Hydrometer aflezen

Gestart door 12345, 30-06-2011 00:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

12345

Beste mensen. Ik meet het begin- en eind SG van mijn gistende wort met een hydrometer. Het meten van het begin-SG gaat zonder problemen. Maar het meten van het eind-SG, daar heb ik een probleempje mee. Als ik de hydrometer in het maatglas met wort zet, zie ik in het begin een SG van bijv 1012 maar als ik dan een paar minuten wacht, lees ik bijv 1015 af.

Ik heb hierover niets in de zoekfunctie kunnen vinden. Komt dit omdat er zich koolzuurbelletjes aan de hydrometer hechten? Die "tillen" het ding dan wat op waardoor je een hoger SG afleest? In dat geval zou je dus zo snel mogelijk moeten aflezen. Klopt dat? Alvast bedankt.

Big Willem

Als je de hydrometer een slinger geeft zodat hij rond gaat draaien, zullen de aangehechte koolzuurbelletjes loslaten, als de hydrometer dan nog die hogere waarde aangeeft weet ik 't ook niet :)

John

Zou het kunnen zijn dat de temperatuur van de meter meespeelt. Maw dat temp van wort en "dobber" teveel verschilt? Het is maar een idee... Groet john

Gerb

Het wordt denk ik veroorzaakt door het koolzuur. Je zou het bier even in een hoog glas kunnen schenken en dat even flink schudden om het koolzuur kwijt te raken.

Rob de brouwer

Citaat van: 12345 op 30-06-2011  00:15 uBeste mensen. Ik meet het begin- en eind SG van mijn gistende wort met een hydrometer. Het meten van het begin-SG gaat zonder problemen. Maar het meten van het eind-SG, daar heb ik een probleempje mee. Als ik de hydrometer in het maatglas met wort zet, zie ik in het begin een SG van bijv 1012 maar als ik dan een paar minuten wacht, lees ik bijv 1015 af.

Ik heb hierover niets in de zoekfunctie kunnen vinden. Komt dit omdat er zich koolzuurbelletjes aan de hygrometer hechten? Die "tillen" het ding dan wat op waardoor je een hoger SG afleest? In dat geval zou je dus zo snel mogelijk moeten aflezen. Klopt dat? Alvast bedankt.
Kan het zijn dat je wort nog warmer was dan 20 graden? na afkoeling stijgt het soortelijk gewicht ook.

12345

Elke keer als ik de hydrometer eruit haal, af laat druipen en weer erin doe, geeft hij de lage waarde aan. Na een minuut of 2 - 3 gaat de waarde dan langzaam omhoog. Dus dan denk ik eerder dat het ligt aan koolzuurbelletjes dan aan temperatuur.

Jacques

Je moet eerst je wort ontdoen van koolzuur. Vul je maatglas met jongbier. Giet de inhoud in een fles met een inhoud van 1 liter. Zet er een stop op. Schud met de fles. Laat de koolzuur ontsnappen en herhaal dit 4 keer.
Giet het bier weer terug in je maatglas en laat je hydrometer zakken in het jongbier. Je hydrometer zal niet meer ophoog komen.

12345

Dank je, Jacques, zal ik voortaan zo doen!

Kleine_Schriek

Citaat van: Jacques op 30-06-2011  21:21 uJe moet eerst je wort ontdoen van koolzuur. Vul je maatglas met jongbier. Giet de inhoud in een fles met een inhoud van 1 liter. Zet er een stop op. Schud met de fles. Laat de koolzuur ontsnappen en herhaal dit 4 keer.
Giet het bier weer terug in je maatglas en laat je hydrometer zakken in het jongbier. Je hydrometer zal niet meer ophoog komen.
Het betere doodslaan van bier  ;D

George81

Dat is de snelle manier, ik laat het altijd een uur of wat staan.

12345

Nou, ik heb het net op de Jacques-wijze gedaan: beviel goed. Je moet dan wel na het schudden een minuut of 10 wachten tot het schuim weg is. Ik zag nog steeds heel miniscule belltjes. De meting kwam op 1013 uit en bleef ook zo staan gedurende een paar minuten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.