STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hai

Citaat van: Jochen op 25-01-2016  14:51 uIk moet zeggen dat bij mijn eerste testen het opwarmen ook heeeeel langzaam was.

Dit had volgens mij te maken met het feit dat mijn gistkast ook in een koude schuur staat, en het feit dat ik slechts 60 W verwarming heb (voor een toch eerder grote gistkast).



Zoals je kan zien haalde ik toen na toch al een hele tijd slechts een 5-tal graden (buitentemperatuur was -2 -3).

Ik heb een ventilator onderin geplaatst (diam 12 cm, 2,58-3,12 m³ per minuut) en sindsdien gaat het toch heel wat vlotter. En eens op temperatuur, dan is er natuurlijk geen probleem meer ...
Heb je de sensor op het gistvat onder een sponsje zitten, je wilt het gistvat meten.

McMelloW

@Jochem

De planken beperken toch wel de noodzkelijke circulatie in de kast. Wat gaten boren of roosters gebruiken.

Jochen

Citaat van: Hai op 25-01-2016  14:55 uHeb je de sensor op het gistvat onder een sponsje zitten, je wilt het gistvat meten.

Voor de testopstelling had ik dat niet gedaan. Momenteel zitten er 2 gistingsvaten is, en nu zit de sensor inderdaad onder een sponsje.

Maar in de gistkast hangt ook nog een gewone thermometer en een temperatuurlogger.
En er zit eigenlijk niet zo gek veel verschil tussen de temperatuur gemeten op het vat, en de temperatuur van de thermometer/logger.



Jochen

Citaat van: McMelloW op 25-01-2016  14:57 u@Jochem

De planken beperken toch wel de noodzkelijke circulatie in de kast. Wat gaten boren of roosters gebruiken.

De planken komen niet tot tegen de achterwand, en ook niet tot tegen de deur. Ik heb voor de planken een afstand van 3-4 centimeter over. Ik had inderdaad ook gedacht om extra gaten te maken, maar gezien de resultaten meevallen, is dit voorlopig niet nodig.

De ventilator maakt een ENORM verschil moet ik zeggen.

RayVelcoro

Circulatie is inderdaad nodig voor een goede temperatuurverdeling. Maar dat hoeft zeker niet ruim bemeten te zijn, ik heb een 5 x 5 cm 12 V fan in de deur van de koelkast geplaatst die al bij 3 Volt voor ruim voldoende circulatie zorgt.


Houten Hoofd

Citaat van: Jochen op 17-01-2016  19:56 uExtra lampjes moeten inderdaad niet, maar in mijn ogen kan het wel handig zijn, zeker als je verschillende kleuren gebruikt ...





Wat is de rode draad die ik links zie uitsteken bij jouw kastje? En wat voor aansluiting heb jij gebruikt om de thermometerdraad naar buiten te laten komen? Zit daar nog over te dubben bij mijn kastje, dus zou graag willen weten hoe jij dit hebt aangepakt!

Jochen

Citaat van: Houten Hoofd op 25-01-2016  17:30 uWat is de rode draad die ik links zie uitsteken bij jouw kastje? En wat voor aansluiting heb jij gebruikt om de thermometerdraad naar buiten te laten komen? Zit daar nog over te dubben bij mijn kastje, dus zou graag willen weten hoe jij dit hebt aangepakt!

De rode draad is een extra beveiliging (die in deze opstelling gewoon kortgesloten is).
Als beveiliging heb ik http://www.aliexpress.com/item/5-PCS-plastic-shell-temperature-control-switch-normally-closed-5-a250v-KSD9700-35-degrees/32431752588.html gebruikt. Dus eens de temperatuur in mijn gistkast boven de 35°C gaat, valt alles uit.

Voor de temperatuursensoraansluiting (prachtig woord voor scrabble) heb ik nu gewoon een DC-plug gebruikt. Dit is het gamma http://www.conrad.be/ce/nl/overview/0223010/Laagspanningsstekkers.
Had eerst een phono-plug gebruikt, maar deze zorgt voor te veel afwijkende waarden (waarschijnlijk de weerstand van de contacten te groot).



Houten Hoofd

Aha, bedankt!

Heb ze zelf ook besteld voor mijn temperatuursondes! Ga ze nog even ijken voor de zekerheid en kijken of het heel veel uitmaakt.
Die temperatuurbeveiliging zou handig kunnen zijn natuurlijk, is wel lekker veilig.

Zelf heb ik ook nog een 12 V adapter in mijn kastje voor de twee extra thermometers die ik erin heb geplaatst. Als alles werkt ga ik eerst maar eens de temperatuur binnen het STC-kastje meten om te kijken of ik niet te enthousiast ben geweest met die adapter erin.


Houten Hoofd

Gisteravond alles ingebouwd (dus ook de adapter voor de twee extra thermometers). Sonde van de STC in het kastje gelegd en een dagje aangelaten. Temperatuur kwam niet boven de 24 graden. Toen ik de adapter controleerde op temperatuur, was er ook niets aan de hand  :groots:

Jochen

Citaat van: Houten Hoofd op 28-01-2016  13:51 uGisteravond alles ingebouwd (dus ook de adapter voor de twee extra thermometers). Sonde van de STC in het kastje gelegd en een dagje aangelaten. Temperatuur kwam niet boven de 24 graden. Toen ik de adapter controleerde op temperatuur, was er ook niets aan de hand  :groots:

De extra thermometers zullen op zich ook geen al te groot verbruik hebben, dus temperatuur zou inderdaad moeten meevallen...
Veel vergistingsplezier ;)

Tonic

Toch heb ik besloten om de koelkast niet te slopen. Echter heb ik een kastje in elkaar geknutseld.
Standard ventilator die in de koelkast zat heb ik middels 2 relays (zolas eerder in dit topic werd geadviseerd) aangestuurd.
Die draait dus zowel bij het koelen as bij het verwarmen. Het kleine ventilatortje (pc cooler) die er onder gemonteerd is draait alleen als er verwarmd wordt.


mvbrewery

Ik ben zelf ook met mijn gistkast bezig en vroeg me af als ik ook een verwarmingskachel kon gebruik om de kast te verwarmen ipv de lampen, dit lijkt me een stuk makkelijk maar kan dit ook en werkt dit ook even goed ? heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Zo een als deze

remolen

Geen ervaring mee maar het lijkt me nogal overdreven veel warmte te geven. Waardoor het veel moeilijker is te regelen.
Zo'n lamp die er in hangt is max 60 Watt bij mij en dit ding hier afgebeeld is 2000 Watt.
Verder ben je de ruimte in je gistkast liever niet kwijt aan verwarming maar.. gebruik je die voor je gistvaten?

Pimmels

Citaat van: mvbrewery op 18-02-2016  14:01 uIk ben zelf ook met mijn gistkast bezig en vroeg me af als ik ook een verwarmingskachel kon gebruik om de kast te verwarmen ipv de lampen, dit lijkt me een stuk makkelijk maar kan dit ook en werkt dit ook even goed ? heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Zo een als deze

Ligt eraan hoe groot je kast wordt maar mijn koelkast is met een verwarming matje van 40 Watt dik tevreden.
Overigens een STC 1000 trekt zo'n kacheltje niet...

Sander van Dijk

Citaat van: mvbrewery op 18-02-2016  14:01 uIk ben zelf ook met mijn gistkast bezig en vroeg me af als ik ook een verwarmingskachel kon gebruik om de kast te verwarmen ipv de lampen, dit lijkt me een stuk makkelijk maar kan dit ook en werkt dit ook even goed ? heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Zo een als deze

Lijkt mij ook een beetje overdreven. Je zult volgens mij veel last hebben van doorschieten van de temperatuur. Volgens mij geeft zo'n kachel een hoop restwarmte nadat tie uitgeschakeld is.
 
Ik verwarm nu met 1 gloeilampje va 15 Watt en ééntje van 40 Watt. Dit is voor mijn koelkast die in de kelder staat, waar het nu een graad of 12 is prima. Ik heb overigens 2 terarium infralood lampjes van 40 Watt op Ebay besteld, maar die zijn nog onderweg.

Jochen

Wow! 2000 W!
Lijkt me ook wel wat overdreven...

Hier is het een grote koelkast, die in een niet geïsoleerde garage staat, en bij een omgevingstemp van ± 0 graden krijg ik de kast op 20 graden met 60 W.

Ik gebruik dit als verwarming http://www.aliexpress.com/item/high-efficiency-cast-aluminum-heater-cabinet-heater-HGK-047-Series-10w/1421330214.html





Fermon

Wat is de tijd die jullie hebben ingevoerd bij de F3 functie(bescherming compressor)?

NSWS

Ik werk al enige tijd met een fohn van 500 W. Werkt uitstekend. De fohn zelf is beveiligd tegen oververhitting. Je hebt geen ventilator nodig. Het blijft donker in de kast en de (koel)kast is in 10 sec op temperatuur.
Ik zeg: Niks meer aan doen. :D

Eric v B

Citaat van: Vrumona op 15-04-2016  16:06 uWat is de tijd die jullie hebben ingevoerd bij de F3 functie(bescherming compressor)?
3 minuten. Dat is de noodzakelijke rust voor de compressor. Als deze te vaak in korte tijd inschakelt, dan gaat ie kapot.

Fermon

Citaat van: Eric v B op 15-04-2016  20:45 u3 minuten. Dat is de noodzakelijke rust voor de compressor. Als deze te vaak in korte tijd inschakelt, dan gaat ie kapot.

Dank, dat was inderdaad de reden van mijn vraag.

bjorri

Citaat van: Vrumona op 15-04-2016  16:06 uWat is de tijd die jullie hebben ingevoerd bij de F3 functie(bescherming compressor)?
Ik heb de tijd verlengt naar een minuut of tien, in het begin had ik last van pendelen tussen verwarmen en koelen. De tijd verlengen helpt daar prima tegen. Minder verwarming installeren hielp nog beter. Nu dus nog maar 10 Watt verwarming.  Die 10 minuten heb ik gewoon laten staan. Die maken het verschil niet.

Erik Z

Ik gebruik alleen koeling in de zomer en verwarming in de winter. Koeling én verwarming betekent dat je te sterk verwarmt of koelt.

emiel1

Dinsdag heb ik een oude koelkast gekocht, vandaag heb ik mijn STC-1000+ binnen gekregen, dus het was tijd om te gaan knutselen :) En dankzij de geweldige info in dit topic is het allemaal in 1 keer goed gegaan. Dank allen!






BurgerhoutseBrouwers

Hoi allemaal,

Ik zit eraan te denken om ook eens een gistingskast te gaan bouwen. Nu zie ik een mooie aanbieding voor zo een stc 1000. https://nl.aliexpress.com/item/Two-Relay-Output-LCD-Digital-temperature-controller-STC-1000-with-sensor-220V-10A-Thermostat-with-heater/1962996487.html?isOrigTitle=true

Nu staat hier alleen 110-220 vac. Is dit dan wel de goeie? Ik heb totaal geen ervaring met ook maar iets wat met elektriciteit te maken heeft, dus dat gaat helemaal goed komen:)

Serge VL

Citaat van: BurgerhoutseBrouwers op 28-09-2016  23:18 uHoi allemaal,

Ik zit eraan te denken om ook eens een gistingskast te gaan bouwen. Nu zie ik een mooie aanbieding voor zo een stc 1000. https://nl.aliexpress.com/item/Two-Relay-Output-LCD-Digital-temperature-controller-STC-1000-with-sensor-220V-10A-Thermostat-with-heater/1962996487.html?isOrigTitle=true

Nu staat hier alleen 110-220 vac. Is dit dan wel de goeie? Ik heb totaal geen ervaring met ook maar iets wat met elektriciteit te maken heeft, dus dat gaat helemaal goed komen:)

Dat is een die werkt op zowel 110 V als op 220 V, maar die werkt zeker. Enkel opletten die sensor is maar 1 m lang wat meestal nogal aan de korte kant is, je kan er ook vinden met een sensor van 2m lang.

Je kan de temperatuursensor ook gewoon verlengen dat lukt ook, (wel een gepruts daar de inwendige draad heel dun is) of een sensor van 2 m apart bijbestellen
https://nl.aliexpress.com/item/2m-NTC-10K-Digital-thermostat-Probe-temperature-sensor-6-5FT/32571654346.html?scm=1007.13338.47797.0&pvid=9eebd2d7-ba6a-46df-a04e-07c1efb9637a&tpp=1


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.