STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwers

Ik heb de mijne via dx.com besteld. Zoals altijd duurt het daar een week of 3/4 voor dat je hem binnen hebt. Voordeel daar is dat je meteen andere onderdelen kan mee bestellen zoals schakelaars, ventilator etc. Daarnaast zijn er geen verzendkosten, tot nu toe nog geen rekening van de Diane gehad en je kunt ze makkelijk contracteren (zitten in Hong Kong en spreken dus gewoon Engels). Helaas hebben ze me de verkeerde variant geleverd. Kreeg namelijk een 110V variant ipv 220V. Hopelijk sturen ze snel een nieuwe op zodat ik deze kan ombouwen naar 220V en er 2 heb ;).

Jacques

Citaat van: Jean-Pierre op 20-05-2014  16:58 uEr wordt hier wel vlot gesproken over de STC 1000, het Chinese alternatief via E-bay te bestellen. Maar... als ik dat wil doen, krijg ik een hele rits van die STC 1000's te zien. 220 V. Dig. All Purp. Temp. Contr. met sensor. De prijzen ontlopen elkaar niet zo veel. Ik ben echter een complete leek op dit gebied. Zijn ze allemaal even goed of moet ik voor een vergistingskast (koelkast met verwarming) nog ergens speciaal op letten?

Gewoon kijken naar de specificaties (die allemaal hetzelfde horen te zijn) en een aanbieder uitkiezen. Vergelijk het met een tube tandpasta die kun je kopen bij verschillende supermarkten en drogisterijen.

Dirtbag

Citaat van: Brouwers op 20-05-2014  17:55 uIk heb de mijne via dx.com besteld. Zoals altijd duurt het daar een week of 3/4 voor dat je hem binnen hebt. ......

Duurt het bij jou maar 3 tot 4 weken voordat een bestelling binnen is? Bij mij heeft DX bij 2 van de 4 bestellingen meer dan 3 maand geduurd voordat ik alles binnen had...

db

nembrionic

Als ik het goed begrijp is de STC-1000 "alleen" geschikt voor iets aan of uitschakelen indien er een bepaalde temperatuurgrens(onder of boven) bereikt wordt.

Weet men een soortgelijk apparaat (dat dus betaalbaar is) wat ook programmeerbare tijden heeft?

Dat zou namelijk reuzehandig zijn om een maischschema in te prakken ;)

Fripel

Citaat van: nembrionic op 21-05-2014  11:00 uAls ik het goed begrijp is de STC-1000 "alleen" geschikt voor iets aan of uitschakelen indien er een bepaalde temperatuurgrens(onder of boven) bereikt wordt.

Weet men een soortgelijk apparaat (dat dus betaalbaar is) wat ook programmeerbare tijden heeft?

Dat zou namelijk reuzehandig zijn om een maischschema in te prakken ;)


Er is iemand die de firmware van de STC-1000 gehackt heeft waardoor jouw wens in vervulling kan gaan.

Zie het volgende Topic:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25370.msg388992.html#msg388992

Voorwaarde is wel dat je een beetje handig bent met electronica.


HermanH

Blijkbaar zijn er wel verschillen in die STC-1000's en kan het niet bij elke variant, zie deze link:
http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=54&t=2552#p50988

Henielma

Citaat van: nembrionic op 21-05-2014  11:00 uAls ik het goed begrijp is de STC-1000 "alleen" geschikt voor iets aan of uitschakelen indien er een bepaalde temperatuurgrens(onder of boven) bereikt wordt.

Weet men een soortgelijk apparaat(dat dus betaalbaar is) wat ook programmeerbare tijden heeft?

Dat zou namelijk reuzehandig zijn om een maischschema in te prakken ;)

Je kan eens kijken op deze Tcontrol link. Daar kan dit mee. Maar met Tcontrol gecontroleerd vergisten is nog leuker.

hobbybob

Ipv een simpele STC te "hacken"zou ik voor de Tcontrol gaan inderdaad.

Overigens Henielma:

CiteerThe heating of the spage water

R vergeten :biersmile:

Hoppenbrouwers

Kun je trouwens meerdere STC's op een en dezelfde voeding aansluiten? Als je ze in een verzamelkast wil bouwen, en zit er een maximum aan?

Peterrr

De STC kun je wel combineren door meerdere op 1 voeding te zetten.
Maar hou het opgenomen vermogen in de gaten per Stc.
Zodra die hoger wordt, kun je met de stc een magneet schakelaar/ relais laten inschakelen.
Via die relais kun je een andere voeding de koeling of verwarming van stroom voorzien.
(zoals eigenlijk elke regelkast in de industrie werkt)

Grt Peterr

Henielma

Citaat van: hobbybob op 21-05-2014  15:35 uOverigens Henielma:
 R vergeten :biersmile:

Goed gezien, zojuist aangepast.

nembrionic

Citaat van: Henielma op 21-05-2014  14:04 uJe kan eens kijken op deze Tcontrol link. Daar kan dit mee. Maar met Tcontrol gecontroleerd vergisten is nog leuker.

Dat is een aardig oplossing :)
En de hardware is alleen bij jou te koop? ;)

Henielma

Tcontrol is helemaal door mij ontworpen voor hobbybrouwers en wordt ook door mij in elkaar gezet. Dus ja alleen via mij te verkrijgen.

Brouwers

Citaat van: Henielma op 22-05-2014  23:48 uTcontrol is helemaal door mij ontworpen voor hobbybrouwers en wordt ook door mij in elkaar gezet. Dus ja alleen via mij te verkrijgen.

Is het ook mogelijk en/of zijn er ook plannen om de SW voor linux(Debian) te compileren? Want als het niet te zwaar draait heb je met een Raspbery PI een hele mooie zuinige temperatuur controller die je ook nog eens remote kan bedienen met VNC, of zelfs via internet via server sw

Roelof

Citaat van: Brouwers op 23-05-2014  15:50 uIs het ook mogelijk en/of zijn er ook plannen om de SW voor linux(Debian) te compileren? Want als het niet te zwaar draait heb je met een Raspbery PI een hele mooie zuinige temperatuur controller die je ook nog eens remote kan bedienen met VNC, of zelfs via internet via server sw
Ik haak af.  :D

Paulk

Citaat van: Brouwers op 23-05-2014  15:50 uIs het ook mogelijk en/of zijn er ook plannen om de SW voor linux(Debian) te compileren? Want als het niet te zwaar draait heb je met een Raspbery PI een hele mooie zuinige temperatuur controller die je ook nog eens remote kan bedienen met VNC, of zelfs via internet via server sw

Ja hoor, Google maar even op brewpi en je vindt het. Heb er een lopen hier, grappig ding maar beetje over de top eerlijk gezegd. Heb ook een stc lopen, simpel maar doet precies wat ie moet doen.

Gr.
Paul

Jean-Pierre

Op pagina 10 staat een duidelijk schema hoe e.e.a. aan de STC-1000 aangeslotene moet worden. Bij VlaamsHobbybrouwforum is sprake van het plaatsen van een relais. Omdat de contacten in de STC-1000 de stroomstoot voor het aanzetten van de koeling niet goed verwerkt.
Misschien er overheen gelezen, maar ik weet niet wat voor een soort relais, sterkte (?) èn waar dat relais "tussen" geplaatst moet worden. Kan iemand me dat vertellen evt. met een tekening?

Henielma

Citaat van: Brouwers op 23-05-2014  15:50 uIs het ook mogelijk en/of zijn er ook plannen om de SW voor linux(Debian) te compileren? Want als het niet te zwaar draait heb je met een Raspbery PI een hele mooie zuinige temperatuur controller die je ook nog eens remote kan bedienen met VNC, of zelfs via internet via server sw

Die vraag is vaker langsgekomen. Helaas dat gaat niet met Tcontrol, dan zal je zelf een programma moeten schrijven en interfacen met de HID USB commando's zoals die op het derde blad van de leaflet staan van Tcontrol-IO.

joosting87

Zo laat ik ook eens mijn controlebox op het forum zetten. Zojuist in elkaar gezet met een Hertog Jan kistje:








Vanavond koelkast schoonmaken en de verwarming er inbouwen. Kijken of ik daar mijn vat op nagisting nog in krijg vanavond. Niet dat het nog veel zal uitmaken, maar ik ben benieuwd.

McMelloW

Citaat van: joosting87 op 23-07-2014  19:13 uzoo laat ik ook eens mijn controlebox op het forum zetten. Zojuist in elkaar gezet met een hertog jan kistje:

....

vanavond koelkast schoonmaken en de verwarming er inbouwen. kijken of ik daar mijn vat op nagisting nog in krijg vanavond. niet dat het nog veel zal uitmaken, maar ik ben benieuwd.
Briljant ontwerp. Ingebouwde luchtkoeling. Alleen niet spatwater dicht.  :biersmile:  :biersmile:

bierhenkie

Citaat van: joosting87 op 23-07-2014  19:13 uZo laat ik ook eens mijn controlebox op het forum zetten. Zojuist in elkaar gezet met een Hertog Jan kistje:








Vanavond koelkast schoonmaken en de verwarming er inbouwen. Kijken of ik daar mijn vat op nagisting nog in krijg vanavond. Niet dat het nog veel zal uitmaken, maar ik ben benieuwd.
Hoe doe je de aanvoer van de spaning?
Zo te zien met een stekker in het middelste contact. Dat wordt dus een snoer met aan beide zijden een stekker. NIET DOEN!

joosting87

Citaat van: bierhenkie op 23-07-2014  21:49 uHoe doe je de aanvoer van de spaning?
Zo te zien met een stekker in het middelste contact. Dat wordt dus een snoer met aan beide zijden een stekker. NIET DOEN!

Ja klopt, waarom niet? Ik wilde eerst een 'voedings'stopcontact en stekker maken zoals in je pc zit, maar ik kon zoiets niet vinden in de bouwmarkt.

Edit: ok, ik snap je punt. Maar als je gewoon oplet en altijd eerst de spanning eraf haalt is er toch niets aan de hand. Even nadenken of ik hem nog ombouw... Wellicht als ik een goede oplossing kan vinden :-)

CiteerBriljant ontwerp. Ingebouwde luchtkoeling. Alleen niet spatwater dicht.

Nee klopt, er komt nog een deksel op ;-). maar ik zet m niet in de regen  :nut: :nut: en houd hem natuurlijk weg van het brouwproces e.d. staat in de garage, waar nooit water komt.

ray71

Citaat van: joosting87 op 23-07-2014  22:11 uJa klopt, waarom niet? Ik wilde eerst een 'voedings'stopcontact en stekker maken zoals in je pc zit, maar ik kon zoiets niet vinden in de bouwmarkt.

Edit: ok, ik snap je punt. Maar als je gewoon oplet en altijd eerst de spanning eraf haalt is er toch niets aan de hand. Even nadenken of ik hem nog ombouw... Wellicht als ik een goede oplossing kan vinden :-)

Een kabel met stekker rechtstreeks aansluiten lost het mogelijke openstroom uiteinde toch al op. Hou je mooi een stekker en stopcontact over.
Verder alle verbindingen goed isoleren met elektrotape deksel er op en klaar kastje. Wel droog houden.

Verder geeft de STC 1000 met een led lampje aan wanneer er gekoeld of verwarmd wordt!  Hoef je geen extra lampjes voor te installeren.

joosting87

Ja, dat ga ik morgen veranderen. Kan dan evt. nog iets met t stopcontact. Laat m dan 'loos' in t kistje zitten... Wel wat veiliger😃😃

Nozem

Citaat van: joosting87 op 23-07-2014  23:34 uJa, dat ga ik morgen veranderen. Kan dan evt. nog iets met t stopcontact. Laat m dan 'loos' in t kistje zitten... Wel wat veiliger😃😃

Gelukkig maar, een kabel met aan beide kanten een 230 V stekker kan echt niet, dat is vragen om problemen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.