13X een bierrecept voor "mannen met baarden"

Gestart door Celocelava, 14-11-2004 08:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Celocelava

Net terug uit La France,

Gisteren de poging gestart: 13X een biertje waar uiteindelijk 13% alcohol op moet komen.

5,34 kg Pilsmout 3
0,55 kg Aromamout 50
0,4 kg Cara Munich 120
0,1 kg Volkoren Brinta

14 liter maischwater, 12 minuten op 52, 18 minuten op 62, 65 minuten op 68

Spoelen duurde ruim 1,5 uur met 12 liter spoelwater. Wort voor koken was uiteindelijk 19,5 liter
Koken gedurende 90 minuten. Op 75 minuten 50 gram Styrian Goldings (4,2) en op 60 minuten 30 gram Saaz (3,0)
10 minuten voor het einde 3 gram koriander en 300 gram bruine kandij toegevoegd.

Na koken een SG 1114 (berekend 1108)

De gistkoek van de Golden Beverius op gang geholpen met een litertje wort en flink beluchten (helaas met een zakdoek want het keramische steentje brak in 2 stukken) om 18.30 ging het wort in de gistfles en om 21.00 stond het al te pruttelen. Om 23.00 was het op volle gang gekomen en begon ook het schuim in omvang toe te nemen. Nu zondagochtend 08.00 staat er 8 centimeter mooi schuim op en is het pruttelen een continu proces.

Volgend weekend gaat dan de Wyeast 1762 met nog een litertje wort en 300 gram bruine kandij erbij om het uiteindelijke resultaat te bereiken.

Peerrrr


Celocelava

Nu na 2 dagen is het proces behoorlijk teruggelopen. Vanavond ga ik de zaak maar eens goed beluchten en dan zo snel mogelijk de Wyeast erbij.

Eduard

Ga je een giststarter maken voor de Wyeast zodat je meteen veel actieve gistcellen hebt?

MO

Ben het met Eduard eens, dat zou ik wel doen. Ik heb al tweemaal droge gist toegevoegd aan een bier dat niet meer verder wilde vergisten, zonder beluchten en zonder giststarter, en dat haalde helemaal niets uit!

Celocelava

Ik heb nog een litertje ingevroren wort achter gehouden. Die kook ik gewoon nog even op en dan moet de Wyeast erbij, tegelijk geef ik hem dan nog 100 gram bruine kandij en dan dit weekend nog een keer 200 gram.

Celocelava

En gelukt,

De gist gestart, het wort nog even flink belucht en toen de gist erbij gedaan. Nu iedere 2 seconden een goede pruttel, ik geloof dat het wel gaat lukken.

Celocelava

Toch valt de activiteit me een beetje tegen. MIsschien zijn de 2 gistsoorten niet echt vrienden van elkaar. Iedere 4 seconden een prutteltje, morgen zal ik toch eens het SG meten.

MO


Celocelava

Zolas in de eerste thread vermeld: 1114

Celocelava

Gisteravond gemeten: SG 1030 na 6 dagen hoofdgisting. Het pruttelt nu ongeveer 1*per 5 seconden. Ik twijfel of ik er de laatste 200 gram suiker wel bij ga doen. Misschien is het beter om te wachten tot hij onder 1020 is. Dan beter 100 gram bij het bottelen toevoegen. Het is 15 liter dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Celocelava

Blijkbaar was mijn giststarter voor de 1762 nog niet voldoende op gang gekomen. Nu 2 dagen nadat ik hem bij het bier heb gevoegd begint er eindeljk wat meer activiteit te komen. Er komt nu ook weer schuim op te staan. Toch lastig om met 2 gistsoorten zo'n zware jongen te brouwen. De volgende keer hou ik het gewoon bij de 1762 als basis, weet je in ieder geval zeker dat het goed komt.

Celocelava

SG 1028 en bijna geen activiteit meer. Gaat nog lastig worden om hem een beetje te laten nagisten. Ik denk dat ik voor het bottelen toch nog maar een giststarter aanmaak en die met de kandijsuiker toevoeg. Voor het bottelen ga ik in ieder geval een week of 4 lageren en dan bottelen tussen kerst en oud en nieuw denk ik. Gelukkig heb ik juist weer een bestelling met 1762 gedaan.

MO

Grappig dat bij jou de vergisting ook rond de 1030 stokt. Bij mij was het 1032 toen de boel stilviel. Gebruikte gist: koek van de Rochefort kloon (zie onderwerp zware bieren).Maar je zit toch al op 11.7% alcohol.
In mijn geval gaf het toevoegen van een gerehydrateerde korrelgist (Danstar Windsor) geen extra vergisting. Het goede nieuws is dat ik de vergisting weer als volgt op gang heb gekregen. Ik heb een Cooper's ale gistkoek behandeld met 1.5 L moutpoeder en suiker oplossing (SG 1070). Deze oplossing heb ik in 24 uur driemaal belucht. Tweemaal een uur en eenmaal een half uur. JAJA MENSEN. IK HEB BELUCHT! Nu heb ik al drie dagen elke 5 sec een blubje. Prima vergisting weer dus. Staat ook weer een schuimkraagje op. Mensen, wat ben ik blij. Die tip van A3 was weer eens goed waard.

Adrie

Ha MO,

Gelukkig gaat ie verder  :hoera:. Soms loont het de moeite om een dogma overboord te gooien. ;D Je begrijpt dat er voor gouden tips wel een redelijke vergoeding wordt gevraagd (je bent adviseur of je bent het niet) in de vorm van een flesje bier. Ik ben namelijk zeer benieuwd naar jouw superzware jongen.

Trouwens, ik vraag me af of bij zo'n zware jongen ook niet nutriƫntlimitatie een rol zou kunnen spelen. Ik denk dan met name aan stikstof, maar ook zink.

Groeten,

A3

Eduard

MO, als je zo'n beluchte gistkoek met moutpoeder toevoegt, en de boel gaat blubben, dan kan dat toch ook betekenen dat de gist alleen maar met die moutpoeder aan de gang is gegaan?

MO

Eduard,
nee dat denk ik niet. De giststarter was binnen 2 uur actief. Een hele grote overmaat gist kreeg voor 24 uur maar een kleine hoeveelheid wort aangeboden. Voor het toevoegen heb ik de starter even geproefd. Het was echt een dikke creme yoghurt van gist. En er was geen zoetje te bekennen! Ik ben dus nagenoeg zeker dat mijn bier rustig aan het uitvergisten is. Maar je hebt in die zin gelijk dat je het niet uit kunt sluiten.
Ik ben er overigens wel verbaasd over dat de vergisting zo lang duurt (al drie dagen voor maar maximaal 20 SG punten!)

Celocelava

Da's inderdaad iets om een over na te denken: Ondanks de taaie vechtlust van de 1762 is hij echt aan het worstelen om de laatste punten te pakken. Ik heb iedere 20 seconden een blubje en er drijven wat schuimvlokken op het bier. Je kan nu ook duidelijk ontmenging zien waarbij de gistdeeltjes naar beneden zakken. Ik vraag me af wat of het alcoholgehalte de oorzaak is. Ik durf er eigenlijk geen suiker meer bij te doen. Overigens heb ik gisteren na het meten gelijk maar even geproefd. Zoals de bedoeling was: "Een bier voor mannen met baarden." Die gaat me nog een keer verrassen na het 2e flesje verwacht ik zo.

Adrie


Celocelava

As ik um laot staon wel. Helaas is het in mijn beroep niet echt handig om dat te doen. Maar ja, nog een maand of 8 en dan stop ik met werken, dan ga ik van de wind leven.

Celocelava

Hij was nu echt gestopt dus heb ik hem vanmiddag toch maar gebotteld, na toevoegen van 100 gram bruine kandij heeft hij nu een SG van 1032 (en hij is zoet). Hij heeft nu 2 weken koud gestaan en na het bottelen heb ik hem weer terug in de keuken bij 20C gezet. Ik ben benieuwd of er nog wat activiteit in komt anders wordt het een echte kaloriebooster.

Peer.

Celocelava

Het zal wel een caloriebooster zijn, SG 1.030 na 10 dagen op de fles. De nagisting is bijna gestopt (het bier is prachtig helder), er zit ruim voldoende koolzuur op (bijna agressief grote bubbels) alleen het schuim zakt bijna gelijk in. Nu kan het zijn dat het aan het glas (Westmalle uit het keukenkastje) ligt maar dat weet ik niet zeker (sukkel die ik ben), ook het alcoholgehalte zal hier wel aan bijdragen. Wat wel zichtbaar blijft is een continue stroom van koolzuur (bijna zoals bij cola). De smaak is prima, niet te bitter, beetje zoethoutachtig, erg vol, bijna plakkerig (niet zo gek met dit SG) en het vrouwtje vindt een slokje ook lekker. Zeker geen doordrinker maar ja, dat was ook zeker niet de bedoeling. Ik heb vanavond bij het eten nog een paar La Trappe tripels (uit het kerstpakket)op maar dan is deze toch echt lekkerder (nog maar niet te spreken van de Golden Beverius). Hier ga ik de hardcore bierdrinkers zeker blij mee maken!

Peerrr

MO

11.7% is toch mooi. Maar 1030 is toch minder.  Die Beverius gistkoek kunnen we toch gewoon beschouden als Brewferm korrelgist? Ik ga een volgende keer voor een zware jongen of met de WYeasy van Westmalle of met Danstar Nottingham aan de gang. Siris kreeg zijn eigen gist wel op 1017!

Celocelava

Golden Beverius is inderdaad de Brewferm korrelgist. Ik had echter verwacht dat de 1762 die ik er na 5 dagen had bij gedaan de gisting zou doorstarten. Dit is niet gelukt. De volgende poging (zal wel even duren) ga ik starten met de 1762. Gelukkig doen de Golden Beverius klonen en het pils het goed dus hoef ik niet van dorst om te komen tijdens de kerstvakantie.

Het blijft wel een uitdaging; die echt zware jongens aan de gang te houden...

Peerrrr

Celocelava

De winter is voorbij,

Vanmiddag de laatste 2 flessen 13X opgemaakt. Ik (en mijn vrouw) zijn het er over eens dat het toch een heel lekker bier is geworden. Gelukkig mag zij nog niet drinken ivm de komende baby dus kon ik lekker achterover hangen en van de gerijpte smaak genieten. Heerlijk.

Peerrr.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.