Taphandel sodakegs soepel terug na het tappen

Gestart door dennis, 03-07-2011 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

Mijn taphandel ging niet meer zo soepel terug en ik kon maar niet echt vinden waar dat aan lag. Eergisteren mijn bestelling van Candirect binnen gekregen en zo kon ik mijn oude tapkraan vergelijken met mijn nieuwe kraan; of ik mijn oude kraan wel goed in elkaar geschroefd had, daar leek het probleem niet in te zitten. Dan maar eens goed schoonmaken, dat loste het probleem op ook niet echt op.

Toen de handel zelf een keer goed bekeken, zie foto:


Helemaal schoon en toch werkte hij niet fijn, maar ik heb het opgelost. Een heel klein beetje olijfolie over het kogeltje gewreven, daar waar de kogel contact krijgt met het witte ringetje. In elkaar geschroefd werkt mijn kraantje nu weer super soepel en gaat hij uit zichzelf goed dicht als ik de handel los laat. Zal me ook wel weer wat verspild bier schelen, zo nu en dan.

Kleine_Schriek

Bedankt voor de tip! Ik zal op die plek ook even wat kraanvet stoppen. Had eerst overal kraanvet opgedaan, maar dat wordt van binnen zo'n vette zooi dat ik alles weggehaald had. En dan bleef de kraan flink hangen als er een week niet getapt was.

EBC

Je kan ook de onderste schroef wat minder vast draaien...

EBC

Dat blijven hangen na een tijd niet tappen, komt omdat het mechanisme van de kraan droog komt te staan. Na een tijdje plakt dat vast.

Je moet of veel tappen, zodat het steeds nat blijft, of na gebruik uitspoelen met water. DAt is sowieso beter, al was het maar om de fruitvliegjes die graag in je kraan wonen.

Of je koopt een 'forward seal' kraan. Die heeft de afsluiting aan de voorkant, zodat het mechanisme altijd in het bier blijft staan. Dan kan hij niet opdrogen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.