STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JoepH

Citaat van: Brouwers op 31-03-2018  14:17 uOoh begrijp me niet verkeerd. Het gaat mij niet of het ene of andere produkt beter is. Ik heb ze allebei, een STC-1000 in een brandonveilige verpakking en een inkbird. Ik ben met beide tevreden. Er wordt een vergelijk gemaakt op kosten tussen een inkbird en stc-1000, waar de laatste er dus goedkoper uitkomt. Maar voor het gemak wordt er even vergeten dat het zelf bouwen van het ding meer risico's heeft met betrekking tot brandveiligheid mits goed gebouwd. Mocht het ding in de fik vliegen (kans is heel klein hoor), dan zijn de kosten ineens een stuk duurder. Verwacht dan niet dat de verzekering ineens gaat uitkeren.

Aan mijn Chinese Inkbird zit een langere en mijn idee veel betere sensor gemonteerd. De dubbele display is geen noodzaak maar wel overzichtelijk. Het voelt allemaal net wat degelijker aan. Net een test met de nieuwe Inkbird afgesloten. Het ding werkt prima.

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwers op 31-03-2018  14:17 uOoh begrijp me niet verkeerd. Het gaat mij niet of het ene of andere produkt beter is. Ik heb ze allebei, een STC-1000 in een brandonveilige verpakking en een inkbird. Ik ben met beide tevreden. Er wordt een vergelijk gemaakt op kosten tussen een inkbird en stc-1000, waar de laatste er dus goedkoper uitkomt. Maar voor het gemak wordt er even vergeten dat het zelf bouwen van het ding meer risico's heeft met betrekking tot brandveiligheid mits goed gebouwd. Mocht het ding in de fik vliegen (kans is heel klein hoor), dan zijn de kosten ineens een stuk duurder. Verwacht dan niet dat de verzekering ineens gaat uitkeren.

Maar ja dat geldt voor bijna alles qua elektriciteit wat je in je huis kan hebben.

Brouwers

Citaat van: Haagse Wouter op 31-03-2018  16:26 uMaar ja dat geld voor bijna alles qua elektriciteit wat je in je huis kan hebben.
Dat klopt, maar ik heb op de stc na geen zelfgekluste elektrische kastjes staan in brandonveilige dozen, zou mijn vriendin ook niet goed vinden  ;D. Als de rest in de fik vliegt, zal de verzekering in ieder geval uitkeren, bij mijn stc valt dat nog te bezien.

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwers op 31-03-2018  16:40 uDat klopt, maar ik heb op de stc na geen zelfgekluste elektrische kastjes staan in brandonveilige dozen, zou mijn vriendin ook niet goed vinden  ;D. Als de rest in de fik vliegt, zal de verzekering in ieder geval uitkeren, bij mijn stc valt dat nog te bezien.

Denk dat het je zal tegenvallen wat er in je huis allemaal zit wat al een groter risico heeft dan een STC-1000tje. Persoonlijk heb ik b.v. elk jaar een kerstboom.

CeesM

Citaat van: Brouwers op 31-03-2018  16:40 uDat klopt, maar ik heb op de stc na geen zelfgekluste elektrische kastjes staan in brandonveilige dozen, zou mijn vriendin ook niet goed vinden  ;D. Als de rest in de fik vliegt, zal de verzekering in ieder geval uitkeren, bij mijn stc valt dat nog te bezien.
Off topic. Verzekeraars kennende proberen ze alles te verzinnen om niet uit te keren. En als ze uitkeren is het slechts de dagwaarde van je spullen en niet de nieuwprijs. En die prijzen vergelijken ze met de prijzen in een kringloopwinkel.

Neetje

Citaat van: Enos op 30-03-2018  17:57 uDe onderdelen zijn allemaal te bestellen bij Conrad.


Hier ook twee STC's in houten kistjes. Kosten waren laag omdat de kistjes, contactdozen en steker met snoer allemaal hergebruikt zijn. Gaat al jaren goed.
Toch ga ik de kistjes vervangen door degelijke kastjes omdat die paar euro kosten niet opwegen door eventuele toekomstige problemen.

William

Citaat van: Brouwers op 31-03-2018  16:40 uDat klopt, maar ik heb op de stc na geen zelfgekluste elektrische kastjes staan in brandonveilige dozen, zou mijn vriendin ook niet goed vinden  ;D. Als de rest in de fik vliegt, zal de verzekering in ieder geval uitkeren, bij mijn stc valt dat nog te bezien.

En dat is dan nog "slechts" materiële schade.

Jolanda

Ik heb nog een oude werkende koelkast staan en was van plan hier ook een temperatuurregelaar op aan te sluiten. Voor de verwarming zat ik te denken aan die reptielen verwarmingsmatjes. De koelkast staat in de kelder dus in de winter zal enige verwarming zeker nodig zijn voor hooggistende bieren. Mensen die ervaring hebben met deze reptielen matjes: welk vermogen gebruiken jullie?

En dan nog iets wat ik me afvroeg: bij het zien van al deze temperatuurregel constructies zie ik dat de warmtebron zich in de koelkast (logisch) en de temperatuurregelaar zich buiten de koelkast bevindt. Echter, hoe verloopt de bedrading van de warmtebron naar de temperatuurregelaar? Wordt de warmtebron via het lampje, dat zich al in de koelkast bevind, gevoed? Je kan moeilijk een gat in de koelkastwand maken om hier bedrading doorheen te trekken, dus vroeg me af hoe jullie dit oplossen?

Easywoods

Citaat van: Jolanda op 26-08-2018  10:26 uJe kan moeilijk een gat in de koelkastwand maken om hier bedrading doorheen te trekken, dus vroeg me af hoe jullie dit oplossen?

Toch zijn er velen die met succes een gat in de koelkast hebben gemaakt... Maar de bedrading door het condensgaatje achter in de koelkast of gewoon door of langs het rubber kan ook  :biersmile:

Jolanda

Aha oke, beetje creatief zijn dus :D

Berend Postema

Citaat van: Jolanda op 26-08-2018  11:33 uAha oke, beetje creatief zijn dus :D

Maak in de zijwand van de koelkast een dubbele stopcontact een boor daarachter een (of 2)gaatje net zo groot als je bedrading.  De achterkant van de koelkast moet je ongemoeid laten. 





Dirtbag

Citaat van: Berend Postema op 26-08-2018  12:31 uMaak in de zijwand van de koelkast een dubbele stopcontact een boor daarachter een (of 2)gaatje net zo groot als je bedrading.  De achterkant van de koelkast moet je ongemoeid laten. 





Als je een koelkast hebt met zo'n metalen (achter) wand kun je nagenoeg overal boren BEHALVE in de metalen plaat. Je kan zelfs met een beetje beleid die metalen plaat er uit peuteren zonder de leidingen te scheuren. Vervolgens kun je achter die wand ook nog boren. en de metalen plaat weer terug zetten.

db

henkg

Dit zag ik vandaag, toevallig, deze STC-1000:
https://www.braumarkt.com/inkbird-itc-1000f-temperaturecontroller.html
Redelijke prijs: 15,95 (excl. verzendkosten)
Opvallend: de merknaam 'Inkbird'.

Wildor

Citaat van: henkg op 21-09-2018  17:44 uDit zag ik vandaag, toevallig, deze STC-1000:
https://www.braumarkt.com/inkbird-itc-1000f-temperaturecontroller.html
Redelijke prijs: 15,95 (excl. verzendkosten)
Opvallend: de merknaam 'Inkbird'.

Volgens de Inkbird webpagina is het een Inkbird :)
http://www.ink-bird.com/products-temperature-controller-itc1000f.html

CeesM

Citaat van: henkg op 21-09-2018  17:44 uDit zag ik vandaag, toevallig, deze STC-1000:
https://www.braumarkt.com/inkbird-itc-1000f-temperaturecontroller.html
Redelijke prijs: 15,95 (excl. verzendkosten)
Opvallend: de merknaam 'Inkbird'.
Alleen heb je er hier niks aan. 110 Volt. ;)

henkg

Goede signalering van CeesM: Werkt (alleen?) op 110 V?
Het lijkt me dat Brouw/Braumarkt  alleen de verkeerde specificaties noemt. In NL/DE zijn apparaten op 110V onverkoopbaar.

jackodb

Citaat van: robmol op 01-01-2015  15:58 uIk heb mijn STC-1000 ingebouwd in dezelfde behuizing als mickey, dit is het resultaat:


Naar dit voorbeeld ben ik zelf ook bezig met zoiets. En ook vrijwel dezelfde componenten. STC-1000 is al binnen. Over het printplaat-relais heb nog wel een vraagje. Hoe is dit vastgezet in de behuizing? Voor zover ik kan zien is er vrij weinig ruimte voor schroefjes/boutjes in de printplaat. Alvast bedankt  :)

CeesM

Citaat van: jackodb op 26-09-2018  09:34 uNaar dit voorbeeld ben ik zelf ook bezig met zoiets. En ook vrijwel dezelfde componenten. STC-1000 is al binnen. Over het printplaat-relais heb nog wel een vraagje. Hoe is dit vastgezet in de behuizing? Voor zover ik kan zien is er vrij weinig ruimte voor schroefjes/boutjes in de printplaat. Alvast bedankt  :)
Niet in gekeken, maar ik vermoed dat het is vast gesoldeert.

BertusBeensteen

Citaat van: henkg op 21-09-2018  18:12 uGoede signalering van CeesM: Werkt (alleen?) op 110 V?
Het lijkt me dat Brouw/Braumarkt  alleen de verkeerde specificaties noemt. In NL/DE zijn apparaten op 110V onverkoopbaar.

Ik had zelf een stc-1000 via eBay uit China, maar er kwam een 110V versie binnen helaas. (Gevalletje false advertising)
Ik zal deze toch te kunnen gebruiken heb ik een 12v adapter gebruikt en aangesloten op de bridge rectifier (op de printplaat).

Het is dus niet onmogelijk om een 110V versie te gebruiken aangezien de relais gewoon 250V kunnen hebben. Alleen de transformator om de wisselspanning te verlagen is anders ten opzichte van de 230v uitvoering.
De rest van het apparaat werkt prima op 12V gelijkstroom, onder de 7V krijgt het schermpje het moeilijk, relais schakelen nog wel.

Uiteraard alleen ter info, als je geen ervaring hebt op dit gebied, niet aan beginnen. En bestel gewoon meteen de goede.

jackodb

Citaat van: CeesM op 27-09-2018  17:01 uNiet in gekeken, maar ik vermoed dat het is vast gesoldeert.
Dat betwijfel ik. Maar misschien hebben we het niet over hetzelfde.

Ik bedoel dat relais. Het witte blokje op de printplaat met schroefklemmen.

Inmiddels vermoed ik dat het met dubbelzijdig plakband op de bodem vast zit. Of met een stukje dubbelzijdig-plakkend schuim.

CeesM

Citaat van: jackodb op 27-09-2018  17:49 uDat betwijfel ik. Maar misschien hebben we het niet over hetzelfde.

Ik bedoel dat relais. Het witte blokje op de printplaat met schroefklemmen.

Inmiddels vermoed ik dat het met dubbelzijdig plakband op de bodem vast zit. Of met een stukje dubbelzijdig-plakkend schuim.
Ohh die? Ik denk het ook.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 21-09-2018  17:54 uAlleen heb je er hier niks aan. 110 Volt. ;)
Zag dit ook. Heeft iemand dit ding besteld bij Brouwmarkt en is het inderdaad 110 VAC?

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 13-10-2018  09:27 uZag dit ook. Heeft iemand dit ding besteld bij Brouwmarkt en is het inderdaad 110 VAC?
Voor 110 V is er (waarschijnlijk) de volgende oplossing (heb het nog niet getest):
https://www.conrad.nl/p/printtransformator-2-x-115-v-2-x-6-vac-150-va-125-ma-avb-1526-block-1390752
Je gebruikt dan 2 x 110 V primaire wikkeling in serie en sluit op een van de 2 primaire wikkelingen de regelaar aan. De trafo werkt dan als een soort variac en dan heb je 110 V belastbaar met enkele Watts en dat moet voldoende zijn om de regelaar mee van spanning te voorzien.
Ik ga volgende week 1 inkbird bestellen, kijken of het werkt.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 13-10-2018  10:25 uvoor 110V is er (waarschijnlijk) de volgende oplossing (heb het nog niet getst):
https://www.conrad.nl/p/printtransformator-2-x-115-v-2-x-6-vac-150-va-125-ma-avb-1526-block-1390752
je gebruikt dan 2 x 110V primaire wikkeling in serie en sluit op een van de 2 primaire wikkelingen de regelaar aan. De trafo werkt dan als een soort variac en dan heb je 110V belastbaar met enkele watts en dat moet voldoende zijn om de regelaar mee van spanning te voorzien.
Ik ga volgende week 1 inkbird bestellen, kijken of het werkt
Is het dan niet makkelijker om bij Ali er eentje van 220V te bestellen?

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 13-10-2018  10:33 uIs het dan niet makkelijker om bij Ali er eentje van 220V te bestellen?
ja zou kunnen, maar 15 euro is niet duur en ik heb nog een kortingsbon van 10% en had nog zo'n transformator liggen. en bij Brouwmarkt zit er ook nog standaard garantie op en snellere levering (hoop ik )


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.