STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

j.heesters3

Citaat van: seed7 op 03-11-2015  21:21 uAliexpress , daar kun je gewoon met Ideal betalen.

Ingo

Bedankt allemaal voor de hulp. Heb zelf ook nog een tip, indien er nog meer brouwers een kastje willen maken. De geaarde stopcontacten inclusief een enkel raam zijn nu te koop bij de Action voor het luttele bedrag van € 1,49. Dat houdt de kosten van het kastje behoorlijk laag. Dan ben je voor het schakelmateriaal net € 3,00 kwijt.

joosting87

Ik zou toch ook zo'n extern relais erin willen zetten. Echter ik heb niet veel verstand van elektrisch. Genoeg om een STC-1000 aan te sluiten op mijn koelkast (230 v. 100 Watt) en verwarmingslampje (40 Watt). De koelkast is een oud beestje en ik had ergens gelezen op dit forum dat door de piekstroombelasting je dan toch tegen het maximum van de relais in de STC-1000 gaat zitten. Kan iemand me vertellen welk relais ik nodig heb om de koelkast en de lamp veiliger te kunnen schakelen? En hoe ik deze hier dan tussenbouw?

Ik heb gezocht, maar voor mij niet heel simpel te vinden.

abroeders

Citaat van: joosting87 op 04-11-2015  11:53 uIk zou toch ook zo'n extern relais erin willen zetten. Echter ik heb niet veel verstand van elektrisch. Genoeg om een STC-1000 aan te sluiten op mijn koelkast (230 v. 100 Watt) en verwarmingslampje (40 Watt). De koelkast is een oud beestje en ik had ergens gelezen op dit forum dat door de piekstroombelasting je dan toch tegen het maximum van de relais in de STC-1000 gaat zitten. Kan iemand me vertellen welk relais ik nodig heb om de koelkast en de lamp veiliger te kunnen schakelen? En hoe ik deze hier dan tussenbouw?

Ik heb gezocht, maar voor mij niet heel simpel te vinden.

Kijk eens in dit document wat Ingo in een andere draad had aangegeven:
Citaat van: seed7 op 03-11-2015  10:27 uBij onze Zuiderburen is over het veilig aansluiten een discussie geweest waarin een interessant document te vinden is over hoe dat te doen op basis van een risico analyse.

Ingo

Achterin het document staat een bedradingsschema met externe relais.

Voor relais; bijvoorbeeld
http://www.ebay.com/itm/TE-Connectivity-Schrack-RT424730-2x8A-230VAC-Tyco-Industrial-Power-Relay-Set-/141674934612?hash=item20fc7bf154:g:RDsAAOSwstxVYPCg
http://www.ebay.com/itm/Lot-of-2-OMRON-MK2KP-230VAC-Relay-11-Pin-10A-250V-With-PF113A-E-Socket-Base-/111803700840?hash=item1a08051668:g:P0YAAOSwKrhVWbZJ

Zorg dat je een spoelspanning hebt van 230 VAC en de contacten zwaar genoeg zijn voor het schakelen van je last.
Belangrijkste is het relais voor de koelkast. Een gloeilampje van 60 W voor de verwarming zal geen probleem zijn voor de interne relais in de STC1000.

joosting87

Citaat van: abroeders op 04-11-2015  12:13 uKijk eens in dit document wat Ingo in een andere draad had aangegeven:
Achterin het document staat een bedradingsschema met externe relais.

Voor relais; bijvoorbeeld
http://www.ebay.com/itm/TE-Connectivity-Schrack-RT424730-2x8A-230VAC-Tyco-Industrial-Power-Relay-Set-/141674934612?hash=item20fc7bf154:g:RDsAAOSwstxVYPCg
http://www.ebay.com/itm/Lot-of-2-OMRON-MK2KP-230VAC-Relay-11-Pin-10A-250V-With-PF113A-E-Socket-Base-/111803700840?hash=item1a08051668:g:P0YAAOSwKrhVWbZJ

Zorg dat je een spoelspanning hebt van 230VAC en de contacten zwaar genoeg zijn voor het schakelen van je last.
Belangrijkste is het relais voor de koelkast. Een gloeilampje van 60W voor de verwarming zal geen probleem zijn voor de interne relais in de STC1000.

Dank voor je snelle reactie en hulp. Spoelspanning betekent dat de relais geschikt moet zijn voor 230 VAC? En contacten die zwaar genoeg zijn, daar bedoel je min. 10 A mee? Of bedoel je werkelijk de contactpunten, waar de draad op aangesloten wordt? Want dit kan je niet zien op een fotootje. Ik heb voor mijn STC trouwens deze lasklemmen gebruikt:



En installatiedraad 2,5 mm2 geloof ik. Dat is wel goed toch? Die gebruik ik ook voor stopcontacten in huis bijv.

abroeders

Citaat van: joosting87 op 04-11-2015  12:27 udank voor je snelle reactie en hulp. spoelspanning betekent dat de relais geschikt moet zijn voor 230 VAC? en contacten die zwaar genoeg zijn, daar bedoel je min. 10 A mee? of bedoel je werkelijk de contactpunten, waar de draad op aangesloten wordt? Want dit kan je niet zien op een fotootje. Ik heb voor mijn STC trouwens deze lasklemmen gebruikt: en installatiedraad 2,5 mm2 geloof ik. dat is wel goed toch? die gebruik ik ook voor stopcontacten in huis bijv.

De spoelspanning van 230VAC heb je nodig voor het aansturen van het relais. De contacten zijn voor de schakeluitgangen en dienen inderdaad ook geschikt te zijn voor 230V met een aantal ampere's. Als je een goed relais hebt van een ampere of 8 à 10 dan kan je daar probleemloos een koelkast mee schakelen, een koelkast verbruikt maar 1 ampere of zelfs minder. Het probleem met (sommige) STC's is dat de relais ondanks dat de contacten een 10A rating hebben door de piekstromen van het inschakelen van de koelkast kunnen inbranden.

Installatiedraad van 2,5qmm kan gebruikt worden, echter ben voorzichtig aan de kleine printkroonsteentjes van de STC1000. Deze draad is vrij stug. De lasklemmen zijn prima. Beter als kroonsteentjes.

joosting87

Citaat van: abroeders op 04-11-2015  13:12 uDe spoelspanning van 230VAC heb je nodig voor het aansturen van het relais. De contacten zijn voor de schakeluitgangen en dienen inderdaad ook geschikt te zijn voor 230V met een aantal ampere's. Als je een goed relais hebt van een ampere of 8 à 10 dan kan je daar probleemloos een koelkast mee schakelen, een koelkast verbruikt maar 1 ampere of zelfs minder. Het probleem met (sommige) STC's is dat de relais ondanks dat de contacten een 10A rating hebben door de piekstromen van het inschakelen van de koelkast kunnen inbranden.

Installatiedraad van 2,5qmm kan gebruikt worden, echter ben voorzichtig aan de kleine printkroonsteentjes van de STC1000. Deze draad is vrij stug. De lasklemmen zijn prima. Beter als kroonsteentjes.

Dank. Beide voorgestelde relais kunnen dus gebruikt worden. Dan ga ik eens kijken of ik die kan bestellen. Er tussen monteren is eenvoudig zoals ik zag in het document.  :groots: :groots:

joosting87

Citaat van: joosting87 op 04-11-2015  13:14 uDank. Beide voorgestelde relais kunnen dus gebruikt worden. Dan ga ik eens kijken of ik die kan bestellen. Er tussen monteren is eenvoudig zoals ik zag in het document.  :groots: :groots:

Citaat van: abroeders op 04-11-2015  13:12 uDe spoelspanning van 230VAC heb je nodig voor het aansturen van het relais. De contacten zijn voor de schakeluitgangen en dienen inderdaad ook geschikt te zijn voor 230V met een aantal ampere's. Als je een goed relais hebt van een ampere of 8 à 10 dan kan je daar probleemloos een koelkast mee schakelen, een koelkast verbruikt maar 1 ampere of zelfs minder. Het probleem met (sommige) STC's is dat de relais ondanks dat de contacten een 10A rating hebben door de piekstromen van het inschakelen van de koelkast kunnen inbranden.

Installatiedraad van 2,5qmm kan gebruikt worden, echter ben voorzichtig aan de kleine printkroonsteentjes van de STC1000. Deze draad is vrij stug. De lasklemmen zijn prima. Beter als kroonsteentjes.


ABroeders, nog een vraag  :nut:: in je post bij PID regelaar had je dit relais gezet: http://www.ebay.com/itm/181803791709 kan ik deze ook gebruiken?

EDIT: excuses, laat maar. Niet goed gekeken.... >:(   --> Is dit wat: http://www.ebay.com/itm/1pcs-24V-380V-25A-SSR-25AA-Solid-State-Relay-Module-80-250VAC-AC-AC-/311370281363?hash=item487f1d7193:g:rYMAAOSwl8NVZ7rY

abroeders

Citaat van: joosting87 op 04-11-2015  14:27 uABroeders, nog een vraag  :nut:: in je post bij PID regelaar had je dit relais gezet: http://www.ebay.com/itm/181803791709 kan ik deze ook gebruiken?

EDIT: excuses, laat maar. Niet goed gekeken.... >:(   --> Is dit wat: http://www.ebay.com/itm/1pcs-24V-380V-25A-SSR-25AA-Solid-State-Relay-Module-80-250VAC-AC-AC-/311370281363?hash=item487f1d7193:g:rYMAAOSwl8NVZ7rY

De tweede zou je kunnen gebruiken, echter heeft een SSR wel wat warmteontwikkeling. Omdat je met een STC1000 niet echt pulserend gaat sturen (wat je met een PID regelaar wel kan/zou doen) is een SSR niet nodig.

joosting87

Citaat van: abroeders op 04-11-2015  15:20 uDe tweede zou je kunnen gebruiken, echter heeft een SSR wel wat warmteontwikkeling. Omdat je met een STC1000 niet echt pulserend gaat sturen (wat je met een PID regelaar wel kan/zou doen) is een SSR niet nodig.

Ah oke. Ik heb een tijdje naar relais gekeken op ebay, maar er staan er zooooveel haha.  ::)

Bvk1983

Citaat van: j.heesters3 op 04-11-2015  09:23 uBedankt allemaal voor de hulp. Heb zelf ook nog een tip, indien er nog meer brouwers een kastje willen maken. De geaarde stopcontacten inclusief een enkel raam zijn nu te koop bij de Action voor het luttele bedrag van €1,49. Dat houdt de kosten van het kastje behoorlijk laag. Dan ben je voor het schakelmateriaal net €3,00 kwijt.

Die moest ik nog kopen. Bedankt voor de tip.

j.heesters3

Vandaag mijn stc 1000 besteld. De rest van het materiaal heb ik al. Nu nog een net omhulsel maken en ik kan mijn oude koelkast in mijn berghok als gistingskast gebruiken. Oh ja besteld via Aliexpress voor iets meer als € 14.00. Wel gekeken naar een leverancier met goede feedback. Simpel via Ideal. Bedankt voor alle tips.

Jos

ThomasM

Citaat van: abroeders op 04-11-2015  15:20 uDe tweede zou je kunnen gebruiken, echter heeft een SSR wel wat warmteontwikkeling. Omdat je met een STC1000 niet echt pulserend gaat sturen (wat je met een PID regelaar wel kan/zou doen) is een SSR niet nodig.

Nooit mis om een SSR tussen te plaatsen. Het kost niets en geeft wel 100% zekerheid. Die stc1000's zijn niet altijd even betrouwbaar en (al is dit een gok) zijn wellicht de relais in de stc1000 niet bestand tegen veel amperes?

j.heesters3

Citaat van: j.heesters3 op 05-11-2015  15:13 uVandaag mijn stc 1000 besteld. De rest van het materiaal heb ik al. Nu nog een net omhulsel maken en ik kan mijn oude koelkast in mijn berghok als gistingskast gebruiken. Oh ja besteld via Aliexpress voor iets meer als € 14.00. Wel gekeken naar een leverancier met goede feedback. Simpel via Ideal. Bedankt voor alle tips.

Jos

Vandaag mijn STC 1000 binnengekregen met de post. Dus binnen 8 dagen. Nu nog mijn kastje maken. Nog een tip. Morgen is er bij de Aldi een insteekstopcontact te koop voor € 7,99. Stopcontact is voorzien van 2 USB laadpunten.

Jos

j.heesters3

Heb vandaag twee Vemer HT NTC-2P3D thermostaten met bijpassende sensoren gekregen. Heeft iemand ervaring met deze apparaten?


Jos

Tjardo



Ik heb net twee van deze SSR's bestelt, misschien een domme vraag maar heeft iemand een idee welke draad waar aan te sluiten??

David Steeman

Deze is prima geschikt en in grote hoeveelheden en niet duur te vinden op eBay.

Er zijn 2 kanten aan het SSR: de aansturing ("input", pennen 3 en 4) en de uitgang (pennen 1 en 2).

Aansluiting 3 en 4 zijn voor de aansturing van de SSR (daarom gemarkeerd als "input"), als je hier 230V wisselspanning op zet dan schakelt hij. Dat zal je ook zien aan de rode LED die aangaat. Kan je zo testen met een 230V stekkersnoer over de pennen. Je neemt dus een 230V toevoer, sluit één kant (de blauwe ader oftwel de neuter) aan op pen 4, en de andere ader (de bruine oftwel de fase) laat je via het relais in de STC-1000 naar pen 3 van het SSR lopen. Als nu de STC-1000 schakelt zal deze de fase aan het SSR koppelen, neuter heeft die altijd, dus het SSR gaat aan.

Aan de uitgang neem je een 230V toevoer, je sluit de blauwe draad (neuter) aan op een pen van de wandcontactdoos, de andere (bruine) ader (de fase) hang je aan pen 1 van het SSR en dan van pen 2 ga je naar de andere pen van de wandcontactdoos. Je wandcontactdoos heeft nu permanent neuter, en de fase wordt geschakeld door de SSR (die op zijn beurt wordt aangestuurd door de STC-1000).

Op de wandcontactdoos kan je nu ofwel de koeling ofwel de verwarming aansluiten. Hangt ervan af welke relais van de STC-1000 je gebruikt voor de aansturing van het SSR.

Ik hoop dat het zo wat duidelijk is :-) Be safe.

Tjardo

Duidelijk, bedankt waaslandwolf!

Jeltuh

Voor de medelezers, let op dat je input en output AC zijn. Er zijn verscheidene versies te krijgen namelijk.

Markiej87

Als ik het dus goed begrijp komt die SSR "tussen" de draadjes die van poort 7 en 8 van je STC naar het stopcontact van je koelkast lopen (mits je hem aan de koele kant wilt koppelen)? En zo'n ding voorkomt dus dat het (10A beperkte) relais van de STC doorbrandt?

Moeten deze niet gekoeld worden?

Neetje

Citaat van: Markiej87 op 26-11-2015  18:52 uAls ik het dus goed begrijp komt die SSR "tussen" de draadjes die van poort 7 en 8 van je STC naar het stopcontact van je koelkast lopen (mits je hem aan de koele kant wilt koppelen)? En zo'n ding voorkomt dus dat het (10A beperkte) relais van de STC doorbrandt?

Moeten deze niet gekoeld worden?

Denk dat je het niet begrepen hebt. De SSR schakelt on/off tussen het net en het stopcontact voor de koelkast. (aparte kring).

Markiej87

En het relais van de STC stuurt dan weer dat ding aan of wat?

Neetje

Citaat van: Markiej87 op 26-11-2015  22:33 uEn het relais van de STC stuurt dan weer dat ding aan of wat?

Yep. Zodra de STC schakelt om te koelen, gaat de stroom lopen over een zijde van de SSR. Zodra de stroom loopt werkt de SSR als een relais.
Lijkt dus een beetje op een relais (STC) dat een ander relais (SSR) inschakelt.

Markiej87

Okee, bedankt! En koelen is niet nodig?

j.heesters3

Vandaag bij de Action een inbouwstopcontact gezien met daarbij 2 usb poorten voo €6,99. Uitstekend om in je STC regelkastje te bouwen.

j.heesters3

Citaat van: j.heesters3 op 27-11-2015  14:21 uVandaag bij de Action een inbouwstopcontact gezien met daarbij 2 usb poorten voo €6,99. Uitsttekend om in je STC regelkastje te bouwen.

Heb geprobeerd een foto te uploaden maar op de een of andere manier ( en misschien ben ik niet slim genoeg) lukte dat niet.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.