STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

duonra

Ja, gelukkig het doet het.

Was wel even schrikken zeg.

tjleet


Puck

Op dit moment ben ik bezig om het kastje te maken voor de STC-1000. Is het nodig/verstandig om luchtgaten te boren of een pc fan te installeren? Hoe warm wordt het kastje? Ik had iets gelezen over een plakkende relais. Dit lijkt mij het gevolg van oververhitting.

Thamerdal

Een fan is niet nodig, maar ik zou wel kiezen voor wat ventilatie gaatjes...

Puck

ok bedankt, dan boor ik een mooi raster.

duonra

Ik heb een houten kastje ( 20 x 20 x 25) gemaakt waarvan de achterkant open is. Een dwarshout - 10 cm hoog - op de achterkant gemonteerd waarin ik de gaten voor de voeding, sensor, koeling en warmte heb geboord. Geen warmte-ontwikkeling.

Dave G.

Ook in een van betonplex kastje gebouwd, boven gewoon een opening gelaten voor koeling...


Vik75

Grrrrr....

Nu dacht ik wel handig te zijn met electra en het aansluiten van draadjes maar helaas.

Ik heb van de week mijn spulletjes binnen gehad van conrad om mijn stc 1000 in te bouwen en aan te sluiten. Daarbij heb ik een mooie aansluiting met zekering en schakelaar gekocht net zo een als I-Love_ipa.

Aan dat ding zitten zoveel polen dat ik niet meer weet waar ik wat aan moet sluiten.
Help kan iemand helpen welke kabel waar moet zitten.

Hieronder wat foto's



Gerlachus

Vandaag de gekregen koelkast in de brouwerij gezet. Thermostaat was kapot dus een ideaal exemplaar om te voorzien van de STC-1000 (en om moeilijk te doen over het ontbreken van een thermostaat...  ;))





Rechtboven binnenin zit het stopcontact voor het heatertje (400 W) onderin. De temperatuursensor hangt nog vrij, ik moet nog kijken of die op het vat moet of niet.
Perfect model van RVS, koelt en warmt als een dulle!

Brouwers

Citaat van: Vik75 op 09-10-2014  15:13 uGrrrrr....

Nu dacht ik wel handig te zijn met electra en het aansluiten van draadjes maar helaas.

Ik heb van de week mijn spulletjes binnen gehad van conrad om mijn stc 1000 in te bouwen en aan te sluiten. Daarbij heb ik een mooie aansluiting met zekering en schakelaar gekocht net zo een als I-Love_ipa.

Aan dat ding zitten zoveel polen dat ik niet meer weet waar ik wat aan moet sluiten.
Help kan iemand helpen welke kabel waar moet zitten.

Hieronder wat foto's




Beste Vik,

ik heb bijna dezelfde. Punt is dat je de stroom aansluiting moet doorlussen naar de schakelaar. Ik heb het zo aangesloten:



Het kan zijn dat je schakelaar iets anders werkt, maar aangezien de mijne er heel veel op lijkt (aansluitpunt is een kwartslag gedraaid) zal deze ook wel zo werken. Beste wat je kunt doen is even met een multimeter cotroleren.


CiteerRechtboven binnenin zit het stopcontact voor het heatertje (400W) onderin
Ben je niet bang dat 400 W niet een beetje overkill is voor verwarming? De meeste brouwers verwarmen met een 25-40 Watt gloeilamp. Kans lijkt mij aannemelijk dat je ook nog last krijgt van overshoot met zo'n zware verwarming.

Gerlachus

Klopt, overshoot is er zeker want dat ding dampt ook nog even na. Ik moet er dus een regelaar inbouwen waarmee ik het vermogen kan regelen. Alleen is zo'n kacheltje ideaal vanwege de behuizing, thermische beveiliging (thermostaat en clixon) en bevestiging. Dus die 400 W brengen we nog omlaag.

glaasjebier

Op de STC-1000 staat "Sensor down-lead and power wire should be kept a proper distance". Ik zie op diverse foto's de sensor-draden meteen langs de stroomdraad lopen (vooral daar waar de snoeren het kastje in/uit gaan). Heeft iemand hier problemen mee ondervonden? Vreemde afwijkingen / storingen? Ik kan me voorstellen dat het de nodige problemen kan veroorzaken?

bierhenkie

Citaat van: glaasjebier op 08-11-2014  00:08 uOp de STC-1000 staat "Sensor down-lead and power wire should be kept a proper distance". Ik zie op diverse foto's de sensor-draden meteen langs de stroomdraad lopen (vooral daar waar de snoeren het kastje in/uit gaan). Heeft iemand hier problemen mee ondervonden? Vreemde afwijkingen / storingen? Ik kan me voorstellen dat het de nodige problemen kan veroorzaken?
Zou kunnen ivm in- en uitschakel pieken. In de praktijk heb ik er nooit een probleem mee gehad.

Sint Maarten

Ook maar een STC besteld bij Alie. Nu pas kan het echte biermaken beginnen ;)  :proost:

Shaka

Ik vraag me af wat beter is, temperatuursensor op het vat of in het vat? Ik ga de STC gebruiken in een geïsoleerde kast in een koude omgeving en gebruik alleen een elektrisch kacheltje om te verwarmen. Ik vraag me af of het verstandig is om de sensor in het bier te stoppen, aangezien het langer duurt voor het bier om op te warmen en de omgevingstemperatuur inmiddels al veel warmer kan zijn, dan zal het bier te warm worden uiteindelijk. Een soort vertragingseffect. Als je de sensor op de tank plakt, dan houdt hij zich aan de omgevingstemperatuur. En zolang de omgevingstemperatuur goed is, zal het bier zich hier ook aan aanpassen.

Zie ik dit goed? Zijn er brouwers met ervaring op dit gebied?


tdp

Citaat van: Shaka op 12-12-2014  14:49 uIk vraag me af wat beter is, temperatuursensor op het vat of in het vat? Ik ga de STC gebruiken in een geïsoleerde kast in een koude omgeving en gebruik alleen een elektrisch kacheltje om te verwarmen. Ik vraag me af of het verstandig is om de sensor in het bier te stoppen, aangezien het langer duurt voor het bier om op te warmen en de omgevingstemperatuur inmiddels al veel warmer kan zijn, dan zal het bier te warm worden uiteindelijk. Een soort vertragingseffect. Als je de sensor op de tank plakt, dan houdt hij zich aan de omgevingstemperatuur. En zolang de omgevingstemperatuur goed is, zal het bier zich hier ook aan aanpassen.

Zie ik dit goed? Zijn er brouwers met ervaring op dit gebied?

Gewoon de sensor tegen het vergisitingsvat plaatsen, afgedekt met bijvoorbeeld een (schuur)sponsje. Er zal denk ik altijd wel een miniem verschil zitten in de temperatuur, maar dan praat je volgens mij over verschillen achter de komma. Ik zou het niet onnodig lastig maken :)

Groet,
de TDP

robmol

Ik heb mijn STC-1000 ingebouwd in dezelfde behuizing als mickey, dit is het resultaat:




wilfred3871

Ziet er erg strak uit. Als ik dit zo zie dan krijg ik het spontane idee om het ook zo te gaan maken. Een losse unit werkt natuurlijk ook wel, maar dit ziet er zooo veel beter uit.

Tom den Hollander

Robmol, heb je toevallig een bestellijstje?
Waar is dat kleine printje voor?
Groene lamp geeft aan dat de voeding is ingeschakeld?

robmol

Dat printje is een extra relais die ik gebruik voor de koelkast om de inschakelstroom op te vangen. Is waarschijnlijk niet echt heel hard nodig maar ik had ergens gelezen dat de kwaliteit van de relais in de STC-1000 niet heel denderend is. Dit was mijn bestellijst bij Conrad:

Aantal      Artikelnr. Artikelomschrijving
-------------------------------------------------------------------
         1 ST  x    140399 LED-signaallamp 230V gn AD16-22DS/230V/G
         1 ST  x    140397 LED-signaallamp 230V rd AD16-22DS/230V/R
         1 ST  x    140400 LED-signaallamp 230V bw AD16-22DS/230V/B
         1 ST  x    740246 Miniatuurkoppelingsdoos typ J FE CUNI zw
         1 ST  x    740158 Miniatuurstekker type J FE-CUNI zwart
         1 ST  x    624008 Veiligheidswandcontactdoos blauw
         1 ST  x    624009 Veiligheidswandcontactdoos rood
         1 ST  x    534360 Uni. behuizing IP65 RP1285 186X146X75
         1 ST  x    503334 Printplaat relais 230VAC
         1 PAK x    524078 Kleine zekering 5x20mm traag 10,0A
         1 ST  x    736709 Inbouw apparaatstekker

robmol

Groene lampje geeft inderdaad aan dat de boel ingeschakeld is  :D

Jacques

Citaat van: robmol op 02-01-2015  18:46 uGroene lampje geeft inderdaad aan dat de boel ingeschakeld is  :D

Dat zie je toch ook aan de display van de STC-1000...

Tom den Hollander

Ik was in de veronderstelling dat de STC-1000 intern voorzien was van ssrs maar er zitten dus normale relais in?

Brouwers

Citaat van: Tom den Hollander op 02-01-2015  22:17 uIk was in de veronderstelling dat de STC-1000 intern voorzien was van ssrs maar er zitten dus normale relais in?

Helaas zitten hier normale relais in. Deze kunnen dus ook gaan plakken wanneer de piekstroom te hoog wordt. Is al bij een enkeling voorgekomen. Weet niet of dit op de koeling of de verwarming was, maar het staat als het goed ergens in dit topic vermeld, het zijn 'maar' 28 pagina's  :P

Tom den Hollander

Aha.  Ik heb de STC-1000 al wel liggen.  Maar misschien dat ik toch maar wat ssr aanschaf en deze intern in de STC-1000 aansluit. AC SSR schakelt meestal bij de nuldoorgang en slijt daardoor ook minder. 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.