STC-1000, Het Chinese alternatief

Gestart door Albertus, 25-06-2011 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Rickb

Citaat van: maddog_rvo op 20-11-2012  19:29 uIk heb de adapter rechtstreeks op de bruggegelijkrichter aangesloten

Wat een mooie oplossing :D

En wat Pim zegt klopt. Of ze sturen een nieuwe of ze storten het bedrag terug.
Heb het een keer gehad met een heel goedkope Chinese weegschaal die vrijwel niets deed.
Die verkoper wou ook meteen het bedrag terug storten. Heb zelf toen maar voorgesteld beiden de helft te dragen. Vond het ook enigszins mijn eigen risico om in China een product voor vrijwel niets te kopen.

Gerlachus

Ik bestel met regelmaat onderdelen en spullen in China. Ik heb ook wel eens iets gehad wat niet werkte. Klacht neerleggen bij verkoper via Paypal, dan gaat de verkoper doorgaans snel over tot terugbetalen of een nieuw product. Ze kunnen zich geen slechte reclame veroorloven kennelijk.

Ik heb mijn regelaar nog niet binnen maar dat zal niet meer lang duren. Ik heb hem nodig voor mijn kookketel, dus dat wordt een leuk projectje. Elektrisch is er nogal wat voor nodig om het goed te maken. Mijn ketel heeft bijvoorbeeld een vaste kabel, dat vind ik niet tof. Er is ruimte genoeg voor een losse kabel met haakse stekker om onderin te bouwen. Handig met schoonmaken.

Zoals ik al eerder zei, ik zal eens foto's maken als ik eraan begin. Handig voor de rest denk ik.

Ralph

STC-1000 is op 1 november verzonden vanuit Hongkong en gisteren is hij bezorgd!
Ik hoor wel iets rammelen in het kastje... Heeft iemand daar ervaring mee?

Nu nog een behuizing in elkaar knutselen (ik volg het voorbeeld van George) en de overige benodigdheden aanschaffen en dan is hopelijk mijn gistkast ook snel een feit!

sander_123

Op dit moment registreert onze Uberfridge trouwens de temperatuur die door een STC-1000 wordt gecontroleerd (ik heb wat kleine problemen met de aansturing vanuit Uberfridge nu, dus hij functioneert alleen als temperatuur-logger nu).

Dit geeft misschien een goed beeld van hoeveel (of beter gezegd: hoe weinig) de schommeling in temperatuur is met de STC-1000. Hij lijkt hem binnen 0,2-0,3 graden op temperatuur te houden.

(Er zit trouwens een afwijking tussen wat de Uberfridge-temperatuursensor meet en wat de STC-1000 sensor meet; de instelling op de STC-1000 is nu 20.0 graden, wat lijkt overeen te komen met ongeveer 19.8 die de uberfridge-sensor meet).

seed7

Sinds vanmiddag staat hier een werkende koelkast plus stc-1000 te draaien :) was vergeten wat een gepruts dat plaatwerken is.

s7.

Pim

Citaat van: sander_123 op 28-11-2012  16:36 uEr zit trouwens een afwijking tussen wat de Uberfridge-temperatuursensor meet en wat de STC-1000 sensor meet; de instelling op de STC-1000 is nu 20.0 graden, wat lijkt overeen te komen met ongeveer 19.8 die de uberfridge-sensor meet
Welk type sensor gebruik je voor de uberfridge? Toevallig een DS18B20?

sander_123

Citaat van: Pim op 28-11-2012  17:31 uWelk type sensor gebruik je voor de uberfridge? Toevallig een DS18B20?

Ja!

Pim

Citaat van: sander_123 op 28-11-2012  22:32 uJa!
Dan mag je er gerust van uit gaan dat de meting met de uberfridge correct is ! Die DS18B20 sensor is eeeeeerrrrgggg   nauwkeurig ! En dat voor enkele dollars   :biersmile:
En ze worden steeds breder toegepast. Zou me niet verbazen wanneer er binnenkort een STC-1000 variant komt welke gebruik maakt van die digitale sensor. Hou eBay maar in de gaten  ;)

Kleine_Schriek

Ja, mijn kastje zit ook in elkaar. Dank je wel Oscar voor de mooie beschrijving op je webpagina. Die Wago klemmetjes heb ik bij de Gamma gekocht en die zijn echt super. Ik heb flexibel draad gepakt (uit een stuk kapot verlengsnoer wat ik nog over had). Oke, het is niet zo super mooi kastje, maar het voldoet en staat toch op de koelkast in de schuur...
Kosten:
2 budget wandcontactdozen: 2,78 euro (Gamma)
lasklemmen hersluitbaar 5-V 5St:  5,15 euro  (Gamma)
opbergdoosje was geloof ik 4 euro (Xenos)
draad gerecycled en zwart draad gemaakt met een watervaste stift
trekontlastingen: knopen in de snoeren
boutjes en ringetjes om de wandcontactdozen vast te zetten: had ik nog in voorraad
STC1000: $14

Totaal ongeveer 25 euro denk ik.

Binnenkant:


Voorkant met verlengsnoer aangesloten om te testen of de uitgangen het doen (adv het lampje ;-))


Afgelopen nacht heeft ie al een nacht proefgedraaid op het vergistende brouwsel dat er al stond met een UT200 erop. Vind het super dat ik direct kan zien hoe warm ie staat als ik de schuur binnenloop. Dat rode display is veel handiger dan het LCD display van de UT200. Ik vind het echt een super ding dit.

De uitsparingen in de doos heb ik met een klein boortje gemaakt en daarna met een mesje de gaatjes verbonden zodat het gat ontstond. Tip is om stevig plakband ernaast te plakken zodat je extra stevigheid maakt tijdens het maken van de gaten. Ik heb 1 scheurtje gekregen toen ik dat nog niet bedacht had.

Gerlachus

Er wordt stevig geknutseld! Leuk is dat, zeker als het werkt.

Dit weekend heb ik mijn kookketel omgebouwd: draaithermostaat eruit en digitale controller STC1000 erin. Werkt uit de grote kunst, al zijn er wat aandachtspuntjes die de minder ervaren bouwen in acht moet nemen. Ik moet nog 1 aanpassing doen (cosmetisch) en dan maak ik foto's met een beschrijving.

Het nadeel van deze controller is wel dat hij aan/uit is, en dat hij pas stopt bij de ingestelde temperatuur. Het element is echter snikheet als het wordt uitgeschakeld, waardoor het brouwsel nog in temperatuur stijgt door het afkoelen van het element. Nu heb ik deze test uitgevoerd met niet veel water; hoe meer water/wort erin zit, hoe kleiner dit opwarmingseffect. Hetzelfde geldt voor het afkoelen: wanneer het element weer wordt ingeschakeld (bij 1 graad onder de doeltemperatuur) duurt het even voor hij op temperatuur is; de temperatuur daalt dan zelfs eerst nog even. Al met al was met weinig water de afwijking -2 graden tot +3 graden.

Een PID-regelaar zou dit proces beter in de hand kunnen hebben, zeker bij zo'n koelkast die je als klimaatkast gebruikt. Zo'n controller meet namelijk het doorschot (hoeveel de ingestelde waarde overschreden wordt) en regelt daarna bij. Na een paar cycli heeft zo'n controller de juiste waarde te pakken en kom je veel beter op je doel uit. Maar of dat bij het vergisten zinvol is, op tienden nauwkeurig kunnen regelen, dat weet ik niet.

Dus nog even wat aanpassingen en daarna de ombouwbeschrijving.

Tjeerd

Wij willen ook graag binnenkort een koelkast ombouwen tot gistkast met behulp van de stc-1000. We gebruiken van die 30 liter plastic vaten.
Waar ik alleen nog niet uit ben is wat we het beste kunnen gebruiken om op te warmen. Ik kwam verschillende ideeën tegen (gloeilampen, fohn, etc.).

Wat is nu een veilige manier om te verwarmen?
Is de 65 watt verwamingsfolie van Conrad een goede optie?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/189297/Verwarmingsfolie-120x300mm-230V-ca-65W
En plak je deze om de emmer heen? Is dat wel veilig met condens en dergelijke?

seed7

Citaat van: Gerlachus op 10-12-2012  11:02 uHet nadeel van deze controller is wel dat hij aan/uit is, en dat hij pas stopt bij de ingestelde temperatuur. Het element is echter snikheet als het wordt uitgeschakeld, waardoor het brouwsel nog in temperatuur stijgt door het afkoelen van het element.

"Dimmer" met een schakelaar er tussen? Tijdens het maischen heb je al dat vermogen niet nodig, zeker niet als je je pan kunt isoleren. Ga je koken of moet je een grotere temperatuur stap maken, schakelaar om en je hebt 100% vermogen.

s7.

Gerlachus

Dat is geen verkeerd idee! Ik heb op het frond nog plaats over, misschien dat ik er inderdaad een vermogensregelaar bij kan plaatsen. Zit nu nog het power-lampje, maar dat kan ik gemakkelijk verplaatsen.

Dus we zijn nog niet klaar!

Gerlachus

Ah, een fraaie dimmer is gauw gevonden. En vanuit het vertrouwde China...

http://www.ebay.com/itm/4000W-AC-220v-Power-SCR-Voltage-Regulator-Speed-control-Dimmer-Thermostat-4KW-/290818352968?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43b61fe748

Ik zou er nog een voltmeter achter willen hangen, ware het niet dat je dikke kans hebt dattie gewoon 230V blijft aangeven doordat de topspanning in de buurt van die 230V blijft.

Maar goed, deze dimmer heeft een potmeter waar je toch al van minimaal naar maximaal kunt regelen, dat is ook wat waard.

Pim


Pim

Citaat van: Tjeerd op 10-12-2012  12:15 uEn plak je deze om de emmer heen? Is dat wel veilig met condens en dergelijke?
Die folie werkt prima (gebruik ik zelf ook) maar plak deze liever op een dikke plaat aluminium of, nog beter, plak de folie tussen twee dikke platen aluminium in. De folie kan dan beter zijn warmte kwijt en zal dus niet verbranden. En de alu-platen geven de warmte gemakkelijk aan de omgeving af.

Wscherphof

Citaat van: Pim op 10-12-2012  15:10 uDe PID tegenhanger van de SCT-1000 is de REX-C700.

Wat bedoel je met "PID tegenhanger"; wat is het verschil met de STC-1000?

seed7

Citaat van: Wscherphof op 10-12-2012  15:28 uWat bedoel je met "PID tegenhanger"; wat is het verschil met de STC-1000?

De stc-1000 schakelt alleen maar aan en uit als een bepaalde temperatuur bereikt is. Een pid regelaar gebruikt wat slimmigheidjes om eerder uit te schakelen om te voorkomen dat je over de ingestelde temperatuur heen schiet. Je regelt de temperatuur strakker, met een kleinere tolerantie, om de ingestelde waarde heen.

De PID in het linkje is een goedkope chinese imitatie van een goed japans product dat ongeveer het 10 voudige moet opbrengen.

Gerlachus

Die PID-regelaar heb je zelfs met timers erin, zie verderop in dit topic. Kun je het hele maischschema erin zetten...

seed7

Citaat van: Gerlachus op 10-12-2012  15:09 uAh, een fraaie dimmer is gauw gevonden.

Ben benieuwd of het totaal tzt naar je zin werkt.

Zelf zit ik nog steeds over een PID met ramp/soak etc. te dubben. Zijn wel prijzig en "overkill" voor het maischen, maar ik wil hem voor meerdere zaken gebruiken en zo multifunctioneel mogelijk in bouwen / opzetten met een 0-10v of 4-20mA uitgang.

s7.

McMelloW

Vandaag koelkast via Marktplaats gescoord en opgehaald.
Gister alvast een STC-1000 in Hong Kong besteld.
Nu kunnen we gaan knutselen om de boel goed werkend te krijgen.   :gistsmile:

Ralph

Ik heb dit weekend eindelijk mijn gistkast gemaakt. Het zal vast en zeker wat mooier kunnen (vooral in de kast, een leuk alternatief voor de twee gloeilampen is nog een optie). Ook wil ik in de mdf-plaat nog wat extra gaten boren, maar de eerste test heeft hij glansrijk doorstaan!  :biersmile:




RobinB

Jammer dat je in dat mooie vat een kraantje hebt gemaakt! ;)

Ralph

Dat kraantje zat er helaas al in! Ik heb ook nog zo'n vat zonder kraantje  :), maar ik vind deze wel handig. Wat is het nadeel van zo'n kraantje? Infectiegevaar soms?

RobinB

Ja, veel schoonmaakwerk, kraantje helemaal uit elkaar en zo, terwijl ik hem toch nooit gebruik... ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.