEn ook een oud-hobbybrouwer.

En 3e prijs Winnaar Klasse V ONK 2005  :)

basterd-brewer

Om niet in een ander draadje of-topic te gaan hier even de vraag hoe het staat met de vervelende bijsmaakjes.

Dus Jan hoe is je donkere duvel geworden, en het bier dat je na mijn bezoek wou gaan brouwen met alleen een XL-smackpack?

 :degroeten:
Stefan

janjansen

Citaat van: basterd-brewer op 11-09-2011  11:24 uOm niet in een ander draadje of-topic te gaan hier even de vraag hoe het staat met de vervelende bijsmaakjes.

Dus Jan hoe is je donkere duvel geworden, en het bier dat je na mijn bezoek wou gaan brouwen met alleen een XL-smackpack?\

 :degroeten:
Stefan

Hey Stefan,

Die donkere duvel, tja . .
Ik had een kleinere starter gemaakt dan (bij mij) normaal om eens te kijken wat dat opleverde aan smaakverschillen.
Nu vind ik het sowieso moeilijk om smaakverschillen te herleiden tot 1 veranderde variabele: er spelen veel zaken een rol die ik niet 100% onder controle heb.

Die Donkere Duvel heeft  i.i.g. GEEN infectie opgelopen.
Ik heb best wel ervaring met infecties, eigenlijk alleen in de zomermaanden trouwens, dus ik weet hoe dat smaakt (Yakkk!!) en de smaakafwijking waarover ik dit draadje startte is volgens mij van een andere aard. Anyway, ik vind de donkere Duvel mislukt. Ik krijg binnenkort van Raymond een smaakrapportje en wellicht kun jij er binnenkort ook eens een paar slokken van proberen (laat maar weten wanneer je in de buurt bent).

Overigens heb ik na die donkere Duvel nog 3 maal gebrouwen:
een IPA die ik erg lekker vind geworden, een Witbier die ik (Jaja, daar komt-ie, Hoppert, lees-je-even-mee?) wegens infectie heb weggespoeld.

Op dit moment staat 24 Liter 1214 (Chimay) dubbel (fantasierecept) te vergisten bij 19 graden.
De banaantjes komen je tegemoet.
(maar zolang het niet te overheersend is vind ik dat eigenlijk wel een lekker bijsmaakje).

Stefan, ben jij nog wat aan het brouwen eigenlijk?

basterd-brewer

Hoi Jan,

Vandaag zou ik ALBV gaan brouwen, vrijdag kwam ik er achter dat de vereniging niet beschikbaar was. In de tussentijd bij Frans (BBA) nog even meegekeken bij het brouwen van een Quadrupel. Een paar weken terug een weizen gemaakt met WB06 waarvan 25L gekoudhopt met Warior. Deze is wat mij betreft ook mislukt, ik gebruik voortaan nooit meer WB06 wat een droge saaie trekkende smaak geeft die!

Voorlopig ben ik niet bij jou in de buurt, het zou wel eens in oktober kunnen worden.

Heb je die IPA met alleen 1 smackpack gemaakt? en volgens Wyeast voorschrift of volgens Malty hoeveelheden gepitched?
Als je niet opgekweekt heb en ook niet underpitched dan zou het vreemde bijsmaakje toch uit je opkweek kunnen komen. Verder weet ik natuurlijk ook niet of je nog wat aan je temperatuur sturing veranderd hebt.

Volgens mij heb ik je al wel eens verteld dat overpitchen in mijn beleving niet alleen saaie bieren geeft maar zelfs onaangename! Dat kan voor een deel komen doordat ik geen temperatuur beheersing heb maar dat doet verder niet af aan het gegeven dat het bij mij een vast gegeven blijkt.

 :degroeten:
Stefan

Hopmans

Citaat van: janjansen op 11-09-2011  11:46 uHoppert, lees-je-even-mee?) wegens infectie heb weggespoeld.
Waarvan akte.
Nee, een infectie wens je niemand toe.
Ik heb mensen radeloos gezien.
Als ik een starter maak, dan moet ik ook echt helemaal niemand in mijn buurt hebben.
Mijn handen behandel ik met gel etc. Ik ben best wel paranoia met dat soort dingen.
Maar gelukkig betaalt dat zich wel terug in een hoog slagingspercentage.

Wat echt belangrijk is, is koken, en snel afkoelen van de starterswort.

janjansen

Citaat van: basterd-brewer op 11-09-2011  13:35 uVoorlopig ben ik niet bij jou in de buurt, het zou wel eens in oktober kunnen worden.

Okee, geef maar een seintje via de mail of zo

Citaat van: basterd-brewer op 11-09-2011  13:35 uVandaag zou ik ALBV gaan brouwen, vrijdag kwam ik er achter dat de vereniging niet beschikbaar was. In de tussentijd bij Frans (BBA) nog even meegekeken bij het brouwen van een Quadrupel. Een paar weken terug een weizen gemaakt met WB06 waarvan 25L gekoudhopt met Warior. Deze is wat mij betreft ook mislukt, ik gebruik voortaan nooit meer WB06 wat een droge saaie trekkende smaak geeft die!
Jammer hoor.
Hopelijk vind je nog tijd voor een brouwsessie voordat je hier langskomt. Anders brouwen we d'r hier 1.
Wat dacht je daarvan?
Citaat van: basterd-brewer op 11-09-2011  13:35 uHeb je die IPA met alleen 1 smackpack gemaakt? en volgens Wyeast voorschrift of volgens Malty hoeveelheden gepitched?
Als je niet opgekweekt heb en ook niet underpitched dan zou het vreemde bijsmaakje toch uit je opkweek kunnen komen. Verder weet ik natuurlijk ook niet of je nog wat aan je temperatuur sturing veranderd hebt.
De "IPA" is best lekker uitgepakt. Ondanks de grote starter van 2,5 Liter. Er is wel temperatuur-gecontroleerd vergist. Met de sensor BUITEN het vergistingsvat deze keer. Overigens voldoet deze IPA niet aan en flink aantal criteria voor IPA's zoals koudhop en bitterheid, voordat daarover misverstanden ontstaan.
Citaat van: basterd-brewer op 11-09-2011  13:35 uAls je niet opgekweekt heb en ook niet underpitched dan zou het vreemde bijsmaakje toch uit je opkweek kunnen komen.

Kun je die zin nog even toelichten, want ik weet niet zeker wat je hier bedoeld.

:degroeten:
 JJ

basterd-brewer

We hebben een aantal mogelijke variabelen aangestipt die (mede)oorzaak van de bijsmaakjes zouden kunnen zijn.

*De temperatuursturing zou door de sensor midden in het vat te hangen een vrij vorse overshoot kunnen maken (te koud aan de buiten kant in dit geval dus) die stressreactie in de gist uitlokt en daarmee vervelende smaakjes.
*De starters: opkweek, grote en het niet afgieten werden aangemerkt als potentiële veroorzakers van de vreemde smaak
*Mijn stokpaardje inmiddels vooral ook gezien de punten war jij positief over was bij het proeven van mijn bieren: overpitching gestuurd door mr.Mlty adviezen over startergrote.

Het idee dat je had voor en volgend bier was dat je precies zou doen wat Wyeast aangeeft dat haalbaar is: 20L SG1060 met 1 Activator.
Daarmee heb je de opkweek en het overpitchen in 1 keer ondervangen.

Wat ik begrijp dat je nu gedaan hebt voor de (N)IPA is alleen de temperatuursturing veranderd door je sensor aan de buitenkant op het gistvat te plaatsen.
Dus je hebt verder weer je gewone opkweek methode gehanteerd en het resultaat is een lekker bier! In dat geval was het dus de extreme temperatuurschommeling die een stressreactie uitlokte die de vreemde bijsmaak veroorzaakte.

Nu dan de vraag is mijn bovenstaande conclusie juist of heb je ook nog iets met het opkweken en de hoeveelheid toegevoegde gist gedaan?

 :degroeten:
Stefan

janjansen

Tjee Stefan, daar concludeer je me wat.
Ik ga er eerst eens rustig over nadenken.

RobinB

Ik betwijfel of te veel enten dit veroorzaakt.

Het eea is ook goedkoper te testen met 2 zakjes korrelgist:
Maak ca 25 L 1060 wort, ent 18L met 1 zakje en 7 L met het andere zakje?

Of nog makkelijker:
maak een reeks van 5 L waarbij je steeds 2x zoveel ent
5 L "normaal" (zoals 1 zakje op 20 L, dus ca 3 g)
5 L dubbel (6 g)
5 L 1 zakje (11,5 g)

Als de normale dosis dan geen afwijking heeft en de hogere doseringen wel, heb je een punt.
Ik ent zelf meestal 1 g/L (wat dus overeen komt met de dubbele dosis) en ondervind daar geen smaakafwijking van?
(en anderen die het proeven ook niet)

12345

Dag Jan en Basterd-brewer,
Ik heb dat ook wel eens een keer uitgeprobeerd, meten (de sensor) midden in het wort en regelen buiten het vat in de koelkast. Ik schrok nogal van het resultaat en heb de proef al na een paar uur afgebroken. Uitslagen tot 4 graden boven en onder de insteltemperatuur.

Ik denk dat de opmerkingen van Basterd-brewer hierover juist zijn: de koelkast koelt de lucht tot een zo laag mogelijke temperatuur,  het wort aan de buitenkant van het vat koelt behoorlijk af en het duurt een tijd, voordat de sensor dat "oppikt". Dan moet er verwarmd worden, en ook dat pikt de sensor pas laat op. Enzovoort. En je krijgt hevige temperatuursschommelingen. Kritisch regelen.

In hoeverre dit slecht is voor de smaak van het bier, weet ik niet. Maar Jan, als je bier nu beter smaakt en je probleem is opgelost: prima! Gefeliciteerd en ik gun het je van harte!  :biersmile:

EBC

Citaat van: janjansen op 11-09-2011  14:00 u..Er is wel temperatuur-gecontroleerd vergist....

Vertel eens hoe je dit doet.
Ik heb het idee dat men tegenwoordig alles met een thermostaat al gecontroleerd noemt... dus... koel je, verwarm je... waar meet je...?

janjansen

EBC,
Ik heb gewoon een koelkast, een verwarmingselement en een TC-10.
Niks geen PID's of zo.

Tot voor kort bungelde de sensor IN het vergistingsvat.
Daarna ben ik de sensor buiten het vat gaan proberen.
Keertje tegen de wand aan, keertje er helemaal buiten.

Geen onverwachtte resultaten. Punt is ook dat ik nog niet vaak genoeg heb gebrouwen sinds die testjes om er met enige zekerheid iets uit af te kunnen leiden

Maar ik heb wel een idee. Schiet er op als je wilt:
Ik heb zo'n usb-temperatuurlogger.
Ding zo groot als een flinke usb-stick.
Als ik die logger de komende paar keer dat ik brouw IN het gistvat mik . . .

En dan eens een keer meten met de sensor IN, een keer BUITEN het gistvat en een keer  tegen de wand van het vat AANGEPLAKT.

Dan moet daar iets uitkomen.
Ik moet nog wel iets bedenken om die logger waterdicht te krijgen.
En waar in het vat moet zo'n logger dan meten?
In het midden? Tegen de wand? Onder?

janjansen

Citaat van: 12345 op 11-09-2011  22:25 uMaar Jan, als je bier nu beter smaakt en je probleem is opgelost: prima! Gefeliciteerd en ik gun het je van harte!  :biersmile:

Hoi Ed, Thanx
Nummertje 20, de IPA, drink ik met veel smaak.
Nummer 19 de donkere duvel is niet lekker
Nummer 18: de opgekweekte LaTrappe is een zesje
Nummer 21 (ons witbier) heeft de WC gevonden
Nummer 21: Chimay/1214 staat banaan te produceren bij 19 graden (gemeten tegen de wand)

je ziet, ik brouw me een slag in de rondte.
(komt ook een beetje door de vakantie)

 :degroeten:
  JJ

janjansen

Citaat van: RobinB op 11-09-2011  21:51 uAls de normale dosis dan geen afwijking heeft en de hogere doseringen wel, heb je een punt.
Ik ent zelf meestal 1 g/L (wat dus overeen komt met de dubbele dosis) en ondervind daar geen smaakafwijking van?
(en anderen die het proeven ook niet)

Robin, ik werk nooit met korrelgist, dus dat zou op zich al weer een uitdaging voor me zijn.
Is ook wel makkelijk doseren natuurlijk. Makkelijk om herhaalbare betrouwbare testjes te doen.
Maar of ik de resultaten 1 op 1 kan overzetten /gebruiken voor mijn vloeibare gisttoepassing betwijfel ik, jij?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.