STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Gerlachus

Ik gebruik al heel lang deze kacheltjes van 400W, al staat mijn gisttank wel in een ruimte en is hij watergekoeld. Maar de warmte wordt door de bodem opgenomen en de restwarmte door de zijkant. Werkt prima:


GerjanS

Citaat van: NSWS op 15-04-2016  16:31 uIk werk al enige tijd met een fohn van 500 W. Werkt uitstekend. De fohn zelf is beveiligd tegen oververhitting. Je hebt geen ventilator nodig. Het blijft donker in de kast en de (koel)kast is in 10 sec op temperatuur.
Ik zeg: Niks meer aan doen. :D


Ha! Die oplossing zocht ik :) . Had de laaste tijd geen verwarming in mijn gistkast nodig, maar daar hij in een tamelijk koel hok staat bij mij thuis inmiddels wel. Dus ook maar een fohn er in gehangen. inderdaad snel op temperatuur, en gelijk circulatie. Handig!

orangeloo

Iemand al eens ergens een nieuwe sensor besteld... of heb voor hetzelfde geld een compleet setje?

Serge VL

Ik heb al eentje aangeschaft op Ebay bij deze aanbieder http://stores.benl.ebay.be/thermometermore/?_dmd=1&_nkw=NTC+10K keuze te over.

Bram86

Ik ben ook bezig met het bouwen van een klimaatkast, maar omdat ik in een appartement woon wil ik het zo veilig mogelijk maken.

Ik heb het volgende:
- stc-1000
- koelkast
- 40A ssr voor de koelkant
- twee stopcontacten (het stopcontact voor de warme kant heeft een usb-poort)
- usb ventilator die aangaat tijdens het verwarmen
- lasklemmen
- stroomdraad
- twee 25W warmtelampen voor in een terrarium
- inbouwkast voor de stc, stopcontacten, ssr

Ik moet nog porseleinen fittingen kopen.

Zijn er zaken die ik moet toevoegen/veranderen om het veiliger te maken?

Coen

Citaat van: Bram86 op 01-11-2016  19:45 uIk ben ook bezig met het bouwen van een klimaatkast, maar omdat ik in een appartement woon wil ik het zo veilig mogelijk maken.

Ik heb het volgende:
- stc-1000
- koelkast
- 40A ssr voor de koelkant
- twee stopcontacten (het stopcontact voor de warme kant heeft een usb-poort)
- usb ventilator die aangaat tijdens het verwarmen
- lasklemmen
- stroomdraad
- twee 25W warmtelampen voor in een terrarium
- inbouwkast voor de stc, stopcontacten, ssr

Ik moet nog porseleinen fittingen kopen.

Zijn er zaken die ik moet toevoegen/veranderen om het veiliger te maken?
Ik heb alle elektra bovenin de kast gemonteerd, mocht er dan iets gaan lekken oid. Dan is dat in ieder geval geen probleem.

Bram86

Citaat van: Coen op 01-11-2016  20:09 uIk heb alle elektra bovenin de kast gemonteerd, mocht er dan iets gaan lekken oid. Dan is dat in ieder geval geen probleem.
Gaat dat met verwarmen goed?

Coen

Citaat van: Bram86 op 01-11-2016  20:13 uGaat dat met verwarmen goed?
Ik heb zo'n hoge display koelkast,  bovenin zit al een ventilator die naar beneden blaast, daaronder heb ik een 35 W verwarmingsplaat dus circulatie genoeg.

epo

Hallo. Ik ben sinds kort een fanatiek lezer van dit forum, nadat ik dit jaar een nieuwe hobby heb ontdekt, namelijk bierbrouwern Ik doe het momenteel nog met Bierblik. Heb nu van Brewferm weizen in de fles en van Coopers Australian lager.
Ik heb nu dit gehele topic doorgenomen, want ik wil ook mijn koelkast in de garage ombouwen. Heb vandaag de stc1000 binnengekregen. Voor de verwarming had ik een verwarmingselement aangeschaft van 150 W en daarnaast een ventilatortje.
Nu zag ik vandaag in het reclamekrantje van de Lidl dat zij vanaf 28 nov een handschoen- schoenendroger in de aanbieding hebben voor € 7,99. Deze heeft een oververhittingsbeveiliging. Ik denk dat ik deze eerst ga proberen. Is heel simpel een kwestie van stekker in uitgang verwarming van de stc. (Van het nog te maken kastje). Kan eventueel met 1 verwarmingselement. Er zitten er 2 aan de draad, voor elke schoen 1 natuurlijk.
Wie heeft hier ervaring mee.

Jacques

Citaat van: epo op 23-11-2016  18:25 uNu zag ik vandaag in het reclamekrantje van de Lidl dat zij vanaf 28 nov een handschoen- schoenendroger in de aanbieding hebben voor € 7,99. Deze heeft een oververhittingsbeveiliging. Ik denk dat ik deze eerst ga proberen. Is heel simpel een kwestie van stekker in uitgang verwarming van de stc. (Van het nog te maken kastje). Kan eventueel met 1 verwarmingselement. Er zitten er 2 aan de draad, voor elke schoen 1 natuurlijk.
Wie heeft hier ervaring mee.

Geen ervaring mee maar het zal ongetwijfeld werken. Je hebt niet veel verwarmingscapaciteit nodig. Een verwarmingselement van 150 W is te veel van het goede.

henkg


EvdBroek

Citaat van: epo op 23-11-2016  18:25 uNu zag ik vandaag in het reclamekrantje van de Lidl dat zij vanaf 28 nov een handschoen- schoenendroger in de aanbieding hebben voor € 7,99. Deze heeft een oververhittingsbeveiliging. Ik denk dat ik deze eerst ga proberen. Is heel simpel een kwestie van stekker in uitgang verwarming van de stc. (Van het nog te maken kastje). Kan eventueel met 1 verwarmingselement. Er zitten er 2 aan de draad, voor elke schoen 1 natuurlijk.
Wie heeft hier ervaring mee.
Zo iets soortgelijks heb ik thuis ook en die werkt op basis van UV licht en dan heb je er dus niets aan.
Zoals Jacques aangeeft is 150 W ook veel te veel, een klein (gloei)lampje is meer dan voldoende

zilver_brouwer

Citaat van: EvdBroek op 24-11-2016  09:48 uZo iets soortgelijks heb ik thuis ook en die werkt op basis van UV licht en dan heb je er dus niets aan.
Zoals Jacques aangeeft is 150 W ook veel te veel, een klein (gloei)lampje is meer dan voldoende

Over het algemeen werken die apparaatjes ook met een klein verwarmingselementje.
Het UV licht is alleen om bacterieën te doden, niet voor de warmte.

epo

Dankjewel voor de reacties omtrent de schoenedroger. Ik denk dat ik de kleine investering doe en het ga uitproberen.
Nu heb ik nog een vraagje. Ik heb o.a. op de sites van www.twents-bierbrouwersgilde en bierbrouwers.nl aansluitschema's gevonden voor de stc1000. Het valt mij op dat bij het ene schema de bruine draad op 5 en 7 moeten worden aangesloten. Het andere schema geeft echter aan op nr 6 en 8. Maakt dit wat uit en zo ja, welke is dan goed. Volgens mij 5 en 7. Volgens mij staat er dan stroom op de stc1000 en wordt deze doorgeleid als de schakeling van de stc verbinding maakt.


Sander van Dijk

Citaat van: epo op 24-11-2016  20:22 uDankjewel voor de reacties omtrent de schoenedroger. Ik denk dat ik de kleine investering doe en het ga uitproberen.
Nu heb ik nog een vraagje. Ik heb o.a. op de sites van www.twents-bierbrouwersgilde en bierbrouwers.nl aansluitschema's gevonden voor de stc1000. Het valt mij op dat bij het ene schema de bruine draad op 5 en 7 moeten worden aangesloten. Het andere schema geeft echter aan op nr 6 en 8. Maakt dit wat uit en zo ja, welke is dan goed. Volgens mij 5 en 7. Volgens mij staat er dan stroom op de stc1000 en wordt deze doorgeleid als de schakeling van de stc verbinding maakt.
Het correcte adres van bierbrouwers.nl moet zijn: www.bier-brouwer.nl en de link naar het stukje over de stc is: http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=134

Het kan allebei. Als het relais inschakelt wordt er een stroomkring gemaakt. Er staat dus spanning op de bruine fase en door het inschakelen komt er dan dus ook stroom op het zwarte schakeldraad te staan die naar één van de WCD's gaat.

Volgens het wat gedetailleerdere schema van de andere site zou het 5 en 7 moeten zijn, maar het effect is hetzelfde. Volgens mij maakt het qua relais fysiek niet uit.

hvroekel

Goedenavond,
Ben zeer geinteresseerd  in het stc-1000 verhaal. Ik kan niet alle foto's openen. Is er inmiddels een beschrijving/tekening van het koel/opwarmsysteem?
Groetjes,

HenkR


Sander van Dijk

Citaat van: hvroekel op 19-12-2016  19:55 uGoedenavond,
Ben zeer geinteresseerd  in het stc-1000 verhaal. Ik kan niet alle foto's openen. Is er inmiddels een beschrijving/tekening van het koel/opwarmsysteem?
Groetjes,

HenkR
Als je de 2 posts hierboven bekijkt en de links opent, moet je er wel uit kunnen komen...



Edit: blijkbaar klopte er iets niet met mijn link want je kwam niet direct op de pagina met de info over de STC 1000. nu heb ik dit in de originele post aangepast.

Knobby

Op Aliexpress zijn ze nu voor slechts 9,50 inclusief verzenden te vinden. Heb er maar gelijk 2 besteld.
Zal niet op tijd zijn voor mijn brouwdag volgende week, maar hopelijk wel voor die daarna!

Ik vraag me alleen af wat ik er voor verwarming in zal zetten. Zie dat een aantal gewoon gloeilampen gebruiken, en anderen hebben het over een terrarium lamp.
Bedoelen ze dan zoiets?

Voor deze prijs is dat zeker interessant. Zal 50 W dan voldoende zijn voor een tafelmodel koelkast?

Tjardo

Citaat van: Knobby op 09-03-2017  14:35 uBedoelen ze dan zoiets?

Voor deze prijs is dat zeker interessant. Zal 50 W dan voldoende zijn voor een tafelmodel koelkast?

Ja, zo iets... 50 W is ruim voldoende.

JaMo

Die terrarium lampen zijn mega. Heb die zelf ook. 50 W is inderdaad meer dan zat.

Robinvanb

Goedenavond,

Ik ben beginnend brouwer en wil ook een gistkast maken van een koelkast en een STC-1000. Ik heb het forum doorgelezen en alles lijkt me helder op 1 ding na. Waar zit de thermometer van de STC, of moet je een externe kopen en die erop aansluiten? En waar zit die thermometer dan? In het gistingsvat of gewoon in de kast?

Knobby

Citaat van: Robinvanb op 29-05-2017  22:07 uGoedenavond,

Ik ben beginnend brouwer en wil ook een gistkast maken van een koelkast en een STC-1000. Ik heb het forum doorgelezen en alles lijkt me helder op 1 ding na. Waar zit de thermometer van de STC, of moet je een externe kopen en die erop aansluiten? En waar zit die thermometer dan? In het gistingsvat of gewoon in de kast?
De STC heeft een draadje met daaraan de sensor. De meeste mensen plakken die tegen de wand van het gistvat (aan de buitenkant) en isoleren het met een sponsje of iets anders. In het gistvat kan ook, maar dan moet je een thermowell hebben/maken. Zoek daar maar eens op

Robinvanb

Dank je wel, dat is helder!

Dus ik gebruik een oude koelkast als koeling en die krijgt stroom van STC als er gekoeld moet worden, en ik wil een 50 W terrariumlamp gebruiken als verwarming en die krijgt stroom als er verwarmd moet worden.

Klinkt logisch, ik ga hem bestellen, dank voor de hulp

Brouwers

Citaat van: Robinvanb op 29-05-2017  22:38 uDank je wel, dat is helder!

Dus ik gebruik een oude koelkast als koeling en die krijgt stroom van STC als er gekoeld moet worden, en ik wil een 50 W terrariumlamp gebruiken als verwarming en die krijgt stroom als er verwarmd moet worden.

Klinkt logisch, ik ga hem bestellen, dank voor de hulp
Ik zou als ik jou was even kijken naar de Inkbird ITC-308. Laatst eentje op Amazon gekocht voor 30 euro. Dit is in wezen hetzelfde als een stc1000, maar dan is hij al in elkaar gezet.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.