Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: GEK word ik ervan  (gelezen 22749 keer)

Offline janjansen

• Super lid
  • Land: nl
GEK word ik ervan
« Gepost op: 03-07-2011 23:43 u »
Al geruime tijd kampen mijn brouwsels met een irritant bijsmaakje. Inmiddels is het meer hoofd- dan bijsmaak aan het worden.
Gek word ik er van.
Er hangt een penetrante afbijtlucht omheen, chemisch en hard. De smaak van het bier is scherp.  De lucht van aceton, de smaak van verfafbijt. Zoiets.
Dus ik zoeken naar oorzaken en remedies. Meest wordt geadviseerd in geval van " fusel alcohols" de vergistingstemp omlaag te brengen en het wort meer te beluchten. Maar ik vergist gecontrolleerd, altijd aan de lage kant en ik ben dol op zuurstof en dien die in ruime mate toe aan starter en wort. Dus dat kan het niet zijn . . .

Iemand die dit ooit heeft meegemaakt?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
Re: GEK word ik ervan
« Reactie #1 Gepost op: 03-07-2011 23:48 u »
Klinkt als ethylacetaat. Wellicht dat de gist in de aanwezigheid van teveel zuurstof ook azijnzuur gaat maken, die kan dan veresteren met ethanol tot ethylacetaat. Een andere bron van azijnzuur kan een bacteriële infectie zijn, misschien is het tijd om je gistvat te vervangen als dat van plastic is. Ook beluchtingssetjes kunnen geïnfecteerd raken.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt :)

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 04-07-2011 00:00 u »
Klinkt als ethylacetaat. Wellicht dat de gist in de aanwezigheid van teveel zuurstof ook azijnzuur gaat maken, die kan dan veresteren met ethanol tot ethylacetaat. Een andere bron van azijnzuur kan een bacteriële infectie zijn, misschien is het tijd om je gistvat te vervangen als dat van plastic is. Ook beluchtingssetjes kunnen geïnfecteerd raken.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt :)

Dank Nerro. Da's goede info daar. Ethylacetaat dus. Klinkt gemeen genoeg.
Ik heb een paar weken geleden een 2e vergistingsvat aangeschaft, eentje van 60 L deze keer.
Die staat nu met een opgekweekte la Trappe te vergisten. Eens kijken of dat verschil maakt, dat nieuwe vat.
Ook heb ik deze maal (voor het eerst) van de starter alleen het depot geënt. Tot nu toe gooide ik de hele anderhalf liter grote starter erin.
Kweenie of dat er iets mee te maken kan hebben. Beluchten van het wort doe ik alleen door het vat wat te schudden. Dat kan het volgens mij niet zijn.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #3 Gepost op: 04-07-2011 00:10 u »
Een enorme starter kan, als die zuur is, natuurlijk ook voor problemen zorgen. Anderhalve liter op de (ik gok) 30 liter klinkt als vrij veel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 04-07-2011 07:33 u »
Soms moet je weer back to basic.
Je zou ook met een korrelgist kunnen brouwen, en als dat
goed smaakt, dan weet je dat je starters niet goed waren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 04-07-2011 08:40 u »
Al geruime tijd kampen mijn brouwsels met een irritant bijsmaakje. Inmiddels is het meer hoofd- dan bijsmaak aan het worden.
Gek word ik er van.
Er hangt een penetrante afbijtlucht omheen, chemisch en hard. De smaak van het bier is scherp.  De lucht van aceton, de smaak van verfafbijt. Zoiets.
Dus ik zoeken naar oorzaken en remedies. Meest wordt geadviseerd in geval van " fusel alcohols" de vergistingstemp omlaag te brengen en het wort meer te beluchten. Maar ik vergist gecontroleerd, altijd aan de lage kant en ik ben dol op zuurstof en dien die in ruime mate toe aan starter en wort. Dus dat kan het niet zijn . . .

Iemand die dit ooit heeft meegemaakt?

Hier valt niet zo veel over te vertellen zonder het bier geproefd te hebben. Het kan zijn dat je overmatig ethylacetaat hebt (het ester dat het meeste voorkomt in bier en dus zeker niet 'eng' is), maar voor hetzelfde geld heb je last van een andere smaakafwijking.

Overigens worden zowel hogere alcoholen als esters meer aangemaakt door een intensieve beluchting. Juist wat minder beluchten kan daarom gunstig zijn.

Als de smaak steeds intensiever wordt zou het een infectie kunnen zijn. Gebruik je alleen de gist van La Trappe en gebruik je die meerdere keren achter elkaar?

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #6 Gepost op: 04-07-2011 08:42 u »
Het kan ook zijn dat dat smaakje er altijd al in zat, maar dat je het nu past proeft.....

Tja, meer ideen heb ik ook niet.

Maar ik ben het eens met Hopmans. Gewoon 1 zelfde brouwsel met een korrelgist maken en proeven of je die smaakafwijking ook daar in heb zitten.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 04-07-2011 11:12 u »
Gek word ik er van.

Wat al reeds gezegd is... Laat het bier door meerdere mensen proeven, en bij voorkeur door iemand die iets wat getraind is in het proeven/beoordelen van bier. En vraag hun mening zonder voorinfo (dus blind laten proeven).

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #8 Gepost op: 04-07-2011 13:51 u »
Hoi Jan,

Het exacte antwoord valt natuurlijk niet te geven via zo'n forum maar als er sprake is van en infectie vraag je dan vooral af waar die vandaan komt. Persoonlijk ben ik bij het kweken van de gist vooral erg gericht op schoon en zo veel mogelijk steriel werken, een bunzenbrander en een snelkookpan zijn daarbij voor mij onmisbare stukken gereedschap.

Daarnaast is dit natuurlijk ook een goede aanleiding om je RVS CCT af te maken want die valt beter te reinigen dan het plastic waarmee je nu werkt.

Het zal goed kunnen dat sommige mensen bij het volgende commentaar moordneigingen gaan krijgen, maar ik doe het toch: Het valt me op dat jij errug veel gist gebruikt voor het beperkte volume dat je brouwt. Daarbij is het verstandig alleen de slurry toe te voegen als je zoveel gist heb want in een goed geroerde en beluchte starter zitten veel ongewenste stoffen (dat betekent ongewenst in je bier).

Groet en sterkte  :degroeten:
Stefan

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-07-2011 17:09 u »

Dank voor die tip Hopmans. Ik ben van plan eerst wat aan mijn (vloeibare) starters te gaan schaven.
Als dat niet helpt probeer ik je advies en de korrel eens. Ben jij in je lange brouwgeschiedenis ooit tegen dit " chemisch oplosmiddel" smaakje aangelopen bij je eigen brouwsels?

. . . Als de smaak steeds intensiever wordt zou het een infectie kunnen zijn. Gebruik je alleen de gist van La Trappe en gebruik je die meerdere keren achter elkaar?

Nee Jacques, het wordt niet erger. Ook lijkt het niet niet op de 2 keer dat ik een infectie te pakken had. Maar die infecties komen in verschillende soorten en smaken natuurlijk. Qua gist: ik gebruik tot maximaal 2x de slurry. Meestal aktivators die ik (ik loop even op stefan's suggestie vooruit) mogelijk te groot opschaal. Gistopkweek van fles eigenlijk zelden.

Het kan ook zijn dat dat smaakje er altijd al in zat, maar dat je het nu past proeft.....
Tja, meer ideen heb ik ook niet.
Maar ik ben het eens met Hopmans. Gewoon 1 zelfde brouwsel met een korrelgist maken en proeven of je die smaakafwijking ook daar in heb zitten.

Kleine Schriek, het smaakje zit er inderdaad. al langer in, maar het hoort er volgens mij niet in. Niet in die mate i.i.g.
Ik proef dezelfde smaak wel bij Tripels als Westemalle, maar daar is hij niet zo scherp en overheersend.
En dank voor je reaktie natuurlijk.

Wat al reeds gezegd is...Laat het bier door meerdere mensen proeven, en bij voorkeur door iemand die iets wat getraind is in het proeven/beoordelen van bier. En vraag hun mening zonder voor info (Dus blind laten proeven).

Ja, dat is ook een goeie.
Ik zal eens contact opnemen met de Goudse afdeling van PINT.
Ik ben daar op de openingsbijeenkomst geweest; daar zaten flink wat bierkenners tussen zoals JeroenCV e.a.
Misschien willen ze op een bijeenkomst eens wat proeven.
En dan is daar natuurlijk Stefan uit Wageningen aan wiens deskundige mening ik veel heb.
Hopelijk vind hij tijd om deze zomer nog eens langs te komen. Over Stefan gesproken:

Hoi Jan,

het exacte antwoord valt natuurlijk niet te geven via zo'n forum maar als er sprake is van en infectie vraag je dan vooral af waar die vandaan komt. Persoonlijk ben ik bij het kweken van de gist vooral erg gericht op schoon en zo veel mogelijk steriel werken, een bunzenbrander en een snelkookpan zijn daarbij voor mij onmisbare stukken gereedschap.

Daarnaast is dit natuurlijk ook een goede aanleiding om je RVS CCT af te maken want die valt beter te reinigen dan het plastic waarmee je nu werkt.

Het zal goed kunnen dat sommige mensen bij het volgende commentaar moordneigingen gaan krijgen, maar ik doe het toch: Het valt me op dat jij errug veel gist gebruikt voor het beperkte volume dat je brouwt. Daarbij is het verstandig alleen de slurry toe te voegen als je zoveel gist heb want in een goed geroerde en beluchte starter zitten veel ongewenste stoffen (dat betekent ongewenst in je bier).

Groet en sterkte  :degroeten:
Stefan

Hoi stefan, Ja ik denk ook dat ik mijn starters voortaan moet afgieten alvorens te enten. En ze minder groot moet maken.
Ik ben daar afgelopen weekeind mee begonnen, hopelijk met gunstig resultaat. Laat maar weten of je nog in de buurt bent binnenkort, dan zal ik je het e.e.a. kunnen laten proeven.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #10 Gepost op: 04-07-2011 17:39 u »
Misschien heb je hier nog wat aan?
*Starter pas gaan roeren als de vergisting begonnen is en stoppen met roeren als de vergisting over de top is. Voordat hij helemaal uitvergist is, de koelkast in.
*Starter minimaal 24 - 36 uur in koelkast (tot de gist vast op de bodem ligt) dan kun je bijna alles afgieten.
*Hoofdwort bij voldoende gist niet of nauwelijks beluchten en bij weinigjes gist 0,5 - 1 uur (afhankelijk van licht of zwaar bier)

Offline basterd-brewer

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 04-07-2011 18:35 u »

In die trand zou je ook back to basic kunnen gaan door een licht bier brouwen en voor een keer maar 20L en die met 1 XL smackpack vergisten.

Offline basterd-brewer

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 04-07-2011 18:36 u »
Hopelijk vind hij tijd om deze zomer nog eens langs te komen.
Laat maar weten of je nog in de buurt bent binnenkort, dan zal ik je het e.e.a. kunnen laten proeven.

ik PB je wel even

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 04-07-2011 18:43 u »
Dank voor die tip Hopmans. Ik ben van plan eerst wat aan mijn (vloeibare) starters te gaan schaven.
Als dat niet helpt probeer ik je advies en de korrel eens. Ben jij in je lange brouwgeschiedenis ooit tegen dit " chemisch oplosmiddel" smaakje aangelopen bij je eigen brouwsels?

Hoi Jan,

Nee, ik heb het zelf niet meegemaakt, maar wel in wilde-gist experimenten.
Ik giet mijn starters niet af, en belucht weinig.

Als je het mij vraagt, dan is het een wilde gist.
Deze kunnen hardnekkig zijn, en in plastic en/of platenkoelers nestelen.

Het is dat ik het zo druk heb, anders had ik je wel een keer willen helpen met brouwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 04-07-2011 20:35 u »

Normaal krijg je geen scherpe smaakafwijkingen door het gebruik van veel gist. De klacht is juist dat je een leeg bier krijgt als je te veel gist gebruikt. Maar een overmaat aan gist in combinatie met het niet overhevelen na de hoofdgisting kan wel voor een zwavelachtige smaak zorgen, zeker als er veel dode gist in je starter zat. Misschien heb je daar last van. Ik kan er niets van zeggen zolang een ervaren proever het bier niet geproefd heeft. Het blijft gissen.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 04-07-2011 22:48 u »
Misschien heb je hier nog wat aan?
*Starter pas gaan roeren als de vergisting begonnen is en stoppen met roeren als de vergisting over de top is. Voordat hij helemaal uitvergist is, de koelkast in.
*Starter minimaal 24 - 36 uur in koelkast (tot de gist vast op de bodem ligt) dan kun je bijna alles afgieten.
*Hoofdwort bij voldoende gist niet of nauwelijks beluchten en bij weinigjes gist 0,5 - 1 uur (afhankelijk van licht of zwaar bier)

12345, okee, die neem ik mee
(en onze 20-jaars afspraak staat ;))

ik PB je wel even
top.

Het is dat ik het zo druk heb, anders had ik je wel een keer willen helpen met brouwen.

Hopmans, jammer dat je nu niet komt, je bent MEER dan welkom.
En als je een keer wel tijd hebt dan rol ik de loper voor je uit.
Een rode. Met vaten bier omringd  :proost:

Normaal krijg je geen scherpe smaakafwijkingen door het gebruik van veel gist. De klacht is juist dat je een leeg bier krijgt als je te veel gist gebruikt. Maar een overmaat aan gist in combinatie met het niet overhevelen na de hoofdgisting kan wel voor een zwavelachtige smaak zorgen, zeker als er veel dode gist in je starter zat. Misschien heb je daar last van. Ik kan er niets van zeggen zolang een ervaren proever het bier niet geproefd heeft. Het blijft gissen.

Jacques, ik ken (helaas) ook de zwavel-variant. Maar daar is in dit specifieke geval geen sprake van. Toch geef je een advies waar ik wat aan heb:  ik heb namelijk wat lege Weizens en Witbieren mogen brouwen. Er was steeds sprake van een grote starter en supersnelle vergisting. En (soms) een leeg bier dus.  Ik neem je advies dan ook ter harte en ga rustiger aan doen met de gisthoeveelheid.

Offline Longneck Ben

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 12-07-2011 20:01 u »
Hoi Jan,

Kan het zijn dat je ergens in het proces iets van plastic of kunststof gebruikt dat niet specifiek voor levensmiddelen bedoeld is? In combinatie met bijvoorbeeld desinfectiemiddelen of hete vloeistoffen zou het kunnen zijn dat er weekmakers vrijkomen.

Groet, Ben

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 13-07-2011 16:36 u »
Hoi Longneck,
Nee, dat is niet het geval, ik ben nog even in gedachten langs de diverse pannen,vaten en tonnen in mijn brouwproces gelopen en die zijn allemaal van RVS of van levensmiddel geschikt-plastiek. Maar bedankt voor de tip.  Ik hou het voorlopig nog even bij het verkleinen van de hoeveelheid giststarter en het afhevelen van die starter. Afgelopen zondag heb ik op die manier een Duvel-achtig bier gebrouwen (Wyeast 1388): eerst maar eens kijken wat dat oplevert.
Nu schijnt het dat juist die Duvelgist flink moet doorvergisetn, dus ik hou mijn hart vast.
Groet  :biersmile:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #18 Gepost op: 13-07-2011 17:45 u »
*Starter pas gaan roeren als de vergisting begonnen is...

Dat lijkt me nu juist weer niet.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #19 Gepost op: 13-07-2011 20:28 u »
Ik zou inderdaad ook eerder beginnen met roeren, maar het is niet per se slecht om te roeren bij tekenen van vergisting

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 14-07-2011 22:44 u »
Hoi Jan,

Na zondag bij jou thuis een brouwdag meegemaakt te hebben kan ik niet echt een oorzaak noemen (met mijn gebrek aan ervaring is daar ook debet aan). Ik las wel ergens dat het gebruik van fosforzuur een negatief effect kan hebben op de smaak?

Overigens nog bedankt voor een heel leuke en leerzame dag...helemaal super! Ik en mijn buurman zijn trouwens helemaal om, en de grote inkopen worden gedaan :)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 15-07-2011 00:27 u »
Dat lijkt me nu juist weer niet.
Sorry EBC, dat zegt Adrie in zijn "optimale giststarter"
http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6:de-optimale-giststarter&catid=5:artikelen&Itemid=6
onder het kopje "Timing"
En het lijkt mij ook wel logisch: beluchten voordat er activiteit is, heeft weinig zin en geeft het risico op oxidatie.

Verder raadt A3 aan om beluchten (en roeren) te stoppen zo gauw de vergisting net over "de top" is en de starter vóór het einde van de vergisting in de koelkast te zetten om te laten bezinken.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 15-07-2011 00:42 u »
Van de andere kant vind ik het dan heel vreemd dat ik elders las, dat je ook het hoofdwort kunt beluchten, maar dat je daar vooral mee moet ophouden bij de eerste tekenen van activiteit. Dus waar je bij de starter moet beginnen, daar moet je bij het hoofdwort juist stoppen. Zucht ...

Natuurlijk, denk ik dan, je wilt anaerobe activiteit in het hoofdwort. Maar dan zou je het hoofdwort niet langer hoeven te beluchten dan totdat het wort met zuurstof verzadigd is. Een kwartiertje voor 25 liter, schat ik zo. En wanneer zou je dat moeten doen? Vlak voordat de activiteit begint? Anders loop je toch het risico van oxidatie? Dus moet je helderziend contact met je gist krijgen. Zover ben ik nog niet ...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 15-07-2011 07:27 u »
Zucht ...

Je maakt jezelf gek.

Ken je Jan Willem den Hartog?
Dat is de brouwmeester van Gulpener, en heeft het Diplom Braumeister Weihenstephan op zak.
Van hem heb ik bij twortwat een cursus gistkweken gehad.
Hoe je zelf eenvoudig kan beluchten is simpelweg in één of meerder Grolschflessen de starter
onderbrengen, en dit af en toe schudden met de beugeldop vast.
Na het schudden doe je de beugel weer los.
Zo simpel kan het zijn. Alleen roeren is ook al voldoende. Gewoon vanaf het begin.
Je maakt het jezelf veel te moeilijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 15-07-2011 07:46 u »
Beluchten en het tegengaan van oxidatie is een lastig onderwerp.

De gistcel heeft aan het begin van de vergisting zuurstof nodig. Die zuurstof wordt gebruikt voor het maken van onverzadigde vetzuren uit verzadigde vetzuren en voor het aanmaken van sterolen. De gist krijgt hierdoor flexibelere celwanden waardoor de vergisting beter verloopt. Verder is de aanmaak van deze stoffen gunstig voor de gistgroei. En dat is meteen ook de reden waarom je als je werkt met gedroogde gist je niet hoeft te beluchten. Je kunt dan gewoon meer gist toevoegen zodat er geen grote gistgroei hoeft plaats te vinden.
Bij het werken met vloeibare gist is het beluchten wel nodig als je opkweekt uit een oorspronkelijke verpakking. Gebruik je slurry dan heb je weer voldoende gist (op voorwaarde dat de slurry niet te oud is) en hoef je niet te beluchten.

Het beluchten doe je het beste aan het begin van de vergisting of beter gezegd in de lagfase, de periode waarin de gist zich aanpast aan zijn omgeving en een start maakt met de aerobe vergisting. Er is dan nog geen zichtbare vergisting. In het verleden (en dat is nog niet zo lang geleden) werd daarom het wort belucht voor de toevoeging van de gist. Omdat het tegengaan van oxidatie een steeds belangrijker punt werd in verband met de gewenste langere houdbaarheid is men hiervan afgestapt. Tegenwoordig wordt de starter belucht. Het wort heeft dan geen last meer van een zuurstofbelasting. Een oxidatie van de starter is niet zo'n probleem. Je kunt de starter afgieten en alleen de gist gebruiken die door de intensieve beluchting in een goede conditie verkeerd. Een continue beluchting van een starter leidt dus wel tot oxidatie maar dat is dus geen probleem op voorwaarde dat je de starter afgiet.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #25 Gepost op: 15-07-2011 09:01 u »
Sorry EBC, dat zegt Adrie in zijn "optimale giststarter"

Dan staan er nog wat oneffenheden in Adrie's verhaal. Het is ook een verhaal met veel voortschrijdend inzicht.

Onthoud nu maar dat gistkweken iets compleet anders is dan bier vergisten. De beoogde doelen zijn compleet verschillend, dus waarom de methode niet?

Ik zou een starter roeren vanaf het begin, stoppen zodra de activiteit mindert en dan de koelkast in.
En beluchten vanaf het begin en stoppen zodra activiteit zichtbaar wordt.

Als je zo een starter maakt met voldoende actieve cellen, dan hoef je het hoofdwort niet te beluchten. Maar het mag natuurlijk wel, maar dan slechts zoveel totdat het wort is verzadigd met lucht.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 15-07-2011 10:32 u »
Dank je wel, Jacques en EBC. Dus:
De starter vanaf het begin beluchten en roeren, stoppen met beluchten als activiteit zichtbaar en stoppen met roeren als de vergisting over zijn maximum is, daarna koelen en afgieten.
Hoofdwort niet of weinig beluchten, hooguit 1 minuut per liter.
 :degroeten:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 15-07-2011 11:06 u »
Dank je wel, Jacques en EBC. Dus:
De starter vanaf het begin beluchten en roeren, stoppen met beluchten als activiteit zichtbaar en stoppen met roeren als de vergisting over zijn maximum is, daarna koelen en afgieten.
Hoofdwort niet of weinig beluchten, hooguit 1 minuut per liter.

Zo, en dan nu brouwen...

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 15-07-2011 11:09 u »
nee, Hoppie, ik ga morgen op vakantie! Ook wel eens leuk! Trouwens, bedankt voor het filmpje over Gulpen. Ik ben daar dichtbij geboren...

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #29 Gepost op: 15-07-2011 11:30 u »
nee, Hoppie, ik ga morgen op vakantie! Ook wel eens leuk! Trouwens, bedankt voor het filmpje over Gulpen. Ik ben daar dichtbij geboren...

Nou, fijne vakantie dan, Ed!

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 15-07-2011 11:48 u »
Dank je, A3!

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 15-07-2011 14:02 u »
Hoi Jan,
Na zondag bij jou thuis een brouwdag meegemaakt te hebben kan ik niet echt een oorzaak noemen (met mijn gebrek aan ervaring is daar ook debet aan). Ik las wel ergens dat het gebruik van fosforzuur een negatief effect kan hebben op de smaak?
Overigens nog bedankt voor een heel leuke en leerzame dag...helemaal super! Ik en mijn buurman zijn trouwens helemaal om, en de grote inkopen worden gedaan :)

Hoi Raymond,
Mooi dat je het naar je zin gehad hebt! De "Donkere Duvel" die we hebben gebrouwen staat nog vrolijk te vergisten en was gisteren op 1040 aangeland.
Ik hou jou en Martin natuurlijk op de hoogte. Als het bier gebotteld is kan ik misschien eens bij jullie langs komen om wat flesjes te droppen.
Als je wilt kan ik meteen even naar die TC-10 kijken, want daar heb ik inmiddels wat evaring mee.  :degroeten:

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 15-07-2011 14:07 u »
Ed, fijne dagen!
Staat er nog wat te vergisten tijdens je afwezigheid?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 15-07-2011 14:41 u »
Dank je! Nee, de Pils was na 14 dagen klaar en ook het nagisten is al klaar. Ik heb de gist (Czech lager) in een potje gestopt met glycerine en ingevroren. Dat hoort niet echt zo, maar alla. Nu staat het bier te rijpen en het is maar goed dat ik een paar weken weg ben!

Jij ook een goeie tijd. Hopelijk vind je de boosdoener van die rare smaak!!

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #34 Gepost op: 15-07-2011 18:49 u »
Ken je Jan Willem den Hartog?
Dat is de brouwmeester van Gulpener, en heeft het Diplom Braumeister Weihenstephan op zak.
Van hem heb ik bij twortwat een cursus gistkweken gehad.
Hoe je zelf eenvoudig kan beluchten is simpelweg in één of meerder Grolschflessen de starter
onderbrengen, en dit af en toe schudden met de beugeldop vast.
Na het schudden doe je de beugel weer los.
Zo simpel kan het zijn. Alleen roeren is ook al voldoende. Gewoon vanaf het begin.
Je maakt het jezelf veel te moeilijk.

Bedankt voor het mooie filmpje over Jan Willen den Hartog. Interessante man.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 15-07-2011 21:58 u »
Bedankt voor het mooie filmpje over Jan Willen den Hartog. Interessante man.

En ook een oud-hobbybrouwer. Hij is een tijd je lid geweest van het forum. Omdat hij lange tijd niet online was, is zijn account opgeheven. Tegenwoordig worden geen accounts om die reden opgeheven.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #36 Gepost op: 15-07-2011 22:25 u »
En ook een oud-hobbybrouwer.

En 3e prijs Winnaar Klasse V ONK 2005  :)

Offline basterd-brewer

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 11-09-2011 11:24 u »
Om niet in een ander draadje of-topic te gaan hier even de vraag hoe het staat met de vervelende bijsmaakjes.

Dus Jan hoe is je donkere duvel geworden, en het bier dat je na mijn bezoek wou gaan brouwen met alleen een XL-smackpack?

Stefan

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 11-09-2011 11:46 u »
Om niet in een ander draadje of-topic te gaan hier even de vraag hoe het staat met de vervelende bijsmaakjes.

Dus Jan hoe is je donkere duvel geworden, en het bier dat je na mijn bezoek wou gaan brouwen met alleen een XL-smackpack?\

Stefan

Hey Stefan,

Die donkere duvel, tja . .
Ik had een kleinere starter gemaakt dan (bij mij) normaal om eens te kijken wat dat opleverde aan smaakverschillen.
Nu vind ik het sowieso moeilijk om smaakverschillen te herleiden tot 1 veranderde variabele: er spelen veel zaken een rol die ik niet 100% onder controle heb.

Die Donkere Duvel heeft  i.i.g. GEEN infectie opgelopen.
Ik heb best wel ervaring met infecties, eigenlijk alleen in de zomermaanden trouwens, dus ik weet hoe dat smaakt (Yakkk!!) en de smaakafwijking waarover ik dit draadje startte is volgens mij van een andere aard. Anyway, ik vind de donkere Duvel mislukt. Ik krijg binnenkort van Raymond een smaakrapportje en wellicht kun jij er binnenkort ook eens een paar slokken van proberen (laat maar weten wanneer je in de buurt bent).

Overigens heb ik na die donkere Duvel nog 3 maal gebrouwen:
een IPA die ik erg lekker vind geworden, een Witbier die ik (Jaja, daar komt-ie, Hoppert, lees-je-even-mee?) wegens infectie heb weggespoeld.

Op dit moment staat 24 Liter 1214 (Chimay) dubbel (fantasierecept) te vergisten bij 19 graden.
De banaantjes komen je tegemoet.
(maar zolang het niet te overheersend is vind ik dat eigenlijk wel een lekker bijsmaakje).

Stefan, ben jij nog wat aan het brouwen eigenlijk?

Offline basterd-brewer

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 11-09-2011 13:35 u »
Hoi Jan,

Vandaag zou ik ALBV gaan brouwen, vrijdag kwam ik er achter dat de vereniging niet beschikbaar was. In de tussentijd bij Frans (BBA) nog even meegekeken bij het brouwen van een Quadrupel. Een paar weken terug een weizen gemaakt met WB06 waarvan 25L gekoudhopt met Warior. Deze is wat mij betreft ook mislukt, ik gebruik voortaan nooit meer WB06 wat een droge saaie trekkende smaak geeft die!

Voorlopig ben ik niet bij jou in de buurt, het zou wel eens in oktober kunnen worden.

Heb je die IPA met alleen 1 smackpack gemaakt? en volgens Wyeast voorschrift of volgens Malty hoeveelheden gepitched?
Als je niet opgekweekt heb en ook niet underpitched dan zou het vreemde bijsmaakje toch uit je opkweek kunnen komen. Verder weet ik natuurlijk ook niet of je nog wat aan je temperatuur sturing veranderd hebt.

Volgens mij heb ik je al wel eens verteld dat overpitchen in mijn beleving niet alleen saaie bieren geeft maar zelfs onaangename! Dat kan voor een deel komen doordat ik geen temperatuur beheersing heb maar dat doet verder niet af aan het gegeven dat het bij mij een vast gegeven blijkt.

Stefan

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 11-09-2011 13:42 u »
Hoppert, lees-je-even-mee?) wegens infectie heb weggespoeld.
Waarvan akte.
Nee, een infectie wens je niemand toe.
Ik heb mensen radeloos gezien.
Als ik een starter maak, dan moet ik ook echt helemaal niemand in mijn buurt hebben.
Mijn handen behandel ik met gel etc. Ik ben best wel paranoia met dat soort dingen.
Maar gelukkig betaalt dat zich wel terug in een hoog slagingspercentage.

Wat echt belangrijk is, is koken, en snel afkoelen van de starterswort.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 11-09-2011 14:00 u »
Voorlopig ben ik niet bij jou in de buurt, het zou wel eens in oktober kunnen worden.

Okee, geef maar een seintje via de mail of zo

Vandaag zou ik ALBV gaan brouwen, vrijdag kwam ik er achter dat de vereniging niet beschikbaar was. In de tussentijd bij Frans (BBA) nog even meegekeken bij het brouwen van een Quadrupel. Een paar weken terug een weizen gemaakt met WB06 waarvan 25L gekoudhopt met Warior. Deze is wat mij betreft ook mislukt, ik gebruik voortaan nooit meer WB06 wat een droge saaie trekkende smaak geeft die!
Jammer hoor.
Hopelijk vind je nog tijd voor een brouwsessie voordat je hier langskomt. Anders brouwen we d'r hier 1.
Wat dacht je daarvan?
Heb je die IPA met alleen 1 smackpack gemaakt? en volgens Wyeast voorschrift of volgens Malty hoeveelheden gepitched?
Als je niet opgekweekt heb en ook niet underpitched dan zou het vreemde bijsmaakje toch uit je opkweek kunnen komen. Verder weet ik natuurlijk ook niet of je nog wat aan je temperatuur sturing veranderd hebt.
De "IPA" is best lekker uitgepakt. Ondanks de grote starter van 2,5 Liter. Er is wel temperatuur-gecontroleerd vergist. Met de sensor BUITEN het vergistingsvat deze keer. Overigens voldoet deze IPA niet aan en flink aantal criteria voor IPA's zoals koudhop en bitterheid, voordat daarover misverstanden ontstaan.
Als je niet opgekweekt heb en ook niet underpitched dan zou het vreemde bijsmaakje toch uit je opkweek kunnen komen.

Kun je die zin nog even toelichten, want ik weet niet zeker wat je hier bedoeld.

JJ

Offline basterd-brewer

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 11-09-2011 15:39 u »
We hebben een aantal mogelijke variabelen aangestipt die (mede)oorzaak van de bijsmaakjes zouden kunnen zijn.

*De temperatuursturing zou door de sensor midden in het vat te hangen een vrij vorse overshoot kunnen maken (te koud aan de buiten kant in dit geval dus) die stressreactie in de gist uitlokt en daarmee vervelende smaakjes.
*De starters: opkweek, grote en het niet afgieten werden aangemerkt als potentiële veroorzakers van de vreemde smaak
*Mijn stokpaardje inmiddels vooral ook gezien de punten war jij positief over was bij het proeven van mijn bieren: overpitching gestuurd door mr.Mlty adviezen over startergrote.

Het idee dat je had voor en volgend bier was dat je precies zou doen wat Wyeast aangeeft dat haalbaar is: 20L SG1060 met 1 Activator.
Daarmee heb je de opkweek en het overpitchen in 1 keer ondervangen.

Wat ik begrijp dat je nu gedaan hebt voor de (N)IPA is alleen de temperatuursturing veranderd door je sensor aan de buitenkant op het gistvat te plaatsen.
Dus je hebt verder weer je gewone opkweek methode gehanteerd en het resultaat is een lekker bier! In dat geval was het dus de extreme temperatuurschommeling die een stressreactie uitlokte die de vreemde bijsmaak veroorzaakte.

Nu dan de vraag is mijn bovenstaande conclusie juist of heb je ook nog iets met het opkweken en de hoeveelheid toegevoegde gist gedaan?

Stefan

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 11-09-2011 21:15 u »
Tjee Stefan, daar concludeer je me wat.
Ik ga er eerst eens rustig over nadenken.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 11-09-2011 21:51 u »
Ik betwijfel of te veel enten dit veroorzaakt.

Het eea is ook goedkoper te testen met 2 zakjes korrelgist:
Maak ca 25 L 1060 wort, ent 18L met 1 zakje en 7 L met het andere zakje?

Of nog makkelijker:
maak een reeks van 5 L waarbij je steeds 2x zoveel ent
5 L "normaal" (zoals 1 zakje op 20 L, dus ca 3 g)
5 L dubbel (6 g)
5 L 1 zakje (11,5 g)

Als de normale dosis dan geen afwijking heeft en de hogere doseringen wel, heb je een punt.
Ik ent zelf meestal 1 g/L (wat dus overeen komt met de dubbele dosis) en ondervind daar geen smaakafwijking van?
(en anderen die het proeven ook niet)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 11-09-2011 22:25 u »
Dag Jan en Basterd-brewer,
Ik heb dat ook wel eens een keer uitgeprobeerd, meten (de sensor) midden in het wort en regelen buiten het vat in de koelkast. Ik schrok nogal van het resultaat en heb de proef al na een paar uur afgebroken. Uitslagen tot 4 graden boven en onder de insteltemperatuur.

Ik denk dat de opmerkingen van Basterd-brewer hierover juist zijn: de koelkast koelt de lucht tot een zo laag mogelijke temperatuur,  het wort aan de buitenkant van het vat koelt behoorlijk af en het duurt een tijd, voordat de sensor dat "oppikt". Dan moet er verwarmd worden, en ook dat pikt de sensor pas laat op. Enzovoort. En je krijgt hevige temperatuursschommelingen. Kritisch regelen.

In hoeverre dit slecht is voor de smaak van het bier, weet ik niet. Maar Jan, als je bier nu beter smaakt en je probleem is opgelost: prima! Gefeliciteerd en ik gun het je van harte!  :biersmile:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #46 Gepost op: 11-09-2011 23:41 u »
..Er is wel temperatuur-gecontroleerd vergist....

Vertel eens hoe je dit doet.
Ik heb het idee dat men tegenwoordig alles met een thermostaat al gecontroleerd noemt... dus... koel je, verwarm je... waar meet je...?

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 12-09-2011 08:42 u »
EBC,
Ik heb gewoon een koelkast, een verwarmingselement en een TC-10.
Niks geen PID's of zo.

Tot voor kort bungelde de sensor IN het vergistingsvat.
Daarna ben ik de sensor buiten het vat gaan proberen.
Keertje tegen de wand aan, keertje er helemaal buiten.

Geen onverwachtte resultaten. Punt is ook dat ik nog niet vaak genoeg heb gebrouwen sinds die testjes om er met enige zekerheid iets uit af te kunnen leiden

Maar ik heb wel een idee. Schiet er op als je wilt:
Ik heb zo'n usb-temperatuurlogger.
Ding zo groot als een flinke usb-stick.
Als ik die logger de komende paar keer dat ik brouw IN het gistvat mik . . .

En dan eens een keer meten met de sensor IN, een keer BUITEN het gistvat en een keer  tegen de wand van het vat AANGEPLAKT.

Dan moet daar iets uitkomen.
Ik moet nog wel iets bedenken om die logger waterdicht te krijgen.
En waar in het vat moet zo'n logger dan meten?
In het midden? Tegen de wand? Onder?

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 12-09-2011 08:47 u »
Maar Jan, als je bier nu beter smaakt en je probleem is opgelost: prima! Gefeliciteerd en ik gun het je van harte!  :biersmile:

Hoi Ed, Thanx
Nummertje 20, de IPA, drink ik met veel smaak.
Nummer 19 de donkere duvel is niet lekker
Nummer 18: de opgekweekte LaTrappe is een zesje
Nummer 21 (ons witbier) heeft de WC gevonden
Nummer 21: Chimay/1214 staat banaan te produceren bij 19 graden (gemeten tegen de wand)

je ziet, ik brouw me een slag in de rondte.
(komt ook een beetje door de vakantie)

JJ

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 12-09-2011 09:11 u »
Als de normale dosis dan geen afwijking heeft en de hogere doseringen wel, heb je een punt.
Ik ent zelf meestal 1 g/L (wat dus overeen komt met de dubbele dosis) en ondervind daar geen smaakafwijking van?
(en anderen die het proeven ook niet)

Robin, ik werk nooit met korrelgist, dus dat zou op zich al weer een uitdaging voor me zijn.
Is ook wel makkelijk doseren natuurlijk. Makkelijk om herhaalbare betrouwbare testjes te doen.
Maar of ik de resultaten 1 op 1 kan overzetten /gebruiken voor mijn vloeibare gisttoepassing betwijfel ik, jij?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 12-09-2011 09:26 u »
De enthoeveelheden zijn gebaseerd op cellen/L. De alom verguisde mr. Malty, jamil, heeft heel fanatiek zitten celtellen aan enthoeveelheden en daarop zijn de adviezen vd calculator gebaseerd.

Het eindresultaat in cellen/L kan je van vloeibare gist uiteraard 1:1 overnemen van korrelgist.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 12-11-2011 17:39 u »
Mijn bieren kampten al een tijdje met bijsmaakjes. Na eerst zelf wat geprobeerd te hebben (veranderingen qua gistmanagement e.a) maakte ik dit topic aan: “GEK word ik er van”. Verschillende leden van het forum waren vervolgens behulpzaam en gaven adviezen. Helaas, het mocht niet baten, de bijsmaken bleven. Dat wil zeggen ze veranderden van (in mijn perceptie) hogere alcohol-achtige naar een soort van bittere bouillonsmaak. Wanhoop doorkliefde mijn hart. Ik lagerde koud om een teveel aan gistresidu te voorkomen en daarmee autolyse. Het hielp niet. Dat was bier #23. Ik ondernam een drastische aktie: ik benaderde 5 leden van het forum wiens oordeel ik op  waarde had leren schatten met het verzoek een aantal van mijn bieren te willen proeven.

Deze gerespecteerde leden waren Adrie, Hopmans, Jacques, Oscar en William. Dit was VOORDAT ik wist dat Adrie een boek had geschreven. Anders had ik hem natuurlijk nooit durven benaderen natuurlijk 
Aan een van deze leden had ik ooit eerder een bier toegestuurd. De hoofdlading van die zending betrof overigens niet zozeer dat bier maar een bellenteller. Het was de enige keer dat ik eerder bier via de post had verstuurd. En het was op een komplete ramp uitgelopen. Tot de dag van vandaag weet ik niet precies wat er is gebeurd, maar dat die zending een explosief einde heeft gekend staat inmiddels wel vast. Het maakte me behoedzaam in de keuze van de verpakking van de bieren, deze maal. PVC-buis diametertje 80mm. Zou de klappen moeten gaan opvangen deze keer. En dat is gelukt!

In ieder geval: Adrie, Hopmans, Jacques, Oscar en William stemden toe in de proeverij.
Jacques gaf me de suggestie om de proefnotities/smaakrapporten of hoe ze ook heten te verzamelen en in 1 keer op het forum te posten. Zodat de proevers niet per ongeluk beinvloed zouden kunnen worden door het lezen van de aantekeningen van de andere proevers.

Alle proevers hebben bieren nummer 20, 22 en 23 geproefd.
Dit waren 3 bieren die in mijn eigen smaakbeleving “eenzelfde bijsmaak” hadden.
Daarnaast heb ik wat andere bieren bijgevoegd, maar die waren bij ieder weer anders, dus dat is misschien niet interessant voor hier, dus ik laat die notities weg.

Inmiddels zijn bijna alle bevindingen binnen.
Ik ben er heel erg blij mee.
Ik post ze hieronder.

Bier J.J.#20
William
Uiterlijk: goed, mooi schuim, stabiel.
Geur: mooi hoparoma, hier ook een  licht esterige geur door het hoparoma heen. Amarillo met SpecialB werkt doorgaans niet zo goed.
Smaak: goede smaak, aan het einde iets van een harde bitterheid (niet super storend), esterig.
Nasmaak: bitterig, trekkend.
Minder bijsmaak als nr.18 maar wel “iets” aanwezig
Adrie
Ik proef nu nr. 20. Aceton en verfafbijt haal ik er niet uit, hoor. Er zit in de geur acetaldehyde en die komt ook in de smaak terug. Die krijg je door je bier te vroeg koud weg te zetten (dat kan gebeuren na de hergisting op fles, maar ook na de hoofdvergisting) of door oxidatie van alcohol. Meestal ligt het aan het eerste.
Wel proef ik een nasmaak die me doet denken aan een bier dat ik laatst geproefd heb met teveel melanoidinemout. Die heb je niet gebruikt, dus dat kan het niet zijn. Het is een beetje een zurige, sterke moutigheid die doet denken aan donkere moutsoorten. De stort geeft geen aanleiding om te denken dat het uit de mout komt. De nasmaak blijft ook heel lang hangen.
Hopmans
OK, ik zit aan het eerste brouwsel (nr 20).
Ik kan eerlijk gezegd geen gekke dingen ontdekken.
De geur is zuiver met een heel licht fruitig estertje op de achtergrond, en een beetje drop.
Heel erg in de verte lijk ik iets van diacetyl te proeven, maar dat is wel heel ver weg.
DMS zou evt kunnen, maar dat valt niet op tussen de groensmaak van de hop.
De nasmaak is droog door de hop.
Het water zou evt iets zachter kunnen, maar dat is muggeziften.
Conclusie: Hop, hop, hop, en nog eens hop. Geen gekke dingen.
Gewoon een goed natuurlijk hoppig bier.
Ik proef gewoon heel veel verse groene hop.
Dit bier zou zeker 76 punten scoren.
Echt niks mis mee. Goed bier.
Jacques
Qua uiterlijk prima in orde.
Amber tot licht bruin. Helder. Mooie blijvende schuimlaag.
De geur is wat gistachtig/bouillonachtig. Verder prima in orde.
Allesbehalve een straf om dit bier op te drinken.
De fles is vrij donker. Ik kan niet zien of er veel gist zit in de fles of niet.
Nu het bier iets langer staat is de gistachtige geur over en merk ik niets van een afwijkende smaak. Ik ben benieuwd of de andere flessen ook zo goed van kwaliteit zijn. Ik denk dat het als een alt bedoeld is. Klopt dit?

Bier J.J.#22
Jacques
Dit bier heeft minder koolzuur. Een minder dikke schuimlaag is het gevolg.
Amber tot licht bruin. Tweeschijn (net niet helemaal helder, maar dat kan ook door het meegieten van een heel klein beetje gist).
In de geur de esters goed waar te nemen. Met name ethylacetaat. Maar het is zeker niet storend.
In de smaak komen de esters ook terug. Ze zijn best aangenaam. Ook met dit bier is er niet veel mis.
De smaak is rond en vol, vrij stevige body.
In de nasmaak komt heel licht een geparfumeerd rozenachtig en zeepachtige smaakje omhoog. Vervelend is het echter niet.
Het zou kunnen dat je snelle vergisting hebt gehad. Klopt dat? Welke gist heb je voor dit bier gebruikt?
Misschien wordt het tijd dat je standaard euroflessen gaat gebruiken met neutrale kroonkurken. Je kunt dan gaan inzenden bij wedstrijden...
Hopmans
In nummer 22 proef ik wel wat.
De geur is een beetje fenolisch: Zoetig met iets van Thinner.
In de smaak proef ik het ook terug.
Het bier heeft ook weinig body, alsof de dexrines op zijn gegeten.
Hier zit duidelijk een PVC-lijm-smaak in.
Het kan komen door een bacterie, of bepaalde chloor-resten.
Nu moet ik erbij vermelden dat Chimaygist ook fenolig is.
Ik vind het een afgrijselijke gist. Conclusie:
Eea goed afspoelen, schoon werken, en stoppen met deze gist.
William:
Uiterlijk: lichte troebeling, net schuim, stabiel
Geur: rokerige, branderige geur, combi esters en gebrande mouten – beetje typische geur die ik met diesel associeer
Smaak: zoetig, neutraal, licht rins – misschien door de tarwe, beetje leeg
Nasmaak: verwarmend, prikkelend, kleurmouten
Adrie:
Ha Jan, Nu proef ik je bier nummer 22. In geur en smaak een heel lekker bier. Dan komt inderdaad een wat onaangename nasmaak. Om te beginnen blijft de bitterheid heel lang hangen. In de nasmaak proef ik ook kafjes. Dat kan komen door teveel spoelen, te heet spoelen en/of spoelen met water met een te hoge pH. Zuur je je spoelwater aan tot 6,0 of iets lager?
Maar het belangrijkst is een wat scherpe, peperige, oplosmiddelenachtige smaak. Het scherpe doet me denken aan hogere alcoholen, het oplosmiddelenachtige zou ethylacetaat (een ester) kunnen zijn. Hogere alcoholen krijg je door te warm te vergisten en esters ook. In de aantekeningen zie ik dat de gistkast 19 graden was, dus dat is merkwaardig. Hogere alcoholen krijg je ook als je te weinig gist toevoegt en veel belucht zodat er veel gistgroei optreedt. Hoe lang heb je het wort belucht en hoe? De smaak is ook wat plasticachtig.
Heb je voedselveilige gistingsvaten?

Bier J.J.#23
William:
Uiterlijk: licht troebel, weinig schuim
Geur: hoparoma’s, koriander (te sterk). Licht esterig (fenol – past bij chimaygist)
Smaak: licht zoetig, prettige smaak, beetje leeg
Nasmaak: licht branderig, kruidig
Redelijk bier maar veels te veel koriander dat overheerst. Ik proef geen echte afwijkingen.
-----
nr.23 is gewoon goed, op de koriander na dan.
Jacques
Nu de laatste: nr. 23.
Wederom veel koolzuur bij het openen.
De geur is vrij neutraal.
In de smaak veel esters. Verder geen bijzonderheden.
De smaak komt wat vlak over. Voor mijn smaak had je de koriander weg mogen laten waardoor de moutigheid wat meer omhoog komt en het bier wat meer karakter krijgt.
Maar... geen vreemde of wijkende smaken!
Volgens mij gaat het helemaal goed komen met jouw brouwkwaliteiten. Je zult echt in euroflesjes moeten gaan bottelen zodat je mee kunt gaan doen aan wedstrijden.
Adrie
Dan ook maar 23.
Heerlijke sinaasappelachtige geur! Mooie smaak ook. Totdat weer die peperige, scherpe nasmaak komt, maar minder dan in 22. Ik houd het toch op een hogere alcoholen.
Hopmans
OK dan!: Brouwsel 23
De PVC-lijm smaak proef ik hier niet terug.
Heel erg ver misschien, maar dat zal de standaard Chimay ester zijn. Echt esterig is dit bier trouwens niet.
De smaak was bij de eerste slok een beetje weeig door de tarwe.
Het leek ook een beetje muffig te zijn, maar dat is nu een stuk minder (kan de hop zijn).
In de nasmaak lijk ik een rubbertje te proeven (ik denk de gist).
In dit bier zit in mijn optiek geen gekke bijsmaak, en zal zelfs een ruime voldoende scoren op een ONK.
Je hebt dus geen vaste bijsmaak in je bieren naar mijn inziens (moet nog 1 brouwsel proeven). Je bent gewoon nog wat onervaren.
Dit bier is recept-technisch niet volmaakt.
Het is niet spannend:
-Teveel tarwe.
-Tuinhop (kan naar van alles en nog wat smaken).
-Cascade (niet tripelachtig en wrang).
-Perle: bitterhop zonder veel charisma.
-Weinig esters.
Kortom, wat teveel ge-experimenteer met niet al teveel brouw-ervaring.
Ik zou een tripel anders maken:
-5%-10% tarwe.
-Pilsmout.
-10% kandij.
-La Chouffegist of Westmalle-gist op 20-23 graden (starter niet te  groot).
-Een nobele hop zoals Goldings en/of Saaz en/of Hallertau Mittelfruh 20-22 EBU.
Playing save voor een keertje. ;)
Conclusie:
Geen gekke bijsmaak buiten het muffige om.
Bier heeft een voldoende, maar is niet spannend.
Lijkt wel met de slok wat lekkerder te worden trouwens.
Chimay is jouw gist ook niet denk ik.
- Schoon werken.
- Geen oude mout gebruiken.
- Nog niet teveel klooien met tuinhop.
De koolzuur heb je wel mooi op orde trouwens.

===================

In het kader van algemene feedback hebben Adrie, Hopmans en William nog de volgende feedback gegeven:

William
• Je gebruikt wel vaak SpecialB. In grote hoeveelheden kan dat wat rare smaken geven. Probeer in donkere bieren eens wat ondersteunende mouten te gebruiken zoals Munich, Vienna om de SpecialB e.d. wat meer te dragen.`Het lijken juist de donkere bieren te zijn die afwijkend zijn. Met name nr.23 is gewoon goed, op de koriander na dan.
• Ik vind dat je relatief grote starters maakt. Misschien heb je daardoor te heftige vergistingen en daardoor te veel temperatuursstijging tijdens de korte vergisting. Gebruik minder gist of gebruik lagere vergistingstemperaturen

Adrie (n.a.v. #20)
Adrie: Je hebt natuurlijk niet veel aan proefnotities alleen. Mijn tips:
Voeg meer gist toe en zorg dat die gist op het moment van toevoegen in optimale conditie is.
Belucht het wort minder.
Vergist bij niet te hoge temperaturen (wees er zeker van dat je de temperatuur van het gistende bier meet en niet die van de klimaatkast).
Groeten, Adrie

Hopmans:
Eindconclusie:

Overdreven schoon werken.
Verse ingrediënten.
Jouw favoriete gist ontdekken en gebruiken.
Niet overpitchen.
Let op de vergistingstemperatuur (staat op de verpakking).
Olijfolie meekoken.
Tuinhop goed drogen met een ventilator onder een net of speciale droogkast.
Vaak op save, en af en toe experimenteren.

Je komt er wel.

==============

Adrie, Hopmans, Jacques, Oscar en William:
Allereerst nog maar eens hartelijk bedankt dat jullie de tijd hebben willen nemen om deze bieren te proeven en erop te reageren!
Ik ga nu eens goed over de door jullie verstrekte info nadenken en binnenkort wat veranderingen in mijn brouwproces doorvoeren.
Jullie hebben er ieder op je eigen manier aan bijgedragen dat ik met frisse moed doorga met brouwen! Te beginnen morgen met een PILS. Mijn eerste!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 12-11-2011 18:04 u »

Citaat
Adrie, Hopmans, Jacques, Oscar en William:
Allereerst nog maar eens hartelijk bedankt dat jullie de tijd hebben
willen nemen om deze bieren te proeven en erop te reageren!
Van mijn kant graag gedaan, en ga zo door.
Nummer 9 was zelfs beter dan menig bier die ik ooit geproefd heb, ondanks de Chimay-gist.
Je bent gewoon kritisch, en dat is goed, maar soms moet je bier wat losser drinken.
Je moet als je trek hebt in een relaxte bieravond de kritische hobbybrouwer van je afschudden.

;)

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 12-11-2011 19:28 u »
Goed dat je dit doet Jan, zo kom je er wel! Ik moet zeggen dat onze donkere Duvel in de loop der tijd steeds beter ging smaken!

Ik had je gezegd dat ik wilde helpen met het uitvinden waar je "probleem" zit. Ik dacht eraan om onafhankelijk van elkaar een zelfde brouwsel te maken, met dezelfde ingredienten...enige verschil is onze manier van werken. Achteraf proeven en vergelijken waar de verschillen in zitten.
Zo kunnen we in de loop der tijd netjes uitvinden waar de verschillen vandaan komen.

We hebben het er volgende week wel even over :)

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #54 Gepost op: 12-11-2011 19:51 u »
Hadie Raymond!

Dank voor de bemoedigende woorden: lijkt me een goed plan om eens hetzelfde recept te brouwen en te kijken waar dan de verschillen in smaak zitten. 
Truc wordt dan te achterhalen WAAR in het proces de bepalende verschillen zijn ontstaan.
= niet makkelijk!
Sowieso is het een leuk idee om elkaars bieren te proeven!

Ik zie je volgend weekeind, ik pM nog ff
 :degroeten:,
  J.J.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #55 Gepost op: 12-11-2011 20:23 u »
Ik had alleen een Nr 18 nog maar geproefd... Zo brutaal om de notities hier alvast maar ff te plaatsen  ;)

Brouwsel 18 heb ik voor je geproefd.

Geur: kruidig, lijkt wel gagel, ietsje lijm geur, licht oplosmiddel. Dit duidt meestal op de vergisting. Temperatuur te hoog, of slecht belucht. Geen gezonde vergisting.
Smaak : Daar kon ik geen sterke afwijkingen in ontdekken, behalve dat de afwijkingen in de geur ook de smaak beïnvloeden. De smaak was niet zuiver, maar zeker niet afstotend of storend. Ik heb het flesje leeg gedronken. :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 12-11-2011 20:33 u »
Alle proevers hebben bieren nummer 20, 22 en 23 geproefd.
Dit waren 3 bieren die in mijn eigen smaakbeleving “eenzelfde bijsmaak” hadden.

Als ik zo terugkijk naar de bieren en de smaaknotities dan valt op dat vooral esters alias ethylacetaat veel voorkomt.

Wanneer je dat wilt beperken dan kun je het beste gisten gaan gebruiken die minder ethylacetaat aanmaakt en iets koeler vergisten.

Maar storend was het niet. Bovengistende bieren hebben nu eenmaal veel meer esters dan ondergistende bieren.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #57 Gepost op: 12-11-2011 20:34 u »
Zoals ik ook al in de proefnotities heb geschreven ben je iets te kritisch op jouw eigen bieren. De meeste bieren waren zeer goed drinkbaar met maar kleine afwijkingen. Ik heb ze in ieder geval met smaak geproefd.

Met de verzending was ditmaal niets mis. Zelfs al waren de flessen geëxplodeerd dan nog zou het pakketje netjes bezorgd zijn.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #58 Gepost op: 12-11-2011 20:41 u »
Met de verzending was ditmaal niets mis. Zelfs al waren de flessen geëxplodeerd dan nog zou het pakketje netjes bezorgd zijn.

De EOD was er blij mee.... ;D ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #59 Gepost op: 17-11-2011 22:48 u »
Nr 20 gaat nu bij mij open.....

Prima koolzuur, mooi plopje bij het openen (beugelflesje).
De geur is in het begin ietsje alcoholisch of kruidig, maar dat is snel weer verdwenen. Licht moutig, maar er zit ook een lichte scherpe geur aan, welke als je echt goed ruikt, wat onprettig is. Ik houd het een beetje op lijm/oplosmiddel (Ethylacetaat). Maar de gemiddelde drinker ruikt dit niet.
Het bier heeft een mooie stabiele schuimkraag. De smaak is moutig, licht karamellig, heel ietsje mondverwarmend/alcoholisch (niet negatief). Het bier drinkt mooi door... en is best smakelijk... :)

Ik drink 'm op. :biersmile:

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 18-11-2011 08:41 u »
Jan, ik ben nou toch wel erg benieuwd naar deze smaken. Ik ga alvast wat dorst sparen voor zaterdag ;D

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 18-11-2011 09:25 u »
Jan, ik ben nou toch wel erg benieuwd naar deze smaken. Ik ga alvast wat dorst sparen voor zaterdag ;D

En ik sta als één man achter de vorige spreker!  samenvol

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 18-11-2011 19:13 u »
En ik sta als één man achter de vorige spreker!  samenvol

He Raymond en Ed,

Top! Ik kijk uit naar morgen.
Ik neem flink wat bieren mee, en ook nog wat van een witbier dat nu staat te hergisten.
Raymond, dat kun je dan misschien naast jouw witbier proeven? Als die over en paar weken op dronk is?
Die van mij heeft i.i.g. heeeel veel meer koriander (1/2 g/L.), dus de verschillen moeten proefbaar zijn.

Ik ben momenteel erg in mijn sas omdat mijn eerste ondergister zo lekker staat te pruttelen.
Bij 11,3 graden volgens de TC-10.
43L. pils die vergist alsof het een bovengister is. In een paar dagen van 1046 naar 1025 . . . Yesss! :groots:
(nou maar hopen dat de gist nog honger heeft als ie door die kilo kristalsuiker heen is....)

groeten!
  J.J.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #63 Gepost op: 19-11-2011 00:16 u »
Leuk om te lezen dat jullie elkaars bieren aan het proeven zijn.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk dat we aan het brouwen zijn maar ik ben toch wel benieuwd wat een brouwer met veel/ervaring ervan vind.
Kunnen we niet een soort keuringscommisie opzetten hier die ons bier doen keuren.
Wij sturen onze biertjes op en jullie geven een deskundig oordeel.

(bericht kan opgesplits worden maar ik heb het hier geplaatst zodat jullie weten hoe ik op dit lumineus idee ben gekomen)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #64 Gepost op: 19-11-2011 02:04 u »
43 L. pils die vergist alsof het een bovengister is. In een paar dagen van 1046 naar 1025 . . . Yesss! :groots:
(nou maar hopen dat de gist nog honger heeft als ie door die kilo kristalsuiker heen is....)

Een pils met suiker in de stort?  :weetniet: Dat zal me een slap pils je worden zeg.... een beetje te veel op de Belgische toer?

Kunnen we niet een soort keuringscommisie opzetten hier die ons bier doen keuren.
Wij sturen onze biertjes op en jullie geven een deskundig oordeel.

Lijkt mij een goed idee... Jan Janssen heeft zijn bieren opgestuurd naar enkele forummers welke goed bekend stonden om hun proefkeuringsprestaties. Dit voorbeeld kun je natuurlijk gewoon volgen... :biersmile: :biersmile:

Of je doet gewoon mee aan het ONK 2012, maar dan moet je wachten tot mei 2012. :-\

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 19-11-2011 06:21 u »
Een kilo op 43 liter moet kunnen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #66 Gepost op: 19-11-2011 09:20 u »
Leuk om te lezen dat jullie elkaars bieren aan het proeven zijn.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk dat we aan het brouwen zijn maar ik ben toch wel benieuwd wat een brouwer met veel/ervaring ervan vind.

Afhankelijk waar je woont zou je ook lid kunnen worden van een brouwvereniging. Bij ons MTG in Oss is elkaar bieren proeven en becommentarieren toch één van de belangrijkste items op een clubavond.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #67 Gepost op: 30-11-2011 19:47 u »
Nr 22 gaat nu geproefd worden..... :biersmile:

Bij het openen een mooi plopje en bij het inschenken een mooie schuimkraag welke fijn en romig van structuur is. De geur is moutig en heel ietje kruidig/bloemig van de hop. Het bier heeft en mooie lichtbruine kleur. Schuim is goed glasplakkend.
De smaak is vol, romig licht wat karamellig, maar vrij weinig koolzuur prikkeling. In de nasmaak nog wat karamel/chocoalde smaken en licht iets fruitigs...Een mooie volle body. Eigenlijk een prima bier , wat een tikkeltje meer koolzuur mag hebben. Van mij een dikke 7  :biersmile:

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 30-11-2011 19:56 u »
Ik ben een fan van Jan's tripel....weet niet meer of dit 22 of 23 was. Pas geleden nog eentje op, helemaal naar mijn smaakpapillen gebrouwen :)

Bijsmaak of niet, toch vind ik dat je goed bezig bent!

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 30-11-2011 20:24 u »
@Oscar,
Dank voor het proeven.
Je opmerkingen geven me vertrouwen (in dat het wel goed komt) en daar ben ik je dankbaar voor.
Volgens mij heb je er inmiddels een flinke taak aan: al dat proeven!

@Raymond
Ray, hoe vergist jouw 3944 Wit?

Ikzelf heb eindelijk (na 2 jaar stug proberen) een witbier gebrouwen dat me weer erg goed smaakt.
Als het goed is heb jij er nog een flesje van staan (of al op  :proost:?) Het is de "24".
Heeft volgens mij alles te maken met het feit dat ik NIET meer rechtstreeks uit het hoofdvergistingsvat bottel, maar eerst overhevel en een week de gist laat bezinken rond het vriespunt. Het is het enige dat ik anders doe.
Het bier is duidelijk minder scherp in de smaak.

groet,
  J.J.

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 30-11-2011 20:35 u »
Die bottelprocedure doe ik sinds kort ook, dat bevalt erg goed Nu met mijn cct moet ik weer een ander proces bedenken, maar ik denk dat het er niet veel anders uit gaat zien.
De 24 heb ik nog staan, maar nu je zegt dat hij lekker is gaat hij meteen de koelkast in :)

De vergisting van mijn witte ging razendsnel, na drie dagen zat hij op 1020. Het bleek overigens dat mijn koelkast niet goed was gecalibreerd, er zat ongeveer 2 graden temperatuur afwijking in (hij was kouder dan het display aangaf). Niet zo handig natuurlijk...maargoed, beter dan twee graden te warm.

Heb daarna gelagerd in mijn mandfles en uit laten vergisten. Zojuist de boel op 4 graden gezet om alles te laten bezinken. Was wel nodig want door de hevelproblemen was de boel nogal troebel :(
Wel weer zo'n smerige zwavelgeur trouwens, ik heb dat vaak met Belgische gisten!

Ik laat je weten hoe de 24 bevalt, kan niet wachten :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #71 Gepost op: 30-11-2011 20:45 u »
Je opmerkingen geven me vertrouwen (in dat het wel goed komt) en daar ben ik je dankbaar voor.
Volgens mij heb je er inmiddels een flinke taak aan: al dat proeven!

Och, valt wel mee, en ik doe het graag... :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #72 Gepost op: 30-11-2011 21:11 u »
En we gaan meteen door met Nr 23  :)

Opmerking : Gebotteld in een Grolsch beugel, Persoonlijk vind ik dat niet zo mooi en een onplezierig formaat (en ja ik ben een zeikert op dat vlak... ;D ;D ;D ;D).

Bij het openen een mooie plop, wat duid op iets meer koolzuur. Het bier vormt een prima schuimkraag welke iets grof is, maar toch licht romig bovenop. De geur is fruitig, kruidig....een tripel zo te ruiken.... ;)
De kleur is donker geel, ik gok zo rond de 20 EBC, een mooie kleur voor een tripel....
De smaak is zoetig, licht bitterig en goed doordrinkbaar (suiker in de stort)., Het bier heeft een dunne body. In de nasmaak nog een lichte zoetigheid en heel licht ietsje karamellig.
In de geur ietsje oplosmiddelen (Warm vergist (?)

Prima tripel, maar geen topper.  Ik zou er 60 - 65 punten voor geven, zeker niet meer....  :)

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 30-11-2011 21:43 u »
De vergisting van mijn witte ging razendsnel, na drie dagen zat hij op 1020. . .

Ah, een snelle witte.
Misschien een idee om hem naast die "24" te drinken?
Dan moet je dus nog wel effe wachten tot die van jou klaar is :-\

De 24 heb ik nog staan, maar nu je zegt dat hij lekker is gaat hij meteen de koelkast in :)

okee, ben benieuwd naar je bevindingen wanneer die uit de koelkast komt,
dan kom ik over een maandje langs met een andere "24" en kunnen we vergelijken  ;D

Allebei 3944, pils, tarwemout en wat haver toch?
Ik denk dat m.n. het verschil in koriandergift er uit zal springen.
Jij niks, noppes, nada, ik 0,5 g/L.
Had jij nou nog curacao/sinaasappel toegevoegd?

Opmerking : Gebotteld in een Grolsch beugel, Persoonlijk vind ik dat niet zo mooi en een onplezierig formaat (en ja ik ben een zeikerd op dat vlak... ;D ;D ;D ;D).

En ik de hele tijd maar verplicht Grolsch drinken om aan flesjes te komen . . .

Prima tripel, maar geen topper.  Ik zou er 60 - 65 punten voor geven, zeker niet meer....  :)

Oscar, ik ben natuurlijk best blij met zo'n kwalificatie!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #74 Gepost op: 30-11-2011 21:51 u »
Oscar, ik ben natuurlijk best blij met zo'n kwalificatie!

Mooi zo, ik hoop dat je je nu beseft dat je bieren van prima kwaliteit zijn, hoewel er altijd ruimte voor verbetering is (Maar dat is zelf bij mij zo..) . Maar je bieren zouden zeker niet misstaan op een ONK of een OBBK  :brouwen:

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 01-12-2011 21:58 u »
Jouw 24 is een topper :proost:

Mooie kleur, perfecte koolzuur en goed doordrinkbaar. Het is erg jammer dat het geen 30 graden is en terrasjesweer, anders zou ik er hier een stel van wegtikken  ;D
Zeer goed gelukte witte Jan !

Tags: