STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Burgers en Bier

Ik ben ook het befaamde superbeun kastje aan het bouwen. Ik loop evenals een paar van onze collega´s aan tegen problemen met het aansluiten van de apparaat inbouwstekker. Een aantal posts hiervoor zie ik een post hoe dit aangesloten moet worden voor een soortgelijke inbouwstekker. Echter, ik vraag mij af hoe ik mijn inbouwstekker moet aansluiten. En ik vraag me ook af of dit zonder solderen kan.

Kan iemand mij op weg helpen? Zie ook het bijgesloten plaatje met de nummers. Vriendelijk dank!



Op 2, 7 en 8 kan ik zo'n klemmetje plaatsen. 1 is fase (stroom) en 3 is de nul (n). Op 2 sluit ik de aarde aan. 7 en 8 is de stroomdoorvoer naar de STC-1000, voor resp. de fase en de nul? Tot zover ben ik gekomen...

robmol

Dit plaatje is eerder in dit topic geplaatst. Volgens mij is dit de juiste manier van aansluiten.


hetspook








Zo na 2 jaar vergisten naast mij cv (gaat ook prima) toch eens tijd voor wat meer controle.

Ik heb nog een klein vraagje, kan ik een klein gat boren in de zijkant van mijn koelkast voor de bedrading?

Eric v B

Ja, je kunt een gat boren. Je moet alleen goed kijken dat er geen draden of leidingen lopen op de plek waar je gaat boren. Ik zou niet in de buurt van de thermostaat/lamp/deurschakelaar gaan boren.

bierhenkie

Dat dunne draadje gaat ook prima tussen het rubber. Warmte cq koudeverlies is minimaal.

hetspook

Citaat van: bierhenkie op 25-01-2015  13:47 uDat dunne draadje gaat ook prima tussen het rubber. Warmte cq koudeverlies is minimaal.
Snap ik maar het snoer voor 230 V voor het peertje zal wel een probleem geven.

Ik boor een gat onderaan in het midden, zijkant het lijkt me dat daar geen bedrading zit.

JanEric

Citaat van: hetspook op 25-01-2015  14:22 uSnap ik maar het snoer voor 230 V voor het peertje zal wel een probleem geven.

Ik boor een gat onderaan in het midden, zijkant het lijkt me dat daar geen bedrading zit.

Je kunt het snoer voor je gloeilamp ook door het afvoergaatje (zit meestal in de achterwand) proberen te wurmen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan.

hetspook

Zou ik tegen het licht aluminiumfolie over de lamp kunnen doen?
De lamp zit in een buiten behuizing

Henielma

Dat kan je doen maar dan gaat je gloeilamp maar iets van 15 minuten mee weet ik uit ervaring. Niet doen dus. De lamp kan zijn warmte niet kwijt een raakt oververhit en de gloeidraad gaat kapot. Het licht van een gloeilamp kan geen kwaad voor je bier. Spaarlampen (TL) bevatten veel UV licht en dat is slecht voor de hopsmaak.

Dirtbag

De beide koelkast die ik tot dusver heb aangepast hadden beiden een gaatje zoals dit:



Die is dan wel volgekakt met stopverf achtig materiaal. Zodra dat er uit is kan de thermostaat van de koelkast naar buiten en de bedrading van verwarming en sensor erdoor naar binnen. :)

db

RobW

Citaat van: hetspook op 25-01-2015  17:14 uZou ik tegen het licht aluminiumfolie over de lamp kunnen doen?
De lamp zit in een buiten behuizing

Je zou ook een terrarium warmtelamp kunnen gebruiken. Gloeilamp kan ook stuk gaan. Ikzelf zet na het brouwen het brouwsel weg en na een week kijk ik weer eens hoe het er mee gaat. Als in de tussentijd de gloeilamp doorbrand is dat niet echt handig. Gebruik dan ook al weer lang deze:


hetspook

Zat zelf te denken om gewoon een 2e lamp er naast te zetten kleine kans dat ze samen kapot gaan.

(Heb een heel pak gloeilampen aangeschaft met oog op de toekomst)


Is het echt geen probleem dat licht van een gloeilamp?

hobbybob

Citaat van: hetspook op 27-01-2015  14:31 uZat zelf te denken om gewoon een 2e lamp er naast te zetten kleine kans dat ze samen kapot gaan.

(Heb een heel pak gloeilampen aangeschaft met oog op de toekomst)


Is het echt geen probleem dat licht van een gloeilamp?


Nee geen probleem

Stroy

Misschien een ideetje ik heb een STC-1000
Maar ook een UT-200 die UT-200 staat geschakeld
Met de verwarming en koeling zo om het doorschieten van de
Temperatuur te voorkomen.

Sint Maarten

Citaat van: robmol op 02-01-2015  18:45 uDat printje is een extra relais die ik gebruik voor de koelkast om de inschakelstroom op te vangen. Is waarschijnlijk niet echt heel hard nodig maar ik had ergens gelezen dat de kwaliteit van de relais in de STC-1000 niet heel denderend is. Dit was mijn bestellijst bij Conrad:

Aantal      Artikelnr. Artikelomschrijving
-------------------------------------------------------------------
         1 ST  x    140399 LED-signaallamp 230V gn AD16-22DS/230V/G
         1 ST  x    140397 LED-signaallamp 230V rd AD16-22DS/230V/R
         1 ST  x    140400 LED-signaallamp 230V bw AD16-22DS/230V/B
         1 ST  x    740246 Miniatuurkoppelingsdoos typ J FE CUNI zw
         1 ST  x    740158 Miniatuurstekker type J FE-CUNI zwart
         1 ST  x    624008 Veiligheidswandcontactdoos blauw
         1 ST  x    624009 Veiligheidswandcontactdoos rood
         1 ST  x    534360 Uni. behuizing IP65 RP1285 186X146X75
         1 ST  x    503334 Printplaat relais 230VAC
         1 PAK x    524078 Kleine zekering 5x20mm traag 10,0A
         1 ST  x    736709 Inbouw apparaatstekker

Waarvoor dient de 503334 Printplaat relais 230VAC eigenlijk? En wat doet dit precies?

Brouwers

Er zijn gevallen bekend dat de relais gaan plakken van de STC-1000 om dat de start stroom van de koelkast even hoger is dan 10 A. Hierdoor kunnen de contactpunten van het relais beetje smelten en aan elkaar gaan plakken. Dit andere relais is voor 16 A ipv 10 waardoor plakken minder snel zal voorkomen.
Ik denk dat het niet nodig is om zwaardere relais aan te schaffen, aantal gevallen van plakkende relais is beperkt waardoor ik de kans hoger acht dat het lag aan de Chinese kwaliteitscontrole dan aan de opstart stroom van de koelkast. Ook kost 1 relais bijna net zoveel als een STC-1000.

JDeckers

Ben zelf ook bezig met een kastje te maken.
Vond het toch een fijn idee om zo'n relais aan te schaffen, al was het maar om niet weer enkele weken te moeten wachten op een nieuwe STC-1000. Wellicht is zo'n relais overbodig dus, maar nu ik hem toch al heb vroeg ik me af hoe ik die moet aansluiten.
Welke draden gaan in de CO, NC en NO aansluitingen op het relais? Op de afbeelding is het voor mij helaas net niet goed zichtbaar.

Dank voor jullie hulp alvast!

Dirtbag

Je kunt natuurlijk ook gewoon altijd een STC 1000 op voorraad houden ;)

Ik heb er op dit moment 3 in gebruik. Vergistingskoelkast, koelkast waar kaas in ligt te rijpen en eentje die de temperatuur regelt in een aquarium met 2 x 300 watt verwarmingsstaaf (dit voorkomt dat 1 van beide staven eerder schakelt als de ander en daardoor te lang nodig heeft om het water op te warmen.) Bij voorkeur heb ik gewoon een STC op voorraad ;)

db

JDeckers

Inderdaad een goed idee om zo'n STC op voorraad te hebben. Wellicht dat er ooit ook nog een tweede vergistingskast komt en dan is ie ook weer te gebruiken.
Blijft het nog steeds dat ik (ook) al zo'n relais heb liggen die ik graag aan wil sluiten, dus als iemand me daar mee kan helpen zou dat fijn zijn. Al is het maar om weer iets te leren. :D

njitsver

Hier ook altijd eentje op reserve. Je weet maar nooit. En voor de prijs moet je zo een reserve niet laten vind ik  :)

Jeltuh

@Jdeckers je zoekt een aansluitschema?

JDeckers


Gunnar

Hallo allemaal!

A new kid in town  - nou ja, nieuw .. ik loop tegen de 60. Ik ben me aan het inlezen in dit fantastische forum, en vast van plan zelf te gaan brouwen. Dus binnenkort naar bijv. de Brouwmarkt voor een goede uitrusting, en ik wil alvast beginnen om naar jullie aanwijzingen van de oude koelkast een vergistingskast te maken .De STC-1000 is besteld. Maar over het inbouwen van een 230V gloeilamp ben ik minder enthouiast.

Daarom wilde ik jullie vragen wat jullie van het volgende alternatief vinden: ik wil een 12 V reisföhntje inbouwen. Bij de autoshop of eBay te koop voor nauwelijks meer dan een tientje (en een 230 V - 12 V adapterstekker kost minder dan de helft). Met twee kabelbinders bevestigd aan het onderste koelkastrooster, föhntje ingeschakeld op de lage stand et voila!

De voordelen die ik zie: geringe kosten, eenvoudigste montage, vanwege het dunne snoertje hoef ik niet eens te boren, een plank inbouwen is ook overbodig want licht geeft het niet. ik heb geen slecht te verkrijgen en kwetsbare gloeilampen meer nodig en de ventilator is al ingebouwd,

De nadelen zie ik waarschijnlijk pas in de praktijk. Reden genoeg om nog even te wachten met knutselen en jullie commentaar te vragen. Alvast bedankt en een hartelijke groet uit het Luxemburgse.

Gunnar

Brouwers

Welkom Gunnar,

Wat zie precies niet zitten aan de gloeilamp verwarming? Het is een redelijk effectieve en goedkope methode. Enige nadeel is dat gloeilampen steeds lastiger aan te komen zijn in de toekomst.

Tot voor kort gebruikte ik ook een gloeilamp met volle tevredenheid. Omdat de gloeilampen teveel ruimte in beslag namen ben ik zelf overgestapt op warmtedraad voor terrariums. Kostte 20 inclusief verzendkosten. Voordeel van dit is dat het vermogen redelijk laag is met 50W. In principe was de 25 w voldoende geweest maar omdat mijn kast in een schuurtje staat is het toch wel fijn om iets meer vermogen te hebben.

Zo'n reisfohn is toch al gauw 150-200 W. Dat is eigenlijk sterker dan gewenst. Kans bestaat dat bij opwarming de temperatuur iedere keer doorschiet. Al verwacht ik dat het in realiteit wel mee zal vallen (hooguit paar tienden graad). Verder weet ik niet wat de inschakelstroom is van zo'n ding is. als dit in de buurt van de 10 A komt bestaat het risico dat je relais gaat plakken. Maar je kunt het proberen, zo duur zijn zo nu ook weer niet.

HermanH

Citaat van: Brouwers op 09-06-2015  07:31 u.......als dit in de buurt van de 10 A komt bestaat het risico dat je relais gaat plakken.
Ik werk ook met "externe" relais van 16 A en over de schakelcontacten ervan een condensator en een weerstand in serie. (condenstor is 100 nF en 310 Volt, weerstand is 58 Ohm) Ik persoonlijk denk dat als je zo'n condensator en weerstand over de klemmen 5/6 en 7/8 van de STC-1000 zet er al heel wat minder kans is dat de relais gaan plakken omdat er geen vonkvorming meer is...   :idea:  Condensator mag naar het schijnt hoger zijn in voltage (> 400 Volt), doch ik heb nog geen problemen ondervonden met mijn "opzet".


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.