Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: STC-1000, Het Chinese alternatief  (gelezen 456404 keer)

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Land: nl
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
Re: STC-1000, Het Chinese alternatief
« Reactie #550 Gepost op: 24-06-2013 15:27 u »
Ik ben in het bezit van deze en ben eigenlijk op zoek naar een voedselveilige en waterdichte voeler/probe die hier op past.
Dit kwam ik tegen op een HomeBrew forum

Ze stellen dat de STC 1000 een 10K NTC gebruikt (heb ik zelf niet getest !!). Hier een uitvoering van Honeywell op eBay welke is verwerkt in een waterdichte rvs dompelbuis met 3m snoer.

Er zijn ook versies in een (waterdicht) rvs hulsje. Indien je deze in een RVS buisje met een binnendiameter van 5mm schuift, kan je er ook een langere probe van maken. Hier een voorbeeld:  1m lengte

Zoek in eBay op  NTC 10K Thermistor  en je kunt uitzoeken wat je nodig hebt.      :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #551 Gepost op: 24-06-2013 16:36 u »
Heb ook meteen maar 10 van die sensors gekocht voor 9.69 USD  :) :)
Handig voor in de koelkast, de maischton en wie weet waar nog meer  ;)

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #552 Gepost op: 24-06-2013 16:46 u »
Heb ook meteen maar 10 van die sensors gekocht voor 9.69 USD  :) :)
Handig voor in de koelkast, de maischton en wie weet waar nog meer  ;)
Is inderdaad geen geld maar zou je het niet eerst even testen?
En zet even het linkje voor de 10x verpakking hier op het forum. Zie die namelijk zo gauw niet staan.

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #553 Gepost op: 24-06-2013 18:05 u »
Dat wordt lastig. De specificaties zijn niet bekend. Wel weet ik inmiddels dat het een ntc is, met wat meetwerk kun je uitvlooien welke, en er een vervanger voor zoeken. Sneller is een zgn dompelbuis in je gistvat en daar de sensor in.

Zoiets bedoel ik. Morgen komt er zo'n wijsneus op mijn werk die ik eens om advies zal vragen.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #554 Gepost op: 24-06-2013 18:38 u »
Is inderdaad geen geld maar zou je het niet eerst even testen?
En zet even het linkje voor de 10x verpakking hier op het forum. Zie die namelijk zo gauw niet staan.
Hier

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #555 Gepost op: 24-06-2013 19:05 u »
Hier
;D Tjee je hebt met 9.69 USD veel te veel betaald! Het kost nu maar US $9.49 >:D

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #556 Gepost op: 25-06-2013 09:30 u »
Hier
Goed gevonden! 

Denk er wel aan dat de snoertjes slechts 60 cm zijn en je dus meestal zult moeten verlengen. Zorg daarbij dat je een goede verbinding maakt (bijvoorbeeld solderen) om te voorkomen dat je meting gaat afwijken. Een eventuele overgangsweerstand komt namelijk bij de weerstand van de NTC en zeker bij het meten van hogere temperaturen leidt dat tot een te lage weergave.

Voor wie het helemaal wil begrijpen hier een linkje naar de NTC-10K waarde-tabel. Daar zie je meteen wat zo'n sensortje in Europa kost  ;D

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #557 Gepost op: 26-06-2013 20:53 u »
Dank u dank u!

Offline Dick

• Vol lid
« Reactie #558 Gepost op: 28-06-2013 15:03 u »
Weet iemand of er connectoren zijn die bij deze sensoren gebruikt zouden kunnen worden?

Gr.  Dick

Offline hopduvel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #559 Gepost op: 28-06-2013 15:29 u »
Weet iemand of er connectoren zijn die bij deze sensoren gebruikt zouden kunnen worden?

Gr.  Dick

Kwam dit tegen op het forum, hier moet het mee kunnen denk.

- - - - - - - - -
Miniatuuraansluitstekker voor thermo-elementen 0220 0006 Zwart B & B Thermotechnik
Bestnr.: 740158-89

Miniatuuraansluitstekker voor thermo-elementen 0220 0135-01 Zwart B & B Thermotechnik
Bestnr.: 740246-89
- - - - - - - - -

Maar wat voor kabel / snoertje gebruik je om van de STC-1000 naar de miniatuurstekker te gaan??

Grt

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #560 Gepost op: 28-06-2013 15:29 u »

Gr.  Dick
In principe zou je iedere goede connector kunnen gebruiken (goed in de zin van: goede verbinding en dus weinig overgangsweerstand). Zelf ben ik erg enthousiast over de Cliffcon connectoren.
Oa verkrijgbaar bij Conrad (bv 3-polige uitvoering 1 en 2 ; Let op want het aantal contacten op de foto is anders dan aangegeven in de specs)
of bij Baco (bv 4-polige uitvoering 1 en 2 ).

Offline KJ!

• Senior lid
« Reactie #561 Gepost op: 28-06-2013 18:25 u »
- - - - - - - - -

Maar wat voor kabel / snoertje gebruik je om van de STC-1000 naar de miniatuurstekker te gaan?

Ik heb een stukje box snoer gebruikt, had even niets anders.  Werkt prima..

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #562 Gepost op: 28-06-2013 19:23 u »
Ik heb een stukje box snoer gebruikt, had even niets anders.  Werkt prima..
Veel beter is het standaardsnoer ook niet. Zorg voor een goede verbinding. Doorsolderen is prima. Een kroonsteentje of zo niet doen ivm overgangsweerstanden.

Offline davadox

• Super lid
« Reactie #563 Gepost op: 30-06-2013 09:02 u »
Dit kwam ik tegen op een HomeBrew forum

Ze stellen dat de STC 1000 een 10K NTC gebruikt (heb ik zelf niet getest !!). Hier een uitvoering van Honeywell op eBay welke is verwerkt in een waterdichte rvs dompelbuis met 3m snoer.

Er zijn ook versies in een (waterdicht) rvs hulsje. Indien je deze in een RVS buisje met een binnendiameter van 5mm schuift, kan je er ook een langere probe van maken. Hier een voorbeeld:  1m lengte

Zoek in eBay op  NTC 10K Thermistor  en je kunt uitzoeken wat je nodig hebt.      :biersmile:

Als ik zo eens kijk is dit niet met dompelbuis hoor, die Honeywell

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #564 Gepost op: 30-06-2013 09:51 u »
Veel beter is het standaardsnoer ook niet. Zorg voor een goede verbinding. Doorsolderen is prima. Een kroonsteentje of zo niet doen ivm overgangsweerstanden.

Dat moet je niet zo erg nauw nemen hoor, wij lengen de snoeren van sensoren gewoon op met standaard signaal snoer. (Solderen en krimpkous of doos met Wago losse aderklemmem)
Deze zitten in onze regel kasten dan ook weer op werk aansluit klemmen strook wat in de regel gewoon een lange kroonsteen is alleen samengesteld op kwadraat dikte (mm2).
Waarna in de kast ze weer op de regelaars gaan die ongeacht welk merk ook weer een schroefje met minuscuul aan druk lipje hebben  ;)

Ook is een meting in een dompelbuis nooit super nauwkeurig en bij laboratorium toepassing worden de buizen gevuld met een contact pasta, in brouwerij toepassing doen we dat niet maar zit er een klemmetje in de buis.

Wel is het even zaak om de sensoren even te calibreren , dit kan eenvoudig door de sensor in een glas met smeltende ijsblokjes te hangen.
Dan hef je eventuele koperverliezen op.

Grt peterr

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #565 Gepost op: 30-06-2013 10:03 u »
Ook is een meting in een dompelbuis nooit super nauwkeurig en bij laboratorium toepassing worden de buizen gevuld met een contact pasta, in brouwerij toepassing doen we dat niet maar zit er een klemmetje in de buis.

Dompelbuis vullen met water gaat prima, levert een kleine 'vertraging' maar daar hebben we in onze toepassing geen last van,

Ingo

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #566 Gepost op: 30-06-2013 10:26 u »

Wel is het even zaak om de sensoren even te calibreren , dit kan eenvoudig door de sensor in een glas met smeltende ijsblokjes te hangen.
Dan hef je eventuele koperverliezen op.
Is de STC-1000 ook hierop bij te regelen of bedoel je alleen om te weten hoe groot de afwijking is zodat je daar rekening mee kan houden?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
« Reactie #567 Gepost op: 30-06-2013 10:27 u »
Dompelbuis vullen met water gaat prima, levert een kleine 'vertraging' maar daar hebben we in onze toepassing geen last van,
Dan moet je sensor natuurlijk wel waterdicht zijn!     >:D

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #568 Gepost op: 30-06-2013 10:41 u »
F4 bij de regelaar kun je de calibratie waarde aanpassen.

Bijvoorbeeld hij hangt in een glas ijs water dat is 0 celsius....en de sensor/regelaar/snoerlengte geeft aan bijvoorbeeld 0,5 C.
Dan bij F4    minus -0,5 als waarde geven.

Offline krek zat

• Vol lid
« Reactie #569 Gepost op: 01-07-2013 22:20 u »
Yes, mijn stc1000 werkt in een keer goed. Monteren ging vrij gemakkelijk. Nu maar wachten tot het eerste brouwsel gemaakt kan worden.

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • Ik zeg plop, druk erop.
« Reactie #570 Gepost op: 04-07-2013 14:01 u »
Na wat hobbyen heb ik nu ook een werkende stc-1000. Een swap gedaan met een koelkast, een nieuwe is voor flesjes en vaatjes bier de oude is nu om bier te vergisten. Binnenkort eens ff brouwen. Brouwen in de zomer dat heb ik nog nooit gedaan :).

Mooi topic dit, met goede uitleg en foto's!!

Offline Koster

• Boven 10 berichten
  • *
  • Vaak ben je te bang..
« Reactie #571 Gepost op: 07-07-2013 13:30 u »
Ook ik heb onlangs een STC-1000 in China besteld. De levertijd werd keurig aangekondigd en niet geheel onbelangrijk op tijd bezorgd.
Doordat ik niet technisch ben was het voor mij best wel even zoeken hoe ik het apparaatje aan het werk zou krijgen maar door dit topic ging het achteraf vrij makkelijk en werkt mijn gistkast nu super.

Vandaag even proefdraaien en daarna eens kijken of hij het ook doet met een gistvat.

Allemaal bedankt voor het helpen/posten.

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #572 Gepost op: 04-08-2013 20:53 u »
Mijn STC is nu ook binnen.
Heb hem in een oude gereedschap koffer geplaatst. ?. Lijkt nou net of Bosch ook temperatuurcontrolers maakt...
Koelkast is met dit weer gewoon netjes 3 graden.

Jongens bedankt voor alle info.

Die ventilator en schakelaar bouw ik er niet in net als de genoemde relais. Er staan alleen een koelkast en een verwarmingsmatje op aangesloten. Beetje overdreven.

Ventilator heb ik niet nodig, want er gaat een verwarmingsmatje onder...
Van de week bottelen, kan ik mooi de flesjes op temperatuur houden in de kast.

Bedankt allemaal!

matthijs

Offline Reinout

• Vol lid
  • A meal without beer is called breakfast
« Reactie #573 Gepost op: 12-08-2013 13:05 u »
Heb er net 1 besteld, vanmorgen koelkast opgehaald dus het begin voor gecontroleerde vergisting is gemaakt! 😊

Offline de7geitjes

• Boven 10 berichten
  • *
  • "H Bob, drie bier!"
    • Untappd
« Reactie #574 Gepost op: 29-08-2013 15:11 u »
Heb er net ook een besteld.  :)