STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Vandaag de bestelling binnengekregen van bouwmarkt. Het blijkt gewoon een 230 VAC versie te zijn, dus wat er op de site staat (110 V) klopt niet. Maar in dit geval wel handig dat het niet klopt want ik was natuurlijk gewoon op zoek naar de 230 V variant.
https://www.braumarkt.com/inkbird-itc-1000f-temperaturecontroller.html

jackodb

Ook hier een 'temperatuur'-doosje klaar :)



hansHalberstadt

Vandaag de Inkbird ITC 1000 getest met een gistingsvat met water en geregelde gistingskast met voeler op de wand van het gistingsvat. Met isolatie ronde de sensor bleek dat deze toch al snel 2 graden lager aangaf als de inhoud van het gistingsvat toen de omgeving rondom het vat 6 grade kouder was dan het vat zelf. Toen heb ik ook de laatste 15 cm draad met isolatie laag en tape op de wand van het gistingsvat geplaatst. Nu was de temperatuur wel goed. Het blijkt dus dat de laatste 5-10 cm van de aansluitdraden van de sensor de temperatuur nog kunnen beïnvloeden. Dat komt volgens mij omdat de koperen aansluitdraden weliswaar vrij dun zijn, maar een thermische geleiding hebben  16000 x hoger is dan die van lucht en 1300 keer hoger dan plastic. En de aansluitdraad staat op de temperatuur buiten het gistingsvat. 

 

Mark GA

Oef dat is wel iets om rekening mee te houden. 2 graden is niet niks... in het geval van spanband+spons dus extra draad achter de spons proppen?

hans_nwk

Voor mijn gevoel valt dat in de praktijk wel mee. Eerder isoleerde ik de sensor met een theedoek en en dan schoot de temperatuur altijd (ver) door met koelen. Met alleen een sponsje minder (zal ook een deel van de temperatuur van de koelkast zijn die dan gemeten wordt).

Als er minder hard gekoeld hoeft te worden op het eind van de vergisting is de temperatuur van gistvat en koelkast toch gelijk en zo niet dan kan het geen kwaad als de temperatuur voor het grootste deel op koelkasttemperatuur geregeld wordt omdat er toch zo goed als geen warmteontwikkeling meer is.

Om goed te werken zou je een master slave regeling met koelkast en biertemperatuur moeten hebben.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 29-10-2018  05:21 uOef dat is wel iets om rekening mee te houden. 2 graden is niet niks... in het geval van spanband+spons dus extra draad achter de spons proppen?
Ja dat zou een optie zijn. Ik ga nu experimenteren met een stukje vierkant aluminium pijp van va 15 cm lang met daarin de sensor en direct op de wand van het vat geplakt.
Daaromheen dan de isolatie. Dan heeft het pijpje dus de temperatuur van het vat en de sensor+15 cm draad de temperatuur van het pijpje.
 

Richard3

Bestaan er geen draadloze temperatuur sensor die je in je gistvat kunt gooien, en dan aan sluit op de stc-1000?

CeesM

Citaat van: Richard3 op 29-10-2018  17:35 uBestaan er geen draadloze temperatuur sensor die je in je gistvat kunt gooien, en dan aan sluit op de stc-1000?
Ja, die bestaan ook. Maar ik weet niet of dat werkt door een afgesloten koelkast.
Ehh, aansluiten op een STC-1000 waarschijnlijk niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 29-10-2018  05:21 uOef dat is wel iets om rekening mee te houden. 2 graden is niet niks... in het geval van spanband+spons dus extra draad achter de spons proppen?
Zie ook
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37851.msg572897.html#msg572897
Conclusie: minimaal de laatste 6 cm draad voor de sensor moet de temperatuur hebben van het te meten object anders krijg je een meetfout in de sensor.

Mark GA

Even dit:

Ik heb zelf via AliExpress een paar termperatuursensortjes gekocht (4 voor € 8 of zo) die ik ook in de koelkast heb hangen.
Het verschil tussen de STC-sensor dat achter een spons tegen het vat zit en de Ali-sensor die los bij het vat hangt is minimaal.
Een halve tot hele graad.
Dan zou je, met de halve graad differentie meegerekend, anderhalve graad verschil kunnen hebben met vergisten.
Ja dat is inderdaad niet de bedoeling maar als je dit consequent doet maakt het geen verschil, als jouw bier gewoon goed smaakt.
Is hetzelfde als de klok 5 minuten vooruit zetten: je went er aan en past je schema er op aan.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 30-10-2018  12:04 uEven dit:

Ik heb zelf via AliExpress een paar termperatuursensortjes gekocht (4 voor € 8 of zo) die ik ook in de koelkast heb hangen.
Het verschil tussen de STC-sensor dat achter een spons tegen het vat zit en de Ali-sensor die los bij het vat hangt is minimaal.
Een halve tot hele graad.
Dan zou je, met de halve graad differentie meegerekend, anderhalve graad verschil kunnen hebben met vergisten.
Ja dat is inderdaad niet de bedoeling maar als je dit consequent doet maakt het geen verschil, als jouw bier gewoon goed smaakt.
Is hetzelfde als de klok 5 minuten vooruit zetten: je went er aan en past je schema er op aan.

Ja dat klopt. Zolang het een constant verschil is kun je ervoor compenseren. Wat er feitelijk gebeurt is dat dat de temperatuur die de sensor meet (in 'steady state' dus als de zaak ingeregeld is/ uitgestabiliseerd) een gewogen gemiddelde is tussen de omgevingstemperatuur en de temperatuur in het gistingsvat. 

Tsensor=A x Tomgeving =B x Twort. In de ideale situatie is A=0 en B=1 dan is de temperatuur van je sensor dus altijd gelijk aan die van je wort.
Met een sponsje en sensor daaronder zal er bv gelden: A=0.2 en B=0.8
 Dus bij omgevingstemperatuur van bijvoorbeeld 17 graden en wort temperatuur van 20 graden meet de sensor dan 17 x 0.2 +20 x 0.8=19.4 graden
dan is er dus een verschil van 0.6 graden. Als je omgevingstemperatuur dan schommelt tussen 15 en 20 graden dan meet je sensor 15 x 0.2+20x0.8=19 en 20 x 0.8+20 x 0.2=20 Dan heb je dus 1 graad variatie die je niet kunt compenseren. Met de laatste 10cm draad onder het sponsje krijg je misschien een halve graad variatie.

Mark GA

Optimalisatie is altijd het streven, maar misschien maken we ons allemaal te druk om sommige zaken. Bedoel ik niet persoonlijk nu, Hans, want ik kan nog heel veel van jou leren heb ik het idee... Denk dat het belangrijker is dat een biertje de juiste smaak heeft dan dat het iets te donker is, om maar wat te noemen.

Pim

Als je een nauwkeurige meting wilt hebben dan ligt een digitale sensor (bv de DS18B20) met bijbehorend display meer voor de hand, lijkt me.  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 30-10-2018  13:26 uAls je een nauwkeurige meting wilt hebben dan ligt een digitale sensor (bv de DS18B20) met bijbehorend display meer voor de hand, lijkt me.  :weetniet:
De nauwkeurigheid van de sensor is hier niet het probleem.

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 30-10-2018  12:33 uDenk dat het belangrijker is dat een biertje de juiste smaak heeft.

Daarom is dit toch wel belangrijk. de reden is alsvolgt:
Tijdens de felle gistingspiek produceert het gistingsvat veel warmte. Die warmte kan alleen afgevoerd worden door de temperatuur in de gistingskast te laten zakken. Maar omdat de sensor een gewogen gemiddelde aanneemt zal de sensor vooral bij de felle gistingspiek een extra verschil geven immers
Tsensor=A x Tomgeving =B x Twort terwijl Tomgeving sterk omlaag moet om al die warmte af te kunnen voeren, dus gaat Tsensor verder omlaat tov Twort.
De regeling regelt Tsensor, dus dat betekent dat de temperatuur tijdens de gistingspiek verder oploopt als je slecht contact hebt tussen je sensor en je vat (A groot en B klein) en oplopen van de temperatuur geeft zowel smaakeffecten (meer esters en hogere alcoholen, maar ook slechter schuim)

Dus wel zaak dat de afwijking niet te groot wordt, bij voorkeur niet meer dan 1 of 2 graden. Natuurlijk kun je ook daar wel weer voor compenseren door tijdens de gisitngspiek de temperatuur bv 2 graden lager in te stellen, dus alles is op te lossen als je je er maar van bewust bent.

Swissbrewer

Citaat van: jackodb op 28-10-2018  18:01 uOok hier een 'temperatuur'-doosje klaar :)




Zier er netjes uit!
Ik ga dat ook maken  :)

Henielma

Citaat van: Richard3 op 29-10-2018  17:35 uBestaan er geen draadloze temperatuur sensor die je in je gistvat kunt gooien, en dan aan sluit op de stc-1000?

In de iSpindel zit een draadloze temperatuursensor echter deze aansluiten op een STC-1000 is bijna niet mogelijk.

Citaat van: CeesM op 29-10-2018  18:59 uJa, die bestaan ook. Maar ik weet niet of dat werkt door een afgesloten koelkast.
Ehh, aansluiten op een STC-1000 waarschijnlijk niet.

Een afgesloten koelkast heeft twee hoogfrequent lekken namelijk het deurrubber en de achterzijde. Hierdoor gaat genoeg hoogfrequent energie om een iSpindel (wifi) te laten communiceren met een router die 10 meter en een paar muren verderop staat.

Citaat van: hans_nwk op 29-10-2018  08:24 uVoor mijn gevoel valt dat in de praktijk wel mee. Eerder isoleerde ik de sensor met een theedoek en en dan schoot de temperatuur altijd (ver) door met koelen. Met alleen een sponsje minder (zal ook een deel van de temperatuur van de koelkast zijn die dan gemeten wordt).

Als er minder hard gekoeld hoeft te worden op het eind van de vergisting is de temperatuur van gistvat en koelkast toch gelijk en zo niet dan kan het geen kwaad als de temperatuur voor het grootste deel op koelkasttemperatuur geregeld wordt omdat er toch zo goed als geen warmteontwikkeling meer is.

Om goed te werken zou je een master slave regeling met koelkast en biertemperatuur moeten hebben.

Groet,
Hans

Het idee van het sponsje over de temperatuursensor is inderdaad het voorkomen van doorschieten van de regeling door wat van de koelkasttemperatuur mee te meten (feedforward). Dit is juist de bedoeling van dit sponsje, deels isoleren maar zeker ook deels de koelkasttemperatuur meten.

Fermon

Mijn stc-1000 is kapot denk ik. Vanochtend stond de temperatuur op 23 terwijl hij ingesteld stond op 21 graden. Hij koelde en verwarmde te gelijk ???. Nu hopen dat de temperatuur niet te hoog is geweest.

hansHalberstadt

Citaat van: Fermon op 20-01-2019  10:46 uMijn stc-1000 is kapot denk ik. Vanochtend stond de temperatuur op 23 terwijl hij ingesteld stond op 21 graden. Hij koelde en verwarmde te gelijk ???. Nu hopen dat de temperatuur niet te hoog is geweest.
Je zou eens kunnen kijken welke settings er nu instaan. Misschien een keer alle settings opnieuw instellen als het dan nog niet werkt is hij stuk.

Fermon

Citaat van: hansHalberstadt op 20-01-2019  10:51 uJe zou eens kunnen kijken welke settings er nu instaan. misschien een keer alle settings opnieuw instellen als het dan nog niet werkt is hij stuk.

Ik heb van alles geprobeerd en het lijkt wel of de relais voor verwarmen vast zit. Bij het koelen schakelt hij wel, maar verwarmen blijft constant aan. Gelijk maar een nieuwe besteld bij Ali.

PieterStorm

Ik ben me op dit gebied nog aan het oriënteren. Ik ben niet zo handig dus hou het op een Inkbird. Ik ben zoekende naar een gebruikte koelkast.

hansHalberstadt

Citaat van: Fermon op 20-01-2019  12:55 uhet lijkt wel of de relais voor verwarmen vast zit.
Dat kan goed vooral als je hoge vermogens schakelt. Zou kunnen dat de contacten vastgelast zitten. als het aan de stuurelektronica ligt dan gaat het relais wel uit als je de 230V input van de STC 1000 losmaakt. Maar goed  in beide gevallen zul je hem moeten vervangen.

hobbyman

De STC1000 is niet betrouwbaar genoeg om iets anders dan een relais te schakelen. Het relais (2 stuks nodig) schakelen op hun beurt dan weer de koelkast en de verwarming.



Pieter1954

Citaat van: hobbyman op 20-01-2019  14:04 uDe STC1000 is niet betrouwbaar genoeg om iets anders dan een relais te schakelen. Het relais (2 stuks nodig) schakelen op hun beurt dan weer de koelkast en de verwarming.
Kun je misschien mbv een schema, tekening en/of foto's aangeven hoe je die relais moet aansluiten? En welke relais komen hiervoor in aanmerking?
Wellicht dat dit advies voor velen van ons geldt.
In alle artikelen, ook van diverse brouwverenigingen, staat de boel direct geschakeld!

hansHalberstadt

Voor de inkbird zijn de relaiscontacten 10 A 250 VAC met resistive load. Volgens die spec moet het ding van een bepaald aantal cycli halen, bv 100000 x schakelen voor einde levensduur. Met een extern relais kun je die levensduur behoorlijk opschalen, maar als externe relais net zo duur zijn als een Inkbird of STC 1000 dan heeft dat qua kosten weinig nut en kun je beter gewoon het ding vervangen als hij versleten is.   


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.