STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

TymonK

hmmmm net mijn STC-1000 binnengekregen en aangesloten...

Maar volgens mij is er al een relais kapot... er staat continue stroom op "heating"...
De "cooling" relais werkt prima...

Jammer... even met dx.com aan de slag dan maar.... en iets vervelender twee weken uitstel van mijn gistkast...

Jacques

Citaat van: j.heesters3 op 27-11-2015  15:04 uHeb geprobeerd een foto te uploaden maar op de een of andere manier ( en misschien ben ik niet slim genoeg) lukte dat niet.

Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3778.msg275908.html#msg275908

Edwarff

TymonK,

Voor 10% van de oogst is er nog wel een plekje bij ons in de vergistingskast hoor.  Zo zijn we.

Jacques

Citaat van: TymonK op 27-11-2015  22:09 uhmmmm net mijn STC-1000 binnengekregen en aangesloten...

Maar volgens mij is er al een relais kapot... er staat continue stroom op "heating"...
De "cooling" relais werkt prima...

Jammer... even met dx.com aan de slag dan maar.... en iets vervelender twee weken uitstel van mijn gistkast...

Weet je zeker dat alles goed is aangesloten?

j.heesters3

Citaat van: j.heesters3 op 27-11-2015  14:21 uVandaag bij de Action een inbouwstopcontact gezien met daarbij 2 usb poorten voo €6,99. Uitstekend om in je STC regelkastje te bouwen.

Nog een poging. Met dank aan Jaques.


mbroek

Die USB poorten gaan ook aan en uit met het schakelen van je koeling en verwarming. Is er dan nog toegevoegde waarde?


j.heesters3


Citaat van: mbroek op 29-11-2015  10:30 uDie USB poorten gaan ook aan en uit met het schakelen van je koeling en verwarming. Is er dan nog toegevoegde waarde?

Wel als je in de gistingskast een goedkoop usb ventilatortje bij je verwarmingselement zet. Zorgt ervoor dat de warmte goed door de kast verdeeld wordt.

McMelloW

Citaat van: j.heesters3 op 29-11-2015  13:58 u

Wel als je in de gistingskast een goedkoop usb ventilatortje bij je verwarmingselement zet. Zorgt ervoor dat de warmte goed door de kast verdeeld wordt.
Dat is niet gek bedacht. Moet je wel een usb snoertje hebben dat lang genoeg is

mbroek

Citaat van: j.heesters3 op 29-11-2015  13:58 u

Wel als je in de gistingskast een goedkoop usb ventilatortje bij je verwarmingselement zet. Zorgt ervoor dat de warmte goed door de kast verdeeld wordt.

Oke, dan wel ja. (Die zag ik niet aankomen).

j.heesters3

Citaat van: mbroek op 29-11-2015  20:00 uOke, dan wel ja. (Die zag ik niet aankomen).

Daar is dit forum voor om elkaar tips te geven en ideeen op te doen.

TymonK

Citaat van: Jacques op 28-11-2015  21:08 uWeet je zeker dat alles goed is aangesloten?

Alles 5 keer gecheckt. Ook even cooling/heating verwisseld. Probleem blijft... Van Dx krijg ik een refund en nieuwe is onderweg. Deze wordt nu dus een luxe thermometer.

VinMor

Vraag over de marge instellingen van dit apparaat.
Het product dat ik wil brouwen mag tussen de 18 en 24 graden staan, maar ik gok dat een schommeling van 18 naar 24 continue niet goed is voor het product.
Wat is de marge die jullie meestal aanhouden? Ik zat te denken op instellen 21 (precies de helft, met marge van 1.5, zodat die altijd 1.5 graden onder/boven de gewenste max en min temperatuur blijft...)

Brouwers

Als het product dat je wilt brouwen bier is dan adviseer ik je toch om de marges kleiner te houden. Is beter voor de gist (minder kans op een gestokte vergisting), beter voor de smaak (sommige gisten produceren ongewenste bijsmaken op hogere temperatuur) etc.. Ik zou de standaard marge van 0.5 aanhouden tenzij je juist die variatie wilt.

VinMor

Citaat van: Brouwers op 15-12-2015  12:05 uAls het product dat je wilt brouwen bier is dan adviseer ik je toch om de marges kleiner te houden. Is beter voor de gist (minder kans op een gestokte vergisting), beter voor de smaak (sommige gisten produceren ongewenste bijsmaken op hogere temperatuur) etc.. Ik zou de standaard marge van 0.5 aanhouden tenzij je juist die variatie wilt.


Dat wou ik even weten, dan ga ik dit aanpassen naar 0.5, en F3 op 3 minuten is ook wel aanvaardbaar denk ik hé?

EDIT: Bij het kalibreren kwam er ongeveer een verschil uit van 1.7 graden. Die heb ik nu dus goed gezet.

Brouwers

3 min is prima, kan langer maar in principe niet nodig. Heb hem zelf ook op 3 min staan

remolen

Goedemorgen,

Mijn STC 1000 is onderweg dus ik heb nu tijd om de rest van de spullen te verzamelen.

Het lijkt me leuk... om er ook controle lampjes in te bouwen. Gewoon eigenlijk meer voor de sier dan voor het functionele er van.

Wat ik me af vraag zijn deze geschikt?
https://www.conrad.nl/nl/neonsignaallamp-230-vac-rood-sci-inhoud-1-stuks-725725.html

En heeft nog iemand een schema beschikbaar hoe ik die er bij aan sluit?


Jochen

Hallo,

Je kan het signaallampje gewoon parallel aansluiten op je stopcontact. Als er dus spanning staat op je stopcontact, dan staat er ook spanning op het lampje...

hetspook

Citaat van: McMelloW op 29-11-2015  19:09 uDat is niet gek bedacht. Moet je wel een usb snoertje hebben dat lang genoeg is
Er zijn usb verlengsnoertjes (zelfs van enkele meters) niet zo goed voor data te verzenden maar als voeding zal dat wel werken.

McMelloW

Citaat van: remolen op 17-01-2016  09:30 uGoedemorgen,

Mijn STC 1000 is onderweg dus ik heb nu tijd om de rest van de spullen te verzamelen.

Het lijkt me leuk... om er ook controle lampjes in te bouwen. Gewoon eigenlijk meer voor de sier dan voor het functionele er van.

Wat ik me af vraag zijn deze geschikt?
https://www.conrad.nl/nl/neonsignaallamp-230-vac-rood-sci-inhoud-1-stuks-725725.html

En heeft nog iemand een schema beschikbaar hoe ik die er bij aan sluit?

De STC-1000 geeft zelf aan wanneer deze koelt of verwarmd dmv een rode stip op het display. Een lampje is leuk maar een beetje dubbel.

Oscar Moerman heeft hier een heel duidelijke handleiding, met aansluit schema, over de STC-1000 staan

Jochen

Extra lampjes moeten inderdaad niet, maar in mijn ogen kan het wel handig zijn, zeker als je verschillende kleuren gebruikt ...




Peterrr


Tonic

Met veel plezier heb ik topic gelezen. Nu is het plan om mijn mooie Liebherr koelkast tot de gistingskast om te bouwen.
STC 1000 is al binnen. Echter wil ik STC direct in de koelkast plaatsen. Hij past daar perfect in.



Probleem is dat ik geen idee heb hoe ik de koelkast uit elkaar moet halen.
Ik heb Liebherr UKS 2602. Heeft hier iemand ervaring mee?

Groet,
Anton

remolen

Ook hier een STC 1000 aangeschaft.

Ik heb een houten plaat onder in de koelkast waar de gistvaten op kunnen staan. Er staan nu 3 kratjes in met een tripel die nog moest hergisten op fles.

Ik gebruik nu een lamp van 100 Watt, wat ik erg veel vind als ik de rest van de opstellingen zie doen het met veel minder.

Wat me opvalt is dat het erg lang duurt voordat de gistkast op temperatuur komt. er zitten al wel ventilatoren in de plank die de lucht uit de koelkast naar onder de plaat zuigen zodat warme lucht weer kan op stijgen.

Heeft iemand nog tips waardoor eventueel de warmte sneller in de kast verdeeld wordt? Ik kan er nog niet helemaal een vinger op leggen waarom het opwarmen zo lang duurt. De kratten waren allemaal rond kamertemperatuur toen ze er in gingen dus daar kan het niet aan liggen. Kast staat wel in koude schuur.

Graag meedenken.. groet René

Tjardo

Citaat van: remolen op 25-01-2016  09:36 uOok hier een STC 1000 aangeschaft.

Ik heb een houten plaat onder in de koelkast waar de gistvaten op kunnen staan. Er staan nu 3 kratjes in met een tripel die nog moest hergisten op fles.

Ik gebruik nu een lamp van 100 Watt, wat ik erg veel vind als ik de rest van de opstellingen zie doen het met veel minder.

Wat me opvalt is dat het erg lang duurt voordat de gistkast op temperatuur komt. er zitten al wel ventilatoren in de plank die de lucht uit de koelkast naar onder de plaat zuigen zodat warme lucht weer kan op stijgen.

Heeft iemand nog tips waardoor eventueel de warmte sneller in de kast verdeeld wordt? Ik kan er nog niet helemaal een vinger op leggen waarom het opwarmen zo lang duurt. De kratten waren allemaal rond kamertemperatuur toen ze er in gingen dus daar kan het niet aan liggen. Kast staat wel in koude schuur.

Graag meedenken.. groet René

Hier duurt het ook vrij lang voor de kast op temperatuur is maar eenmaal op de juiste temperatuur houdt mijn 40 watt lamp de boel zeer stabiel op bv. 20 graden, ik zou me er eerlijk gezegd niet te veel zorgen om maken. (Misschien dat de rubbers niet goed afsluiten? In dat geval zal het lastiger zijn om op kamertemperatuur te komen en blijven in een koude schuur).

Jochen

Ik moet zeggen dat bij mijn eerste testen het opwarmen ook heeeeel langzaam was.

Dit had volgens mij te maken met het feit dat mijn gistkast ook in een koude schuur staat, en het feit dat ik slechts 60 W verwarming heb (voor een toch eerder grote gistkast).



Zoals je kan zien haalde ik toen na toch al een hele tijd slechts een 5-tal graden (buitentemperatuur was -2 -3).

Ik heb een ventilator onderin geplaatst (diam 12 cm, 2,58-3,12 m³ per minuut) en sindsdien gaat het toch heel wat vlotter. En eens op temperatuur, dan is er natuurlijk geen probleem meer...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.