STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

McMelloW

Citaat van: Jeltuh op 06-03-2015  13:38 u@Jdeckers je zoekt een aansluitschema?
Op deze link staat een duidelijk en uitgebreide handleiding van de STC-1000

Veel succes

bosz

Weet niet of het je helpt, maar hier een foto van de binnenkant van mijn kastje waar ik de STC-1000 ingebouwd heb.


bierhenkie

Citaat van: Gunnar op 09-06-2015  03:49 uHallo allemaal!

A new kid in town  - nou ja, nieuw .. ik loop tegen de 60. Ik ben me aan het inlezen in dit fantastische forum, en vast van plan zelf te gaan brouwen. Dus binnenkort naar bijv. de Brouwmarkt voor een goede uitrusting, en ik wil alvast beginnen om naar jullie aanwijzingen van de oude koelkast een vergistingskast te maken .De STC-1000 is besteld. Maar over het inbouwen van een 230V gloeilamp ben ik minder enthouiast.

Daarom wilde ik jullie vragen wat jullie van het volgende alternatief vinden: ik wil een 12 V reisföhntje inbouwen. Bij de autoshop of eBay te koop voor nauwelijks meer dan een tientje (en een 230 V - 12 V adapterstekker kost minder dan de helft). Met twee kabelbinders bevestigd aan het onderste koelkastrooster, föhntje ingeschakeld op de lage stand et voila!

De voordelen die ik zie: geringe kosten, eenvoudigste montage, vanwege het dunne snoertje hoef ik niet eens te boren, een plank inbouwen is ook overbodig want licht geeft het niet. ik heb geen slecht te verkrijgen en kwetsbare gloeilampen meer nodig en de ventilator is al ingebouwd,

De nadelen zie ik waarschijnlijk pas in de praktijk. Reden genoeg om nog even te wachten met knutselen en jullie commentaar te vragen. Alvast bedankt en een hartelijke groet uit het Luxemburgse.

Gunnar
Mij is destijds het gebruik van een föhn afgeraden omdat de temperatuur te ver zou doorschieten.

Goed alternatief is een ceramic heater. Zie afbeelding. Via ebay om de dierenwinkel te koop.

Die dingen geven wel warmte, maar geen licht.

Erik Z

Citaat van: Gunnar op 09-06-2015  03:49 uDaarom wilde ik jullie vragen wat jullie van het volgende alternatief vinden: ik wil een 12V reisföhntje inbouwen. Bij de autoshop of eBay te koop voor nauwelijks meer dan een tientje (en een 230V-12V adapterstekker kost minder dan de helft). Met twee kabelbinders bevestigd aan het onderste koelkastrooster, föhntje ingeschakeld op de lage stand et voila!


Ik had zo'n ding gekocht en wilde het aansluiten op een 12 V STC. Ik heb het echter nooit werkend gekregen omdat ik geen goede voeding kon vinden.

Snor

Vandaag de STC-1000 ingebouwd. En nog netjes ook (vind ik zelf  :)).
Alleen begin ik nu te twijfelen of ik de goede STC-1000 heb. Op het kastje staat: Power supply 110-220 VAC 50 Hz / 60 Hz.
Technici, please, stel me gerust!

Anton

Citaat van: Snor op 28-08-2015  22:11 uVandaag de STC-1000 ingebouwd. En nog netjes ook (vind ik zelf  :)).
Alleen begin ik nu te twijfelen of ik de goede STC-1000 heb. Op het kastje staat: Power supply 110-220 VAC 50 Hz / 60 Hz.
Technici, please, stel me gerust!

Is prima te gebruiken.

Snor

Dank Anton, voor je snelle reactie. Dan ga ik nu met een gerust hart mijn tweede kastje inbouwen.
Overigens heb ik twee koelkasten op elkaar staan. Daar weer bovenop komen de regelkastjes.
Dan is de draad van de sonde niet lang genoeg voor de onderste koelkast. Kan ik die draad straffeloos verlengen?
bijv. met luidsprekersnoer en isolatietape?

fcevering01

Het zou geen probleem moeten zijn om de kabels iets te verlengen. Wel even de verbindingen solderen om de afwijking zo klein mogelijk te houden.

_M_M_

Citaat van: Snor op 28-08-2015  23:48 uDank Anton, voor je snelle reactie. Dan ga ik nu met een gerust hart mijn tweede kastje inbouwen.
Overigens heb ik twee koelkasten op elkaar staan. Daar weer bovenop komen de regelkastjes.
Dan is de draad van de sonde niet lang genoeg voor de onderste koelkast. Kan ik die draad straffeloos verlengen?
bijv. met luidsprekersnoer en isolatietape?
Ja moet geen probleem zijn.. Maar ik zou het solderen en een krimpkousje omheen doen om het ook waterdicht te maken

Snor

Dank!
Wat een heerlijk forum!
Steeds prompte antwoorden!

Pimmels

Ik zou hem na verlengen wel even her-ijken...
Sensor in ijswater hangen en F4 op nul stellen als ik het me goed herinner.

Snor


Snor

Vanavond STC-1000 uitgetest. Mooi spul.
Het kostte wel even wat tijd voordat ik het menu van dat ding goed door had.
Heb daarom de zaak op een A-4tje gezet, geseald, en op mijn vergistingskast gelegd.
Wellicht handig voor "nieuwe" gebruikers van de STC-1000.
Hierbij een kopie:


STC-1000 menu


F1:   Instellen van de gewenste vergistingstemperatuur.

Houd de S-knop ingedrukt, totdat F1 verschijnt. Laat nu de S-knop los.
Met de pijltjestoetsen kun je nu de menu's F1 tot F4 doorlopen.

Als F1 verschijnt, houd dan de S-knop ingedrukt, en bepaal met de pijltjestoetsen de gewenste vergistingstemperatuur. Als je die hebt ingesteld, laat je de S-knop los, en drukt op de aan/uit-knop om je keuze vast te leggen.
Doe je dat laatste niet, dan zal de STC-1000 je instelling NIET bewaren!


F2:   Instellen van de marge. (Differential)

   Als je bijvoorbeeld de vergistingstemperatuur hebt ingesteld op 18 graden,
en de temperatuur wordt 18,1 graden, dan zou de STC-1000 de koeling inschakelen. Bij dergelijke kleine temperatuurschommelingen willen we dat niet. De STC-1000 wordt dan overactief! Daarom stellen we een marge in van bijv. 0,5 graden. De STC-1000 komt dan pas in actie bij 18,5 graden (hij gaat koelen) en bij 17,5 graden (hij gaat verwarmen).
Deze marge stel je in onder het menu F2. (Werkwijze als bij F1 omschreven.)


F3:   Afkoeling een aantal minuten uitstellen.

Als de koeling te vaak moet inschakelen is dat schadelijk voor de compressor van de koelkast. Om schade te voorkomen kun je onder F3 het aantal minuten instellen, dat de koelkast moet wachten, voordat hij begint te koelen. (bijvoorbeeld 5 minuten).
Raak dus niet in paniek als de temperatuur oploopt en de koeling slaat niet meteen aan! Dat heb je bij F3 bewust ingesteld! (Werkwijze als bij F1 omschreven)


F4:   Kalibreren van de temperatuursensor.

Het is gewenst dat de sensor de juiste temperatuur aangeeft. Dat is niet altijd het geval. Daarom moet je de STC-1000 hierop testen, voordat je hem voor het eerst gaat gebruiken.
Doe wat ijsklontjes in een beker met water en laat 5 minuten staan. Dompel nu de sensor in dit mengsel van smeltend ijs en water. De aangegeven temperatuur moet nu exact 0,0 graden zijn.
Wijkt de temperatuur af, dan kun je dat in F4 corrigeren. (Werkwijze als bij F1 omschreven)

N.B.:   Als de STC-1000 in bedrijf is, kun je met "pijl omhoog" de ingestelde vergistingstemperatuur oproepen. Met "pijl omlaag" de ingestelde marge.

Sander van Dijk

Even een vraagje. Weet iemand of je met de relais van een STC-1000 ook 12V DC kunt schakelen? Je hebt wel STC-1000 van 12V, maar dat gaat over de voeding van de STC-1000 zelf. Want ik zie dan bij de omschrijving wel gewoon staan output: Relay contact capacity: Cool 10A/250V AC ; Heat 10A/250V AC.
 
 

bosz

Citaat van: Sander van Dijk op 02-09-2015  12:19 uEven een vraagje. Weet iemand of je met de relais van een STC-1000 ook 12V DC kunt schakelen? Je hebt wel STC-1000 van 12V, maar dat gaat over de voeding van de STC-1000 zelf. Want ik zie dan bij de omschrijving wel gewoon staan output: Relay contact capacity: Cool 10A/250V AC ; Heat 10A/250V AC.
Ja volgens mij kan dat. De uitgangen van de STC-1000 zijn niets meer dan de uitgangen van een relais (het is een schakelaar die open of dicht staat). De waardes in de specificaties is wat er maximaal met die uitgangen geschakeld kan worden. Bij een stroom groter dan 10A zullen de contactpunten van het relais samensmelten en bij een voltage van meer dan 250V heb je kans dat er een spanningsboog in het relais ontstaat.

Sander van Dijk

Citaat van: bosz op 02-09-2015  13:16 uJa volgens mij kan dat. De uitgangen van de STC-1000 zijn niets meer dan de uitgangen van een relais (het is een schakelaar die open of dicht staat). De waardes in de specificaties is wat er maximaal met die uitgangen geschakeld kan worden. Bij een stroom groter dan 10A zullen de contactpunten van het relais samensmelten en bij een voltage van meer dan 250V heb je kans dat er een spanningsboog in het relais ontstaat.

Top! bedankt. Ik dacht het misschien een probleem kon zijn, omdat deze relais te veel weerstand zouden geven o.i.d, maar dan kan ik het gewoon doen zoals ik in gedachten had.

_M_M_

Het moet niets uitmaken.. Het maximale schakelbaar vermogen is (P=UxI) 250V x 10A =2500W.
Het alles wat daar onder valt is dus geen probleem.

Pim

Citaat van: _M_M_ op 02-09-2015  14:04 uHet moet niets uitmaken.. Het maximale schakelbaar vermogen is (P=UxI) 250V x 10A =2500W.
Het alles wat daar onder valt is dus geen probleem.
Zo werkt het dus niet !

Dan zou je bij 12v dus een dikke 200A kunnen schakelen  :nut:

10A is echt het maximum, ook bij 12v. Verder zal het ook nog afhangen van de kwaliteit van de relais-contacten hoe vaak die 10A geschakeld kan worden. Zelf zou ik er niet meer dan 5 tot 6A mee willen schakelen. Indien meer nodig is dan zou ik er een extra relais met zwaardere contacten of een SSR tussen zetten.

_M_M_

Citaat van: Pim op 02-09-2015  14:13 uZo werkt het dus niet !

Dan zou je bij 12v dus een dikke 200A kunnen schakelen  :nut:

10A is echt het maximum, ook bij 12v. Verder zal het ook nog afhangen van de kwaliteit van de relais-contacten hoe vaak die 10A geschakeld kan worden. Zelf zou ik er niet meer dan 5 tot 6A mee willen schakelen. Indien meer nodig is dan zou ik er een extra relais met zwaardere contacten of een SSR tussen zetten.
Klopt, maar ik ga er gemakshalve even van uit dat iedereen die op dit forum rond dwaalt wel kan begrijpen dat je geen 12v, 200A op dat kastje kunt zetten.. Maar de maximaal toelaatbare stroom sterkte is dus 10A , laten we dat voorop stellen.. En de maximaal toelaatbare spanning is 250V. Dus 12V,10A (120W) is het maximale vermogen op 12V.

Pim

Citaat van: _M_M_ op 02-09-2015  14:21 uKlopt, maar ik ga er gemakshalve even van uit dat iedereen die op dit forum rond dwaalt wel kan begrijpen dat je geen 12v, 200A op dat kastje kunt zetten..
Gevaarlijk uitgangspunt want het zijn hier bierbrouwers met daartussen slechts enkele techneuten  >:D

_M_M_

Citaat van: Pim op 02-09-2015  14:27 uGevaarlijk uitgangspunt want het zijn hier bierbrouwers met daartussen slechts enkele techneuten  >:D
Zeker waar..Lijkt me trouwens een mooi effect om te zien... 12V en 200A [emoji16]

Sander van Dijk

Citaat van: Pim op 02-09-2015  14:13 u10A is echt het maximum, ook bij 12v. Verder zal het ook nog afhangen van de kwaliteit van de relais-contacten hoe vaak die 10A geschakeld kan worden. Zelf zou ik er niet meer dan 5 tot 6A mee willen schakelen. Indien meer nodig is dan zou ik er een extra relais met zwaardere contacten of een SSR tussen zetten.

Ik wist wel dat 10A het maximum was :)   Ik wil 2 peltier elementen van 12V 60 watt gaan schakelen, is dus 10A. In theorie zou dit moeten lukken met een STC-1000, maar ik ga daar wel een SSR tussen zetten.

bosz

Ik ben het absoluut eens met Pim. 10A is het maximaal toelaatbare (en dus 120W op 12V). Maar aangezien het goedkoop chinees spul is (wat overigens niet wil zeggen dat het niet goed werkt) zou ik de grenzen van de specificaties niet op gaan zoeken. Dan liever een externe zwaarder relais. Je moet er ook rekening mee houden dat tijdens het inschakelen de piekstroom wel eens iets hoger zou kunnen zijn, dus blijf ruim onder die 10A.

Flogiston

Citaat van: Snor op 31-08-2015  00:35 uRaak dus niet in paniek als de temperatuur oploopt en de koeling slaat niet meteen aan! Dat heb je bij F3 bewust ingesteld! (Werkwijze als bij F1 omschreven)

Staat het zo ook op jouw A4-tje?  ;D

hans100w

Citaat van: Sander van Dijk op 02-09-2015  14:38 uIk wist wel dat 10A het maximum was :)   Ik wil 2 peltier elementen van 12V 60 watt gaan schakelen, is dus 10A. In theorie zou dit moeten lukken met een STC-1000, maar ik ga daar wel een SSR tussen zetten.

 :pasop: Let wel: peltier elementen werken op gelijkspanning, en een SSR werkt alleen met wisselspanning, dus dat gaat niet werken.  :pasop:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.