STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephan Franken

Ik snap niet zo goed waarom iedereen met stekkers en stopcontacten werkt? De verwarming, koelkast en voeding kunnen toch rechtstreeks, zonder stekkers aangesloten worden op de STC. Hoe minder items hoe veiliger, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

HarryL

Citaat van: Stephan Franken op 28-11-2017  08:25 uIk snap niet zo goed waarom iedereen met stekkers en stopcontacten werkt? De verwarming, koelkast en voeding kunnen toch rechtstreeks, zonder stekkers aangesloten worden op de STC. Hoe minder items hoe veiliger, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Daar zat ik ook al over na te denken om dat zo te doen.
Maar met stekkers en stopcontacten werken is makkelijker als je hem ergens anders op wil aansluiten.
Voor beide manieren is wel wat te zeggen.

bjorri

Rechtstreeks aansluiten kan wel maar omdat je voor je koelkast ook nog aarde hebt moet je wel erg veel draadjes aan elkaar knopen in een waarschijnlijk beperkte ruimte.

Ik heb een klimaatbox waar geen koeling in zit (voor de winter). Daar is het verwarmingsmatje wel rechtstreeks aangesloten. Voor de koelkast heb ik er ooit een begin mee gemaakt maar een kistjes met een paar oude stopcontacten is toch handiger en flexibeler als een van de onderdelen stuk gaat.

Knobby

Citaat van: Stephan Franken op 28-11-2017  08:25 uIk snap niet zo goed waarom iedereen met stekkers en stopcontacten werkt? De verwarming, koelkast en voeding kunnen toch rechtstreeks, zonder stekkers aangesloten worden op de STC. Hoe minder items hoe veiliger, toch? Of zie ik iets over het hoofd?
De apparaten die de meeste mensen voor een gistkast gebruiken (koelkast/vriezer, warmtelamp of zo) hebben van zichzelf al een stekker, dus waarom niet?
Bovendien kan je de STC dan ook nog ergens anders voor gebruiken, bv je inductieplaat aansturen, etc.

CeesM

Daar heb ik ook aan gedacht maar vond het toch veiliger om de STC-1000 in een kunststofbehuizing van 20x12x7,5 cm (Aliexpres € 9,--) te plaatsen.
Achterop kon ik makkelijk 2 stopcontacten plaatsen (bij Formido € 1,89 p/st).

HarryL

Citaat van: CeesM op 28-11-2017  13:47 uDaar heb ik ook aan gedacht maar vond het toch veiliger om de STC-1000 in een kunststofbehuizing van 20x12x7,5 cm (Aliexpres € 9,--) te plaatsen.
Achterop kon ik makkelijk 2 stopcontacten plaatsen (bij Formido € 1,89 p/st).

Heb je een linkje naar die behuizing?

CeesM


HarryL

Citaat van: CeesM op 28-11-2017  14:01 uJa, en nu nog goedkoper dan ik er voor betaalde. :(
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-200-120-75mm-common-type-plastic-box-ABS-waterproof-enclosure-use-as-electric-junciton/32317925104.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.DdA9dt

Oh! Da's wel een mooie box!
Heb je ook een foto hoe je hem geinstalleerd hebt?
Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet.

Pethee

Beste Bert,

Succes met je aankoop.

Dat het nog goedkoper kan, ik heb in juli j.l. "slechts" $ 9,66 betaald voor een STC-1000. Overigens, de behuizing (een kunststof kastje) kwam hier ook vandaan, alsmede een netspannings inlaat. De wcd en leds had ik bij Conrad vandaan.

Peter

CeesM

Citaat van: HarryL op 28-11-2017  14:06 uOh! Da's wel een mooie box!
Heb je ook een foto hoe je hem geinstalleerd hebt?
Ben wel benieuwd hoe het er uit ziet.
Nee, ik heb er geen foto's van.
In het midden van de lange kant heb ik een rechthoekig gat gemaakt voor de STC-1000, en achterop gaten geboord voor montage van de stopcontacten en kabeldoorvoer. Op youtube kan je vinden hoe ze dat inbouwen.

HarryL

Citaat van: CeesM op 28-11-2017  14:21 uNee, ik heb er geen foto's van.
In het midden van de lange kant heb ik een rechthoekig gat gemaakt voor de STC-1000, en achterop gaten geboord voor montage van de stopcontacten en kabeldoorvoer. Op youtube kan je vinden hoe ze dat inbouwen.
Okee, dan heb ik er wel een idee van. Heb je genoeg hoogte daarvoor?

CeesM

Citaat van: HarryL op 28-11-2017  14:23 uOkee, dan heb ik er wel een idee van. Heb je genoeg hoogte daarvoor?
Ja, de opbouw wcd's zijn 62x62 mm, de hoogte van de box is 75 mm.

Erik Z

Citaat van: Stephan Franken op 28-11-2017  08:25 uIk snap niet zo goed waarom iedereen met stekkers en stopcontacten werkt? De verwarming, koelkast en voeding kunnen toch rechtstreeks, zonder stekkers aangesloten worden op de STC. Hoe minder items hoe veiliger, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

De belangrijkste reden om met stekkers en stopcontacten te werken is veiligheid. Als je per ongeluk een draad lostrekt van de STC kun je brand krijgen. Met stekkers kan dat niet gebeuren.

Ventus

Korte vraag en waarschijnlijk denk ik te moeilijk, maar graag jullie advies:
Op dit moment ben ik een bier aan het cold crashen omdat ik nu klimaatgecontroleerd kan vergisten met de STC1000.
Mijn koelkast staat op de koudste stand (6) en de STC staat op 1 graad ingesteld, ik zie ook lichte rijp op de achterwand van de koelkast maar de sensor geeft precies 7 graden aan.
Hij slaat dus waarschijnlijk op zijn interne thermostaat af, is er een manier om dit te bypasses zodat hij meer koelt en de temperatuur die is ingesteld wel haalt?
Zeven graden lijkt me meer een lager temperatuur dan voor een korte coldcrash.

dirk

Citaat van: Ventus op 22-12-2017  20:10 uKorte vraag en waarschijnlijk denk ik te moeilijk, maar graag jullie advies:
Op dit moment ben ik een bier aan het cold crashen omdat ik nu klimaatgecontroleerd kan vergisten met de STC1000.
Mijn koelkast staat op de koudste stand (6) en de STC staat op 1 graad ingesteld, ik zie ook lichte rijp op de achterwand van de koelkast maar de sensor geeft precies 7 graden aan.
Hij slaat dus waarschijnlijk op zijn interne thermostaat af, is er een manier om dit te bypasses zodat hij meer koelt en de temperatuur die is ingesteld wel haalt?
Zeven graden lijkt me meer een lager temperatuur dan voor een korte coldcrash.

Je moet dan de koelkastthermostaat weghalen, het zg. bypassen. Hier is bakken over geschreven op het forum. Bypassen van thermostaat is niet zonder risico, je loopt de kans dat de compressor stuk loopt.

timpel_800

Beste brouwers
Ik brouw ook dingen maar geen bier, voornamelijk brood. Zoals jullie misschien weten moet brood ook rijzen bij een bepaalde temperatuur (30 graden) en ik heb daarvoor een koelkast aangeschaft (tafelmodel).

Ik heb reeds een STC1000 laten overvliegen en zit nu met naar het verwarmen van de kast te kijken. Voor de meeste van jullie volstaat een gloeilamp, echter wil ik graag dat de kast vochtig wordt door waterdamp. Met alleen droge lucht zal het deeg gaan korsten.
Ik heb hiervoor een aquarium verwamer gevonden, maar twijfel over het aantal Watt dat ik zal kiezen.
https://www.bol.com/nl/p/sunsun-aquarium-verwarming-heater-500-watt/9200000036296853/?suggestionType=suggestedsearch

Ze komen in 50 tot 500 Watt. Het zou fijn zijn als de verwarmer de bak met water (5 liter) vrij snel kan opwarmen tot 30 graden.

De STC 1000 moe ertussen omdat ik mijn deeg eventueel ook wil kunnen koelen.

Verder lijkt mij het aansluiten gelijk als bij jullie (aquarium heater ipv gloeilamp).

Hebben jullie tips over het aantal watt dat ik zal aanschaffen?




Alvast bedankt! Tim

witbierron

timpel   ik zou de 500 Watt kiezen  dat gaat het beste.

Berend Postema

Kun je de vochtigheid dan wel goed genoeg sturen of is dat niet van belang? 

Ik zou ook voor de 500 watt gaan,  je kunt de temperatuur van het water ook nog eens instellen met de verwarm staaf.

timpel_800

Bedankt voor jullie antwoorden. Het verschilt ook haast niks qua prijs tussen een 50 en een 500 watt dus dan is de keuze snel gemaakt. De RV (luchtvochtigheid) is zeker wel van belang, liefst op ongeveer 80% bij 30 graden Celsius maar zolang het niet "regent" is het al snel beter dan te droog. Zou er een manier zijn om de RV te sturen?


Jacques

De ervaring met vergistingskasten is dat 50 Watt meer dan voldoende is. Maar een gistend biervat staat wel een stuk langer in de kast dan rijzend brood.

timpel_800

Citaat van: emiel1 op 16-04-2016  21:52 uDinsdag heb ik een oude koelkast gekocht, vandaag heb ik mijn STC-1000+ binnen gekregen, dus het was tijd om te gaan knutselen :) En dankzij de geweldige info in dit topic is het allemaal in 1 keer goed gegaan. Dank allen!







Mooi gemaakt. Heb je evt. een bestellijstje? Vooral de schroefjes en de stekkertjes krijg ik niet gevonden bij Conrad :) Alvast bedankt!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: timpel_800 op 12-02-2018  15:16 uMooi gemaakt. Heb je evt. een bestellijstje? Vooral de schroefjes en de stekkertjes krijg ik niet gevonden bij Conrad :) Alvast bedankt!

Het stuklijstje stond alweer een paar pagina's terug!
Ik heb er ook een hele tijd naar gezocht.

Citaat van: robmol op 02-01-2015  18:45 uDat printje is een extra relais die ik gebruik voor de koelkast om de inschakelstroom op te vangen. Is waarschijnlijk niet echt heel hard nodig maar ik had ergens gelezen dat de kwaliteit van de relais in de STC-1000 niet heel denderend is. Dit was mijn bestellijst bij Conrad:

Aantal      Artikelnr. Artikelomschrijving
-------------------------------------------------------------------
         1 ST  x    140399 LED-signaallamp 230V gn AD16-22DS/230V/G
         1 ST  x    140397 LED-signaallamp 230V rd AD16-22DS/230V/R
         1 ST  x    140400 LED-signaallamp 230V bw AD16-22DS/230V/B
         1 ST  x    740246 Miniatuurkoppelingsdoos typ J FE CUNI zw
         1 ST  x    740158 Miniatuurstekker type J FE-CUNI zwart
         1 ST  x    624008 Veiligheidswandcontactdoos blauw
         1 ST  x    624009 Veiligheidswandcontactdoos rood
         1 ST  x    534360 Uni. behuizing IP65 RP1285 186X146X75
         1 ST  x    503334 Printplaat relais 230VAC
         1 PAK x    524078 Kleine zekering 5x20mm traag 10,0A
         1 ST  x    736709 Inbouw apparaatstekker

FrankOD

Citaat van: timpel_800 op 11-02-2018  20:00 uZou er een manier zijn om de RV te sturen?

Ja dat is er zeker, kijk eens bij de mensen die droge worst / charcuterie maken  (waaronder ik zei de gek).  Wat je hiervoor nodig hebt is een luchtbevochtiger en een hygrostaat (thermostaat voor vochtigheid)
Mijn koelkast kan ik dus ook regelen op RV,  bijvoorbeeld droge worst maak je op 12-15 ºC. En een RV van 75% (bij fermenteren van bijv. salami's  op 25 ºC en wel 90%)


FF stukje copy - paste dat ik iemand in een PB gestuurd had:

Als je geïnteresseerd bent kun je eens kijken op het forum van charcuterie en worst ook een leuke actieve groep mensen die elkaar voort helpen met de hobby.  http://www.charcuterie-worst.nl/forum/index.php   Dit is een afsplitsing van het veel actievere forum http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php  daarin vind je dezelfde vak-idioten  8)  maar ook info over klimaatkasten en worst maken.

Hier staan ook veel tips voor het maken van een klimaatkast: http://www.charcuterie-worst.nl/forum/index.php?board=4.0
En hier heeft macs bbqpit het ook mooi uitgeschreven: https://www.macsbbqpit.com/droogkast/

De luchtvochtigheid regel je dus met een hygrostaat (chinese type WH8040 dacht ik) en een luchtbevochtiger ( ont-vochtigen is minder belangrijk in eerste instantie ik heb er wel eentje in staan, maar die loopt niet vaak).  Je wilt namelijk de lucht op ca. 70-75% RV houden.   De worsten moeten namelijk niet te snel drogen, dan word alleen het randje droog en het midden niet.

En voor wat luchtverversing zitten er 2 computer ventilatortjes (5V op telefoonoplader aangesloten) in, eentje in de buitenwand (bovenop) en eentje intern, die gaan d.m.v. een timer om de paar uur een paar minuten aan voor luchtverversing. (Tegen schimmel op de worst)

De metertjes heb ik mooi in een houten behuizing / kastje bovenop de koelkast geplaatst en vervolgens de buitenkant geschilderd met schoolbord verf. De zijkanten heb ik vuren plankjes op gelijmd en bewerkt met een gasbrander. (voor het aanbrengen van de plankjes).

Ik gebruik de kast ook voor de biervergisting, dan heb je de vochtigheidsregelaar niet nodig.

FrankOD


PDGRRR

Citaat van: FrankOD op 13-02-2018  19:29 u



Ja, nou heb ik naast dorst ook nog honger. Bedankt!

 ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.