STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ralph

Tja, ik twijfel ook een beetje over het nut ervan. Maar ik vind het ook wel handig met overgieten naar een gistfles. Nu stop ik met mijn offtopic-vragen hoor :P.

hansm

Citaat van: Ralph op 10-12-2012  20:41 uDat kraantje zat er helaas al in! Ik heb ook nog zo'n vat zonder kraantje  :), maar ik vind deze wel handig. Wat is het nadeel van zo'n kraantje? Infectiegevaar soms?

Wat dacht je van lekken? Ook niet handig zo vlak boven die (elektrische) gloeilampen :-\

Ralph

Klopt! Daar neem ik uiteraard voorzorgsmaatregelen voor.

Canis Lupus

Hallo,

Ik heb vorige week ook een koelkast via Marktplaats gescoord.
Ook meteen een STC-1000 besteld uit Hongkong.
Bij Conrad verwarmingsfolie 65 watt en nog wat spul om een kastje te maken voor de controller.

Als het nu gauw warmer wordt kan ik gaan klussen in de garage annex toekomstige brouwerij


Ralph

Succes Wolf! Ook in bierland is de wolf in aantocht zo te lezen. ;)

De Kiekert

Citaat van: Tjeerd op 10-12-2012  12:15 uWat is nu een veilige manier om te verwarmen?
Is de 65 watt verwamingsfolie van Conrad een goede optie?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/189297/Verwarmingsfolie-120x300mm-230V-ca-65W
En plak je deze om de emmer heen? Is dat wel veilig met condens en dergelijke?

Plakken op een wandtegel, onderin de kast op blokjes leggen en bovenin de kast een klein computer ventilatortje hangen. Zo verdeel je de warmte gelijkmatig in de kast en kan het donker blijven :)

HuygenMeester

Citaat van: Canis Lupus op 14-01-2013  21:36 uHallo,


Als het nu gauw warmer wordt kan ik gaan klussen in de garage annex toekomstige brouwerij
Jammer  ;)  Ek denk dat er een Elfstedentocht aankomt  >:D  >:D
 :degroeten:
Auke

McMelloW

Citaat van: De Kiekert op 17-01-2013  10:32 uPlakken op een wandtegel, onderin de kast op blokjes leggen en bovenin de kast een klein computer ventilatortje hangen. Zo verdeel je de warmte gelijkmatig in de kast en kan het donker blijven :)
Lijkt me een mooi oplossing, maar ik heb de volgende vragen:
Duurt het niet erg lang voordat die wandtegel op temperatuur is?
Heb je ook geen last van 'doorschieten' van de opwarm temperatuur?
Wat gebruik je als 'bandbreedte' bij je instellingen?

De Kiekert

De folie wordt snel warm, de tegel slaat warmte op en geeft deze ook weer snel af mede door de ventilator. Zij gaan gezamenlijk aan en uit. Misschien kun je een vertraging aan de ventilator hangen. De temperatuur loopt bij mij max. 0.2 graad verder door dan ingesteld. Aan en uit is met 0.1 graad verschil ingesteld (UT-200).

McMelloW

Citaat van: De Kiekert op 17-01-2013  16:26 uDe folie wordt snel warm, de tegel slaat warmte op en geeft deze ook weer snel af mede door de ventilator. Zij gaan gezamenlijk aan en uit. Misschien kun je een vertraging aan de ventilator hangen. De temperatuur loopt bij mij max. 0.3 graden verder door dan ingesteld. Aan en uit is met 0.1 graad verschil ingesteld (UT-200).
Duidelijk, bedankt.

Canis Lupus

Citaat van: HuygenMeester op 17-01-2013  11:23 uJammer  ;)  Ik denk dat er een Elfstedentocht aankomt  >:D  >:D
 :degroeten:
Auke

Vriest het 'n paar dagen beginnen ze meteen over een Elfstedentocht.
Van mij mag het snel gaan dooien zodat ik aan de slag kan.

Canis Lupus

Citaat van: De Kiekert op 17-01-2013  10:32 uPlakken op een wandtegel, onderin de kast op blokjes leggen en bovenin de kast een klein computer ventilatortje hangen. Zo verdeel je de warmte gelijkmatig in de kast en kan het donker blijven :)

Ik wil de folie op een plaat aluminium van 1 mm dik plakken, dat koelt weer snel af als de temperatuur bereikt is.
Denk dat het door schieten dan ook minimaal is.
Als het klaar is zal ik wel foto's plaatsen.

bjorri

Citaat van: De Kiekert op 17-01-2013  16:26 uDe temperatuur loopt bij mij max. 0.3 graden verder door dan ingesteld. Aan en uit is met 0.1 graad verschil ingesteld (UT-200).
Maar als de doorschiet 0.3 graden is en er wordt bij 0.1 al geschakeld dat staat dus feitelijk om en om altijd de koeling of de verwarming aan. Om energie te besparen zou ik een situatie willen creëren dat zo nu en dan eens gekoeld moet worden zonder dat tussendoor de verwarming aan gaat en omgekeerd als er zo nu en dan verwarmd wordt dat dan niet zo nu en dan de koeling aanslaat. Als ik ga dweilen zet ik de kraan ook niet open.

De afgelopen weken had ik een gistfles in een slaapzak met een 10 W verwarming, de sensor van de tc-1000 vlak bij het matje tegen het glas aan. Koeling was er niet maar de omgeving was 15 ºC of minder. In deze constructie kon ik de temperatuur ook op 0,3 graden nauwkeurig regelen (wat de temperatuur aan de andere kant van de fles doet weet ik natuurlijk niet). Morgen mag de koelkast aan, dan vrees ik dat de koeling wel verder doorschiet omdat het heel indirect is, zeker als je ook nog eens gaat meten met een sponsje over de sensor. Zonder sponsje maar met plakbandje op het glas verwacht ik een stabielere temperatuur.

Wat is belangrijker, een stabiele temperatuur die mogelijk niet optimaal is of heel erg schommelen om de gewenste temperatuur heen?

Hoe belangrijk is het om zo'n kleine marge aan te houden? Hoe erg is het als die gist temperatuur mag bewegen tussen bijvoorbeeld 19 en 21 graden?

Henielma

De gist houd niet van slingeringen in de temperatuur van enkele graden. Door het regelmatig afkoelen gaat de gist eerder in rust dan gewenst.  Het lijkt me verstandig om de temperatuur bij de sensor binnen de + en - 0,5 ºC te houden. 

Om het pendelen tegen te gaan heb ik bij Tcontrol-IO een wachttijd toegevoegd waarin de koeling niet inschakelt na verwarmen en visa versa.

Die STC heeft zoiets niet volgens mij. Het is dan nog belangrijker om het doorschieten te beperken.

bjorri

Citaat van: Henielma op 17-01-2013  18:57 uOm het pendelen tegen te gaan heb ik bij Tcontrol-IO een wachttijd toegevoegd waarin de koeling niet inschakelt na verwarmen en visa versa.

Die STC heeft zoiets niet volgens mij. Het is dan nog belangrijker om het doorschieten te beperken.
Dank voor je reactie, de stc-1000 heeft wel een instelbare wachttijd voor koelen, voor verwarmen niet. Die STC heb ik al een paar weken maar de koelkast is vanmiddag liggend aangekomen, die mag morgen dus pas aan. Eerst maar eens aansluiten met alarmlampjes in de huiskamer om te zien hoe het zich gedraagt.

De Kiekert

Wie zegt dat de verwarming of de koeling om de haverklap schakelt. Dat heeft te maken of de omgeving de temperatuur kan vasthouden of niet. Bij mij gaat zo nu en dan de verwarming aan of de koeling. Uiteindelijk zal een verwarming of koeling aangaan bij mij of bij iemand anders, zowel bij een 0.1, 0.3 of 0.5 hysterese. De geisoleerde omgeving draagt er dan bij dat het gelijkmatig gebeurt.
Heb nog nooit een gistcel horen klagen ::)

Canis Lupus

Gisteravond is mijn stc-1000 al afgeleverd.
Besteld op 6 januari geleverd op 17 januari, dat is 'n week korter dan vewacht :)

David Steeman

Citaat van: Henielma op 17-01-2013  18:57 uDe gist houd niet van slingeringen in de temperatuur van enkele graden.
Akkoord, maar de warmtebuffer van ettelijke liter wort houdt de temperatuur constant in het vat, ook als de luchttemperatuur in de kast met een graad slingert. Dus op dat vlak is er geen probleem.

Eigenlijk zou er es iemand een datalogger in het wort moeten hangen zodat je kan zien hoeveel de temperatuur effectief geschommeld heeft tijdens de vergisting. Al de rest is giswerk.

Peterrr

Citaat van: waaslandwolf op 18-01-2013  17:20 uAkkoord, maar de warmtebuffer van ettelijke liter wort houdt de temperatuur constant in het vat, ook als de luchttemperatuur in de kast met een graad slingert. Dus op dat vlak is er geen probleem.

Eigenlijk zou er es iemand een datalogger in het wort moeten hangen zodat je kan zien hoeveel de temperatuur effectief geschommeld heeft tijdens de vergisting. Al de rest is giswerk.


Ik heb een Datalogger erin zitten( Rittal), en bij de afwijking instelling F2   0,5 ºC. Ingesteld.
De afwijking gemeten op het vat op 3 punten wijkt nooit meer dan 1 ºC. af

Dan heb ik een verwarmingsriem erom zitten.
Bij hergisting op fles gebruik ik een terrarium fannetje met verwarming element van 100 W
Dan heb ik zo'n 1,5 tot 2,5  ºC verschil in de hele kast met 55 flessen erin.

Grt Peterr

Tweeg

Weet iemand hier of er een (losse)/(betaalbare) sensor te koop is die wel voedselveilig is?

arluijen

Afgelopen weekend voor het eerst "echt" gebruik gemaakt van mijn gistkast met STC-1000.

Heb een pils gebrouwen en met S-23 op 12.5 graad gezet. De gistkast staan in mijn 2 bij 2 meter schuurtje in de tuin en ik kan nu al zeggen dat bij deze temperaturen hij voornamelijk af en toe moet bij verwarmen. Het blijft wel erg mooi als je de deur in het donker opendoet en de rode cijfertjes op 12.3 (of zo) ziet staan.

Ben heel benieuwd, maar nu al tevreden.

No een vraag: mijn eerdere verwarmingsfolie ging stuk, dus heb ik nu 2 gloeilampen als warmtebron. Deze liggen op een "nestje van aluminium folie en onder het gistvat ligt ook aluminium folie omdat er toch best veel licht vanaf komt. Kan dit licht veel kwaad? Anders moet ik weer over op het verwarmingsfolie van Conrad.

Pim

Citaat van: arluijen op 11-02-2013  10:42 u....mijn eerdere verwarmingsfolie ging stuk.....   
Verwarmingsfolie geeft geen licht dus dat is altijd beter. Wat sommigen vergeten is dat de folie zijn warmte kwijt moet kunnen. Die moet dus ergens op worden geplakt wat de warmte afvoert en afgeeft aan de omgeving. Gaat perfect met aluminium (plaatmateriaal of koelplaat) maar ik heb ook al referenties gezien waar mensen de folie op een grote wandtegel hadden geplakt (geen idee of dat goed gaat !).
 

RobinB

Als het goed is is je gistingsvat weinig lichtdoorlaatbaar, daarnaast is het vooral UV dat smaakafwijkingen geeft. Een gloeilamp is geen sterke UV-bron (if any)...

De Kiekert

Citaat van: Pim op 11-02-2013  11:01 uGaat perfect met aluminium (plaatmateriaal of koelplaat) maar ik heb ook al referenties gezien waar mensen de folie op een grote wandtegel hadden geplakt (geen idee of dat inderdaad goed gaat !).

Zoals je al uit deze referenties kunt afleiden, gaat dit goed, anders waren deze niet positief. Wat ontbreekt is je eigen ervaring hiermee ;)

hobbybob

Citaat van: RobinB op 11-02-2013  22:29 uAls het goed is is je gistingsvat weinig lichtdoorlaatbaar, daarnaast is het vooral UV dat smaakafwijkingen geeft. Een gloeilamp is geen sterke UV-bron (if any)...

Een gloeilamp geeft geen UV straling (een spaarlamp daarentegen wel!)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.