STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Royaal Kristaal

Citaat van: Biker op 18-01-2014  00:33 uWeet je zeker dat je niet die Conrad stekker schakelaar hebt waar nog een zekering in moet, deze moet je er los bij bestellen

Zekering gehaald voila mijn stc werkt als een trein. Dacht initieel dat de zekering niet noodzakelijk was. Dank voor de aanwijzing. Superforum.

BRAAF bier

Mijn STC is ook aangesloten. Nu de gistkast nog afmaken.











RJT

Ja, ik kaap even het topic :-)

Gisteren ook de knoop maar doorgehakt; gecontroleerd vergisten! :-)

STC besteld via Marktplaats (Chinees nieuwjaar is traditioneel gezien niet het beste tijdstip om spul uit HK te halen), en gisteren even bij de lokale kringloop langsgereden om te kijken wat er nog allemaal stond. Gisteravond alles nogmaals nagemeten en vanmiddag een Bosch koelkast daar weggehaald. Kostte me € 70, maar de 'winst' van de kringloopstichting gaat naar KiKa. Kijk, daar kan ik mee leven; een gistkast kopen en een goed doel steunen!

Zojuist de onderste glazen plaat vervangen door een meubelpaneel met een mooie fitting aan de onderzijde en daarop een 105W (!) Philips halogeen/gloeilamp. Had ze nog nooit gezien, maar het is een potent beestje; in no-time op de dertig graden :-)



De STC is nog niet binnen, dus alles testen kan ik nog niet. Hebben jullie je thermostaat van de koelkst eigenlijk overbrugd? Of is dat eigenlijk alleen maar interessant als je in de regio van <=5 celcius wilt komen?

In ieder geval, ik ben blij dat ik de stap heb gezet :-)

En hier is mijn nieuwe aanwinst:



Heb direct naast het condensgat een gat van 10 mm geboord voor de stroomtoevoer van de lamp; fluitje van € 0,01. Ik ga het condensgat gebruiken voor de voeler van de STC-1000.

Groet,
RJT

Henielma

Ziet er goed uit. Wel vind ik het vermogen van de lamp wat hoog. Let op dat het plankje net boven de lamp niet gaat schroeien. Dan de lamp wat verder weg monteren of een metalen plaatje of zo tegen het plankje schroeven.

Dirtbag

ik vind 150 toch net iets teveel van het goede. ikzelf werk met een 50 Watt verwarming en daar heb ik geen klachten over. Koelen onder 5 ºC heeft zeker voordelen. aan het eind van de vergisting een paar dagen op 1 ºC en je gist zinkt wat makkelijker weg.

mvg
db

Fripel

Ik zou aan weerszijden in de meubelplaat een paar ruime gaten boren met een speedboor.
Dit bevordert de (warme) luchtcirculatie, als de deur ook nog eens dicht zit is de lamp wel erg opgesloten.

Ik heb zelf op de bodem een stukje laminaat ondervloer met reflecterende alluminiumfolie-laag geplakt voor het weerkaatsen van de warmte van de lamp naar boven.

Het vermogen is naar mijn idee ook aan de hoge kant, het gaat vrij snel met opwarmen in zo'n goed geisoleerde koelkast. Je hebt dan ook kans dat je verwarming flink doorschiet nadat hij al is afgeschakeld door je STC-1000, je krijgt dan geen mooie strakke temperatuurregeling.

Ik heb de lampfitting op een stukje alluminiumplaat gemonteerd, dat houd de warmte wat weg van de meubelplaat, een veiliger gevoel, de gistkast staat toch dag en nacht aan tijdens de vergisting.

De thermostaat niet overbruggen, gewoon op maximum zetten. Er zit nog een stukje beveiliging in die je niet meer zou hebben als je hem overbrugt.


guuz

Misschien een idee om een PC-fan te monteren? Heb ik wel gedaan en werkt goed, betere verdeling warmte door de kast.

RJT

Dat zijn goede tips. Ik dacht zelf ook al aan de speedboor en wat extra gaten; die ga ik dus maar doorvoeren. Die 105W is misschien inderdaad wat te veel van het goede. Misschien moet ik eerst maar eens met 40 Watt proberen, opschalen kan altijd nog. Hornbach heeft nog meer dan voldoende lampen in allerlei wattage voor 'ons gebruik'. Ik zag daar ook alu-tape liggen. Ik denk dat ik daar de onderkant mee bedek. Dat reflecteert ook als een dolle.

Het nut van een ventilator kan ik me wel indenken, maar is het niet zo dat warme lucht per definitie opstijgt? Dat in combinatie met de plaatsing van de lamp zorgt er m.i. wel voor dat er voldoende convectie optreedt. Een ventilator gaat volgens mij wel helpen als je snel van de ene temperatuur naar de andere wil.

Nu ik het kan (gna gna) gelijk maar een APA ge-cold crashed. Vanochtend 2 graden in de koelkast (stand maximaal) dus overbruggen van de thermostaat lijkt gelukkig niet nodig te zijn.

Man, wat een lekker gevoel dat ik nu in de zomer ook ondergisters kan maken; ik had al allerlei stressvolle plannen om dat deze winter te doen, maar ik kan nu heerlijk relaxed doen :-)

ZwartGoud

Citaat van: RJT op 31-01-2014 &nbsp;10:55 uHet nut van een ventilator kan ik me wel indenken, maar is het niet zo dat warme lucht per definitie opstijgt? Dat in combinatie met de plaatsing van de lamp zorgt er m.i. wel voor dat er voldoende convectie optreedt. Een ventilator gaat volgens mij wel helpen als je snel van de ene temperatuur naar de andere wil.


Ik heb een tijdje terug ook een pc ventilator ingebouwd in mijn vergistingskast. Dit maakt toch wel een verschil, ook bij het constant houden van de temperatuur. Tijdens de nagisting zakt de temperatuur 0,3 graden, en als de lamp deze gaat corrigeren schoot ik eerder zo´n 0,3 tot 0,4 graden door. Sinds de ventilator heb ik daar geen last meer van.

JeroenLin

Hier vanavond de boel ook maar eens in elkaar gesleuteld. Ik vond nog een mooi gall en gall wijnkistje op zolder waarin het spul perfect ingebouwd kon worden 8). Voor de zekerheid heb ik aan de achterkant nog wat gaten geboord mocht er warmte ontstaan wat weg moet (wat na een korte test nogal mee lijkt te vallen).

Mag ik jullie vragen waarom iedereen toch een houten plaat in de koelkast zet voor het gistvat? Lukt een bestaand rek uit de koelkast niet gewoon (de ijzeren rekken, niet de glasplaat uiteraard). Of zou dat niet stevig genoeg zijn? Ik ben van plan om daar dan gewoon 2 gloeilampen op de bodem onder te plaatsen. Doordat de rekken open zijn lijkt me dit ook perfect voor de luchtdoorstroming.

BRAAF bier

Na het plaatsen van mijn STC wil ik toch even mijn eigenwijsheid laten zien..
Waar ik mee verwarm:


Waar ik mee koel:




Hoe het in de gistkast zit:



En het resultaat:



Zoals je ziet, geen gloeilamp en geen koelkast. Wel een eigengemaakte kast met isolatie materiaal van 12cm dik.
Tot op heden gaat de vergisting goed met de Wyeast 1028 op 18 ºC, zoals je ook kunt zien.


Edit: Heel fijn dat het forum mijn foto's draait..

Pim

BRAAF: wat is dat voor een koelblok wat je gebruikt ?

BRAAF bier

Citaat van: Pim op 20-02-2014 &nbsp;08:55 uBRAAF: wat is dat voor een koelblok wat je gebruikt ?

Dat is een Peltier uit een 40 liter koelkast.

henkg

Dat vroeg ik me ook af. Peltier dus.
Dat ding zit uiteraard buitenop, maar zonder geforceerde koeling aan de warme kant. En de koude kant zit buitenop de isolatie. Koelt dat echt goed genoeg, ook in de zomer?

Roelof

Citaat van: guuz op 31-01-2014 &nbsp;00:44 uMisschien een idee om een PC-fan te monteren? Heb ik wel gedaan en werkt goed, betere verdeling warmte door de kast.
Draait de fan constant of alleen als de verwarming werkt?

BRAAF bier

Citaat van: henkg op 20-02-2014 &nbsp;11:02 uDat vroeg ik me ook af. Peltier dus.
Dat ding zit uiteraard buitenop, maar zonder geforceerde koeling aan de warme kant. En de koude kant zit buitenop de isolatie. Koelt dat echt goed genoeg, ook in de zomer?

Dat moet ik nog ondervinden. Maar tot op heden heeft hij nergens moeite mee, beide springen ook niet overdreven vaak aan. De isolatiewanden van 12 cm spelen natuurlijk ook een grote rol..

JeroenLin

Ik heb zojuist de STC opstelling klaargemaakt voor mijn derde brouwsessie morgen. Na alle goede verhalen over gecontroleerd vergisten mede op dit forum ben ik enorm benieuwd. De boel staat nu test te draaien  :).

Ik heb echter nog enige twijfels over met name de opstelling in de koelkast zelf. Ten eerste zijn de lamp armaturen niet geaard en staan ze vrij op de grond. Lijkt me niet het meest veilige mocht de boel gaan overstromen of zal e.e.a. wel meevallen? Opzich durf ik het wel aan maar ben toch benieuwd naar jullie mening/ervaring. Zelfde geldt voor de 'open' lasklem aansluiting om beide lampen te koppelen.

Wat ik me ook al een tijdje afvraag is waarom iedereen een houten plank in zijn koelkast zet. Ik heb nu 2 'ijzeren rekken' over elkaar staan. Voelt met 13 liter water behoorlijk stevig. Of zijn er nog andere redenen dat je een houten plank in plaats van zo'n rek zou gebruiken? Minder direct licht (hoewel gloeilampen geen/nauwelijks uv geven), minder directe verwarming?







Frans Maarkelsbier

Ik heb het zo opgelost.



Verwarmingsmatje van Conrad 65 watt tussen 2 rvs plaatjes met een ventilator en koelribben erop.
Werkt prima.




De vergisting produceert zoveel warmte dat er pas na 4 a 5 dagen bij verwarmd moet worden ( ik heb de STC ingesteld op 21 graden)

Tjeerd

Citaat van: JeroenLin op 27-02-2014 &nbsp;21:01 uIk heb echter nog enige twijfels over met name de opstelling in de koelkast zelf. Ten eerste zijn de lamp armaturen niet geaard en staan ze vrij op de grond. Lijkt me niet het meest veilige mocht de boel gaan overstromen of zal e.e.a. wel meevallen? Opzich durf ik het wel aan maar ben toch benieuwd naar jullie mening/ervaring. Zelfde geldt voor de 'open' lasklem aansluiting om beide lampen te koppelen.


Persoonlijk vind ik die lampen zo onder het gistvat wat riskant. Kun je die niet aan de bovenkant o.i.d. plaatsen?
Wij hebben zelf nog nooit een blow-off / overstromend gistvat gehad, maar het kan wel. Wat ik ook wel eens heb gezien is dmv een slang het waterslot buiten de koelkast te plaatsen.

JeroenLin

Citaat van: Tjeerd op 27-02-2014 &nbsp;21:39 uKun je die niet aan de bovenkant o.i.d.?

Eventueel kan ik kijken of ik boven het waterslot nog een rek in de koelkast kan schuiven. Ik vraag me dan wel af hoe het met de warmteverdeling zit. Warmte stijgt immers. Een ventilator zou kunnen helpen maar die heb ik morgen nog niet.

Henielma

Een verwarming kan je het beste onderin een gistkast maken vanwege de luchtstroming.

David Steeman

Citaat van: BRAAF bier op 20-02-2014 &nbsp;09:08 uDat is een Peltier uit een 40 liter koelkast.
Zo, dat is een stevige Peltier... Hoeveel Watt is hij?

Ik heb in het verleden wel es geëxperimenteerd met een Peltier uit een 12V-koelbox, maar dat heeft toch echt weinig koelend vermogen.

Overigens heb ik een soortgelijke vergistingskast, gemaakt uit PUR-platen. Ik koel met glycol dat in een dunne leiding door een diepvriezertje circuleert en dan door de gistingskasten gepompt wordt. De diepvries koelt constant tot vlak boven het vriespunt (doet ook dienst als opslag voor mijn gistslurries), de STC-1000 stuurt de circulatiepomp. Moet ik ter gelegener tijd es een apart topic voor openen.

Jean-Pierre

Er wordt hier wel vlot gesproken over de STC 1000, het Chinese alternatief via E-bay te bestellen. Maar... als ik dat wil doen, krijg ik een hele rits van die STC 1000's te zien. 220 V. Dig. All Purp. Temp. Contr. met sensor. De prijzen ontlopen elkaar niet zo veel. Ik ben echter een complete leek op dit gebied. Zijn ze allemaal even goed of moet ik voor een vergistingskast (koelkast met verwarming) nog ergens speciaal op letten?

Jukkie

Er zijn inderdaad behoorlijk veel aanbieders van het(zelfde) apparaatje. Deze heb ik bijvoorbeeld aangeschaft:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360880648658&ssPageName=ADME:L:OU:US:1120

Jean-Pierre

Jukkie, dank je wel. Dat met die aansluitingen, denk ik wel te snappen. Nu gauw bestellen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.