Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hydrometer aflezen  (gelezen 9691 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Hydrometer aflezen
« Gepost op: 30-06-2011 00:15 u »
Beste mensen. Ik meet het begin- en eind SG van mijn gistende wort met een hydrometer. Het meten van het begin-SG gaat zonder problemen. Maar het meten van het eind-SG, daar heb ik een probleempje mee. Als ik de hydrometer in het maatglas met wort zet, zie ik in het begin een SG van bijv 1012 maar als ik dan een paar minuten wacht, lees ik bijv 1015 af.

Ik heb hierover niets in de zoekfunctie kunnen vinden. Komt dit omdat er zich koolzuurbelletjes aan de hydrometer hechten? Die "tillen" het ding dan wat op waardoor je een hoger SG afleest? In dat geval zou je dus zo snel mogelijk moeten aflezen. Klopt dat? Alvast bedankt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Big Willem

• Vol lid
Re: Hydrometer aflezen
« Reactie #1 Gepost op: 30-06-2011 07:16 u »
Als je de hydrometer een slinger geeft zodat hij rond gaat draaien, zullen de aangehechte koolzuurbelletjes loslaten, als de hydrometer dan nog die hogere waarde aangeeft weet ik 't ook niet :)

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #2 Gepost op: 30-06-2011 07:57 u »
Zou het kunnen zijn dat de temperatuur van de meter meespeelt. Maw dat temp van wort en "dobber" teveel verschilt? Het is maar een idee... Groet john

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 30-06-2011 08:12 u »
Het wordt denk ik veroorzaakt door het koolzuur. Je zou het bier even in een hoog glas kunnen schenken en dat even flink schudden om het koolzuur kwijt te raken.

Offline Rob de brouwer

• Boven 10 berichten
  • *
  • WoudLandt brewery
    • Woudlandt
« Reactie #4 Gepost op: 30-06-2011 08:32 u »
Beste mensen. Ik meet het begin- en eind SG van mijn gistende wort met een hydrometer. Het meten van het begin-SG gaat zonder problemen. Maar het meten van het eind-SG, daar heb ik een probleempje mee. Als ik de hydrometer in het maatglas met wort zet, zie ik in het begin een SG van bijv 1012 maar als ik dan een paar minuten wacht, lees ik bijv 1015 af.

Ik heb hierover niets in de zoekfunctie kunnen vinden. Komt dit omdat er zich koolzuurbelletjes aan de hygrometer hechten? Die "tillen" het ding dan wat op waardoor je een hoger SG afleest? In dat geval zou je dus zo snel mogelijk moeten aflezen. Klopt dat? Alvast bedankt.
Kan het zijn dat je wort nog warmer was dan 20 graden? na afkoeling stijgt het soortelijk gewicht ook.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-06-2011 09:34 u »
Elke keer als ik de hydrometer eruit haal, af laat druipen en weer erin doe, geeft hij de lage waarde aan. Na een minuut of 2 - 3 gaat de waarde dan langzaam omhoog. Dus dan denk ik eerder dat het ligt aan koolzuurbelletjes dan aan temperatuur.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 30-06-2011 21:21 u »
Je moet eerst je wort ontdoen van koolzuur. Vul je maatglas met jongbier. Giet de inhoud in een fles met een inhoud van 1 liter. Zet er een stop op. Schud met de fles. Laat de koolzuur ontsnappen en herhaal dit 4 keer.
Giet het bier weer terug in je maatglas en laat je hydrometer zakken in het jongbier. Je hydrometer zal niet meer ophoog komen.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 30-06-2011 21:31 u »
Dank je, Jacques, zal ik voortaan zo doen!

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #8 Gepost op: 30-06-2011 22:48 u »
Je moet eerst je wort ontdoen van koolzuur. Vul je maatglas met jongbier. Giet de inhoud in een fles met een inhoud van 1 liter. Zet er een stop op. Schud met de fles. Laat de koolzuur ontsnappen en herhaal dit 4 keer.
Giet het bier weer terug in je maatglas en laat je hydrometer zakken in het jongbier. Je hydrometer zal niet meer ophoog komen.
Het betere doodslaan van bier  ;D

Offline George81

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 01-07-2011 14:06 u »
Dat is de snelle manier, ik laat het altijd een uur of wat staan.

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 01-07-2011 14:33 u »
Nou, ik heb het net op de Jacques-wijze gedaan: beviel goed. Je moet dan wel na het schudden een minuut of 10 wachten tot het schuim weg is. Ik zag nog steeds heel miniscule belltjes. De meting kwam op 1013 uit en bleef ook zo staan gedurende een paar minuten.