STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Pim

Citaat van: davadox op 23-06-2013  22:33 uIk ben in het bezit van deze en ben eigenlijk op zoek naar een voedselveilige en waterdichte voeler/probe die hier op past.
Dit kwam ik tegen op een HomeBrew forum

Ze stellen dat de STC 1000 een 10K NTC gebruikt (heb ik zelf niet getest !!). Hier een uitvoering van Honeywell op eBay welke is verwerkt in een waterdichte rvs dompelbuis met 3m snoer.

Er zijn ook versies in een (waterdicht) rvs hulsje. Indien je deze in een RVS buisje met een binnendiameter van 5mm schuift, kan je er ook een langere probe van maken. Hier een voorbeeld:  1m lengte

Zoek in eBay op  NTC 10K Thermistor  en je kunt uitzoeken wat je nodig hebt.      :biersmile:

BierHenk

Heb ook meteen maar 10 van die sensors gekocht voor 9.69 USD  :) :)
Handig voor in de koelkast, de maischton en wie weet waar nog meer  ;)

Pim

Citaat van: BierHenk op 24-06-2013  16:36 uHeb ook meteen maar 10 van die sensors gekocht voor 9.69 USD  :) :)
Handig voor in de koelkast, de maischton en wie weet waar nog meer  ;)
Is inderdaad geen geld maar zou je het niet eerst even testen?
En zet even het linkje voor de 10x verpakking hier op het forum. Zie die namelijk zo gauw niet staan.

davadox

Citaat van: BierHenk op 24-06-2013  13:28 uDat wordt lastig. De specificaties zijn niet bekend. Wel weet ik inmiddels dat het een ntc is, met wat meetwerk kun je uitvlooien welke, en er een vervanger voor zoeken. Sneller is een zgn dompelbuis in je gistvat en daar de sensor in.

Zoiets bedoel ik. Morgen komt er zo'n wijsneus op mijn werk die ik eens om advies zal vragen.

BierHenk

Citaat van: Pim op 24-06-2013  16:46 uIs inderdaad geen geld maar zou je het niet eerst even testen?
En zet even het linkje voor de 10x verpakking hier op het forum. Zie die namelijk zo gauw niet staan.
Hier

Adbrouwt

Citaat van: BierHenk op 24-06-2013  18:38 uHier
;D Tjee je hebt met 9.69 USD veel te veel betaald! Het kost nu maar US $9.49 >:D

Pim

Citaat van: BierHenk op 24-06-2013  18:38 uHier
Goed gevonden! 

Denk er wel aan dat de snoertjes slechts 60 cm zijn en je dus meestal zult moeten verlengen. Zorg daarbij dat je een goede verbinding maakt (bijvoorbeeld solderen) om te voorkomen dat je meting gaat afwijken. Een eventuele overgangsweerstand komt namelijk bij de weerstand van de NTC en zeker bij het meten van hogere temperaturen leidt dat tot een te lage weergave.

Voor wie het helemaal wil begrijpen hier een linkje naar de NTC-10K waarde-tabel. Daar zie je meteen wat zo'n sensortje in Europa kost  ;D

davadox


Dick

Weet iemand of er connectoren zijn die bij deze sensoren gebruikt zouden kunnen worden?

Gr.  Dick

hopduvel

Citaat van: Dick op 28-06-2013  15:03 uWeet iemand of er connectoren zijn die bij deze sensoren gebruikt zouden kunnen worden?

Gr.  Dick

Kwam dit tegen op het forum, hier moet het mee kunnen denk.

- - - - - - - - -
Miniatuuraansluitstekker voor thermo-elementen 0220 0006 Zwart B & B Thermotechnik
Bestnr.: 740158-89

Miniatuuraansluitstekker voor thermo-elementen 0220 0135-01 Zwart B & B Thermotechnik
Bestnr.: 740246-89
- - - - - - - - -

Maar wat voor kabel / snoertje gebruik je om van de STC-1000 naar de miniatuurstekker te gaan??


Grt

Pim

Citaat van: Dick op 28-06-2013  15:03 uWeet iemand of er connectoren zijn die bij deze sensoren gebruikt zouden kunnen worden?

Gr.  Dick
In principe zou je iedere goede connector kunnen gebruiken (goed in de zin van: goede verbinding en dus weinig overgangsweerstand). Zelf ben ik erg enthousiast over de Cliffcon connectoren.
Oa verkrijgbaar bij Conrad (bv 3-polige uitvoering 1 en 2 ; Let op want het aantal contacten op de foto is anders dan aangegeven in de specs)
of bij Baco (bv 4-polige uitvoering 1 en 2 ).

KJ!

Citaat van: hopduvel op 28-06-2013  15:29 u- - - - - - - - -

Maar wat voor kabel / snoertje gebruik je om van de STC-1000 naar de miniatuurstekker te gaan?


Ik heb een stukje box snoer gebruikt, had even niets anders.  Werkt prima..

BierHenk

Citaat van: KJ! op 28-06-2013  18:25 uIk heb een stukje box snoer gebruikt, had even niets anders.  Werkt prima..
Veel beter is het standaardsnoer ook niet. Zorg voor een goede verbinding. Doorsolderen is prima. Een kroonsteentje of zo niet doen ivm overgangsweerstanden.

davadox

Citaat van: Pim op 24-06-2013  15:27 uDit kwam ik tegen op een HomeBrew forum

Ze stellen dat de STC 1000 een 10K NTC gebruikt (heb ik zelf niet getest !!). Hier een uitvoering van Honeywell op eBay welke is verwerkt in een waterdichte rvs dompelbuis met 3m snoer.

Er zijn ook versies in een (waterdicht) rvs hulsje. Indien je deze in een RVS buisje met een binnendiameter van 5mm schuift, kan je er ook een langere probe van maken. Hier een voorbeeld:  1m lengte

Zoek in eBay op  NTC 10K Thermistor  en je kunt uitzoeken wat je nodig hebt.      :biersmile:

Als ik zo eens kijk is dit niet met dompelbuis hoor, die Honeywell

Peterrr

Citaat van: BierHenk op 28-06-2013  19:23 uVeel beter is het standaardsnoer ook niet. Zorg voor een goede verbinding. Doorsolderen is prima. Een kroonsteentje of zo niet doen ivm overgangsweerstanden.


Dat moet je niet zo erg nauw nemen hoor, wij lengen de snoeren van sensoren gewoon op met standaard signaal snoer. (Solderen en krimpkous of doos met Wago losse aderklemmem)
Deze zitten in onze regel kasten dan ook weer op werk aansluit klemmen strook wat in de regel gewoon een lange kroonsteen is alleen samengesteld op kwadraat dikte (mm2).
Waarna in de kast ze weer op de regelaars gaan die ongeacht welk merk ook weer een schroefje met minuscuul aan druk lipje hebben  ;)

Ook is een meting in een dompelbuis nooit super nauwkeurig en bij laboratorium toepassing worden de buizen gevuld met een contact pasta, in brouwerij toepassing doen we dat niet maar zit er een klemmetje in de buis.

Wel is het even zaak om de sensoren even te calibreren , dit kan eenvoudig door de sensor in een glas met smeltende ijsblokjes te hangen.
Dan hef je eventuele koperverliezen op.

Grt peterr

seed7

Citaat van: Peterrr op 30-06-2013  09:51 uOok is een meting in een dompelbuis nooit super nauwkeurig en bij laboratorium toepassing worden de buizen gevuld met een contact pasta, in brouwerij toepassing doen we dat niet maar zit er een klemmetje in de buis.

Dompelbuis vullen met water gaat prima, levert een kleine 'vertraging' maar daar hebben we in onze toepassing geen last van,

Ingo

Pim

Citaat van: Peterrr op 30-06-2013  09:51 uWel is het even zaak om de sensoren even te calibreren , dit kan eenvoudig door de sensor in een glas met smeltende ijsblokjes te hangen.
Dan hef je eventuele koperverliezen op.
Is de STC-1000 ook hierop bij te regelen of bedoel je alleen om te weten hoe groot de afwijking is zodat je daar rekening mee kan houden?

Pim

Citaat van: seed7 op 30-06-2013  10:03 uDompelbuis vullen met water gaat prima, levert een kleine 'vertraging' maar daar hebben we in onze toepassing geen last van,
Dan moet je sensor natuurlijk wel waterdicht zijn!     >:D

Peterrr

F4 bij de regelaar kun je de calibratie waarde aanpassen.

Bijvoorbeeld hij hangt in een glas ijs water dat is 0 celsius....en de sensor/regelaar/snoerlengte geeft aan bijvoorbeeld 0,5 ºC.
Dan bij F4    minus -0,5 als waarde geven.




krek zat

Yes, mijn stc1000 werkt in een keer goed. Monteren ging vrij gemakkelijk. Nu maar wachten tot het eerste brouwsel gemaakt kan worden.

GeBaxke

Na wat hobbyen heb ik nu ook een werkende stc-1000. Een swap gedaan met een koelkast, een nieuwe is voor flesjes en vaatjes bier de oude is nu om bier te vergisten. Binnenkort eens ff brouwen. Brouwen in de zomer dat heb ik nog nooit gedaan :).

Mooi topic dit, met goede uitleg en foto's!!

Koster

Ook ik heb onlangs een STC-1000 in China besteld. De levertijd werd keurig aangekondigd en niet geheel onbelangrijk op tijd bezorgd.
Doordat ik niet technisch ben was het voor mij best wel even zoeken hoe ik het apparaatje aan het werk zou krijgen maar door dit topic ging het achteraf vrij makkelijk en werkt mijn gistkast nu super.

Vandaag even proefdraaien en daarna eens kijken of hij het ook doet met een gistvat.

Allemaal bedankt voor het helpen/posten.
 

luftie

Mijn STC is nu ook binnen.
Heb hem in een oude gereedschap koffer geplaatst. ?. Lijkt nou net of Bosch ook temperatuurcontrolers maakt...
Koelkast is met dit weer gewoon netjes 3 graden.

Jongens bedankt voor alle info.

Die ventilator en schakelaar bouw ik er niet in net als de genoemde relais. Er staan alleen een koelkast en een verwarmingsmatje op aangesloten. Beetje overdreven.

Ventilator heb ik niet nodig, want er gaat een verwarmingsmatje onder...
Van de week bottelen, kan ik mooi de flesjes op temperatuur houden in de kast.

Bedankt allemaal!

matthijs

Reinout

Heb er net 1 besteld, vanmorgen koelkast opgehaald dus het begin voor gecontroleerde vergisting is gemaakt! 😊


de7geitjes

Heb er net ook een besteld.  :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.