STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jackodb

Mooi gedaan!

De aansluiting van de voeding aan de zijkant zou mij niet goed uitkomen. Maar dan natuurlijk ook af van waar je de kast zet. Of is het voor de bereikbaarheid van de schakelaar.

Ik vind hem in elk geval overzichtelijker dan de mijne :)

Roelof

Citaat van: Larsje40 op 04-09-2020  22:54 uNou hij is eindelijk af.

Ik denk wel dat ik een nieuw blauw stopcontact moet bestellen want de zwarte kabel die daar nu in steekt, die glijdt er zo in en uit (nee ik zet er geen stroom op voordat dit gefixt is of dat ik er een nieuw stopcontact in heb gezet en hij goed aangesloten zit).



Probeer eens een bruine draad in plaats van een zwarte, deze is namelijk dikker. Een zwarte (schakeldraad) is 1,5 mm2 en een bruine (fasedraad) is 2,5 mm2.

Henielma

Wanneer je het spoelwater gaat opwarmen direct na het maischen dan kan het met 1 groep anders heb je 2 groepen nodig.

Larsje40

Nou hij is helemaal klaar nu en aangesloten, nu nog de temperatuursensor kabel verlengen en dan kan hij aan het werk.

Ik ga hem niet gebruiken voor het maischen, ik heb een Brew Monk, dus die doet dat al zelf de temp regelen. Ik ga hem puur alleen gebruiken voor mijn gistkast.

Wat ik nog wel graag zou vernemen van iemand die dat wellicht weet, Welk type draad kan ik het beste nemen om de temperatuursensordraad te verlengen? Of kan ik daar elke willekeurige 2 aderige draad voor gebruiken? Ik wil hem gaan verlengen door het aan elkaar te solderen en een krimpkous er omheen.

Ik wil ook in het gebouwde kastje een 2,5 mm mono Audiojack maken en aan het uiteinde van de temperatuursensor een audioplug van 2,5 mm ook hier de vraag of het uit maakt wat voor aansluitingen ik heb.

Onderstaand enkele linkjes naar onderdelen die ik heb gezien en hiervoor wellicht wil gaan gebruiken.

Jackplug bus:
https://www.conrad.nl/p/lumberg-klb-1-jackplug-25-mm-bus-inbouw-verticaal-aantal-polen-2-mono-zwart-1-stuks-738569
of deze:
https://www.conrad.nl/p/tru-components-jackplug-25-mm-bus-inbouw-verticaal-aantal-polen-2-mono-zwart-1-stuks-1567108

Jackplug:
Deze met aansluiting en kabel
https://www.conrad.nl/p/bkl-electronic-1101049-jackplug-25-mm-mono-aantal-polen2-1-stuks-734249

Of deze zonder kabel en dus de kabel los erbij kopen
https://www.conrad.nl/p/bkl-electronic-072117-jackplug-25-mm-stekker-recht-aantal-polen-2-mono-zwart-1-stuks-732818

En kabel had ik dan deze bedacht (mocht ik niet voor de kabel gaan waar al een plug aan zit
https://www.conrad.nl/p/bkl-electronic-1106002-audiokabel-2-x-038-mm-zwart-per-meter-609502

THNX alvast voor de reacties. En hoor graag of je nog speciaal ergens op moet letten betreffende de kabels qua dikte enz. En is bv de kabel die in de link staat met de aansluiting er al aan ook goed?

Ook alvast super bedankt voor de eerdere reacties om het kastje zelf in elkaar te bouwen.


Gr.

Larsje

hansHalberstadt

Citaat van: Larsje40 op 09-09-2020  15:30 uWat ik nog wel graag zou vernemen van iemand die dat wellicht weet, Welk type draad kan ik het beste nemen om de temperatuursensordraad te verlengen? of kan ik daar elke willekeurige 2 aderige draad voor gebruiken? Ik wil hem gaan verlengen door het aan elkaar te solderen en een krimpkous er omheen.

Ik wil ook in het gebouwde kastje een 2,5 mm mono Audiojack maken en aan het uiteinde van de temperatuursensor een audioplug van 2, 5mm ook hier de vraag of het uit maakt wat voor aansluitingen ik heb.

De sensor is een temperatuurafhankelijke weerstand van ik dacht 10kohm bij 25 graden. draad heeft ook weerstand en die telt op bij die van de sensor. Het gevolg is dat de STC1000 dan een lagere temperatuur aangeeft dan er werkelijk is. Verder hebben stekkertjes vaak last van contactweerstand, zeker als ze wat ouder worden en corroderen. Het gevolg daarvan is dat de temperatuur onwillekeurige sprongen kan maken.  Dus als het niet echt hoeft zou ik de kabel zo laten als hij is. Je zou kunnen proberen met een kabel van een paar meter extra en dan kijken wat het verloop is, bv door de sensor in smeltend ijs te leggen =0 graden om een idee te krijgen.

Larsje40

Ok thnx alvast voor de reactie.
Maar kan ik bv ook bij conrad of een andere elektronica winkel een langere temperatuursensor kopen? En zo ja maakt het dan ook nog uit welke? Of kan je elke sensor aansluiten op de stc-1000?

Ik weet dat ik hem kan kalibreren

Gr.

Larsje

hansHalberstadt

Citaat van: Larsje40 op 09-09-2020  18:03 uOk thnx alvast voor de reactie.
Maar kan ik bv ook bij conrad of een andere elektronica winkel een langere temperatuursensor kopen? En zo ja maakt het dan ook nog uit welke? Of kan je elke sensor aansluiten op de stc-1000?

Ik weet dat ik hem kan kalibreren

Gr.

Larsje
Je moet er een hebben met dezelfde karakteristiek. (Weerstand bij 25 graden en hoe die weerstand afhangt van de temperatuur) als dat niet klopt dan geeft de STC 1000 een andere temperatuur aan of 1 temperatuur klopt en alle andere temperaturen zijn te hoog of te laag.
Je met dus een sensor hebben die qua weerstand klopt (inclusief kabel) met wat er in de STC 1000 zit.

jackodb

Als de tempatuur teveel afwijkt, kun je de STC1000 nog wel kalibreren/bijstellen.

CeesM

De weerstand van een koperdraad van 1 meter lang en een doorsnee van 1 mm is ca 0,024 Ohm. Ik denk niet dat het veel invloed heeft op een weerstand van 10.000 Ohm. ;)

hansHalberstadt

Even wat preciezer berekend.

5 meter kabel van 0.75^2 is ca 0.25 Ohm
De waarde van een 10kohm NTC bij verschilende temperaturen kun je berekenen met wat formules.

Daar komt uit dat je bij 6 ºC bij 0.1 ºC verschil een weerstandsverschil hebt van de NTC van 122 Ohm
bij 100 ºC is dan 2 Ohm (daar is de NTC dus veel minder gevoelig)
Conclusie: bij 5 meter kabel van 0.75^2 heb je 0.25/2*0.1 ºC = 0.012 ºC verloop
Bij 6 ºC is dat verloop veel kleiner :0.25/122*0.1= 0.0002 ºC.
Dus voor het volgen van de gisting kun je rustig een paar meter kabel erbij leggen en voor maischen ook nog wel.

ExPeteriment

Citaat van: Larsje40 op 09-09-2020  15:30 uIk wil hem gaan verlengen door het aan elkaar te solderen en een krimpkous er omheen.
Dat werkt prima, de draad/kabel waar je mee verlengt moet ongeveer even soepel zijn als de draad aan de sensor. Vaak doe ik eerst een klodder uit een lijmpistool over de koppeling van mantel tot mantel. Snij die na afkoelen wat bij en dan de krimpkous eroverheen. Zo heb je voldoende isolatie, afdichting en trekontlasting.

samvb

Ik zie hier veel mensen een ijskast ombouwen. Nu heb ik in de kelder een ruimte onder de (stenen) trap. Ik was aan het denken om deze helemaal te isoleren en hier een gistkast van te maken. Heeft iemand daar bedenkingen bij?

Bvk1983

Citaat van: samvb op 10-12-2020  09:31 uIk zie hier veel mensen een ijskast ombouwen. Nu heb ik in de kelder een ruimte onder de (stenen) trap. Ik was aan het denken om deze helemaal te isoleren en hier een gistkast van te maken. Heeft iemand daar bedenkingen bij?

Het voordeel van een ijskast is dat je meteen een koude-bron hebt en met daarbij een warmte bron geplaatst dus zowel temperatuur naar boven als naar onder kunt sturen.

In een geisoleerde ruimte zul je de temperatuur goed vast kunnen houden net als in een ijskast. Een warmte bron is ook makkelijk geïnstalleerd, bijvoorbeeld een buisverwarming. Maar wat ga je dan gebruiken om te koelen?

samvb

Citaat van: Bvk1983 op 10-12-2020  09:37 uHet voordeel van een ijskast is dat je meteen een koude-bron hebt en met daarbij een warmte bron geplaatst dus zowel temperatuur naar boven als naar onder kunt sturen.

In een geisoleerde ruimte zul je de temperatuur goed vast kunnen houden net als in een ijskast. Een warmte bron is ook makkelijk geïnstalleerd, bijvoorbeeld een buisverwarming. Maar wat ga je dan gebruiken om te koelen?

Tot hoe koud moet hij afkoelen? Want ik zou natuurlijk gewoon de koude lucht uit de kelder kunnen gebruiken om af te koelen.

Bvk1983

Citaat van: samvb op 10-12-2020  11:57 uTot hoe koud moet hij afkoelen? Want ik zou natuurlijk gewoon de koude lucht uit de kelder kunnen gebruiken om af te koelen.

Dat ligt er aan wat voor bier je gaat brouwen, ondergistende bieren moeten kouder vergisten dan bovengistende bieren. Daarnaast moet je flink kunnen koelen als je een cold crash zou willen gaan doen.

samvb

Citaat van: Bvk1983 op 10-12-2020  12:12 uDat ligt er aan wat voor bier je gaat brouwen, ondergistende bieren moeten kouder vergisten dan bovengistende bieren. Daarnaast moet je flink kunnen koelen als je een cold crash zou willen gaan doen.

Goh, we moeten nog beginnen met brouwen, dus geen idee. Eerst beginnen met de 'gemakkelijker' recepten zeker?

jacob b

Citaat van: samvb op 10-12-2020  12:28 uGoh, we moeten nog beginnen met brouwen, dus geen idee. Eerst beginnen met de 'gemakkelijker' recepten zeker?

En ik kan je het boek van Adrie Otte ook erg aanbevelen: Verander water in bier

Een heel goed en informatief boek die je een bron van informatie geeft!

André de Laat

Citaat van: samvb op 10-12-2020  12:28 uGoh, we moeten nog beginnen met brouwen, dus geen idee. Eerst beginnen met de 'gemakkelijker' recepten zeker?

KISS... Keep It Simple Stupid

SMaSH bijvoorbeeld. Zoek maar eens.

André de Laat

Citaat van: jacob b op 10-12-2020  14:19 uEn ik kan je het boek van Adrie Otte ook erg aanbevelen: Verander water in bier

Een heel goed en informatief boek die je een bron van informatie geeft!

Vind zelf dit boek beter...
https://www.bol.com/nl/p/thuis-bier-brouwen/9200000040774605/

Jacques

Citaat van: André de Laat op 10-12-2020  17:39 uKISS... Keep It Simple Stupid

SMaSH bijvoorbeeld. Zoek maar eens.

Smash staat voor "single malt and single hop". Het afwegen van mout en hop zijn niet de moeilijkste zaken als het gaat om het brouwen van bier. Waarom elke keer een smash brouwsel wordt aangeraden aan beginnende brouwers is mij een raadsel. Je krijgt vaak een voller smakend bier als je 2 of 3 soorten mout en hop gebruikt. Dat is aantrekkelijker voor een beginnende brouwer dan een brouwsel waar 1 moutsoort en 1 hopsoort te proeven zijn.

Daarnaast kan smash brouwen door een ingewikkeld maischproces of meerdere hopgiften ook ingewikkeld worden...

Jacques

Citaat van: André de Laat op 10-12-2020  17:43 uVind zelf dit boek beter...
https://www.bol.com/nl/p/thuis-bier-brouwen/9200000040774605/

Er zijn meer goede boeken...  ;)


André de Laat


Jacques

Citaat van: André de Laat op 10-12-2020  23:18 uDuur boek...



Nee hoor...

Bij Bol.com voor € 14,99.
Vrij onlangs is de derde druk verschenen. Links er rechts zijn er verbeteringen aangebracht.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 10-12-2020  23:23 uNee hoor...

Bij Bol.com voor € 14,99.
Vrij onlangs is de derde druk verschenen. Links er rechts zijn er verbeteringen aangebracht.

De schermafdruk is van Bol.com.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.