Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Taphandel sodakegs soepel terug na het tappen  (gelezen 3399 keer)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Land: nl
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Taphandel sodakegs soepel terug na het tappen
« Gepost op: 03-07-2011 10:30 u »
Mijn taphandel ging niet meer zo soepel terug en ik kon maar niet echt vinden waar dat aan lag. Eergisteren mijn bestelling van Candirect binnen gekregen en zo kon ik mijn oude tapkraan vergelijken met mijn nieuwe kraan; of ik mijn oude kraan wel goed in elkaar geschroefd had, daar leek het probleem niet in te zitten. Dan maar eens goed schoonmaken, dat loste het probleem op ook niet echt op.

Toen de handel zelf een keer goed bekeken, zie foto:

Helemaal schoon en toch werkte hij niet fijn, maar ik heb het opgelost. Een heel klein beetje olijfolie over het kogeltje gewreven, daar waar de kogel contact krijgt met het witte ringetje. In elkaar geschroefd werkt mijn kraantje nu weer super soepel en gaat hij uit zichzelf goed dicht als ik de handel los laat. Zal me ook wel weer wat verspild bier schelen, zo nu en dan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Keggen die hap!
Re: Tap handel sodakegs soepel terug na het tappen
« Reactie #1 Gepost op: 03-07-2011 10:34 u »
Bedankt voor de tip! Ik zal op die plek ook even wat kraanvet stoppen. Had eerst overal kraanvet opgedaan, maar dat wordt van binnen zo'n vette zooi dat ik alles weggehaald had. En dan bleef de kraan flink hangen als er een week niet getapt was.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 03-07-2011 11:18 u »
Je kan ook de onderste schroef wat minder vast draaien...

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 03-07-2011 11:20 u »
Dat blijven hangen na een tijd niet tappen, komt omdat het mechanisme van de kraan droog komt te staan. Na een tijdje plakt dat vast.

Je moet of veel tappen, zodat het steeds nat blijft, of na gebruik uitspoelen met water. DAt is sowieso beter, al was het maar om de fruitvliegjes die graag in je kraan wonen.

Of je koopt een 'forward seal' kraan. Die heeft de afsluiting aan de voorkant, zodat het mechanisme altijd in het bier blijft staan. Dan kan hij niet opdrogen.

Tags: