Onze HERMS in aanbouw

Gestart door Maartennijhof, 29-06-2011 09:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maartennijhof

Na een paar maand testen en tweaken hebben wij gisteren voor het eerst een test run kunnen doen in onze nieuwe HERMS.
Na vorige week slechte resultaten te hebben verkregen met siliconen slang hebben we deze week de knoop maar doorgehakt en alles van koper gemaakt. Vanaf de pomp tot aan de platenkoeler is alles 100% koper. De vaten konden we gisteren ophalen bij een kennis die geweldig werkt heeft geleverd met het lassen van de in- uitgangen.
Zaterdag willen we een 1e brouwdag gaan plannen, mits we nog wat aanpassingen op tijd af hebben (vergistingskast, temp. Sensoren etc.)

Foto galerij


Kleine_Schriek

Ziet er mooi uit! Brouwse!!

Sjaak_Deventer

Ziet er strak uit  :groots: Hoeveel liter kunnen jullie per keer brouwen?

Sjaak!

Gerb

Als ik dit zo zie, dan krijg ik ook zin om een HERMS te bouwen. Ik zie dat jullie wel veel scherpe hoeken hebben in het leidingwerk. Levert dit geen problemen met drukval, debiet, e.d. op?

Eijndeloos

Ziet er mooi uit! Als hier het geld aanwezig was en de vakmanschap om iets soortgelijks te bouwen dan wist ik het wel :p

Albertus

Leuk weer eens een andere HERMS.
Ik neem aan (van links naar rechts) warmwatervat, maischvat en kookvat.
Waar is de brander onder het maischvat voor nodig? Het is toch een HERMS?

Bert

Maartennijhof

We kunnen max 45 L per keer brouwen. De vaten zijn:
Links: HLT : 30L
Midden: maisch : 50L
Rechts: kook : 50L

Er is gekozen voor 3 branders: omdat we dan bij het begin van het maischproces alvast het water naar +/- 60 ºC kunnen stoken in zowel maishvat als HLT.
hiermee besparen we veel tijd. Na het storten van het graan gaat de brander uit en werken we verder via het herms systeem.

De "haakse" hoekjes zijn vooralsnog geen probleem. We hebben gisteren een testrun gedaan en de output door de spiraal is prima. Of we 1 ºC stijging per minuut gaan halen weten we nog niet, dit testen we vrijdag. De pomp is een ???? pomp. Op marktplaats gekocht van iemand die ging stoppen met zijn hobby. Ik verwacht echter dat we deze binnen een paar weken gaan vervangen.  Het ding maakt veel lawaai en hij mag van mij wel wat meer power leveren.

De slangen hebben we vervangen omdat we een gesloten systeem willen met vaste kranen en geen gepruts met slangen die heet zijn etc. Ook geloof ik dat het de smaak ten goede komt omdat koper eigenlijk niets los kan laten qua smaak aan het bier, toch?

Maar bedankt voor jullie reacties! dit is onze 1e test brouw installatie en die is puur tot stand gekomen door iedereen die hier zo actief is.

Eijndeloos

Koper kan koperionen afgeven aan het bier, die niet echt bevorderlijk zijn voor de gezondheid. Dat is echter voornamelijk een probleem tijdens gisting, omdat dat langer plaatsvindt dan maischen en koken.

Maartennijhof

Ah ok, nouja het vergisten doen we gewoon in de daarvoor bedoelde vaten dus verwacht ik daarmee geen problemen.
Wel zou ik graag schoonmaaktips ontgangen van jullie: Dit had ik in gedachte:

1. Water verwarmen in eigenlijk alle ketels.
2. Sulfietpoeder + citroenzuur toevoegen
3. rondpompen en vaten met de hand poetsen.
4. schoonspoelen onder druk,
5. inloopring, maischfilter en hopfilter in de vaatwasser.
6. klaar!

zo goed?

Gerb

Er zijn (meer dan voldoende) discussies geweest over de werkzaamheid van sulfiet. Omdat het me niet de bedoeling lijkt om dit over te doen, zou ik zeggen: als het voor jou werkt prima. In combinatie met warmte zal er doorgaans voldoende desinfectie plaatsvinden. Er zijn echter ook middelen in de handel die beter desinfecteren. Aan jou om daarover eens een rondje te zoeken op het forum. Succes!

Het brouwen met koperleidingen kan door de korte contacttijd en niet erg lage pH geen kwaad.

Albertus

Citaat van: Maartennijhof op 29-06-2011  13:07 uEr is gekozen voor 3 branders: omdat we dan bij het begin van het maischproces alvast het water naar ± 60 ºC kunnen stoken in zowel maishvat als HLT. hiermee besparen we veel tijd. Na het storten van het graan gaat de brander uit en werken we verder via het herms systeem.

Handig!

Bert

Maartennijhof

We zijn weer een weekje verder en hier en daar toch maar wat aanpassingen gedaan.

1) Er is een extra verbinding gemaakt tussen de uitloop van de HLT naar de pomp. Dit is om heet water uit de HLT door de warmtespriraal te sturen. Hierdoor kunnen we deze ook makkelijk schoonmaken.
2) Er is een uitloop gemaakt op het laagste punt in het leiding systeem. Hierdoor kunnen we de leidingen makkelijk leeg laten lopen.
3) De platenkoeler is direct naast het kookvat gemonteerd
4) Er is een extra temperatuursensor direct op de uitloop van de spiraal in de HLT gemaakt. Hiermee is de uitgaande temp perfect te monitoren.
5) de temperatuursensor in de masch is lager gemaakt (domme fout om deze op de helft van het vat te maken)
6) Onze koelkast thuis was aan vervanging toe dus de oude staat nu ook in de brouwerij.


De nieuwe platenkoeler:


Temperatuursensor op de uitloop



uitloop op laagste punt + nieuwe aansluiting naar de HLT


Op mijn skydrive staan meer nieuwe foto's

https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=ec772645ed18e313&page=play&resid=EC772645ED18E313!379


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.